Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

oud gouvernementsgebouw

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ellyan
    replied

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    en
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
    (...)
    6. hoe hard is het verhaal dat de steen uit de vloer kwam? Heeft de 'gids' dat zelf gezien, of van horen zeggen? Indien het laatste, zijn er dan nog getuigen die hierover uitspraken kunnen doen?
    Begrijp ik het dan goed dat volgens jou, Ellyan, deze plaquette nooit onder de grond - om welke reden dan ook - heeft gelegen?
    Of in ieder geval vanaf pakweg de jaren zestig, zeventig daar heeft gehangen.

    Leave a comment:


  • Ellyan
    replied

    Leave a comment:


  • Dikkiedik
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Off topic. Iemand moet nu eenmaal de boeman spelen en het bestuur van Stg. Mestreech Online heeft besloten de forumregels strakker toe te passen. (Dit bericht verschijnt maar 1 keer )
    Okidoki, bedankt voor de toelichting.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Dikkiedik Bekijk bericht
    Sorry hoor, mae culpa.

    Moet dit nu op 2 topics zo ten toon gespreid worden?
    Leuk als je als nieuw lid zo begroet wordt, ben het wel eens met de regels overigens.
    Off topic. Iemand moet nu eenmaal de boeman spelen en het bestuur van Stg. Mestreech Online heeft besloten de forumregels strakker toe te passen. (Dit bericht verschijnt maar 1 keer )

    Leave a comment:


  • Dikkiedik
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Dit soort antwoorden draagt niet bij aan het onderwerp. Het "internet trollen" - zeker in herhaling - wordt niet meer geaccepteerd.
    Sorry hoor, mae culpa.

    Moet dit nu op 2 topics zo ten toon gespreid worden?
    Leuk als je als nieuw lid zo begroet wordt, ben het wel eens met de regels overigens.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Dikkiedik Bekijk bericht
    Met veel genoegen lees ik de uitgebreide posts van mevr Ingrid Evers en ook van anderen, maar deze doen deugd in het bijzonder, beter dan sommige anderen,

    Dit maakt veel goed.

    Dat is waar MO voor staat.
    Dank daarvoor!

    Dit soort antwoorden draagt niet bij aan het onderwerp. Het "internet trollen" - zeker in herhaling - wordt niet meer geaccepteerd.
    Last edited by Breur; 26 juli 2013, 09:39. Reden: link toegevoegd.

    Leave a comment:


  • Dikkiedik
    Gast antwoordde
    Met veel genoegen lees ik de uitgebreide posts van mevr Ingrid Evers en ook van anderen, maar deze doen deugd in het bijzonder, beter dan sommige anderen,

    Dit maakt veel goed.

    Dat is waar MO voor staat.
    Dank daarvoor!

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Ik bloos ervan, Pier.
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Ik zal de man bij een volgend bezoek opmerkzaam maken van hetgeen werkelijk is gebeurd met de plaquette bij de inval van onze oosterburen
    Toller, ik heb alleen iets verondersteld over een mogelijke gang van zaken in de oorlog. Maar ik krijg de indruk dat die steen pas onder de vloer terecht is gekomen na 1986.

    De vraag is of:
    1. de plaquette in de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog inderdaad is verdonkeremaand en niemand hem weer boven water haalde totdat de universiteit begon te verbouwen;
    2. dat zou kunnen verklaren waarom Daniels hem niet noemt in 1959; maar het kan natuurlijk ook zijn dat Daniels die plaquette wel degelijk wist te zitten, maar hem niet relevant vond om te vermelden in zijn kunsthistorische beschrijving;
    3. in 1986 plaatst het Limburgsch Dagblad een foto van de plaquette; aangenomen mag worden dat die toen, ter gelegenheid van dat artikel, is gemaakt, want anders had de journalist wel iets gezegd over de verdwijning van dit monumentje en het gebruik van een oude foto;
    4. als de steen in 1986 bij het vertrek van het gouvernement zichtbaar was, wanneer is hij dan onder de vloer geraakt?
    5. wanneer had de transformatie van Statenzaal naar Aula plaats?
    6. hoe hard is het verhaal dat de steen uit de vloer kwam? Heeft de 'gids' dat zelf gezien, of van horen zeggen? Indien het laatste, zijn er dan nog getuigen die hierover uitspraken kunnen doen?

    Vragen, vragen, vragen. Ik hoef er niet meteen een antwoord op te hebben. Ik zou al tevreden zijn indien het verhaal over Bremer zou worden gecorrigeerd en naar het rijk der fabelen zou worden verwezen.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 december 2017, 22:50. Reden: diakritische tekens verwijderd

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Een stukje bijna vergeten geschiedenis weer te lezen op MO!

    Hoewel wellicht de aanleiding rond de bewering over het vermeende lidmaatschap van de NSB van Ir. Kees Bremer niet de meest juiste en correcte was, is de uitleg van Ingrid Evers wederom fantastisch

    Prima dat een (achteraf onjuist) verhaal door een MO-lid op MO wordt gemeld. Het verhaal kan dan door iedereen op zijn juistheid worden beoordeeld en eventueel aangevuld.

    Hierdoor is weer een prachtig stukje geschiedenisles toegevoegd aan MO!

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Ik zal de man bij een volgend bezoek opmerkzaam maken van hetgeen werkelijk is gebeurd met de plaquette bij de inval van onze oosterburen

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Daniels' beschrijving van bouw en kunstschatten

    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    [De plaquette kwam] volgens die man bij de restauratie van de Statenzaal naar aula [te voorschiijn]. De plaquette zou daar als een dorpel in hebben gelegen en kwam vrij bij de werkzaamheden.
    De vraag doet zich dan op: wanneer had die verbouwing plaats? Was dat meteen bij overname van het gebouw in 1986, of eerst later?

    Het is jammer dat de plaquette niet specifiek genoemd wordt in de beschrijving die griffieambtenaar Jos Daniels gaf in zijn uitgave Beknopte geschiedenis en beschrijving van het Gouvernementsgebouw te Maastricht
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 december 2017, 22:53. Reden: diakritische tekens

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Volgens die man bij de restauratie van de Statenzaal naar aula. De plaquette zou daar als een dorpel in hebben gelegen en kwam vrij bij de werkzaamheden.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    plaquette Gouvernement

    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    ... een marmeren plaquette [die] tijdens de restauratie van het pand gevonden was ...
    Welke restauratie wordt hier bedoeld? Die ten behoeve van de universiteit nadat het gouvernement in 1986 vertrok? Uit een artikel in het Limburgsch Dagblad blijkt dat de plaquette in 1986 gewoon aanwezig was. Het verhaal verscheen bij het vertrek van 'het gouvernement' van de Bouillonstraat naar de Maas en droeg de titel: Het Gouvernement kwam niet toe aan "de vele geslachten" (1986). Het citaat verwees naar de wens op de bewuste plaquette: 'ten dienste van vele geslachten gebouwd'.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 december 2017, 22:51.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Bremers kunstbunker: het 'Paasloo Pantheon'

    Interessant artikel over de oorlogsopslag te Paasloo van een deel van 's lands kunstwerken. De Pietersberg was niet de enige plaats waar de schatten van Nederland werden opgeslagen. Bremer, die volgens de auteur fel anti-nazi was, maakte van de bouw van de Paasloo-bunker 'een heus sabotage-project'.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 juli 2013, 00:30. Reden: redactie en aanvulling

    Leave a comment:

Bezig...
X