Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadhuis Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Valt me nog mee dat hij in de kerk begraven mocht worden (...)
    Ongetwijfeld had hij een generale biecht gesproken en zich met God en de Kerk verzoend. Hij was religieus gezien weer 'rein' en kon in gewijde grond begraven worden, dit in tegenstelling tot een zelfmoordenaar. In de kerk begraven worden was verder slechts een kwestie van stand en geld.

    Opmerking


    • #17
      Onder nummer 3 van dit draadje wordt gesproken over de schilderingen van Jean-Baptiste Coclers die in 1965 vervangen zijn door schilderingen van Charles Eyck. Op deze foto zijn de plafondschilderingen van Coclers nog te zien:
      http://www.geheugenvannederland.nl/?...RD01:109448111

      COCLERS (Jan Baptist), 24 Oct. 1696 te Maastricht geb. en overl. te Marseille. Hij was de zoon van Philippus (geb. te Maastricht) en legde zich te Italië op het historieschilderen toe; te Maastricht teruggekeerd schilderde hij o.a. de zolderstukken van de tegenw. raadzaal op het stadhuis aldaar, den Olympus voorstellende, met vogels in de vier hoeken en aan de zijde der ramen zijn eigen portret ‘en buste’. Hij had eene romeinsche vrouw gehuwd en toen zij te Marseille gestorven was, waar hij op de beurs een grooten muur in fresco beschilderde, hertrouwde hij en werd door den Prins-Bisschop van Luik, George Louis van Elderen, tot hofschilder aangesteld. Hij schilderde portretten van drie achtereenvolgende Prins-Bisschoppen, ook eenige kerk- en andere stukken. Hij stierf in den ouderdom van 76 jaren en liet verscheidene kinderen na.

      Bron: Nieuw Nederlands Biografisch Woordenboek, deel 3, bladzijde 244
      http://www.historici.nl/retroboeken/...ring%3Dcoclers

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Deels gaat het om normale slijtage, maar mogelijk worden de ruimtes ook te intensief gebruikt, aldus de Kaderbrief.

        Bron: Maastricht Dichtbij
        Door slapende ambtenaren op stretchers?

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Het interieur van het oude stadhuis op de Markt verkeert deels in een dermate slechte staat dat het dringend moeten worden gerestaureerd. Zo is de natuurstenen vloer aan een opknapbeurt toe. Ook is het nodig dat op korte termijn een begin wordt gemaakt met het restaureren van het goudleerbehang aan de wanden van enkele kamers. De kosten van een dergelijke restauratie bedragen ten minste 3 miljoen euro. Dat staat in de Kaderbrief 2012, waarin de hoofdlijnen voor de begroting van volgend jaar staan aangegeven.
          Diverse stijlkamers van het rijksmonument zijn uitgerust met bijzondere interieuronderdelen, waaronder goudleerbehang en wandtapijten. Een inventarisatie heeft uitgewezen dat veel van deze onderdelen in een slechte staat verkeren. Deels gaat het om normale slijtage, maar mogelijk worden de ruimtes ook te intensief gebruikt, aldus de Kaderbrief.

          Bron: Maastricht Dichtbij
          Zo is de natuurstenen vloer aan een opknapbeurt toe.

          Tuurlijk men loopt er de deur plat

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
            Zo is de natuurstenen vloer aan een opknapbeurt toe.

            Tuurlijk men loopt er de deur plat
            Dan zouden toch óók de deuren aan vervanging toe zijn?

            Opmerking


            • #21
              Volgens mij is dat allemaal oud nieuws.

              Opmerking


              • #22
                Ramen

                Ik vraag me af of jullie me kunnen helpen, ik ben een spel aan het schrijven maar zit niet in Maastricht, wie weet het antwoord op de volgende vraag:

                Hoeveel ramen telt het stadhuis?

                Zou ik enorm mee geholpen worden!

                Opmerking


                • #23
                  5 september 1996: d'n Ingel terug op het stadhuis.

                  Bron: Dagblad De Limburger van 5 september 1996.

                  Opmerking


                  • #24
                    Stadhuis in 1945 (?)

                    Onderstaande foto van het Stadhuis in Maastricht vond ik in de prachtige posting #2, (derde afbeelding) van dit draadje, van Sjef ϯ, d.d. 9.7.2008.

                    We zien hier dat er een opstapje is naar de ingang van het Stadhuis, van twee treden vanuit het trottoir, en er is een ijzeren hekwerk voor die ingang.
                    Aan weerszijden van de ingang zijn pilaren geplaatst, met daar bovenop verlichtingsarmaturen.
                    Links en rechts van de ingang bevinden zich opgangen naar de 1e etage, met aan het einde daarvan weer pilaren, voorzien van "bloempotten".
                    De opgangen, trappen naar boven dus, tonen brede "leuningen", die worden gedragen door 9 kolommen.
                    Op die 1e etage ontwaren we eveneens "leuningen" (balustrades), met kolommen.



                    Dubbele trap voorzijde stadhuis Maastricht.


                    Onderstaande foto, die qua kwaliteit in zeer schril kontrast staat met de bovenstaande foto van Sjef ϯ, geeft als enige informatie dat deze opname eind 1945 is gemaakt, in Maastricht.
                    Ik meen, maar laat mij graag korrigeren, dat deze foto eveneens de ingang van het Stadhuis van Maastricht laat zien.
                    Er ligt sneeuw, de ingang heeft een opstap van twee treden vanuit het trottoir.
                    Achter de dame+heer staat een houten schutting, en achter de dame zien we een pilaar met daarop een gedeelte van wat ik denk dat het een verlichtingsarmatuur is.
                    Helemaal links op de foto staat eveneens een pilaar.
                    Achter de schutting, rechts van de heer met de donkere hoed, ontwaren we een besneeuwde "leuning", vermoedelijk van een opgang naar een hogere etage, enkele kolommen zijn zichtbaar.
                    Boven aan die veronderstelde opgang staat ook weer een pilaar, denk ik. Een "bloempot" is niet te zien.
                    Helemaal boven de dame, op de foto, zijn kolommen van een balustrade van een 1e etage zichtbaar.
                    De ingang naar het Stadhuis is kennelijk voor de helft versperd, de rechter opgang naar boven is afgesloten met iets dat op een schot lijkt, met daarboven nog extra draden.
                    Het lijkt alsof het hekwerk voor de ingang nog maar voor de helft aanwezig is; de linkerhelft staat hier open; het lijkt erop alsof we tegen de zijkant van dat geopende hek aankijken. (donkere verticale partij, links van de persoon die naar buiten komt).
                    Deze slechte foto, met de schutting, geeft toch zeker de ingang van het Stadhuis van Maastricht in 1945 weer?
                    Was het Stadhuis eind 1945 al weer "normaal" in gebruik?
                    Waarom zou die houten schutting er hebben gestaan?
                    De namen van de dame+heer zijn mij onbekend.
                    Last edited by Breur; 17 december 2014, 14:17.

                    Opmerking


                    • #25
                      Stadhuis in de steigers

                      U heeft gelijk: dit is een foto die werd genomen vóór het stadhuis.

                      Het stadhuis is zowel in de oorlogsjaren als na de bevrijding in september 1944 gewoon in gebruik geweest. Ik vermoed dat de foto is genomen in 1948, toen de trappenpartijen en het bordes werden gerestaureerd. Al eerder waren de gevels gerestaureerd. Deze kwamen klaar vóór het Mariacongres in 1947, zodat het stadhuis toen niet meer in de steigers stond.

                      Opmerking


                      • #26
                        Interieur stadhuis Maastricht

                        Bron: ZichtopMaastricht

                        Last edited by Breur; 17 december 2014, 14:17.

                        Opmerking


                        • #27
                          Stadhuisrestauratie, Maria Congres (1947) en Heiligdomsvaart (194

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          U heeft gelijk: dit is een foto die werd genomen vóór het stadhuis.

                          Het stadhuis is zowel in de oorlogsjaren als na de bevrijding in september 1944 gewoon in gebruik geweest. Ik vermoed dat de foto is genomen in 1948, toen de trappenpartijen en het bordes werden gerestaureerd. Al eerder waren de gevels gerestaureerd. Deze kwamen klaar vóór het Mariacongres in 1947, zodat het stadhuis toen niet meer in de steigers stond.


                          Hartelijk dank, beste Ingrid, voor de zekerheid dat de fotograaf (van de 2e foto in posting #27) zijn opname vóór en van het stadhuis maakte.
                          Ook dank voor de link naar het artikel in het Limburgs Dagblad van 20.5.1948.
                          Vermoedelijk is dit ’t enige krantenbericht dat iets over de stadhuisrestauratie vertelt, want ik kan er verder géén vinden.

                          Nu zit ik hier wat te betwijfelen of de genoemde vermoedelijke datering van de foto - 1948 - aannemelijk is, juist omdat de beschrijving bij die opname rept over “eind 1945”.

                          Je zou nu het liefst foto’s van het stadhuisfront willen zien uit de jaren 1945, 1946, 1947 en 1948. Die foto’s zullen er vermoedelijk best wel zijn, maar waar kun je ze vinden, en hoe krijg je ze dan te zien?

                          Tijdens het Maria Congres in Maastricht (3-7 september 1947) trok de Mariale Feeststoet (met 31 groepen!) op 7 september door de stad, ook via de Markt.
                          Het “Verslagboek Maria Congres te Maastricht” laat zien dat er flink wat fotografen actief waren: F. Lahaye, J. Naseman, Foto-Persbureau “Het Zuiden”, H. van Els, Foto Besouw, Ch. Daniëls, Presse-Art Studio Amsterdam.
                          Dit Verslagboek bevat menige foto, maar helaas géén waar ook het stadhuis op staat.
                          Gelukkig is er destijds ook een foto-reportage over het Maria Congres 1947 verschenen: “Zo was het Mariacongres”, een boekwerk in A3-formaat, met 236 foto’s. En daar staat een foto bij met het stadhuis in de steigers!
                          M.a.w.: op 7 september 1947 stond het stadhuis in de steigers!

                          Zie bijgaande foto.

                          De steigers staan daar vóór de ingang en links en rechts daarvan, je mag inderdaad aannemen dat ze dienen voor restauratiewerkzaamheden aan de hardstenen partijen van trappen, bordes en balcon.

                          Volgens het Limburgs Dagblad waren die steigers in mei 1948 nog steeds voorhanden, mét de verwachting dat ze er in juli 1948 – ten tijde van de Heiligdomsvaart – ook nog zouden staan.
                          De Reliekenstoet van de Heiligdomsvaart (met 72 groepen!) trok op 11 juli 1948 door de stad en passeerde ook het stadhuis. Zeer waarschijnlijk zijn er weer de nodige foto’s gemaakt, ook bij het stadhuis, maar ik kan ze niet vinden.

                          De restauratie van de hardstenen trappen, bordes en balcon vond dus zeker in 1947 plaats, en gelet op hetgeen het Limburgs Dagblad op 20.5.1948 meldt, ook nog in 1948.

                          Als we de 2e foto van posting #27 bezien, dan stonden er op het tijdstip van die opname nog géén steigers, maar wel een schot voor de trap naar rechts, en een schutting buiten, rechts van de ingang.
                          Het lijkt er op, dat deze foto is gemaakt vóór de aanvang van de restauratie. Het zou kunnen zijn, dat het schot en de schutting zijn geplaatst om de toegang te versperren, mogelijk wegens een gevaarlijke situatie.

                          Kortom, om de 2e foto uit posting #27 beter te kunnen dateren ben ik op zoek naar méér gegevens of foto’s van de stadhuisrestauratie.


                          Opmerking


                          • #28
                            Maandelijks drie rondleidingen op zaterdag
                            Één keer per maand worden er op zaterdag drie gratis rondleidingen verzorgd.
                            De rondleidingen in 2014 vinden plaats op 26 april, 3 mei, 28 juni, 26 juli, 16 augustus, 27 september, 25 oktober, 29 november en 20 december 2014. De tijden zijn om 11.00 uur, 12.15 uur en de laatste om 13.30 uur. De rondleidingen duren telkens een uur.


                            quote eropuitinlimburg


                            ik was er gelukkig al meerdere keren

                            - toen ik klein menneke was
                            - en bij het afscheid van fons baeten toen ik jeugd acné had met m'n Pa


                            ik denk ik ga er nog maar eens heen
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door denie Bekijk bericht
                              Kortom, om de 2e foto uit posting #27 beter te kunnen dateren ben ik op zoek naar méér gegevens of foto’s van de stadhuisrestauratie.
                              Misschien moet je eens naar het Regionaal Historisch Centrum in Limburg [RHCL], 'Het Archief' aan de Sint Pieterstraat 7. Met name de fotograaf Naseman maakte na de Tweede Wereldoorlog nogal wat foto's. Ook is er de collectie Frans Lahaye. Er men heeft daar twee grote spoelen 16mm film van de Heiligdomsvaart van 1948, die inmiddels zijn overgezet op een handzamer drager (geloof ik). Misschien dat het oplevert?

                              Of je zou je rechtstreeks kunnen wenden tot drs. Servé Minis (gemeentelijke afdeling 'Erfgoed'). Hij weet volgens mij werkelijk álles van en over het stadhuis.

                              Opmerking


                              • #30
                                Rondleiding stadhuis Maastricht 2014

                                Vandaag, 28 juni 2014, waren we dan eindelijk aan de beurt om het stadhuis van Maastricht, gebouwd naar een ontwerp van Pieter Post te bezichtigen.
                                De toegangskaarten, die de gemeente gratis had aangeboden aan belangstellenden naar aanleiding van het 350-jarig bestaan van dit stadhuis, lagen al enkele maanden in de kast. Mevrouw Berendschot-Hertogs leidde ons rond. Dat deed zij op een vakkundige en enthousiaste wijze. We zien onder meer de prachtige entree hal met het borstbeeld van prof. Pie Debye en Joseph Hollman, glas in lood ramen met afbeeldingen van bekende personen, de wethouderskamers met originele schouwen, stucwerk (origineel en afkomstig uit een ander pand), gobelins en goudleerbehang. De plafondpanelen in de oudste raadkamer beschilderd door Charles Eyck en haardtegels naar ontwerp van Hub Levigne in een andere ruimte. De balusters voorzien van wapens en inscripties van de gilden, ceremoniële zwaarden, tinnen stadskannen, boekenkast uit de periode van Franciscus Romanus. Diverse schilderijen waarin afgebeeld o.a. de prinsbisschop van Luik en de hertog van Brabant (afgebeeld als vrouwelijke personen). De Maastrichte stadsster was alom aanwezig.
                                Jammer dat door de verlichting van het stadhuis de schilderijen niet helemaal perfect konden worden gefotografeerd.

                                Last edited by Breur; 17 december 2014, 14:18.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X