Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Servaasbrug

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Hekwerk

    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Abtstraat en Begijnenstraat, waar nog meer dan?
    Ik kwam een stukje hekwerk in de Verwerhoek tegen.



    De foto is ooit door Breur geplaatst.
    Inderdaad ook in de Calvariestraat (Calvariënberg).

    Opmerking


    • #47
      de borden meneer heeft zich kunnen uitleven..
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #48
        Bedankt voor uw begrip
        borden ontwerpen is ook een vak
        zijn er nog mooie foto's van de vorderingen der werkzaamheden?

        mvg
        Antonius
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #49
          woensdag wordt lastig om te poseren
          kan er wel aanstaand weekend op komen staan
          geintje.
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #50
            volgens de limburger... (geamputeerd dagblad) is de brug weer open
            en test men het hef mechanisme
            ?
            mvg
            Antonius
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #51
              ts ts ts alweer carnaval
              en dan ook nog wegens doorgang naar centrum
              brugwachtershuisje als tolhuis inrichten, in wyck is genoeg vertier, anders betalen voor overgang
              ja beetje wereldsvreemd
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #52
                Zal wel functioneel zijn of worden, maar het was en blijft lelijk in mijn ogen.

                Opmerking


                • #53
                  inderdaad, hoe lang zou het duren voor hij weer vol graffiti zit..
                  is dat ding trouwens van de gemeente ?
                  Fallor ergo sum

                  Opmerking


                  • #54
                    Foto's van de Aw Brögk - St.Servatius Maastricht

                    Foto's van de Aw Brögk - St.Servatius Maastricht

                    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=R2rPXjMFYow[/ame]

                    Opmerking


                    • #55
                      Hekwerk Sint Servaasbrug

                      De Sint Servaasbrug kreeg tijdens de restauratie van rond 1830 een gegoten ijzeren hekwerk dat moest voorkomen dat de mensen in de Maas vielen. Wie weet waar dit hekwerk vandaan komt, of wie weet wie het gegoten heeft. We weten dat het hekwerk op verschillende plaatsen in de stad zowel bij de gemeente als bij particulieren dient als afzetting maar waar komt het vandaan?

                      In de tijd van plaatsing hadden we in Maastricht maar een beperkt aantal ijzergieterijen, zoals Sougnez en Rousseau in de Sint Antoniusstraat, de huidige St. Teunisstraat. Op de hekwerken die ik tot nu toe heb bekeken zie ik geen sporen van de ontwerper c.q. maker, maar ik kan mij niet voorstellen dat deze hekwerken elders (buiten Maastricht) zijn gemaakt.

                      Dezelfde uitdaging hebben we op de begraafplaats aan de Tongerseweg. Het oudste smeedijzeren hekwerk (een rijksmonument) is afkomstig uit Maastricht. Op een van de leggers is dit duidelijk te zien, maar het hekwerk van de Sint Servaasbrug is een mysterie!




                      Rozet van het oude hekwerk van de Sint Servaasbrug



                      Punten van bovenop hetzelfde hekwerk



                      Legger met daarin MAASTRICHT geponst of gegoten
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Foto's van de Aw Brögk - St.Servatius Maastricht

                        http://www.youtube.com/watch?v=R2rPXjMFYow
                        In het tweedelig boek 'Het Burgerlijk Armbestuur te Maastricht' las ik, dat op de kop van de brug vroeger een grote collectebus heeft gestaan. Ik heb alle foto's nog eens bekeken maar op geen enkele foto is die collectebus te zien. Hoe zit dat precies?

                        En zo'n tien jaar geleden bezocht ik Blois (Frankrijk) en vanuit een bepaalde gezichtshoek leek het warempel heel even alsof ik een kopie van de St. Servaasbrug zag liggen.

                        Opmerking


                        • #57
                          Die bus heeft bestaan, ik dacht afgelopen week dit ergens te zijn tegen gekomen op KB, zal het in mijn achterhoofd houden voor als het weer voorbij komt. Volgens mij stond er bovenop een tekst voor de arme mensen en op de sokkel de gulle gever.
                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking


                          • #58
                            Smeedijzeren hekwerk Sint Servaasbrug (Maasbrug)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                            De Sint Servaasbrug kreeg tijdens de restauratie van rond 1830 een gegoten ijzeren hekwerk dat moest voorkomen dat de mensen in de Maas vielen.
                            In 1836-1837 heeft men de brede stenen borstweringen afgebroken om het wegdek van de brug breder te maken. Door een smalle ijzeren balustrade te plaatsen won men ruimte om op de brug bredere trottoirs aan te leggen. Dat hekwerk is blijven staan totdat men na de opening van de Wilhelminabrug de Maasbrug kon gaan vernieuwen (1932-1934; datering De la Haye). Het is op elke oude prentbriefkaart van de brug te zien.

                            Jules Schaepkens van Riemst jr. schrijft dat de werkzaamheden plaats vonden in 1838-1839. Ik vermoed dat hij daarmee een paar jaar te laat zit.

                            De Monumenten van Geschiedenis en Kunst, Maastricht, dl.1, pag 91, spreken van 1836. Hier wordt tevens vermeld dat het, zoals uit foto's duidelijk blijkt, niet gaat om de hele brug, maar om het gedeelte van de derde toto en met de achtste boog. De auteur steunt hier op een artikel van Flament in de Publications van 1906.

                            Een en ander zou, compleet met de aannemer/uitvoerder, snel te vinden zijn in de getypte raadsnotulen, en jaarverslagen van de gemeente, zoals die aanwezig zijn bij het RHCL. Of de Stadsbibliotheek ook over deze handgeschreven, maar later uitgetypte notulen beschikt, is mij niet bekend.

                            Literatuur:
                            R. de la Haye, De Maas over, (Vierkant Maastricht, nr. 4), p. 42-43 en elders.
                            Jules Schaepkens van Riemst jr., 'Het oude Tricht, eenige bijzonderheden omtrent straten, pleinen en bewoners', in: Publications 67 (1931)
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 januari 2014, 00:03. Reden: aanvulling

                            Opmerking


                            • #59
                              Op zondag 1 oktober 1917 om 1 uur in de middag werd een massief Belgische granieten offerblok onthuld en overgedragen aan de burgemeester van Maastricht. De offerblok was ontworpen door de architect kosters. De offerblok stond geplaatst aan de Wyckse oprit.
                              Op het blok stond vanaf de voet gezien eerst het jaartal 1917 gevolg door een iets hoger aangebrachte tekst 'God behoede ons land voor oorlog' en bovenaan de tekst 'voor de armen'.
                              Genodigden, autoriteiten en omstanders brachten het eerste offer van FL. 293,93. Dit bedrag werd later met FL. 100,= van enkele notabelen verhoogd, 'voor de armen.'
                              Het is niet bekend hoelang deze offerblok als zodanig dienst had gedaan, ook e totale opbrengt hiervan is niet bekend.

                              Een foto staat op pagina 81 van het boek "Sociale Zaken Maastricht - Een halve eeuw zorg, Bijstand en Werk", geschreven door Toon Jenniskens en Paul Notten. Het is een uitgave van de Stichting Historische Reeks nov. 1913
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                                Op zondag 1 oktober 1917 om 1 uur in de middag werd een massief Belgische granieten offerblok onthuld en overgedragen aan de burgemeester van Maastricht. De offerblok was ontworpen door de architect kosters. De offerblok stond geplaatst aan de Wyckse oprit.
                                Op het blok stond vanaf de voet gezien eerst het jaartal 1917 gevolg door een iets hoger aangebrachte tekst 'God behoede ons land voor oorlog' en bovenaan de tekst 'voor de armen'.
                                Genodigden, autoriteiten en omstanders brachten het eerste offer van FL. 293,93. Dit bedrag werd later met FL. 100,= van enkele notabelen verhoogd, 'voor de armen.'
                                Het is niet bekend hoelang deze offerblok als zodanig dienst had gedaan, ook e totale opbrengt hiervan is niet bekend.

                                Een foto staat op pagina 81 van het boek "Sociale Zaken Maastricht - Een halve eeuw zorg, Bijstand en Werk", geschreven door Toon Jenniskens en Paul Notten. Het is een uitgave van de Stichting Historische Reeks nov. 1913

                                Zijn we er in elk geval achtergekomen. Nu nog een foto van betreffende blok op de Ouw Bruck

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X