Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Daklijn huizen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

    Wie waagt het erop hier iets meer over te zeggen?
    welgemeend en goed bedoelende, moet ik ook nog een en ander navorsen.
    Maar toch wilde ik vanuit datgene wat ik geleerd kreeg als joonk menneke, destijds van Aristied Witlox, even als invalshoek voor nader onderzoek plaatsen.
    Hij sprak tijdens stadswandelingen met ons over de oorlogsvoering en belegeringen tijdens de middeleeuwen (urban warfare)

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_v...cht_%281579%29

    desastreus en traumatisch.

    En meende ons daarom te kunnen vertellen dat juist toen, meerdere bouwwetten en verordeningen opgelegd werden aan de burgers tijdens het herstel van Maastricht opdat zoiets verschrikkelijks nooit meer kon voorkomen.
    Alsook was een van zijn stellingen, dat de strategie en taktiek van de verdedigers (dus ook de burgervaders en schepenen) was de dakvorm parallel aan de gevel voor te schrijven.
    Want a) werden brandbommen beter geweerd, kaatsen/gleden af en b) kon men via zolders en lokale doorbraken in de "brandmuren" een tweede groep infanteristen inzetten die de straten onder schot hadden. ("snipers" scherpschutters)
    Maar ook c) konden burgers tijdens belegeringen zonder de straat op te hoeven, bevoorrading plegen, via de daken en zolders.

    Dat is wat ik van hem leerde en tijdens enkele restauraties en renovaties in de binnenstad (jaren nadien) heb ik ook hier en daar zo'n dichtgemetselde doorbraak op zolders gezien.
    Zijn verklaring was dus dat de bestuurders, velen met militaire achtergrond, die bouwverordeningen in die zin hebben beinvloed en de gewijzigde daklijn hebben meebepaald. (brandpreventie en militaire strategie)

    ik zal wel heel wat boeken erop na moeten slaan om dat ook te kunnen hardmaken hetgeen ik destijds als erg logisch en zelf-verklarend vond.

    Overigens de burgerbevolking heeft ook tijdens de tweede wereldoorlog, met minder succes maar identiek in de idee om te kunnen vluchten, hun schuilkelders gekoppeld middels doorbraken. (dat verteld mijn pa nog steeds over de kelders aan de kesselskade)

    mvg
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Overigens de burgerbevolking heeft ook tijdens de tweede wereldoorlog, met minder succes maar identiek in de idee om te kunnen vluchten, hun schuilkelders gekoppeld middels doorbraken. (dat verteld mijn pa nog steeds over de kelders aan de kesselskade)

      mvg
      Interessant stuk, Antonius. Bron zou inderdaad mooi zijn.

      Over het laatste stuk (wat ik ' gequote' heb) kan ik je bijvallen. Dit staat ook beschreven in het boek van Bronzwaer ' Vier Jaar Zwijgen'. Ik ben na lezing ook eens in de kelder van mijn woning gaan kijken. Inderdaad: ook daar een vrij vers gemetseld stuk richting de buurtjes. Ik zeg hier 'vrij vers', omdat het pand uit de 18de eeuw stamt.

      On topic: ik ben dit weekend in Amsterdam geweest. Ik ben verliefd op Maastricht, maar heb er geen moeite mee om vreemd te gaan met Amsterdam!! Mijn god, wat een prachtige stad.
      Heb met bijzondere belangstelling naar de daken gekeken, en ben daar El Loco dankbaar voor. Dat was me anders nooit opgevallen.
      Last edited by burgemeester; 25 april 2010, 20:22.

      Opmerking


      • #18
        Misschien beschikt Stied Witlox wel over verdere informatie?
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
          Misschien beschikt Stied Witlox wel over verdere informatie?
          Bekende van je?

          Opmerking


          • #20
            Ja, een hele goede vriend van een vriendin van ons.
            Zou ik het hem eens moeten vragen?
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #21
              Pourqoui pas?

              Opmerking


              • #22
                Ik zal het hem eens voorleggen!!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #23
                  @ Elletje,
                  zou ook erg leuk zijn dat, voor Stied
                  (zo mochten alleen de afgestudeerden en collega's hem noemen)
                  zijn stadswandelingen met leerlingen, retrospectief als een waardevolle informatie bron zou mogen gelden bij het speuren naar die markante daklijn wijziging.

                  ik blijf in elk geval zoeken.
                  mvg
                  Last edited by Antonius; 26 april 2010, 10:44.
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #24
                    Via dat andere topic kom ik ineens hier.

                    Stied, is die niet ooit conrector van het Stedelijk geweest?


                    Als dat zo is, dan heb ik daar wel een anekdote ver.


                    Mijn moeder wilde hem eens bedanken voor de inspanningen die hij deed om mijn jongste zus voor haar Havo-diploma te laten slagen. Op het laatst was die steun een stuk minder, omdat hij bleek te twijfelen aan de inspannngen van mijn zus om dat diploma te halen.

                    De telefoongesprekken en de ouderavondgesprekken waren dan ook een stuk koeler dan voorheen.

                    Toch vond mijn moeder dat ze hem moest bedanken. Onder het motto ''zeg het met bloemen'' gaf ze hem een stekelige cactus kado.

                    Stied kon het gebaar wel waarderen.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #25
                      Stied Witlox, still going strong!
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #26
                        Ik heb het dus wel over 1983. Denk dat ie zo langzamerhand wel een rollator nodig heeft.


                        Hoewel.........
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #27
                          Valt mee, rijd nog steeds auto!
                          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                            Misschien beschikt Stied Witlox wel over verdere informatie?
                            niets meer vernomen van u of Aristied mijn verhaal kan bevestigen
                            zelf kan ik op afstand niet veel vinden over de krijgsheren / schepenen.
                            mvg
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                              Wie durft het aan hier iets over te zeggen?

                              Het Amsterdamse bouwblok (en dat in vele andere Hollandse steden) is een gevolg van keuren (voorschriften) en van het feit dat de percelen smal (en diep) waren. Bij een lang smal grondstuk past geen dak op z'n Maastrichts, omdat de hemelwaterafvoer een probleem zou worden. Het Maastrichtse bouwblok dumpt regen en sneeuw royaal op de openbare weg, in Amsterdam was dat verboden.

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                                niets meer vernomen van u of Aristied mijn verhaal kan bevestigen
                                zelf kan ik op afstand niet veel vinden over de krijgsheren / schepenen.
                                mvg
                                Ik ben de draad hier een beetje kwijt. Wat is momenteel de vraagstelling?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X