Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
Bekijk bericht
Maar toch wilde ik vanuit datgene wat ik geleerd kreeg als joonk menneke, destijds van Aristied Witlox, even als invalshoek voor nader onderzoek plaatsen.
Hij sprak tijdens stadswandelingen met ons over de oorlogsvoering en belegeringen tijdens de middeleeuwen (urban warfare)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_v...cht_%281579%29
desastreus en traumatisch.
En meende ons daarom te kunnen vertellen dat juist toen, meerdere bouwwetten en verordeningen opgelegd werden aan de burgers tijdens het herstel van Maastricht opdat zoiets verschrikkelijks nooit meer kon voorkomen.
Alsook was een van zijn stellingen, dat de strategie en taktiek van de verdedigers (dus ook de burgervaders en schepenen) was de dakvorm parallel aan de gevel voor te schrijven.
Want a) werden brandbommen beter geweerd, kaatsen/gleden af en b) kon men via zolders en lokale doorbraken in de "brandmuren" een tweede groep infanteristen inzetten die de straten onder schot hadden. ("snipers" scherpschutters)
Maar ook c) konden burgers tijdens belegeringen zonder de straat op te hoeven, bevoorrading plegen, via de daken en zolders.
Dat is wat ik van hem leerde en tijdens enkele restauraties en renovaties in de binnenstad (jaren nadien) heb ik ook hier en daar zo'n dichtgemetselde doorbraak op zolders gezien.
Zijn verklaring was dus dat de bestuurders, velen met militaire achtergrond, die bouwverordeningen in die zin hebben beinvloed en de gewijzigde daklijn hebben meebepaald. (brandpreventie en militaire strategie)
ik zal wel heel wat boeken erop na moeten slaan om dat ook te kunnen hardmaken hetgeen ik destijds als erg logisch en zelf-verklarend vond.
Overigens de burgerbevolking heeft ook tijdens de tweede wereldoorlog, met minder succes maar identiek in de idee om te kunnen vluchten, hun schuilkelders gekoppeld middels doorbraken. (dat verteld mijn pa nog steeds over de kelders aan de kesselskade)
mvg
Opmerking