Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vroom en Dreesmann Grote Staat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vroom en Dreesmann Grote Staat

    Elders op dit forum zag ik onderstaande foto uit 1942 (!).

    (bron: www.blikopdewereld.nl)

    Links op de foto is duidelijk de voorgevel van Vroom & Dreesmann in de Grote Staat te zien.
    Nu wilde ik al een tijd de vraag stellen uit welk jaar het gebouw van V&D in Maastricht stamt en wie weet in welke stijl (Amsterdamse school?) dit gebouw is gebouwd.

    Op de een of ander manier kwam het er nooit van, maar bij het zien van deze foto werd ik er plotseling weer aan herinnert.
    Wat ik echter nooit verwacht had, is dat het gebouw al in de Tweede Wereldoorlog in gebruik was.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Inmiddels weet ik wel al een beetje.



    Maar erg duidelijk is het nog niet.
    Ik denk daarom dat het pand rond 1931 is gebouwd.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Maar erg duidelijk is het nog niet.
      Volgens mij hebben we het elders op dit forum ooit gehad over de Grand Bazar en V&D. Misschien dat daar je antwoord te vinden is?

      Opmerking


      • #4
        Opening V&D Grote Staat op 23 maart 1933

        Goede tip Clio, maar soms is het geluk met de domme.

        Ik heb al een deel van mijn vraag gevonden.
        De opening was op donderdag 23 maart 1933, getuige onderstaand krantenartikel.

        Blijft de vraag in welke stijl het gebouw is gebouwd.

        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Overigens moet er eerder wel al een vestiging van V&D in Maastricht zijn geweest, getuige onderstaande advertentie uit 1925.

          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Overigens moet er eerder wel al een vestiging van V&D in Maastricht zijn geweest, getuige onderstaande advertentie uit 1925.
            Volgens dit artikel heeft Maastricht al sinds 1907 een V&D-winkel. Ik vermoed in de Grote Staat op de huidige locatie, maar dat weet ik niet zeker.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Blijft de vraag in welke stijl het gebouw is gebouwd.
              Ik zou zeggen: Nieuwe Zakelijkheid, met expressionistische elementen (baksteenverwerking aan de Vijfharingenstraat).
              In 1930 wordt op de percelen 5-9 het warenhuis van Vroom en Dreesmann gebouwd (A5 naar het ontwerp van de Amsterdamse architect J. Kuyt. Het gebouw heeft gevels van gele baksteen die in de grotere blinde vlakken in een fraai geometrisch vlechtwerkpatroon zijn gemetseld. De voorgevel heeft hoge slanke stalen vensters die over twee verdiepingen zijn doorgetrokken. De zijgevel aan de Vijfharingenstraat is iets ingetogener omdat aan deze zijde oorspronkelijk de kantoren en expeditieruimte lagen. Wel bezit deze licht concaaf gebogen gevel een expressieve opbouw. In het begin van de jaren '60 is de hoek Grote Staat/Vijfharingenstraat vernieuwd door G. Snelder. In het begin van de jaren '70 verbouwt dezelfde architect het huizenblok tussen de Kleine Staat en Achter het Vleeshuis in pseudo-Maaslandse en tektonisch zuivere, stijl.

              (Uit: Architectuurgids Maastricht 1895-1995, Maastricht, 1997, pp.38-39)

              In 2002 werd het pand gesplitst, waarbij V&D zich terugtrok in het noordwestelijk deel en de Bijenkorf zich vestigde in het vrijgekomen deel. Architect Kees Rijnboutt ontwierp een nieuwe voorgevel aan de Kersenmarkt, daar waar eens de Art Nouveau-façade van de Grand Bazar de blikvanger was geweest.

              Opmerking


              • #8
                Architect Jan Kuyt werd in de loop der tijd de huisarchitect van Vroom & Dreesman. In dit pdf-document (3,2 mb) staat nader informatie: http://www.architectuurcentrumtwente...tiejankuyt.pdf .
                Last edited by hermanw; 17 november 2011, 07:35.

                Opmerking


                • #9
                  Die koepel is ongetwijfeld die van de eerdere Grand Bazar. Daar zijn prentbriefkaarten van, niet zozeer van de koepel, dan wel van het ruimtelijk effect.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik denk dat een foto wel te vinden zal zijn in: Charles Thewissen, Vijftig jaar V&D Maastricht; met tekeningen van Hub Levigne [en foto's], Maastricht 1957. Aanwezig in de Stadsbibliotheek. En verder kun je natuurlijk de GAM-collectie proberen bij het RHCL.

                    Opmerking


                    • #11


                      Het Au Palais de Cristal gerund door twee dochters van het echtpaar De Beaumont-Maielle, links van de winkel van Pieters-Teuwen, later verkocht aan Vroom & Dreesmann en doorgaant onder De Zon Vroom & Dreesmann. Foto's: collectie Dhr. Wil Lem. Bron: Stg. Grafmonumenten Sint Pieter.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        Uit eigen herinnering weet ik nog dat je, voor je aan de eigenlijke winkelingang kwam, er een hele wandeling langs alle etalages gemaakt kon worden, de ingang lag diep naar achteren met links en rechts etalages en een groot midden"eiland"
                        Die terugliggende ingangspartij is op de foto uit 1942 hierboven nog wel te herkennen. Ik kan me die situatie ook nog vaag herinneren, dus ik denk dat dat bij de verbouwing begin jaren '70 (of later) verdwenen is. Het leverde een paar vierkante meters extra verkoopoppervlak op, maar het gebouw is daardoor wel een deel van zijn uitstraling kwijtgeraakt.

                        Opmerking


                        • #13


                          Nieuwbouw V&D, links stoffenzaak Van Dam. Foto: collectie familie Westerhuis. Bron: Stg. Grafmonumenten Sint Pieter.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Het Au Palais de Cristal gerund door twee dochters van het echtpaar De Beaumont-Maielle, links van de winkel van Pieters-Teuwen, later verkocht aan Vroom & Dreesmann en doorgaant onder De Zon Vroom & Dreesmann.
                            Weet je toevallig het adres? Op de plek van de huidige Vroom & Dreesmann?

                            Opmerking


                            • #15
                              Kijk eens naar http://www.rhcl.nl/data/files/algeme...100%20jaar.pdf

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X