Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kommiezen en Grenskantoren

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kommiezen en Grenskantoren

    Aangemoedigd door de hoge inhoudelijke kwaliteit van MO kom ik jullie wat vragen.
    Op bijgaande foto van Kommiezen voor het Grenskantoor Neercanne (november 1945) staan 8 douaniers.
    Van enkelen ken ik de namen, maar ik zou ze allemaal willen weten.

    Het Belastingmuseum kan mij niet helpen, het Nationaal Archief evenmin en helaas het RHCL ook niet.

    Wie kent gezichten van deze foto?
    Ik weet wel, zeer waarschijnlijk zijn al deze kommiezen al overleden, maar je kunt nooit weten of er onder jullie nog een zoon/dochter van een smokkelaar is, die een naam weet bij een van die gezichten.........

    alvast bedankt!
    Denie
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Breur; 30 augustus 2012, 14:25. Reden: contentredenen.

  • #2
    Zou het niet handig zijn als we wisten welke personen al zijn geïdentificeerd?

    Opmerking


    • #3
      Kommiezen Grenskantoor Neercanne 1945

      Beste Ingrid,

      zou best eens kunnen helpen, als ik aangeef welke personen al bij naam bekend zijn; je kunt nooit weten!

      op de foto van links naar rechts:

      van Uitert, Mol, ?, ?, ?, ?, Feelders en Hoogma.

      de middelste 4 kommiezen kan ik dus nog niet thuisbrengen.
      namen die bij de middelste 4 kommiezen kunnen passen zijn: Kaufman, Voorwinde, Roodnat, Pantus (??). maar wie is wie?

      in die tijd droegen de kommiezen (nog) geen douane-uniform; ze hadden wél een douane-pet. als je dienst had droeg je je pet.

      die middelste 4 kommiezen zijn zeer waarschijnlijk allemaal ex-militairen van het Nederlandse leger, in 1940 ingedeeld bij de douane.
      zij dragen hier allemaal zgn "gamaschen", leren beenstukken die aansluiten op de schoenen.
      naar verluidt droegen ze alleen bij de Cavallerie dergelijke beenstukken.
      zeker is dat Voorwinde bij de Cavallerie diende.

      ben benieuwd!

      groeten naar Mestreech!
      Denie

      Opmerking


      • #4
        Mijn vader, Jan van Tilborg, was van 1940 tot 1963 achtereenvolgens douanier aan het grenskantoor Smeermaas en vervolgens in de functie van dienstgeleider invoerrechten en accijnzen aan het douanekantoor voor de scheepvaart aan het kanaal in Smeermaas. Wij woonden in het eerste huis van Maastricht: Bosscherweg 2. Mijn moeder heeft ten tijde van de botersmokkel een tijdje als visiteuse voor de douane gewerkt. Zij moest de vrouwelijke grensovergangers controleren op het bezit van boter.
        Ik heb helaas geen foto van mijn vader als douanier. Ben benieuwd of iemand die wel heeft.
        De namen Feelders en Roodnat waarvan Denie dacht dat ze van Neercanne waren, klopt volgens mij niet. Ze waren net als mijn vader in Smeermaas douanier. Andere douaniers die ik me herinner zijn: Duys, van Heugten en Assink.
        Last edited by Lilly; 28 augustus 2012, 22:34.

        Opmerking


        • #5
          Hallo Lilly,

          Welkom op dit forum en voor je bijdrage!!
          Wellicht dat iemand een foto weet op te duikelen of anderszins iets met jouw toevoegingen kan doen
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Grensposten Smeermaas

            Om een idee te geven van de omgeving waarin Jan van Tilborg mogelijk werkte, hierbij een paar foto's van de douaneposten in Smeermaas aan de weg en aan het kanaal.
            Bestanden bijvoegen
            Last edited by Clio; 28 augustus 2012, 06:42. Reden: correctie

            Opmerking


            • #7
              foto grenskantoor Smeermaas

              Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
              Om een idee te geven van de omgeving waarin Jan van Tilborg mogelijk werkte, hierbij een paar foto's van de douaneposten in Smeermaas aan de weg en aan het kanaal.
              foto van het kantoor aan de weg is vlgs mij bij Caberg/Smeermaas. Mijn vader en de anderen zaten aan de overgang Bosscherweg/Smeermaas.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Lilly Bekijk bericht
                foto van het kantoor aan de weg is vlgs mij bij Caberg/Smeermaas. Mijn vader en de anderen zaten aan de overgang Bosscherweg/Smeermaas.
                Ik heb helaas er geen foto van dit grenskantoor maar zie het wel nog voor mij daar er tegen over aan Borgaren zijde vaak heb gevist.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                  Ik heb helaas er geen foto van dit grenskantoor maar zie het wel nog voor mij daar er tegen over aan Borgaren zijde vaak heb gevist.
                  Leuk om te lezen!

                  Opmerking


                  • #10
                    Ga eens kijken op
                    http://www.schoofs-smeermaas.be/Volledig.htm

                    daar na fotoboek
                    Smeermaas dorp
                    foto 108
                    De werkplek van je vader denk ik Lilly.
                    Wel iets onduidelijk maar toch (1950)

                    Opmerking


                    • #11
                      Euh..... het ging toch over het kantoor in Neercanne. Nu zit het draadje ineens aan de andere kant van de stad.

                      Opmerking


                      • #12
                        Bosscherweg bij Smeermaas

                        Misschien kan/moet Breur dit draadje zijn eigen plekje geven?

                        De link naar de foto's van Smeermaas was mij onbekend. Mooie verzameling. Bijgaand een foto van omstreeks 1900 van het uitzicht dat de eerste huizen op de Bosscherweg ooit moeten hebben gehad. De weg zal omstreeks 1940 wel verhard zijn geweest.
                        Bestanden bijvoegen
                        Last edited by Clio; 30 augustus 2012, 18:24. Reden: aanvulling en correctie

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
                          Euh..... het ging toch over het kantoor in Neercanne. Nu zit het draadje ineens aan de andere kant van de stad.
                          Robboxxx het is toch beleefd als een nieuwe gebruiker van MO
                          een vraagje heeft er antwoord op te geven of niet soms ?

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                            Misschien kan/moet Breur dit draadje zijn eigen plekje geven?

                            De link naar de foto's van Smeermaas was mij onbekend. Mooie verzameling. Bijgaand een foto van van het uitzicht dat Bosscherweg nr. 1 ooit moet hebben gehad. De weg zal omstreeks 1940 wel verhard zijn geweest.
                            Geweldig deze foto. Is heeeel oud en ligt nu verderop op de Bosscherweg.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
                              Euh..... het ging toch over het kantoor in Neercanne. Nu zit het draadje ineens aan de andere kant van de stad.
                              Dat klopt, maar het ging aanvakelijk over een foto van kommiezen, waarvan ik twee namen ken: Roodnat en Feelders en zij waren kommies bij de grensovergang Bosscherweg/Smeermaas. Vandaar!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X