Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kommiezen en Grenskantoren

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
    Ga eens kijken op
    http://www.schoofs-smeermaas.be/Volledig.htm

    daar na fotoboek
    Smeermaas dorp
    foto 108
    De werkplek van je vader denk ik Lilly.
    Wel iets onduidelijk maar toch (1950)
    Super dank je wel. Staan nog veel meer foto's met herkenbare plekje uit mijn jeugd.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Lilly Bekijk bericht
      Super dank je wel. Staan nog veel meer foto's met herkenbare plekje uit mijn jeugd.
      Graag gedaan maar grootste dan zou toch naar MO moeten
      gaan want zonder MO was dit denkelijk niet mogelijk geweest

      Opmerking


      • #18
        @Wim54: uiteraard moet dat kunnen, dat is ook niet het probleem. Ook ik ben van mening dat dit een apart draadje moet worden. Zo blijft het overzichtelijk.

        Opmerking


        • #19
          Kommiezen Grenskantoor Neercanne 1945

          Hallo Lilly,

          Hartelijk welkom bij MO, en heel leuk dat je je eerste bijdrage hebt gewijd aan de Kommiezen van het grenskantoor Neercanne!

          De naam van Uitert bij de kommies helemaal links op mijn foto van 20.2.2010 is gebleken, na mijn kontakt met een dochter van kommies van Uitert, NIET korrekt te zijn. Maar wie die kommies dan wél is? Ik herinner me zijn ietwat hese stem, en zijn grapjes.
          Daarentegen zijn de namen Feelders en Roodnat m.i. wèl korrekt.
          Uit de Limburger Koerier van 15.12.1938 blijkt dat kommies Feelders werd overgeplaatst naar Neercanne, en dezelfde krant van 27.3.1942 vertelt dat kommies Roodnat werd overgeplaatst naar Neercanne.

          (ga naar http://kranten.kb.nl/search, selecteer bij voorkeur alleen de Limburger Koerier, en kies ook een geschikte periode)

          Een zoon van kommies Feelders en een dochter van kommies Roodnat hebben mij bevestigd dat hun vaders op Neercanne hebben gestaan, bovendien heb ik ze zelf daar gezien.

          Het kan wél heel goed mogelijk zijn dat Feelders en Roodnat OOK in Smeermaas hebben gewerkt. Roodnat heeft b.v. ook op Sint Pieter gestaan.

          Uit de Limburger Koerier van 21.3.1940 blijkt dat jouw vader per 16.4.1940 werd overgeplaatst van Diergaarde (Echt) naar Smeermaas.
          Dezelfde krant van 29.4.1940 laat zien dat jullie op de Bosscherweg nr. 4 hebben gewoond, Lilly.
          Mijn vader werkte van jan. 39 - okt. 39 als kommies in Smeermaas; wij woonden op de Bosscherweg nr. 6, waren we bijna buren geweest!!!
          Maar ik was toen 2, dus daarvan heb ik geen herinneringen.
          Click image for larger version

Name:	Limburger Koerier 21-3-1940.jpg
Views:	2
Size:	83,9 KB
ID:	90260

          Click image for larger version

Name:	Limburger Koerier 29-4-1940.jpg
Views:	2
Size:	94,9 KB
ID:	90262

          tot een volgende keer!
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door denie Bekijk bericht
            Hallo Lilly,

            Hartelijk welkom bij MO, en heel leuk dat je je eerste bijdrage hebt gewijd aan de Kommiezen van het grenskantoor Neercanne!

            De naam van Uitert bij de kommies helemaal links op mijn foto van 20.2.2010 is gebleken, na mijn kontakt met een dochter van kommies van Uitert, NIET korrekt te zijn. Maar wie die kommies dan wél is? Ik herinner me zijn ietwat hese stem, en zijn grapjes.
            Daarentegen zijn de namen Feelders en Roodnat m.i. wèl korrekt.
            Uit de Limburger Koerier van 15.12.1938 blijkt dat kommies Feelders werd overgeplaatst naar Neercanne, en dezelfde krant van 27.3.1942 vertelt dat kommies Roodnat werd overgeplaatst naar Neercanne.

            (ga naar http://kranten.kb.nl/search, selecteer bij voorkeur alleen de Limburger Koerier, en kies ook een geschikte periode)

            Een zoon van kommies Feelders en een dochter van kommies Roodnat hebben mij bevestigd dat hun vaders op Neercanne hebben gestaan, bovendien heb ik ze zelf daar gezien.

            Het kan wél heel goed mogelijk zijn dat Feelders en Roodnat OOK in Smeermaas hebben gewerkt. Roodnat heeft b.v. ook op Sint Pieter gestaan.

            Uit de Limburger Koerier van 21.3.1940 blijkt dat jouw vader per 16.4.1940 werd overgeplaatst van Diergaarde (Echt) naar Smeermaas.
            Dezelfde krant van 29.4.1940 laat zien dat jullie op de Bosscherweg nr. 4 hebben gewoond, Lilly.
            Mijn vader werkte van jan. 39 - okt. 39 als kommies in Smeermaas; wij woonden op de Bosscherweg nr. 6, waren we bijna buren geweest!!!
            Maar ik was toen 2, dus daarvan heb ik geen herinneringen.
            [ATTACH]2877[/ATTACH]

            [ATTACH]2878[/ATTACH]

            tot een volgende keer!
            Dank je wel, een van de berichten had ik zelf al gevonden, maar die andere niet. Ben ik blij mee.
            Het klopt dat mijn ouders in eerste instantie op Bosscherweg 4 woonden, later zijn ze verhuisd naar nr. 2, omdat mij vader toen ontvanger werd en nog later dienstgeleider. Ik ben geboren in 1951 en weet niet beter dat we altijd op nr. 2 hebben gewoond. Op nr. 4 woonde de familie van Heugten en op nr. 6 de familie Duys, waarschijnlijk zijn zij na jullie daar komen wonen. Ook zij waren allen douaniers. Dan had je ook nog het huisje op het kleine dijkje aan het kanaal, daar woonde de familie Assink, ook een douanier. Wat ontzettend leuk dit forum. Ik geniet van elk verhaal.

            Opmerking


            • #21
              Grenskantoor aan Kanaal

              Beste Allen,

              Ik heb de foto van het kanaal grenskantoor onder aan de dijk, als vertrekpunt is het voormalige kanaal-grenspost Kleine dijkje 2 daar de trap naar beneden en dan ca 50 meter richting Maastricht daar stond dat kleine kantoortje met aanlegsteiger. Ik zal proberen een foto mee te sturen.

              Groetjes

              Thieu van Tilborg (broer van Lilly)

              Opmerking


              • #22
                Mijn zus en zwager woonden eind jaren 70 op Bosscherweg 8-10!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Thieu Bekijk bericht
                  Beste Allen,

                  Ik heb de foto van het kanaal grenskantoor onder aan de dijk, als vertrekpunt is het voormalige kanaal-grenspost Kleine dijkje 2 daar de trap naar beneden en dan ca 50 meter richting Maastricht daar stond dat kleine kantoortje met aanlegsteiger. Ik zal proberen een foto mee te sturen.

                  Groetjes

                  Thieu van Tilborg (broer van Lilly)
                  Foto zit er niet bij broertje;-)

                  Opmerking


                  • #24
                    Foto kanaal-grenskantoor Smeermaas

                    Ik heb deze foto maar kan hem niet geplaatst krijgen, weet iemand raad te geven hoe te handelen.

                    groetjes

                    Thieu

                    Opmerking


                    • #25
                      Smeermaas

                      hallo Thieu,

                      ook jij van harte welkom bij dit MO-grenskommiezendraadje!

                      bedoel je bijgaande foto 1? (sorry voor de matige kwaliteit, is een scan van een kopie...)

                      foto 2 toont 3 personen (wellicht douaniers) op een kanaaldijk (wellicht Zuid-Willemsvaart), en is waarschijnlijk gemaakt vóór juli 1940.
                      herkennen jullie daar iemand van?
                      de foto is afkomstig van v. Uitert, die tot juli 1940 grenskommies was in Smeermaas, werd overgeplaatst naar Epen.

                      Opmerking


                      • #26
                        Smeermaas

                        foto's plaatsen is hier inderdaad moeilijk!
                        Bestanden bijvoegen

                        Opmerking


                        • #27
                          Douanepost Zuid-Willemsvaart (Smeermaas)

                          Deze foto komt met wat kunst- en vliegwerk van bovengenoemde website. Niet zo groot als ik in Irfanview heb, maar verder reikt mijn kennis even niet.
                          Bestanden bijvoegen

                          Opmerking


                          • #28
                            Foto kanaal-grenskantoor Smeermaas

                            Beste Mensen,

                            Ik ga het opnieuw proberen om de foto te plaatsen van het Kanaal-Grenskantoor,
                            Het kantoortje stond; bij klein Dijkje nr 2 (was ook grenskantoor na dit kantoortje) met de trap naar beneden en dan ca 50 mtr richting Maastricht.

                            Groetjes

                            Thieu
                            Bestanden bijvoegen

                            Opmerking


                            • #29
                              Smeermaas

                              Beste Denie,

                              Het is inderdaad het kantoortje, genomen van de overzijde van het kanaal, dit weggetje was moeilijk begaanbaar, aan die zijde staat ook een woonhuis eigenlijk van God en alleman verlaten. De foto van de drie mannen tegen de dijk zijn voor mij onbekend, mijn vader is pas in 1940 in Smeermaas begonnen, hij staat ook op de foto die ik al gestuurd heb.
                              Als iemand een betere kwaliteit wil hebben van deze foto kan ik die alleen maar per E-mail versturen.
                              Denie bedankt voor het meezoeken.

                              Groetjes

                              Thieu

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Thieu Bekijk bericht
                                Beste Mensen,

                                Ik ga het opnieuw proberen om de foto te plaatsen van het Kanaal-Grenskantoor,
                                Het kantoortje stond; bij klein Dijkje nr 2 (was ook grenskantoor na dit kantoortje) met de trap naar beneden en dan ca 50 mtr richting Maastricht.

                                Groetjes

                                Thieu
                                Bericht van olijfje:

                                Kan iemand Thieu (bij:Kommiezen..) misschien zeggen dat hij niet het hele witveld moet mee scannen, maar de afbeelding dient bij te snijden, nu is zijn prentje zo'n postzegel.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X