Deze mag natuurlijk niet in het rijtje gezichtsbepalende torens ontbreken:
Weet er eigenlijk niet zo heel veel over te vertellen, behalve dat-ie, als onderdeel van het nieuwe Bonnefantenmuseum, gebouwd werd in de periode 1990-1994. De architect is de in 1997 overleden Italiaan Aldo Rossi. De met zink beklede toren is 28m hoog. Op de begane grond bevindt zich een café-restaurant, onder de koepel bevindt zich de koepelzaal, die om de zoveel tijd door een kunstenaar wordt ingericht.
Verder vond ik nog deze "verklaring" in het boek New Museums van Catherine Donzel:
"For Rossi, towers spoke of an urban loftiness. He was not swayed by the moralism of the Moderns who claimed every architectural element should have a purpose and proudly build his towers without a purpose to stand as mere signs in their urban or rural landscapes. He confessed to his fascination for Sardinia's nuraghi, dry-stone towers that remain unexplained as to their exact use, whether as grain silos or watch towers, freely entrusting his own structures with sacred mystery."
Weet er eigenlijk niet zo heel veel over te vertellen, behalve dat-ie, als onderdeel van het nieuwe Bonnefantenmuseum, gebouwd werd in de periode 1990-1994. De architect is de in 1997 overleden Italiaan Aldo Rossi. De met zink beklede toren is 28m hoog. Op de begane grond bevindt zich een café-restaurant, onder de koepel bevindt zich de koepelzaal, die om de zoveel tijd door een kunstenaar wordt ingericht.
Verder vond ik nog deze "verklaring" in het boek New Museums van Catherine Donzel:
"For Rossi, towers spoke of an urban loftiness. He was not swayed by the moralism of the Moderns who claimed every architectural element should have a purpose and proudly build his towers without a purpose to stand as mere signs in their urban or rural landscapes. He confessed to his fascination for Sardinia's nuraghi, dry-stone towers that remain unexplained as to their exact use, whether as grain silos or watch towers, freely entrusting his own structures with sacred mystery."
Opmerking