Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hoax/Phishing/malware

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hoax/Phishing/malware

    Phishing-sites teisteren Maastricht



    Phishing-mail van ING Bank

    Mensen, let op uw mail! Er zijn weer de nodige sites opgezet om u geld afhandig te maken. Zo kreeg Maastricht.dichtbij alleen vandaag al twee mailtjes binnen van ‘ING’ en ‘ABN AMRO’, hoewel bij deze laatste weer wordt ondertekend met ‘RABO BANK’. In beide gevallen wordt er – zodra je op de link klikt – aangegeven dat het een phishing-site betreft. Een woordvoerder van ING laat weten dat de meeste klanten phishing-mails inmiddels herkennen.

    ,,Klachten hebben we, naar ik vermoed, niet binnengekregen. Wij zijn tenslotte niet verantwoordelijk voor deze mails. De meeste klanten verwijderen het bericht direct en sommigen sturen een mail om ons op de hoogte te brengen”, zo meldt de woordvoerder. Het is natuurlijk vervelend voor de kanten van de banken, maar de berichten zorgen op de redactie van Maastricht.dichtbij ook voor de nodige lachstuipen.
    Zo is de mail van ‘ING’ door de redactie uitgeroepen tot ‘meest correct geschreven mail’. Hoewel ook hier nog de nodige fouten instaan. Waaronder: ‘kunnen wij u in de toekomst veilig internetbankeren garanderen’, ‘om deze installatie succesvol te kunnen zijn’, en ‘daarna neem een van onze medewerkers contact met u op’. Het mailtje van ABN AMRO blijkt afkomstig van ‘abnambro@yahoo.com’. Ook niet bepaald geloofwaardig.maastrichtdichtbij.nl

  • #2
    Voor de duidelijkheid beneden de definities van de diverse onderwerpen waarmee digitaal mensen lastig gevallen kunnen worden;

    Hoax:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoax

    Phising:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Phishing

    Malware:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Malware

    Spam:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Spam_%28post%29

    Opmerking


    • #3
      Ik krijg ze zélfs van banken waar ik géén klant ben!
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Ik ook, heel handig. Accepteer ik geen enkele 'financiële' mail? Ze sturen maar iets met de slakkenpost (en dan nog). Al moet ik toegeven dat de laatste ING-fake er erg betrouwbaar uit zag. Maar nog steeds taalfouten.

        Opmerking


        • #5
          Er zijn zelfs pastoors die last hebben van malware.

          Opmerking


          • #6
            Oplichting via internet

            Waar dient u op te letten om niet gedupeerd te worden?
            Oplichting komt met het huidige internettijdperk in steeds grotere mate voor, zowel bij particulieren (consumenten) alsmede bij ondernemers. Zo zijn er verschillende vormen van oplichting, zoals bijvoorbeeld ‘scamming’ en ‘phishing’. Het blijkt vaak zeer eenvoudig om mensen via internet geld afhandig te maken, hetgeen ook de reden is waarom wij u middels dit artikel willen waarschuwen en u hierover nader wensen te informeren.
            Scamming
            'Scamming' betekent in feite niet meer dan oplichting, echter de term wordt vaak gebruikt voor oplichting via internet. Meestal probeert een scammer (oplichter) je te overtuigen dat je veel geld kunt verdienen, bijvoorbeeld omdat je een loterij hebt gewonnen of omdat je een deel zult krijgen van een op één of andere rekening geblokkeerde geldsom. De scammer vraagt dan om een voorschot voor administratieve kosten of iets soortgelijks. Nadat u heeft betaald, vragen ze vaak om nog één keer te betalen of ze laten niets meer van zich horen. Ook het aanbieden van goederen die na betaling niet geleverd worden, valt onder de noemer scamming. Zo zijn een tijdje iPhones uit Nederland erg populair geweest, maar ook diamanten en overheidsschatten uit het buitenland werden aangeboden. Zulke oplichtpraktijken gaan vaak gepaard met ‘vage’ e-mailtjes (meestal in de Engelse taal) en/of te mooie aanbiedingen via Marktplaats.
            Phishing
            ‘Phishing’ is een vorm van misleiding en bedrog via onechte e-mails en websites. Op die manier proberen oplichters persoonlijke informatie van het slachtoffer te ontfutselen. Er wordt naar uw gegevens ‘gevist’ door u te lokken naar bepaalde websites om daar persoonlijke gegevens achter te laten. De mailtjes lijken van echte bedrijven te komen. In dit soort gevallen wordt vaak om inloggegevens, bankrekening- of sofinummers gevraagd. Het verzoek van de oplichter is meestal om 'de inloggegevens te controleren'. Het doel is vaak om met uw gegevens spullen te kopen of geld van uw rekening te halen. Bedenk hierbij altijd dat gerenommeerde banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven nooit per e-mail vragen om uw persoonlijke gegevens.
            Wat kunt u doen?
            Het is vaak lastig een phishing e-mail te onderscheiden van een betrouwbare e-mail. Toch zijn er wel een aantal zaken waarop u kunt letten. Dat geldt ook voor de gevallen waarin sprake is van scamming. Indien er van meer dan één van de volgende factoren sprake is, dan dient u op uw hoede te zijn:
            • de advertentie of e-mail is in (gebrekkig) Engels opgesteld
            • de verkoopprijs ligt veel lager dan de gebruikelijke marktprijs
            • de beschrijving bestaat geheel of grotendeels uit specificaties
            • de verkoper blijkt vrijwel geen kennis van het product te hebben
            • de verkoper woont in het buitenland
            • de verkoper wilt dat u het geld overmaakt, zonder dat u het product eerst kunt testen
            • de verkoper kan geen bewijs van eigendom leveren
            • de verkoper biedt meerdere dure goederen aan
            • de verkoper biedt, aan de verzendkosten voor zijn rekening te nemen
            • de verkoper reageert niet of kortaf op specifieke vragen
            Is het al te laat en bent u reeds slachtoffer geworden van internetoplichting? Dan kunt u het beste de volgende maatregelen in acht nemen.
            • alle correspondentie met de verkoper (oplichter) bewaren, dus e-mailverkeer, brieven, advertenties etc.
            • stuur alvast een ingebrekestelling per e-mail of per aangetekende brief aan de verkoper, oftewel een laatste oproep naar de verkoper toe, om het product alsnog te leveren. Indien de levering niet geschiedt, dan heeft u juridisch gezien in ieder geval aan uw verplichtingen voldaan
            • verzamel alle gegevens uit het e-mailverkeer van de verkoper, zoals e-mailadressen, persoonlijke gegevens, IP-adressen, datums en tijdstippen, betalingsgegevens en advertentiegegevens
            • meld de betreffende oplichting op een openbaar meldpunt zoals het Meldpunt Internetoplichting via de website van de politie
            • doe tevens aangifte bij de politie van de betreffende internetoplichting. Neem dan in ieder geval de volgende gegevens mee: bankafschrift van de transactie, prints van de correspondentie, een kopie van de advertentie en uw legitimatiebewijs. Dring er bij de politie op aan dat het echt om oplichting gaat en dat u wenst dat er een proces-verbaal wordt opgemaakt
            • neem direct contact op met uw eigen bank en (indien mogelijk) de bank van de oplichter. U kunt dan proberen om uw betaling terug te laten boeken. Geef ook aan uw bank door dat het om fraude/oplichting gaat en laat een kopie van uw aangifte zien. Neem vervolgens contact op met de bank van de oplichter en laat hun weten dat zijn rekeningnummer misbruikt wordt voor fraude/oplichting.

            mr. Ruben Scheepers

            Bron: RechtGezet digitale nieuwsbrief van De Keizersgracht Juristen Heerlen.
            Last edited by Breur; 16 februari 2012, 20:40. Reden: reclame verwijderd.

            Opmerking


            • #7
              Waarschuwing politie-mails

              Vandaag werd een computer van een klant van mij besmet door een e-mail "afkomstig" van de politie. Lees onderstaande als waarschuwing.

              Politie waarschuwt voor 'computervirus' met politielogo.




              Er zijn bij de politie weer meldingen binnengekomen over spontaan opduikende en beeldvullende 'waarschuwingen' op computers. In de waarschuwing staat dat de politie i.s.m. Buma Stemra (auteursrechtenorganisatie) de desbetreffende computer heeft afgegrendeld of geblokkeerd wegens het downloaden van illegaal verkregen muziek/films en dat er daarom een boete betaald dient te worden. Dit is echter een soort virus waar criminelen gebruik van maken en de politie wil iedereen op het hart drukken om niet te betalen.

              De zogeheten 'malware' komt erg bedreigend over. Zo staat er in sommige gevallen te lezen dat er op de computer pornografisch materiaal is aangetroffen, waaronder kinderporno. Ook zou de computer worden gebruikt voor het verzenden van spamberichten "van terroristische aard".
              Mensen die het slachtoffer zijn geworden van deze praktijken kunnen aangifte doen van (poging tot) computervredebreuk bij de politie.
              Op deze website staat een oplossing voor het PC-probleem.

              Opmerking


              • #8
                Weer zo'n malafide mail

                Om je te bescheuren deze mailing... met vriendelijke groten... .

                ==


                Amsterdam, 22 maart, 2012
                Uw Online Banking is geblokkeerd.



                Geachte klant,

                Uw Online Banking is geblokkeerd We hebben onlangs uw account, en vermoedt dat uw ABN AMRO Bank account zouden zijn benaderd door een onbevoegde derde partij. De beveiliging van uw account is onze primaire zorg. Daarom, als een preventieve maatregel, hebben we tijdelijk beperkte toegang tot gevoelige account functies. Te herstellen toegang tot uw account, we hebben u nodig om uw identiteit te bevestigen. Om dit te doen moeten we u naar de onderstaande link te volgen en overgaan tot de bevestiging van uw gegevens: verifieren door op de volgende link te klikken.

                htttp://://www.visarconsultoria.com.br/Abn/Amro/veiligheid/Info/abnamro.html/ verificatie
                Dank u voor uw geduld terwijl wij werken samen aan het beschermen van uw account. U kunt ons helpen u te voorzien van de meest relevante informatie door het nemen van een moment dat u ons uw e-mail voorkeuren. En natuurlijk kunt u op elk moment uitschrijven. Vergeet niet, is ABN AMRO Bank zich in voor uw veiligheid en bescherming. Voor meer informatie, neem een kijkje op onze Informatie sectie Beveiliging het kader van privacy en veiligheid op de website. abnamro.nl

                Met Vriendelijke groten, Klantenservice,
                2012 ABN AMRO Bank Nederland

                Opmerking


                • #9
                  met vruntelijke grooten (Koot en de Bie)

                  1 punt

                  REAGEER NIET op die mails

                  geen enkele BANK of financieel instituut vraagt u per email pin of ID-nummers kenbaar te maken
                  ook niet bij IDeal of Paypal

                  met vriendelijke groeten
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #10
                    Is het misschien een idee om van dit topic een vergaarbak te maken van dit soort mails, ook al hebben ze vaak geen directe link met Maastricht?

                    Ik heb daar een reden voor.

                    Je krijgt zo'n mail binnen. Zo lan je niet klikt op de genoemde link, is er niets aan de hand. Zelfs als je dat wel doet, kun je nog altijd terug, als je het niet vertrouwt, zolang je maar niet de gevraagde gegevens invoert.

                    Hardnekkig zijn de zogenaamde Hoaxes. Ze kunnen op zich geen kwaad, ware het niet dat mensen ze vaak juist doorsturen om hun contactlijst te waarschuwen dat er weer een hoax is gesignaleerd, en dat ze vooral niet moeten reageren. Maar intussen verzenden ze wel tientallen onnodige mails.

                    Ze zijn vaak te herkennen aan: ''beter 5 keer ontvangen, dan helemaal niet''. Vervelend wordt het, wanneer er een beroep op je gemoed wordt gedaan: als je dit doorstuurt, ook aan degene van wie je het mailtje hebt gekregen, bevestig je een vriendschap. NIET doorsturen is het devies, ook niet om te waarschuwen. Want het is nou net de bedoeling om zoveel mogelijk onnodig emailverkeer te genereren. De inhoud van de mail doet volstrekt niet ter zake.

                    Een berucht voorbeeld is de mail over de Swiffer Wetjet. Ga nou niet beweren dat je herdershond er ziek van is geworden, want dat is volstrekte nonsens. Maar in de rondgestuurde waarschuwingen hierover wordt weldegelijk de vloeistof in de Wetjet als schuldige aangemerkt. Nonsens, nonsens en nog eens nonsens. Het spul komt in een zodanig kleine concentratie op de vloer, dat geen enkel huisdier daar schade van ondervindt, hoewel kwade tonen het tegendeel proberen te vertellen.

                    In de tekst staat onder meer de passage (die mensen tot alertheid moeten aanzetten): ''het werkzame bestanddeel bevat een stof die slechts 1 molecuul verschilt van Anti-vries''. Juist ja, maar daarom IS het dus een ant-vries, hoewel goedgelovige mensen door deze zins-snede op het verkeerde been worden gezet, en denken dat het daarom juist een gevaar oplevert voor de gezondheid van mens en dier.

                    Het kost Proctor & Gamble jaarlijks miljoenen dollars om dit soort geruchten de kop in te drukken, de berichten duiken steeds weer op. Vooral via dierenforums.

                    Het kwalijke van die doorzendmails is dat er altijd wel iemand zo goedgelovig is om hier in te trappen.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #11
                      Nog zo'n "geval"!

                      Dear Esteemed Customer,

                      This is a reminder of your delivery notice sent from the E.C.B to ensure a successful delivery of your package which contains documents and cash to you.

                      Attached in this mail is a photo of our vault during packaging because we got a notice that the money should either be delivered to your destination or you will have to book an appointment with us for our diplomat to attend to your case.

                      Looking forward to a prompt response from you.


                      Michela Satinni
                      For: Piero Moretti
                      (Delivery Agent)
                      +39 328 081 7302
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Zou zoiets nu écht werken?

                        Opmerking


                        • #13
                          Of het werkt, naja, als van de 100.000 mails 0,01% erin trapt zijn dat toch 10 slachtoffers. :(

                          Opmerking


                          • #14
                            Mijn bank heeft mij verzocht de valse mails door te sturen naar
                            valse-email@nl.abnamro.com
                            dan gaan ze toch proberen de makers te achterhalen ende blokkeren.
                            Dit heb ik tot nu toe drie keer gedaan! Ik krijg steeds weer nieuwe. De taalfouten zijn duidelijk veroorzaakt door een automatische vertaling. Hihi.
                            Don't PRESS me....

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
                              Mijn bank heeft mij verzocht de valse mails door te sturen naar
                              valse-email@nl.abnamro.com
                              dan gaan ze toch proberen de makers te achterhalen ende blokkeren.
                              Dit heb ik tot nu toe drie keer gedaan! Ik krijg steeds weer nieuwe. De taalfouten zijn duidelijk veroorzaakt door een automatische vertaling. Hihi.
                              Blokkeren zullen ze het niet kunnen doen aangezien dit soort mails door mailrobots worden verstuurd en deze altijd nieuwe syntaxen verzinnen als afzender. Het is een ijdele hoop van de banken om dit soort rommel uit te bannen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X