Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Daalhof - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Daalhof - informatie

    Daalhof

    STEDENBOUWUNDIGE INFORMATIE
    Meer dan enige andere nieuwbouwwijk in Maastricht herinnert Daalhof aan de stadsuitbreidingen van grote steden.
    Het hart manifesteert zich als een massief complex van middelhoogbouw, dat een tegenhanger vindt in de parkachtige aanleg rondom de oude Romeinse Baan.
    Grootsteeds doen de zeer hoge galerijflats aan, waarvan er oorspronkelijk vijf waren gepland.
    Het zuidelijke en noordelijke deel van de wijk oogt vriendelijker, maar de stedenbouwkundige inzichten van de tijd volgend is Daalhof-Noord een wirwar van straten en hofjes geworden.

    HISTORISCHE INFORMATIE
    Tot de bouw van Daalhof werd in 1967 besloten, omdat de annexatieplannen op de oostelijke Maasoever maar geen realiteit werden.
    Zoals de meeste nieuwe wijken aan de westkant van Maastricht, was het gebied altijd in gebruik geweest voor de landbouw.
    Twee oeroude Romeinse wegen vanuit Tongeren doorsnijden de wijk.
    De Romeinse Baan is ‘geconserveerd’ in de centrale groenaanleg.
    De Steenstraat, in het verlengde van de Romeinse Steenweg op Belgisch grondgebied, gaat nog schuil onder het westelijke tracé van de Numitorhof.
    Met de bouw van de wijk werd gestart in 1970 na langdurige inspraak en besluitvorming. De nieuwe stadsuitbreiding werd net als de wijk Malberg voor 9000 bewoners opgezet.
    Naast 1260 eengezinswoningen en 1000 etagewoningen, werden er 250 bejaardenwoningen gebouwd.
    Daalhof-Noord kwam pas in 1979 tot stand na protesten tegen te veel hoogbouw (twee geplande torenflats zijn niet gebouwd).

    STRAAT EN WIJK NAAM INFORMATIE
    De wijk is genoemd naar een voormalige boerenhoeve.
    De straten van Daalhof hebben allemaal het achtervoegsel “hof”.
    Omdat de wijk doorsneden wordt door Romeinse wegen, zijn de straatnamen geĂŻnspireerd op de klassieke oudheid met veel Romeinse namen van goden, keizers, schrijvers, steden en zo meer.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Voor zover ik weet, waren er oorspronkelijk zelfs 7 gepland. Maar de nieuwe ruimtelijke inzichtingen en opvattingen over hoe een woonomgeving eruit zou moeten zien, heeft de plannenmakers zoals je al zelf zegt af doen zien van het realiseren van de 4 overige exemplaren. In de plaats daarvan is de huidige woonwijk ''Daalhof-Noord'' ontstaan.


    De 7 flats zouden oorspronkelijk vernoemd worden naar de heuvelen die deel uitmaakten van het oude Rome.


    Als de plannen doorgaan, staat de flat met de naam Veliahof er overigens over een tijdje niet meer. Ik moet dat verhaal nog checken bij een paar mensen die hier iets van kunnen weten door hun werk.


    Over de naamgeving wil ik nog kwijt, dat er weliswaar een boerderij is met de naam Daalhof, maar die ligt in de wijk Amby aan de Molenweg, aan het eind van de Longinastraat.


    Dat de huidige kinderboerderij nu de naam Daalhoeve draagt, heeft niets te maken met de naam van de wijk, want die naam is pas sinds kort aan de kinderboerderij verbonden.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
      Dat de huidige kinderboerderij nu de naam Daalhoeve draagt, heeft niets te maken met de naam van de wijk, want die naam is pas sinds kort aan de kinderboerderij verbonden.
      Op oude kaarten staat op de plaats van de huidige kinderboerderij een boerderij met de naam "Panhuis", gelegen aan de "Oude Steenstraat", nu de Keurmeestersdreef geheten.
      If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

      Opmerking


      • #4
        Kan het kloppen dat er meer soortgelijke boerderijen daar hebben gelegen, en dat de Hoeve Hazendans en de kinderboerderij de enige zijn die daarvan zijn overgebleven?
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Op http://home.tiscali.nl/grensschap/Gebied/kaarten.htm staan diverse kaarten van de grensstreek aan de westkant van Maastricht.

          Op http://home.tiscali.nl/grensschap/Gebied/kaart_1907.htm staat de Hoeve Hazendans en het Panhuis aangegeven, verder geen bebouwing in het gebied van Daalhof.

          Wel is de bebouwing van Wolder (Wilre) goed te zien.
          If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

          Opmerking


          • #6
            Bij het oorspronkelijke plan met de zeven Torenflats, en de drie gerealiseerde exemplaren, is klaarblijkelijk een historische fout gemaakt.

            Het plan was de flats te vernoemen naar een van de 7 heuvelen waarop Rome gebouwd is, en nu blijkt dat VELIA daar niet tussen hoort. Wel de Capitool(hof) en de Aventijn(hof).

            Time for Toon, zou ik zeggen.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #7
              Volgens de Wikipedia is de Velia een heuvel in Rome, maar hoort deze niet bij de zeven heuvels:

              http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeven_heuvels_van_Rome

              http://nl.wikipedia.org/wiki/Velia

              Wist je dat Maastricht ook op / tussen zeven heuvels gebouwd is ?
              Met de klok mee:
              1. Pietersberg
              2. Louwberg / Cannerberg
              3. Wolderberg
              4. Mariaberg
              5. Dousberg
              6. Caberg
              7. Belvedereberg (voorheen Silleberg)
              If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

              Opmerking


              • #8
                Die laatste is/was inderdaad bebouwd. Bovenop die berg, Nou ja, bijna bovenop, lag een villa met allerlei wildwest-attrributen. Ik weet niet of die inmiddels is afgebroken.
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #9
                  Een kinderboerderij in Daalhof.

                  http://www.cnme.nl/userfiles/files/F...ekjeversie.pdf

                  Opmerking


                  • #10
                    Leuk overzicht.


                    Ik heb het meen ik al eens eerder gezien, maar er klopt iets niet met de naamgeving van een straat. Op een van de foto's staat de kinderboerderij (dan nog geen kinderboerderij, overigens), met op de achtergrond de bouw van de torenflats aan de Aureliushof.

                    Nu weet ik niet of die flats toen nog naamloos waren, maar vanuit het perspectief gezien, moeten dit de drie hoge flats zijn. Welke van de drie hier zichtbaar is, kan ik niet zeggen, ik vermoed de Palatijnhof. Maar de flats aan de Aureliushof zijn het in geen geval.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #11
                      Het is een leuk overzicht van onroerende goederen die de vorige generatie zonder al te veel protesten hebben laten afbreken. Is dit de enige manier geweest, het slopen, om de buitenwijken te kunnen bouwen. Was het echt onmogelijk om de boerderijen te sparen? Of er een andere bestemming aan te geven?
                      Last edited by Toller; 2 augustus 2013, 19:42. Reden: Verbeteren
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #12
                        Tja, toen was de opvatting oud = slecht, nieuwbouw = goed.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                          Leuk overzicht.


                          Ik heb het meen ik al eens eerder gezien, maar er klopt iets niet met de naamgeving van een straat. Op een van de foto's staat de kinderboerderij (dan nog geen kinderboerderij, overigens), met op de achtergrond de bouw van de torenflats aan de Aureliushof.

                          Nu weet ik niet of die flats toen nog naamloos waren, maar vanuit het perspectief gezien, moeten dit de drie hoge flats zijn. Welke van de drie hier zichtbaar is, kan ik niet zeggen, ik vermoed de Palatijnhof. Maar de flats aan de Aureliushof zijn het in geen geval.
                          Klopt precies ... maar de straat tussen de kinderboerderij en de torenflats is de Aureliushof ... dus, ja. Het is maar hoe je het bekijkt .. Toch?

                          Wel een interressant boekje overigens Zo leer ik ook nog eens wat over "mijn" buurt.
                          *'Nao eeder regesjoor, keump toch de zon weer door*

                          Opmerking


                          • #14
                            Ben er dus inmiddels achter dat het de Quirinaalhof is, die daar in aanbouw is. Gezien vanuit het perspectief van de fotograaf, en de positie van de grote poort, kan dat niet anders.





                            Weten we meteen dat de grote flats eerder gebouwd werden dan de flats aan de Aureliushof, die kwamen 1 of 2 jaar later (ik heb nog keukenkastjes, waarop een afgiftesticker met de maand en jaartal van levering staat (augustus 1972).
                            I am not a complete idiot. Some parts are missing

                            Opmerking


                            • #15
                              Blauwe zone in Daalhof is opgeheven.

                              Goed nieuws voor de bewoners en de regelmatige bezoekers van het winkelcentrum aan de Herculeshof.
                              Vanaf 2013 gold aan de Herculeshof, voor de winkels, een zgn. Blauwe Zone.
                              Je mocht er gratis parkeren, maar moest wel een parkeerschijf gebruiken.

                              Een Blauwe Zone is meestal het voorportaal voor betaald parkeren.
                              Maar goed nieuws.
                              De Blauwe Zone in Daalhof is per 1 oktober 2023 opgeheven en...... er komt (voorlopig) geen betaald parkeren.
                              Dat is vrij uniek.

                              De gemeente: "In de rest van Maastricht zijn de vroegere blauwe zones al omgezet naar betaald parkeren, maar Daalhof is hierop een uitzondering. Voorlopig komt hier nog geen betaald parkeren tegen winkeltarief. De gemeente heeft dit besloten na gesprekken met ondernemers."

                              In de komende 2 jaar bekijkt de gemeente, samen met de ondernemers, of er aan de Herculeshof genoeg parkeerplek is voor winkelende mensen. Want dat is het doel: genoeg parkeerplekken vlakbij de winkels voor winkelbezoekers.
                              De gemeenteraad besloot al in 2021 om alle blauwe zones in Maastricht om te zetten naar betaald parkeren. Dit is in alle Maastrichtse wijken gebeurd, behalve dus in Daalhof.
                              (Bron: Gemeente Maastricht, 19 okt. 2023)
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X