Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Brug bij Itteren extreem gevaarlijk voor fietsers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Brug bij Itteren extreem gevaarlijk voor fietsers

    Het Maastrichtse dorp Itteren heeft slechts 2 toegangswegen.

    De belangrijkste van de twee, via de brug over het kanaal in het verlengde van de Klipperweg, wordt intensief gebruikt door allerlei soorten verkeer: veel vrachtverkeer hoofdzakelijk i.v.m. het Grensmaas-project, autoverkeer en fietsverkeer.
    Veel kinderen uit Itteren fietsen over deze weg van en naar school in o.m. Bunde.

    De verkeerssituatie rond de brug is al langer verre van optimaal te noemen. Vlak voor de brug worden fietsers tot oversteken gedwongen terwijl frequent groot vrachtverkeer ter plaatse, aan het eind van een helling zowel omhoog als omlaag, scherpe bochten moet nemen.
    Er is geen sprake van aparte fietsstroken op en direct na de brug, aan de kant van het dorp, is de bebording, als gevolg van ad hoc aanpassingen, niet altijd even duidelijk en overzichtelijk te noemen.
    Recentelijk zijn als gevolg van technische mankementen aan de (overigens zichtbaar slecht onderhouden) brug, barrières op die brug geplaatst die m.n. vrachtautoverkeer dwingen enkelbaans op het midden van de rijbaan te rijden.
    De beschikbare rijbaan is hierdoor zeer smal geworden.
    Als deze brug alleen door vrachtauto's werd gebruikt, zou dit een prima noodoplossing zijn.
    Echter, fietsers, waaronder dus veel fietsende (school)kinderen, worden nu gedwongen van dezelfde smalle rijbaan gebruik te maken als al het andere verkeer.

    Inhalend en tegemoetkomend gemotoriseerd verkeer, waaronder frequent ook grote vrachtwagens, leveren onaanvaardbare situaties op, waar je je kind niet aan wil blootstellen.
    Ouders besluiten hierdoor terecht hun kinderen niet meer via de bewuste brug naar school te laten fietsen en zijn daardoor verplicht ze met de auto te brengen.
    Zodra de schoolvakanties weer voorbij zijn, is de huidige inrichting van de brug als acuut problematisch te kenmerken.

    De gemeenteraadsfractie van GroenLinks vindt snel ingrijpen op de huidige inrichting, gelet op bovenstaande, aan de orde.
    Daarom heeft GroenLinks zgn. art. 39 RvO vragen gesteld aan het college van B&W Maastricht, die HIER te vinden zijn.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Vraag 3 lijkt mij een open deur: hier is niets gewaarborgd, behalve ongelukken.

    Opmerking


    • #3
      Tijdelijk gratis E-bikes voor bewoners Itteren

      Maastricht.Gezien meldt vandaag dat de gemeente Maastricht gratis E-bikes ter beschikking stelt voor de inwoners van Itteren.
      Aanleiding voor deze sympathieke actie is het feit dat, vanwege onderhoudswerkzaamheden, de brug over het Julianakanaal voor alle verkeer, incl. voetgangers, is afgesloten van 9 februari tot 4 maart 2015.

      Uit bovenstaande posting blijkt dat wij al eerder aandacht hadden voor de perikelen rond deze (enige) ontsluitingsroute van het Maasdorp Itteren met de Beatrixhaven, via de genoemde brug in het verlengde van de Klipperweg.
      Doordat de brug over het Julianakanaal in de genoemde periode tijdelijk voor alle gebruik wordt afgesloten, moet alle verkeer van en naar Itteren tussen, 9 februari en 4 maart, via de sluis bij Borgharen.
      Overigens geldt van maandag 2 tot vrijdag 6 februari 2015 juist het tegenovergestelde.
      In die week wordt namelijk de toegangsweg van de Sluisdijk in Borgharen aan beide zijden verbreed.
      Het verkeer moet dan omrijden via de eerder genoemde brug over het Julianakanaal bij Itteren.
      Voor geïnteresseerden is meer informatie te vinden op de website Itteren.nl

      Degene die in aanmerking voor de E-bike willen komen, moeten zich overigens wel haasten.
      Tot uiterlijk 5 februari kunnen zijn zich bij http://www.maastrichtbereikbaar.nl/nl/brugitteren aanmelden, maar "op=op".
      Op 7 maart 2015 moet de E-bike dan weer worden ingeleverd.
      Ik vraag mij wel af hoeveel E-bikes de gemeente Maastricht in "de aanbieding" heeft voor de inwoners van Itteren?

      Voor zover ik mij kan herinneren is het voor het eerst dat de gemeente Maastricht voor een deel van haar bewoners E-bikes uitleent.
      Normaliter kun je een dergelijke E-bikes alleen uitproberen als je werkgever meedoet aan de actie Komop! De Fiets, en is er helaas geen mogelijkheid voor de bewoners van Maastricht om van die actie gebruik te maken.
      Om te weten of jouw werkgever aan deze actie meedoet, klik dan HIER.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        voor zover ik weet, is ook die ''belasting-actie'' maar tijdelijk.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          En zzp-ers vallen die van de fiets af?

          Opmerking


          • #6
            Vijftig e-bikes voor bewoners Itteren.

            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Tijdelijk gratis E-bikes voor bewoners Itteren

            Maastricht.Gezien meldt vandaag dat de gemeente Maastricht gratis E-bikes ter beschikking stelt voor de inwoners van Itteren.
            Aanleiding voor deze sympathieke actie is het feit dat, vanwege onderhoudswerkzaamheden, de brug over het Julianakanaal voor alle verkeer, incl. voetgangers, is afgesloten van 9 februari tot 4 maart 2015.
            (...)
            Ik vraag mij wel af hoeveel E-bikes de gemeente Maastricht in "de aanbieding" heeft voor de inwoners van Itteren?
            (..)
            Gisteren, 25 februari 2015, kreeg ik via mail van Maastricht-Bereikbaar.nl antwoord op bovenstaande vraag.
            Tevens had ik, n.a.v. de indirecte vraag van Breur hoe het met ZZP'ers zit, gevraagd of Maastricht-Bereikbaar ook acties voor ZZP'ers in voorbereiding heeft?

            Het antwoord van Maastricht-bereikbaar was als volgt.
            "Maastricht Bereikbaar heeft als proef vorig jaar e-bikes ingezet tijdens een afsluiting van een afrit. Op basis van positieve ervaringen zetten we voor deze afsluiting van brug Itteren ook weer 50 e-bikes in voor alle inwoners (en dus ook ZZP’ers). De acties is een succes en inmiddels zijn alle e-bikes gereserveerd en zullen we nieuwe aanmeldingen op een reservelijst plaatsen.
            ZZP’ers kunnen ook gebruik maken van de e-bikes tijdens de afsluiting van brug Itteren.

            Daarnaast heeft Maastricht Bereikbaar voor ZZP’ers de MKB-Box, kijk voor meer informatie op: http://www.maastrichtbereikbaar.nl/n...kgevers/mkb-bo "

            Ik moet zeggen dat ik vijftig e-bikes wel een behoorlijk aantal vind.
            Ik had niet verwacht dat we het over een dusdanig grote hoeveelheid e-bikes hadden,
            Prima initiatief

            ZZP-Box
            Voor Breur is er dus ook goed nieuws.
            Via de ZZP-BOX kan Breur zijn auto binnenkort gewoon laten staan en met € 700,- korting een e-bike aanschaffen.
            De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat onze Breur wel even een drietal "kleine" zaken moet initiëren, maar dat is geen probleem voor onze Breur, toch?
            Last edited by Pier; 26 februari 2015, 23:50.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              ZZP-Box
              Voor Breur is er dus ook goed nieuws.
              Via de ZZP-BOX kan Breur zijn auto binnenkort gewoon laten staan en met € 700,- korting een e-bike aanschaffen.
              De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat onze Breur wel even een drietal "kleine" zaken moet initiëren, maar dat is geen probleem voor onze Breur, toch?
              Ik ben onder de indruk: maximale korting €700,-- . Contributie €99--, per jaar en dan ook nog moeten colporteren bij 3 vreemde werkgevers. Zou ik dat allemaal doen, stijgen mijn vaste en variabele kosten. De vaste kosten van de bedrijfsauto lopen gewoon door en die E-bike zal ook verzekerd moeten worden en kost variabel grijze stroom. Enkel wat autokilometers verminderen. Dank U beleefd.

              Opmerking

              Bezig...
              X