Het Maastrichtse dorp Itteren heeft slechts 2 toegangswegen.
De belangrijkste van de twee, via de brug over het kanaal in het verlengde van de Klipperweg, wordt intensief gebruikt door allerlei soorten verkeer: veel vrachtverkeer hoofdzakelijk i.v.m. het Grensmaas-project, autoverkeer en fietsverkeer.
Veel kinderen uit Itteren fietsen over deze weg van en naar school in o.m. Bunde.
De verkeerssituatie rond de brug is al langer verre van optimaal te noemen. Vlak voor de brug worden fietsers tot oversteken gedwongen terwijl frequent groot vrachtverkeer ter plaatse, aan het eind van een helling zowel omhoog als omlaag, scherpe bochten moet nemen.
Er is geen sprake van aparte fietsstroken op en direct na de brug, aan de kant van het dorp, is de bebording, als gevolg van ad hoc aanpassingen, niet altijd even duidelijk en overzichtelijk te noemen.
Recentelijk zijn als gevolg van technische mankementen aan de (overigens zichtbaar slecht onderhouden) brug, barrières op die brug geplaatst die m.n. vrachtautoverkeer dwingen enkelbaans op het midden van de rijbaan te rijden.
De beschikbare rijbaan is hierdoor zeer smal geworden.
Als deze brug alleen door vrachtauto's werd gebruikt, zou dit een prima noodoplossing zijn.
Echter, fietsers, waaronder dus veel fietsende (school)kinderen, worden nu gedwongen van dezelfde smalle rijbaan gebruik te maken als al het andere verkeer.
Inhalend en tegemoetkomend gemotoriseerd verkeer, waaronder frequent ook grote vrachtwagens, leveren onaanvaardbare situaties op, waar je je kind niet aan wil blootstellen.
Ouders besluiten hierdoor terecht hun kinderen niet meer via de bewuste brug naar school te laten fietsen en zijn daardoor verplicht ze met de auto te brengen.
Zodra de schoolvakanties weer voorbij zijn, is de huidige inrichting van de brug als acuut problematisch te kenmerken.
De gemeenteraadsfractie van GroenLinks vindt snel ingrijpen op de huidige inrichting, gelet op bovenstaande, aan de orde.
Daarom heeft GroenLinks zgn. art. 39 RvO vragen gesteld aan het college van B&W Maastricht, die HIER te vinden zijn.
De belangrijkste van de twee, via de brug over het kanaal in het verlengde van de Klipperweg, wordt intensief gebruikt door allerlei soorten verkeer: veel vrachtverkeer hoofdzakelijk i.v.m. het Grensmaas-project, autoverkeer en fietsverkeer.
Veel kinderen uit Itteren fietsen over deze weg van en naar school in o.m. Bunde.
De verkeerssituatie rond de brug is al langer verre van optimaal te noemen. Vlak voor de brug worden fietsers tot oversteken gedwongen terwijl frequent groot vrachtverkeer ter plaatse, aan het eind van een helling zowel omhoog als omlaag, scherpe bochten moet nemen.
Er is geen sprake van aparte fietsstroken op en direct na de brug, aan de kant van het dorp, is de bebording, als gevolg van ad hoc aanpassingen, niet altijd even duidelijk en overzichtelijk te noemen.
Recentelijk zijn als gevolg van technische mankementen aan de (overigens zichtbaar slecht onderhouden) brug, barrières op die brug geplaatst die m.n. vrachtautoverkeer dwingen enkelbaans op het midden van de rijbaan te rijden.
De beschikbare rijbaan is hierdoor zeer smal geworden.
Als deze brug alleen door vrachtauto's werd gebruikt, zou dit een prima noodoplossing zijn.
Echter, fietsers, waaronder dus veel fietsende (school)kinderen, worden nu gedwongen van dezelfde smalle rijbaan gebruik te maken als al het andere verkeer.
Inhalend en tegemoetkomend gemotoriseerd verkeer, waaronder frequent ook grote vrachtwagens, leveren onaanvaardbare situaties op, waar je je kind niet aan wil blootstellen.
Ouders besluiten hierdoor terecht hun kinderen niet meer via de bewuste brug naar school te laten fietsen en zijn daardoor verplicht ze met de auto te brengen.
Zodra de schoolvakanties weer voorbij zijn, is de huidige inrichting van de brug als acuut problematisch te kenmerken.
De gemeenteraadsfractie van GroenLinks vindt snel ingrijpen op de huidige inrichting, gelet op bovenstaande, aan de orde.
Daarom heeft GroenLinks zgn. art. 39 RvO vragen gesteld aan het college van B&W Maastricht, die HIER te vinden zijn.
Opmerking