Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Winterland Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Winterland Maastricht

    Het is geen plezierige boodschap, maar ze moet verteld: een aantal evenementen moet weg van het Vrijthof. Welke is nog niet bepaald. Maar de drukte wordt aangepakt, herhaalde wethouder Jean Jacobs (PvdA, evenementenbeleid) woensdag.

    Maastricht
    Van onze verslaggever

    In mei ontstond grote beroering toen Jacobs een blauwdruk van een nieuwe evenementennota presenteerde. Met name de aankondiging van de ?denkrichting? elk Maastrichts plein jaarlijks aan maximaal vijftig ?evenementendagen? te binden, veroorzaakte commotie bij elke organisatie die iets organiseert op het Vrijthof. Maastrichts belangrijkste plein is bijna de helft van het jaar bezet. Winterland, jeu de boules, Preuvenemint, de 11de van de 11de, Rieu-concerten, carnaval, kermissen en diverse andere evenementen zorgen - inclusief opbouwen en afbreken - voor topdrukte. Het ene feest is nog niet afgelopen of de tenten voor het volgende worden alweer opgebouwd.
    Lees meer hierover in de krant van donderdag.



    bron : http://www.limburger.nl/article/2007...711210431/1056
    Fallor ergo sum

  • #2
    Toegeven het is altijd wat te doen op het Vrijthof, voor ieder wat wils, maar nu wil ik het even hebben over WinterWonderland.
    Winterland wordt het ieder jaar moeilijk gemaakt, door een paar omwonende, deze hebben een stichting opgericht, genaamd Vrijthof BinnensteBuiten.
    Hun doelstelling is enkel elitaire evenementen op de Vrijtof te laten plaatsvinden.
    Omwonende worden met mailtjes overdonderd, toegegeven niet ieder evenement is altijd geweldig,.....maar dit even in het midden gelaten.
    Deze stichting schrijft brieven naar de Gemeente met alle negatieve opmerkingen, die het woongenot aantasten, bij het plaatsvinden van evenementen.
    Bij ieder evenement, rollen de klachten bij de Gemeente binnen, dit is nog zacht uitgedrukt.
    WinterWonderland geboren uit een weddenschap is tot iets groots en een echt toeristen attractie geworden, waar de middenstanders een graantje van mee pikken.

    Ondanks de in grote getale aanwezigheid van de beveiliging, ontstond er wel eens ruzie, bekend is dat deze mensen speciaal hier Winterland voor uit kiezen.
    Het bestuur van Winterland, heeft iedere poging gedaan om hier een einde aan te maken, helaas niet met het gewenste resultaat.
    Men heeft besloten om geen bier meer te schenken, een beslissing die grote gevolgen kon hebben, immers Bavaria was de hoofdsponsor.

    Over wat er op Winterland staat, mag men het gerust niet eens zijn, maar is kerstmis ook niet een tikkeltje kermis?
    De schaatsbaan verkleinen zo stelde de gemeente voor, HET trekpleister van winterland?
    Kortom volgens de Gemeente moet winterland de helft kleiner worden.
    Dit zie ik als gevolg van de Stichting Vrijthof BinnensteBuiten,........en dan is er een persoon die op de Vrijthof een appartement heeft, maar er niet permanent woont.
    Deze oprichter van de stichting, heeft zijn offici?le domicilie adres in een dorpje 20 km van Maastricht.
    Gezegd van deze man moet worden, hij heeft zich goed vast gebeten en vecht tegen ieder evenement, wat hem niet aan staat.
    Bij deze Stichting is het begonnen, er tegen ben ik niet, het is goed dat over het Vrijthof gewaakt wordt, maar hoe ver ga je?
    Ik zou zeggen Winterland heeft voor iedereen wat, en mag van mij zo blijven.
    En als deze heer, in een bepaalde periode het moeilijk heeft met een evenement, ga dan naar het dorp terug voor een paar dagen, tot het voorbij is.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
      Toegeven het is altijd wat te doen op het Vrijthof, voor ieder wat wils, maar nu wil ik het even hebben over WinterWonderland.
      In grote lijnen moet ik je gelijk geven, maar toen ik deze week over het Vrijthof liep, kreeg ik er alweer meteen spijt van, een evenement dat voornamelijk om kerst en gezelligheid moet draaien vond ik het niet, kraampjes op een kerstmarkt waar haast niets te vinden is dat met kerst te maken heeft, gokkraampjes en de gezelligheid is ook ver te zoeken.
      Als ze het inderdaad willen halveren dat ze dan die kraampjes weg halen en de gezelligheid rondom de schaatsbaan laten bestaan lijkt mij dan de beste oplossing als een kerstmarkt toch niets meer met kerst te maken heeft.
      Dan nu over die elitaire vemet zoals je zegt, die moeten net minder, er moet meer gedaan worden waar iedere normale maastrichaar met een normale beurs zich kan vermaken zoals bijvoorbeeld de opzet in het begin was van het preuvenemint of iets simpels als een spellenmiddag voor kinderen in de zomer, en evenementen die niet een week of meer het hele Vrijthof met bijbehorende prachtige uitzicht verbergen voor de vele touristen (maar ook maastrichtenaren) die hier speciaal voor naar Maastricht komen en dan door een hoop hekken geen zicht hebben op het mooiste plein van Nederland

      Zo ik heb gesproken
      Gebore en getoge in Mestreech

      Opmerking


      • #4
        Ondernemers zijn kritiek op Winterland beu

        De ondernemers aan het Vrijthof in Maastricht zijn de aanhoudende kritiek op Winterland 'spuugzat'. In een brief vragen zij het stadsbestuur om met zijn vingers van Winterland af te blijven en de organisatie over te laten aan de stichting Winterland.

        bron : http://www.limburger.nl/article/2007...712290313/1007
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #5
          Als winterland minder kermis/commercie zou zijn, dan zou de kritiek ook afnemen.
          Fallor ergo sum

          Opmerking


          • #6
            Winterland mag voor mij best wel commercie zijn, maar noem het dan niet meer kerstmarkt.
            Voor de Maastrichtse bewoners is zo'n schaatsbaan in de winter natuurlijk "je-van-het", een welkome afwisseling van het skaten op wieltjes.
            Maar moet zo'n kunstijsbaan dan wel midden op het Vrijthof staan?
            Waarom niet een permanente skatebaan (waar de jeugd al jaren om vraagt) aanleggen, die in de winter tot kunstijsbaan wordt omgetoverd?
            Technisch allemaal mogelijk; men is toch bezig met de herstructurering van alle sportaccommodaties, neem dat dan ook mee in de planvorming.
            Dan een "huis met kerstman", een draaimolen, glijbaan en reuzenrad, aangevuld met goktoestanden rondom.
            Heeft dat iets met een kerstsfeer te maken en moet dat pers? op het Vrijthof staan?
            Waarom niet op Plein 1992; dat ligt er in de winter ook maar doods en kil bij.
            De toeristen blijven toch wel komen; ook in de winter en die zullen allemaal egens wel wat gaan eten drinken; dus daar hoeven die Vrijthof- en OL-Vrouwepleinondernemers zich niet druk om te maken.
            Maastricht afficheert zichzelf graag als een stad met een "Grande Allure" op gebied van kunst en cultuur.
            Maar dat bereik je niet met een Winterland van 6 weken op het Vrijthof.
            Daargelaten de overlast die het de omwonenden bezorgt.
            Conclusie: wel een schaatsbaan voor de mensen van Maastricht, en ook kermisachtige toestanden, maar niet meer op het Vrijthof.
            Er zijn elders plekken genoeg waar dat gehouden kan worden; profiteren die middenstanders in de direkte omgeving ook eens van de uitstraling die zo'n Winterland nu biedt.
            Alsof de Vrijthof- en OL-Vrouwepleinondernemers een soort van alleenrecht hebben op dat soort activiteiten; niet dus wat mij betreft.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Opinie

              HUUB SMEETS VAN VESTEDA: MAASTRICHT MOET WINTERLAND SCHRAPPEN EN WEER STAD WORDEN OM IN TE LEVEN.

              Overdaad aan toeristen vormt bedreiging.

              Maastricht moet weer meer een stad worden om ?in te leven? dan om ?v?n te leven.?
              Het aantal toeristen is te groot geworden en werkt op termijn negatief.
              Dat betoogt Huub Smeets, de baas van projectontwikkelaar Vesteda.


              De Maastrichtse gemeenteraad behandelt op 22 januari de horecanotitie, terwijl daarnaast discussie wordt gevoerd over de toekomst van Winterland.
              Centrale vraag daarbij is: kiezen we voor kwantiteit, voor de korte termijn en willen we de binnenstad als melkkoe gebruiken ten koste van duurzaamheid en leefbaarheid?
              Of kiezen we voor kwaliteit, versterken we de identiteit van de stad Maastricht en weten we zo de aantrekkingskracht van de stad in zijn totaliteit te verzilveren, niet alleen voor de horeca en winkelbranche, maar ook voor de huidige en toekomstige bewoners?

              Enkele feiten op een rij:
              Wonen.
              Minister Ella Vogelaar heeft recent de lat voor de komende woningproductie lager gelegd: van 100.000 naar 83.000 woningen per jaar (t/m
              2011) naar inmiddels 70.000 woningen (2011 t/m 2015) als streefcijfer.
              Realistische productiecijfers komen nog circa 10.000 woningen per jaar lager uit.
              Het streefcijfer van 25-40% daarvan voor bouwen in de binnenstad blijft gehandhaafd.
              In Maastricht loopt het inwonertal gestaag terug, van 122.500 vijf jaar geleden tot ca. 118.000 anno nu.
              De Maastrichtse binnenstad, van oudsher een populaire woonstek, is de laatste twee jaar circa 500 inwoners kwijtgeraakt.

              Winkelen.
              De geplande winkelruimte in Nederland is volgens recente cijfers van Vastgoedmarkt Research gestegen naar 2,2 miljoen vierkante meter,
              een stijging van 29 procent in vijf jaar.
              Nieuwbouw van winkels is in 2006 met 17 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.
              Het winkelvolume in Maastricht is in dezelfde periode met plusminus 25.000 vierkante meter gestegen, vooral met zaken in het midden- en lagere segment.
              Tegelijkertijd zijn er plannen om het horecabestand uit te breiden in de binnenstad en zijn plannen in voorbereiding voor een grootschalig casino, musical- en leisurecentrum.

              Werken.
              Op dit moment is bijna drie miljoen vierkante meter kantoorruimte twee jaar of langer ongebruikt.
              Tegelijkertijd blijkt uit het Neprom onderzoek Nieuw Commercieel Vastgoed 2007 een grote behoefte aan nieuwe, kwalitatief hoogwaardige kantoorgebouwen.
              Leegstaande kantoorgebouwen in binnensteden omzetten naar woningen zou een goede stap zijn.
              Vesteda doet dat onder meer in Amsterdam en in Maastricht (voormalig WML-gebouw).

              Recre?ren.
              De toeristische druk op historische steden neemt toe.
              In Maastricht bijvoorbeeld nam vorig jaar het toerisme toe met 9 procent (+ 527.000 bezoekers) tot 6,5 miljoen toeristen in 2006.
              De zakelijke markt nam nauwelijks toe (+ 8.000 bezoekers).
              De bezettingsgraad van de hotels daalde naar een laagterecord van 60 procent.

              Tegen die achtergrond ben ik geen voorstander van Winterland: 1,3 miljoen bezoekers naar hartje Maastricht halen voor een product dat qua uitstraling sterk ter discussie staat, is vragen om problemen.
              De bereikbaarheid van het centrum staat al sterk onder druk.
              Mijns inziens is het maximum aantal toeristen dat de stad aan kan, reeds langer bereikt.
              Ondanks Winterland gaat het niet goed met de hotelbezetting in Maastricht.
              Meer aandacht voor de zakelijke markt, het MECC en voor culturele activiteiten kan een structurele oplossing bieden.
              De stad, met name de historische binnenstad, wordt steeds meer om ?v?n te leven in plaats van in te leven?.
              De winkel- en leisurefunctie krijgt de overhand.
              Het maken van aantrekkelijke woonmilieus heeft te weinig prioriteit, zowel in termen van geld, bestuurlijke aandacht als marktoptimalisatie.
              Identiteit, authenticiteit en herkenbaarheid zijn geweldige marktfactoren!
              Historische steden hebben grote economische waarde voor winkelnering, toerisme, horeca en leisure, maar ook om er te wonen of te investeren.
              Echter: grote, ongebreidelde winkel- en toerismestromen vermorzelen deze authenticiteit.
              Uiteindelijk gaat het ons allen, overheid, bedrijven ?n inwoners, om goed functionerende (binnen) steden.
              Daarbij moeten we de balans vinden tussen kwaliteit en kwantiteit.
              En tussen inwoners ?n bezoekers.
              In de Horecanotitie en bij de discussie over Winterland wordt nu te veel geredeneerd vanuit kwantiteit.
              De moraal: het behouden of zelfs versterken van identiteit en karakter van een stad als Maastricht moet voorop blijven staan.
              Dat is ons erfgoed, ons thuis ?n onze inkomstenbron.
              En daar moeten we duurzaam mee omgaan.

              ? De Limburger 05012008.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Citybranding Maastricht.

                Het Bourgondische Mekka van de laaglanden.

                Steden zijn allang niet meer louter een verzameling van huizen en bedrijfspanden gevestigd op een willekeurige handelspost.
                Uiteenlopende belanghebbenden, zoals politici, de toeristenbranche, landbestuurders of particuliere ondernemers, weten allen dat steden tot op zichzelf staande merken zijn verworden.
                Wil je je stad (figuurlijk) op de kaart plaatsen dan vraagt dat om een uitgekiend citymarketingplan.
                De stad is een merk, wat automatisch imaginaire connotaties moet opwekken bij de benoeming van diens naam.
                Specifieke beelden en gevoelens moeten onbewust in het hoofd van de buitenstaander ontspringen en vervolgens op het netvlies gebrand blijven.

                Steden kunnen verschillende belangen hebben bij het doelbewust cre?ren van een imago en de profilering als op zichzelf staand merk, maar zeker is dat een dergelijke strategie geld in het laatje brengt.
                Gemeente en provinciale besturen zien hun geldvoorraad aardig bijgespekt worden door het profileren van hun stad volgens een specifiek imago.
                Herkenbaarheid van de stad binnen het scala aan stedelijke trekpleisters vraagt om een onderscheidende, unieke identiteit.
                Deze presentatie van de stad zal voor alle gebieden van het stadleven een positieve uitwerking kunnen hebben.
                Zo maakt de toeristenbranche meer omzet, zal meer belangstelling van buitenaf het bedrijfsleven een enorme stimulans kunnen opleveren en kan een stad zich op de (landelijke) politieke agenda plaatsen.
                Genoeg reden tot imagebranding.

                Een stukje Bourgondi? onderaan het land.
                Het unieke imago waar de bestuurders van Maastricht voor hebben gekozen berust op het eeuwenoude beeld van Limburg als on-Hollands aanhangsel van het nuchtere Nederland.
                Een stukje buitenland dat zich tegen het calvinistische Holland wilt afzetten door middel van diens Bourgondische levenswijze.
                Limburg moet associaties oproepen van het lekkere leven, zoals we dat van onze Franse buren kennen.
                Genietend van het leven onder het genot van een goed glas wijn en een culinaire versnapering.

                Citymarketing van Maastricht.
                Hoe graag de Maastrichtenaren zich met hun Franse ?mede-levensgenieters? willen associ?ren, blijkt wel uit de overkomsten herkenbaar in de city branding van Parijs en Maastricht.
                Beide steden kennen een eeuwenoude culturele geschiedenis met aanverwante tradities, die als symbolen gebrandmerkt zijn op de stadsidentiteit.
                Waar Parijs bekent staat om haar unieke aanbod van wijken, ieder met hun eigen specifieke karakter, tracht ook Maastricht diens diversiteit in stadswijken onder de aandacht te brengen.
                Zo profileert men bijvoorbeeld de wijk Wittevrouwenveld maar al te graag als multiculturele wijk (in plaats van inzoomen op diens veelvoorkomende criminaliteit), verbeeldt de wijk Centre C?ramique de moderne kant van de stad en staat Wyck voor de artistieke beleving van de stad.

                Wyck als het Montmartre van Maastricht.
                Stadsdeel Wyck profileert zich graag als het artistieke hart van de stad.
                Talloze galerie?n en expositiemogelijkheden bieden ruimte aan de vele kunstenaars die deze stad rijk is.
                Ook voor de financieel minder bedeelde kunstliefhebber is er hoop, want iedere week wordt in de Stationstraat een antiek- en curiosamarkt georganiseerd.
                Maastricht als geheel lift gretig mee op de verreikende faam van dit stadsdeel.
                Zo wordt eenmaal per jaar de stad een verzamelplaats voor kunstliefhebbers uit alle omstreken van de wereld.
                Maastricht organiseert jaarlijks het fine art evenement de TEFAF.
                Met topstukken van Cartier of meesterschilders als Rembrand of Dali, weet het betrekkelijk kleine stadje zijn fysieke grootte te overstijgen en zich wereldwijd op de kaart te zetten.

                Ook aan chique winkelstraten geen gebrek in Maastricht.
                De Stokstraat is wel de bekendste straat en doet voor het aanbod aan topontwerpers niet onder voor zijn Franse evenknie.
                Het verschil in wijken komt tevens terug in het onderscheid tussen de twee bekendste terrassen.
                Het Vrijthof is meer voor de toeristen gereserveerd, maar het Onze Lieve Vrouwenplein is d? plek waar je de echte ?Mestreechteneer? zal aantreffen, waar deze het glas zal heffen op diens prachtig (gebrande) stad.


                Bovenstaande tekst kwam ik tegen op een of andere weblog.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Winterland sluit met licht verlies

                  "Winterland 2007/2008 sluit met een licht verlies".
                  "De omzet was hoger dan de vorige editie".
                  "De ondernemers en exploitanten waren dik tevreden".
                  "De onkosten vielen lager uit, omdat 'het Huis van de Kerstman' volledig is gesponsord en kan worden hergebruikt".
                  "Winterland moet weer 6 weken i.p.v. 5 weken duren".
                  Dat laat voorzitter Ger Tielemans van Winterland door een journalist optekenen.

                  Ik ben dan geen boekhouder of accountant, maar bovenstaande kan ik moeilijk vatten.
                  Afsluiten met licht verlies, ondanks hogere omzetten en minder investeringskosten (sponsoring); hoe kan dat nou?

                  Wat mij betreft moet Winterland gewoon een gezellige kerstmarkt worden op het Vrijthof.
                  En wel van 6 december tot en met 28 december.
                  Drie weken is meer dan voldoende.
                  Maar dan zonder gokspellen, reuzenrad, carrousel en glijbaan.
                  Maar wel met kraampjes waar je leuke en exclusieve kerstspullen kunt kopen.
                  En een spiegelpaleis om gezellig met een kop koffie en gebak, even bij te komen van een ochtend of middag winkelen.

                  En de schaatsbaan combineren met een skatebaan/trapveldje; liefst verdeeld over twee locaties in de stad.
                  Maastricht is toch bezig met het herstructuren van alle sportaccommodatie's.
                  Als men in staat is om een compleet voetbalveld in een stadion in- en uit te schuiven, dan kan men ook twee pleintjes geschikt maken voor straatvoetbal/skaten in de zomer en schaatsen in de winter.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Enqu?te: 'Winterland moet anders'

                    Winterland moet anders, vindt 63 procent van de 399 mensen die reageerden op een stelling van D66 in Maastricht.

                    De niet-representatieve peiling is afgelopen weekeinde gehouden. De oppositiepartij speelde met de enquete in op de al weken durende polemiek over het Vrijthofevenement.
                    Volgens D66 vinden veel mensen die reageerden dat Winterland meer Kerstmis dan kermis moet zijn.
                    Daarnaast ontmoet de lange duur van het evenement brede kritiek. Een meederheid vindt de periode tussen Sinterklaas en nieuwjaarsdag lang genoeg. Vijf procent wil dat het evenement verdwijnt omdat het niet past bij het imago van Maastricht.

                    bron : http://www.limburger.nl/article/2008...801070396/1007
                    Fallor ergo sum

                    Opmerking


                    • #11
                      Winterland motivatie van Jean Jacobs

                      Jacobs: Winterland-motivatie heeft klap gekregen

                      Het enthousiasme van wethouder Jean Jacobs (PvdA) om het publieksevenement Winterland een kwaliteitsslag te laten maken, heeft wat hij zelf noemt ?een flinke opsodemieter? gekregen.
                      En wel door de manier waarop het bestuur van Winterland zijn goede naam te grabbel heeft gegooid.
                      ?Jammer, niet echt flink?, zegt Jacobs over het Winterlandbestuur.
                      ?Maar het is ook verhelderend omdat we nu zien welk vlees er in de kuip zit.?
                      Door het optreden van het Winterlandbestuur is volgens de wethouder een ?scheef beeld? ontstaan van wat er nu werkelijk aan de hand is.
                      ?Ik voel voortdurend de hete adem in mijn nek van al degenen in de stad die zeggen: ?Wethouder, doe eens iets aan dat Winterland.?
                      Als ik daarbij optel wat ik de afgelopen weken over me heen heb gekregen ? ze hebben me zelfs ?onbetrouwbaar? genoemd ? dan is mijn enthousiasme weg.?
                      Volgens de wethouder is er nog geen enkele beslissing genomen over de vraag of de vijf weken durende publieksevenement op het Vrijthof kleiner moet of juist groter.
                      ?Er ligt geen enkel besluit.
                      Op het Vrijthof of juist door de stad verspreid.
                      Het komt allemaal aan de orde bij de vaststelling van het evenementenbeleid in de gemeenteraad.
                      Winterland is een prima evenement, maar het zal zich wel moeten ontwikkelen binnen dat beleid.?

                      Het bestuur van Winterland liet op 18 december tegenover deze krant weten zich geschoffeerd te voelen door wethouder Jacobs.
                      Deze zou zijn bestuursadviseur op pad hebben gestuurd met de boodschap dat het vanaf de editie 2008 allemaal anders moet.
                      ?Dat is de interpretatie die Winterland eraan geeft.
                      Wat gezegd is, is dat ook Winterland er goed aan zou doen om mee te denken.
                      Als voorbeeld daarbij is genoemd de lelijke rij houten blokhutten die met de achterkant naar het Vrijthof stonden.
                      Die zouden naar de Kesselskade kunnen.?
                      Ook de toegankelijkheid van het Vrijthof is volgens Jacobs even ter sprake geweest.
                      ?Winterland zal hoe dan ook de Hoofdwacht moeten plooien in de organisatie.
                      Verder zijn we bezig het Spaans Gouvernement te ontwikkelen tot een museum van wereldklasse.
                      Dat heeft onvermijdelijk gevolgen voor de opbouw van Winterland.
                      Vandaar dat is gezegd: Denk er alvast over na.
                      Als stad streven we naar een kwaliteitsverhoging.
                      Dat is iets anders dan elitair.?
                      Dat hij nu voor een deel van de buitenwacht te boek staat als onbetrouwbaar, vindt Jacobs vervelend.
                      ?Het gaat me niet om mijn persoon ? ik bepaal zelf wel door wie ik me beledigd voel ? maar om mijn functie.
                      Als je zegt dat een wethouder onbetrouwbaar is, breng je het ambt schade toe.
                      Maar laten we hiermee ophouden.
                      Ik heb geen zin in een mastodontenbotsing.?

                      ? Maarten van Laarhoven; gazet De Limburger
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #12
                        Betoog Simona Maassen over Winterland

                        Maastricht, waak voor Veneti?-effect

                        Maastricht moet niet alleen kiezen voor ?sjiek?, want dan dreigt het in de Veneti?-val te trappen.
                        Dit betoogt VVD-raadslid Simona Maassen.

                        SIMONA MAASSEN, RAADSLID IN MAASTRICHT.

                        OPINIE RAADSLID: JAAG MENSEN NIET DE STAD UIT MET TE VEEL NADRUK OP ?SJIEK?

                        Het huidige college draagt Winterland geen warm hart toe.
                        De eerste tekenen werden een half jaar geleden al zichtbaar.
                        Toen presenteerde wethouder Jean Jacobs zijn discussienota voor een toekomstig evenementenbeleid; een vaag stuk waarin tussen de
                        regels door de discussie over Winterland werd uitgelokt.
                        En die discussie kwam er, niet in de raadzaal, maar in de krant en op straat.
                        In de raad weigerde de wethouder het evenement Winterland bij de naam te noemen, waardoor de raad niet kon meedoen aan het debat.
                        De VVD heeft toen desondanks al duidelijk gesteld dat Winterland wat haar betreft op het Vrijthof moet blijven.
                        Het is een evenement dat enorm veel mensen trekt en vooral erg populair is bij grote groepen Maastrichtenaren.
                        Ik snap niet waarom dit college aan een succesvol evenement wil gaan sleutelen en op de stoel van de ondernemer zitten.
                        Het wordt hoog tijd dat het college zijn eigen motto ?meer voor de mensen? nu eens geloofwaardig vorm gaat geven.
                        En dat betekent de moed hebben om te kiezen voor de belangen van onze inwoners.
                        De laatste jaren zijn in Maastricht prachtige projecten neergezet zoals Markt- Maas, Mosae Forum en de vernieuwde Entre Deux.
                        Onze inwoners hechten echter meer belang aan een bereikbare binnenstad, betaalbare parkeertarieven, een wekelijkse rustdag, goede voorzieningen in de wijken et cetera.
                        De balans lijkt zoek en de mensen klagen.
                        Terecht.
                        We hebben een half jaar geleden, in relatie tot de Winterlanddiscussie, al gewaarschuwd voor het ?Veneti?-effect?.
                        Dit treedt op als de populariteit van een stad zo groot is dat deze zich tegen de stad keert en de inwoners de stad uit drijft.
                        Tijdens mijn studie woonde ik in de gondelstad en ik heb daar met eigen ogen de gevolgen van verkeerde keuzes gezien.
                        Zodra de toeristen vertrokken zijn, is er geen Venetiaan te zien: de straten zijn leeg en de stad is statisch en sfeerloos.
                        Dat is toch niet wat we voor ogen hebben met Maastricht?
                        Een van de belangrijkste redenen voor de populariteit van Maastricht is de rijke lokale cultuur.
                        Dat schept een sfeer van gezelligheid en bourgondisch leven die mensen aantrekt.
                        Maar als de Maastrichtenaren zich door het ?Veneti?-effect? steeds minder thuis voelen in eigen stad, verdwijnt het fundament.
                        Het fundament waarop ook de aantrekkingskracht voor bezoekers is gebaseerd.
                        Het is dus zaak om te zorgen dat Maastricht ook bij Maastrichtenaren populair blijft.
                        Lokale evenementen die uiting geven aan onze cultuur, de Mestreechter Geis, zijn bindend voor de Maastrichtenaren en geven levendigheid aan onze stad.
                        Cijfers wijzen uit dat Winterland populair is bij grote groepen Maastrichtenaren.
                        Het lijkt erop dat het college een doorgeschoten nadruk legt op kwaliteit door Winterland kleiner, exclusiever en sjieker te willen maken.
                        Misschien kan aan de bestaande kernwaarden ?internationaal, kwaliteit en allure? de kernwaarde ?Mestreechter Geis? worden toegevoegd, zodat we in het stadhuis maatregelen nemen die de lokale cultuur en identiteit promoten.
                        Dat is dringend nodig, ook al vindt niet iedereen dat sjiek.

                        ? gazet de Limburger 09-01-2008
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          :(Hier schreef ik een 3 kwartier lang mijn eigen ervaring als naaste bewoner van het Vrijthof, let wel ingelogd.
                          Ik klik op versuur het bericht, komt te voorschijn u moet inloggen, ik zie dat ik NOG ingelogd ben, dus klik weer op versturen.
                          Juist ja, komt weer u moet inloggen weg mijn bericht met mijn eigen ervaring en visie, maar goed ik heb mijn hart kunnen luchten.
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • #14
                            heel soms heb ik dat ook, dan is het een kwestie van op "back" drukken, tekst op clipboard copieren en opnieuw proberen...
                            Fallor ergo sum

                            Opmerking


                            • #15
                              Dank Rubke, misschien morgen,
                              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X