Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Winterland Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Winterland

    Winterland gaat entree heffen

    Bezoekers moeten betalen om kosten te dekken

    Bezoekers van de komende editie van Winterland in Maastricht moeten hoogstwaarschijnlijk entree gaan betalen.
    Volgens Ger Tielemans, voorzitter van het Winterlandbestuur, is het '95 procent zeker' dat het evenement, dat start op 28 november, niet langer gratis is.
    Tielemans moet het voorstel nog bespreken met een aantal collegabestuurders.
    De beslissing valt deze week.
    De entreeprijs entreeprijs wordt dan 1 euro voor volwassenen en 0,50 eurocent voor kinderen.
    Om entree te kunnen heffen wil de Winterlandorganisatie hekken om het evenement op het Vrijthof plaatsen.
    De maatregelen zijn volgens Tielemans nodig om alle kosten te kunnen betalen.
    "Op onze nieuwe vergunning die donderdag 12-11-2009 binnen kwam, staat dat wij plots zorg moeten dragen voor acht verkeersregelaars.
    We hebben offerte aangevraagd en dat kost al gauw zo’n 45.000 euro.
    Tel daarbij op dat we 75.000 euro precario per jaar betalen betalen en dat we zes beveiligers moeten hebben die 60.000 euro kosten en het mag duidelijk zijn waarom we dit doen."
    Angst dat standhouders op het kerstevenement wegblijven door de maatregel, heeft Tielemans niet.
    "Het stadsbestuur is er namelijk schuld aan."
    Het Winterlandbestuur ligt al maanden in de clinch met het college van B en W.
    Dat zou opzettelijk de geheimhoudingsplicht hebben geschonden rond een precarioschuld van Winterland.
    De gemeente was gisteren (zondag 15-11-2009) niet bereikbaar voor een reactie.

    © Stefan Gybels
    De Limburger
    16-11-2009


    ================================
    Persoonlijke reaktie.

    Geen wonder dat er gisteren niet iemand van de gemeente bereikbaar was: het was zondag.
    Ooit een gemeentehuis in Nederland meegemaakt dat ook op zondag open is?
    Niet dus; en laten we het s.v.p. ook zo houden.

    Dan iets over de opzettelijke schending van de geheimhoudingsplicht rondom een precarioschuld.
    Inmiddels heeft het Winterlandbestuur bij monde van voorzitter Tielemans regelmatig via de pers laten weten dat er inderdaad een precarioschuld bestaat.
    Dat deze schuld onderwerp van gesprek is in een van de voorbije collegevergaderingen in het afgelopen jaar 2009 is de normaalste zaak.
    En de collegebesluiten zijn nu eenmaal openbaar en worden wekelijks gepubliceerd op de webpagina van de gemeente Maastricht.
    Het zou pas vreemd zijn, wanneer deze besluiten niet openbaar zouden zijn.
    Niet de zaak gaan omkeren, mijnheer Tielemans.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #32
      Winterland Maastricht

      Hekwerk Winterland mag niet zomaar.

      Organisatie weigert vereiste vergunning aan te vragen.

      De organisatie van Winterland mag niet zomaar een hekwerk rondom het Vrijthof plaatsen om op die manier entree te kunnen heffen.
      Dat heeft woordvoerder Lei Meisen van de gemeente Maastricht gisteren laten weten.
      Als de organisatie hekken wil plaatsen, dient ze daarvoor eerst een extra vergunning aan te vragen.
      Meisen omschrijft het plaatsen van een hekwerk om entree te kunnen heffen als 'een nieuwe situatie die nog niet beoordeeld is door gemeente en veiligheidsdiensten'.
      Daarnaast wijst hij erop dat in de raadsnota 'evenementen en sturen op reputatie' - die vanavond (17-11-2009) in de gemeenteraad wordt behandeld - uitdrukkelijk staat beschreven dat het plaatsen van hekken om andere redenen dan veiligheid en openbare orde niet mogelijk is.
      "De schoonheid van het plein en de lijnen naar de historische, karakteristieke bebouwing moeten immers zoveel mogelijk zichtbaar blijven."
      Meisen stelt dat om die reden onlangs aan festival Bruis, gehouden op de Markt, een vergunning voor het plaatsen van hekken werd geweigerd.
      Voorzitter Ger Tielemans van het Winterlandbestuur piekert er niet over om een extra vergunning voor het hekwerk aan te vragen.
      "Die hekken komen er.
      Het had het stadsbestuur gesierd als het met ons contact had opgenomen over deze situatie.
      We vragen al jaren om gesprekken, zijn ook echt niet uit op de confrontatie, maar klaarblijkelijk spreken wij Chinees of Japans.
      Maar nogmaals, neem nou maar van mij aan dat die hekken er gewoon komen."
      Lei Meisen wil niet ingaan op de vraag welke actie de gemeente onderneemt op het moment dat de hekken zonder de vereiste vergunning worden geplaatst.
      Het Winterlandbestuur gaat dit jaar voor het eerst entree heffen.
      Die komt neer op één euro per volwassene.



      Gisteren werd besloten dat 'de kinderen niet de dupe van het stadsbestuur mogen worden': zij mogen gratis naar binnen.
      Volgens Tielemans heeft de organisatie geen andere keus dan entree te heffen doordat ze onlangs te horen kreeg dat ze moet zorgdragen voor acht verkeersregelaars.
      "Dat kost al gauw 45.000 euro.
      Tel daarbij op dat we 75.000 euro precario per jaar betalen en dat we zes beveiligers moeten hebben die 60.000 euro kosten en het mag duidelijk zijn waarom we dit doen."
      Volgens Lei Meisen zijn de in de vergunning gestelde voorwaarden niet anders dan de afspraken die voor de vorige editie golden.

      © Ivo Kok
      De Limburger
      17-11-2009


      Last edited by Toller; 18 december 2014, 12:22.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #33
        Ze zullen er wel een hekwerk om MOETEN plaatsen, willen ze entree mogen heffen.

        Zonder hekwerk geldt het Vrijthof als openbare weg, en dan mag wettelijk niet eens entree worden geheven.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #34
          ik zal er geen traan om laten. Ben er twee keer geweest, en beide keren vond ik het alleen maar wat kouwe drukte. Bovendien levert het voor mij en mijn collega´s ruim een maand behoorlijk wat overlast op met bezorgen, net in de drukste tijd van het jaar.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Huh..?? In mijn buurt merk je niks van Winterland, voor 't bezorgen van post hoef je toch niet de hele dag kriskras over 't Vrijthof te lopen ?!
            Het gaat ook niet om het Vrijthof zelf, dus het plein waar de kraampjes, de ijsbaan en het Reuzenrad staan, maar rondom is er ook van alles te doen, dat erg hinderlijk is. Het Vrijthof als bezorggebied moet nu in 2 gesplits worden. Ik kon vorige week al niet van nummer 23 naar 26 (over het plataeu bij de kerken naar het SPC), en kreeg aan de andere kant te horen dat ik niet naar nummer 26 kon. Ik had nogal veel post voor dat adres, en geen zin om het mee terug te nemen.

            Het is gewoon knap hinderlijk, en fatsoenlijk te woord staan, daar hebben sommigen nog nooit van gehoord.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #36
              Gewoon de St. Servaes afbreken. Is er meer ruimte voor Winterland en kan Haas de post bezorgen.

              Opmerking


              • #37
                hekken

                Zijn ze nou helemaal van de P.. gerukt om er grijze hekken om het vrijthof en dat winterland te zetten??? LELIJKER kan bijna niet !!!!!

                Dhr Peetjens, een Maastrichtenaar

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                  Gewoon de St. Servaes afbreken. Is er meer ruimte voor Winterland en kan Haas de post bezorgen.
                  Ben je niet normaal ofzo?

                  Opmerking


                  • #39
                    Winterland is echt vreselijk

                    Ik ben een rasechte Maastrichtenaar en ik vind winterlans: vreselijk , commercieel, ongezellig, lelijk enz enz, op den duur een ramp voor de stad en die tijd in gekomen: WEG er mee! Ik ben echt niet elitair ofzo ik woon gewoon in een volksbuurt van Maastricht!

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Dhrpeentjes Bekijk bericht
                      Ben je niet normaal ofzo?

                      Mwaaaahahaha! Dit maakt mijn dag goed!

                      U hoeft niet gaan zweten, meneer Peentjes, ik ben absoluut voor het behoud van de Servaes.

                      Ik ben het overigens helemaal met u eens. Winterland is een commercieel circus dat niet past bij de authentieke sfeer van Maastricht. Het zou beter passen op het Schouwburgplein in Heerlen (met alle respect voor Heerlen, natuurlijk).
                      Last edited by burgemeester; 21 november 2009, 16:42. Reden: toevoeging

                      Opmerking


                      • #41
                        Winterland Maastricht

                        Winterland ziet af van euro entree.

                        Evenement gaat zaterdagmorgen 28 november 2009 in stilte open na stormvloed aan ‘heftige’ reacties.

                        Net als de vorige tien edities blijft Winterland 2009 gratis.
                        Het bestuur komt terug op het voornemen om een euro entree te heffen.
                        Dat gebeurt na een stormvloed aan „heftige reacties” van met name Maastrichtenaren, die hun decemberverzetje verstoord zien.
                        Voorzitter Ger Tielemans van Winterland geeft toe dat hij de emoties van liefhebbers van het evenement heeft onderschat.
                        Hij had niet verwacht dat de aangekondigde afgrendeling van Winterland en een ‘symbolische’ toegangsprijs van een euro een stroom aan protestmails en -berichten op gang zou brengen.
                        „Veel mensen doen moeilijk over die euro.
                        Ze hebben ons laten weten dat spontaan het Vrijthof oplopen om wat Winterlandsfeer mee te pikken, er niet meer bij zal zijn.”
                        Winterland kreeg ‘aandoenlijke reacties’ van gewone Maastrichtenaren.
                        „Die wezen ons erop wat het voor hen betekent als ze telkens met het gezin van vijf personen vijf euro moeten gaan betalen.
                        Dat kunnen mensen met een bescheiden inkomen zich niet permitteren.
                        Daar zijn we gevoelig voor.
                        De gewone man moet niet de dupe worden van het feit dat wij onze begroting heel moeilijk rond krijgen en ruzie hebben met het stadsbestuur.
                        We zijn een evenement voor iedereen.
                        Dat moet zo blijven.”
                        Winterland zoekt kostenbesparing nu onder meer in het weglaten weglaten van het Huis van de Kerstman, dat in 2007 en 2008 een van de trekkers was van het evenement.
                        Tielemans: „Het kost ons tienduizenden euro’s.
                        Het opbouwen van die blokhut is duur en het inhuren van de kerstman nog duurder.”
                        De Winterland-editie van 2009 is de laatste volgens de huidige formule.
                        Volgend jaar wil het stadsbestuur een nieuwe opzet, waar ook andere organisatoren zich voor kunnen melden.
                        Het Winterland-bestuur heeft geen enkele garantie dat het in 2010 opnieuw van de partij zal zijn.
                        Het is voor de organisatie reden om vrijdagavond geen officieel openingsfeest te houden, met genodigden en bestuurders.
                        Zaterdag gaat het evenement om 10.00 uur in alle stilte van start.
                        „Gezien de huidige situatie, onze verstoorde verhouding met het stadsbestuur, is een openingsfeestje ongepast.
                        We zijn daar niet voor in de stemming.
                        Moeten wij het stadsbestuur nu nog overtuigen van het economisch belang van Winterland voor Maastricht in december?
                        Daar heb ik geen zin meer in.
                        Als je ziet hoe Winterland Hasselt door die stad wordt gedragen, dat staat in schril contrast met hoe Maastricht met ons omgaat.”

                        Bron: gazet De Limburger
                        25-11-2009


                        =================================

                        Ben ik toch in de veronderstelling geweest dat die blokhut (Huis van de Kerstman) gesponsord werd door een grote aanbieder van telecommunicatie.
                        Daarbij was het een grote publiekstrekker in 2007 en 2008, en dat wordt nu zomaar weggelaten in 2009.
                        Vreemde vogel, die voorzitter van Winterland; beslist geen winterkoninkje.

                        SJEF.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #42
                          Helemaal eens, SJEF. Ik volg die Winterlandsoap weliswaar vanop afstand, maar ik heb sterk het vermoeden dat die voorzitter van Winterland deel van het probleem is. Die man kan niet behoorlijk communiceren, hij gebruikt veel te grote woorden en laat zich laatdunkend uit, zowel over gewone Maastrichtenaren als over het stadsbestuur.

                          Ik ben trouwens een enorme FAN van Winterland! Ik hou wel van een beetje kermis, neonlicht en kabaal op z'n tijd. Maastricht is soms al zo stil! Ik snap dus ook die verhalen niet over 'Maastricht gaat aan z'n eigen succes tenonder'. Helemaal oneens.
                          Last edited by El Loco; 25 november 2009, 12:50.

                          Opmerking


                          • #43
                            sinterklaas

                            Die kerstman mag van mij weblijven daar hebben we toch niks mee! Wij hebben Sinterklaas en we moeten VEEL zuiniger zijn op onze EIGEN tradities...De kerst man is niet van ons, LEVE SINTERKLAAS !!

                            Opmerking


                            • #44
                              Nou, nou, Dhrpeentjes.
                              Volgens mij is er zowel een plaats voor Sinterklaas, alswel de Kerstman; in Maastricht, Heerlen, Sittard of waar dan ook.
                              Ik weet ook wel, dat de Kerstman een commercieel symbool is van een donkerbruine, zoetsmakende frisdrank, waarvan de initialen C C zijn.

                              Maar de Kerstman is tevens ook een symbolische personificatie (metafoor) van het hele gebeuren in Bethlehem, in de nacht dat Jezus van Nazareth werd geboren (Jezus van Nazareth werd trouwens in het jaar 4 voor Christus geboren).

                              En dat alles berust op een Joods-Christelijke traditie.
                              Is het mogelijk dat wij deze traditie nog mogen behouden s.v.p.?

                              http://members.ziggo.nl/peter7/kerst/kerstH2.html .

                              http://www.gnosis.nl/de-oorsprong-van-kerst .
                              Last edited by SJEF ; 27 november 2009, 15:17.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                                En dat alles berust op een Joods-Christelijke traditie.
                                Is het mogelijk dat wij deze traditie nog mogen behouden s.v.p.?
                                Jawel, SJEF, maar ik denk dat ´dhrpeentjes´ meer doelt op de commercie. Het is de vraag wie tegenwoordig nog aanhaakt bij die christelijke tradities!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X