Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Archeologische opgraving Grote Staat 37-43

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Archeologische opgraving Grote Staat 37-43

    In de panden van het vroegere Maison Louis in de Grote Staat heeft van oktober 2010 tot april 2011 een archeologische opgraving plaatsgevonden, die veel bodemvondsten heeft opgeleverd. Voor zover ik weet zijn daarover (nog) geen publicaties verschenen. Wel geven informatiepanelen in de etalages van het winkelpand vrij uitgebreid uitleg. In totaal zijn er een 20-tal panelen te bekijken, maar door het slechte licht en de nogal smerige etalageruiten is de informatie slechts met moeite te lezen. Hieronder een paar kwalitatief zeer matige foto's van de 5 belangrijkste panelen:


    1. De linkerhelft is nauwelijks leesbaar, excuus. Er staat dat het onderzoek is uitgevoerd i.v.m. de verbouw-/nieuwbouwplannen van de eigenaar/ontwikkelaar


    2. Restanten van gebouwen uit 2000 jaar historie


    3. Romeinse periode: gebouwen van hout en leem


    4. Kelders, funderingen en putten uit de Middeleeuwen en later


    5. Een ongelofelijke hoeveelheid bodemvondsten: bijna 8000 stukjes aardewerk, bijna 15 kg metaal, 9 kilo glasscherven!

  • #2
    Dat wordt dus wachten op een rapport van SOB-research. Jammer dat Maastricht zo verwend is door de vele bodemvondsten en dit soort projecten niet meer aandacht krijgt. De Maastrichtenaar wordt zelfs mogelijk gemotiveerd om altijd een emmer met spons en zeem paraat te hebben .

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
      De Maastrichtenaar wordt zelfs mogelijk gemotiveerd om altijd een emmer met spons en zeem paraat te hebben .
      Die ramen waren echt smerig! Maar ja, binnen wordt volop ge-/verbouwd; je kunt van de bouwvakkers niet verwachten dat ze 's avonds voordat ze vertrekken nog even de ramen lappen

      Het is mij ook opgevallen dat er veel minder over archeologie gepubliceerd wordt dan in de hoogtijdagen met Panhuysen. Wordt er minder opgegraven of krijgt het gewoon minder aandacht?

      Opmerking


      • #4
        Opgraving Grote Staat 37-43: romeins Maastricht

        Mij trof vooral de vondst van romeinse bewoningssporen (paneel 3 hierboven) op relatief grote afstand van de nederzettingskern (die bij de brug en het latere castellum lag). De opgravingssite ligt langs de romeinse hoofdweg, waarvan bekend was dat daarlangs gewoond en gewerkt werd. Dat er bewoningsresten gevonden zijn (weliswaar geen stenen gebouwen, maar toch) zo vlakbij het Vrijthof, de buiten de nederzetting gelegen hoofdbegraafplaats van romeins Maastricht, is toch wel bijzonder. Waar de nederzetting Traiectum precies ophield, weten we niet. We weten alleen dat de Romeinen hun doden altijd buiten de nederzetting begroeven, dus het Vrijthof lag er in elk geval buiten.

        Ik fotografeerde deze panelen precies een week geleden, op de avond dat ik naar de LGOG-lezing over de Romeinen in Zuid-Limburg ging. Karen Jeneson betoogde daar onder anderen dat romeins Heerlen veel groter was dan tot nu toe gedacht, omdat men in de traditionele opvatting over een romeinse stad alleen rekening hield met stenen gebouwen. Alles van hout en leem werd in die optiek als niet-stedelijk afgedaan. Volgens Jeneson is die opvatting, althans in deze uithoek van het rijk, achterhaald. Provinciaal-romeinse nederzettingen bestonden uit een kern van stenen gebouwen met daaromheen huizen en bedrijfspanden van hout en leem.

        De opgegraven bewoningsrestanten op de hoek Grote Staat/Sporenstraat zouden dus wel eens de uiterste grens van de nederzetting Traiectum-Maastricht gevormd kunnen hebben. En laat Titus Panhuysen het rond 1995 nou precies zo getekend hebben:


        (bron: T.A.S.M. Panhuysen, Romeins Maastricht en zijn beelden, 1996, p.31 - het rode rondje is van mij en geeft de locatie van de opgraving aan)

        Opmerking


        • #5
          Grote Staat 37-43

          Hier is nog te lezen wie de huidige eigenaren van de panden zijn en wat hun plannen zijn.

          Opmerking

          Bezig...
          X