Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Burgertop Gezondheid en Zorg - M200

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Burgertop Gezondheid en Zorg - M200

    Wist U dat op 1 november een burgertop plaats vindt over de toekomst van gezondheid en zorg in Maastricht? 200 inwoners van Maastricht zullen dan met elkaar in gesprek gaan over hun dromen en ideeen over gezondheid en zorg. Deze inwoners worden geloot en uit elke wijk zullen een aantal mensen meedoen. In de buurten ervaren mensen wat de vele veranderingen in de zorg met zich mee brengen, maar in de buurten is ook veel initiatief, creativiteit en inspiratie. 1 november is een top waar burgers ervaringen en ideeen kunnen uitwisselen. De uitkomsten zijn interessant voor de buurten zelf, voor de gemeenteraad, voor zorgaanbieders, welzijnswerk - voor iedereen die het belangrijk vindt om mee te werken aan de gezondheid en zorg in de stad. De top heeft geen politieke kleur. Kernwaarden zijn respect en dialoog.
    Wilt U meer weten over deze top? Heeft U een idee of een droom? U kunt het in de ideeenbus doen op de website.
    www.maastricht200.nl

  • #2
    Zeer interessant. Heb er al over gelezen.

    Opmerking


    • #3
      Begrijp dat het heel interessant wordt die dag in November.
      Fase 1 wordt dan met elkaar de ideeën bus leeg halen en bespreken.

      Op een ander moment zal er dan wel op ingegaan worden. Ooit?

      Maar het is dan wel Zaterdag en dat wordt heel lastig wegens de wekelijkse basis inkopen voor de oudjes in m'n buurt en omgeving, de buren en mijzelf.

      De slager sta je in de rij.
      De bakker sta je in de rij.
      De groenten winkel sta je in de rij.
      De kaaswinkel sta je in de rij.
      De supermarkt sta je ook in de rij en die kinderen halen telkens op eigen vuist snoep uit de schappen en zeuren over de ontbrekende Chips en Cola.
      Er zijn zelfs mensen die nog gepast betalen en de centimes tellen aan de kassa met 30 mensen wachtende achter hen.

      denken jullie Maastricht200 niet, om dat tijdverlies te beperken, dat het wellicht zinvoller is dat alles met betrekking tot fase 1 online te regelen?

      Dan nemen we OOK NOG onze eigen lunch mee !
      En hoeven we dus dat standaard witte of melkbrood pistolet met Smeltkaas of Ham ook niet onder die slappe koffie te verdrinken met het risico de rest van de middag gezien de Hazard Analysis and Critical Control Points ziek te worden.

      hoe kun je een lunch aardig inkleden
      hoe kun je een burgertop aardig inkleden
      wat wil je uiteindelijk met die bijeenkomst voor elkaar krijgen?

      ja onze ideeën, dat was al duidelijk. (die van jullie komen daarna, fase 2)
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #4
        "I have a dream". Niet veel van terecht gekomen. Maar wie wil dromen: geen probleem. Ik sla de enquête en beperkte behoeftepeiling over en observeer. Daar haal ik het positieve uit en probeer dat te realiseren, maar liefst buiten de politiek. A-politiek of politiek neutraal: in mijn ogen bestaat dat niet. Ik gun de mensen veel praatgenot.

        Opmerking


        • #5
          Het is natuurlijk niet verkeerd te polsen om te weten te komen wat onder buurtbewoners speelt en wat er leeft. Vol Lof dat er naar gevraagd wordt.
          Vooral op het vlak van zorg en gezondheid.

          Maar je wordt dus wel geacht alle goede ideeën en dromen op papier te zetten, vooraf aan die " club onbekend " af te staan en dan bepalen die Universiteits medewerkers (de ballotage-commissie) wel wie er mag komen tot een maximum van 200 man of vrouw.

          En in groepen van 10 worden de uitgenodigde door een debat begeleid met het doel nog wat te kunnen notuleren voor "derden".

          Het lijkt mij eerder een studie voorstel van enkele afstuderende die wat punten moeten scoren bij de afdeling HES en waarvoor Maastricht nog wat los geld in de La heeft liggen om de schone schijn op te houden.

          De Burgertop is qua vorm volgens mij foutief opgezet.

          Mits men op voorhand 200 Top Burgers heeft die belangeloos alle instanties met goedbetaald personeel en wetenschappers gaan vertellen hoe het er in de zorg en gezondheid moet gaan uitzien.
          (je pessimisme, ton is gepast)

          Je moet eerst Top Burger worden, dan mag je meepraten.
          Bah:(
          Het spelletje gaat gewoon door.
          De Topfunctionarissen blijven ook zonder een idee te kunnen formuleren hun geld waard in de gezondheid en zorg sector.

          Een breed Burger Initiatief welke zich zelf organiseert en welk zelf bepaald wie "spokesmen" wordt, dat is wenselijk om a-politicologisch ook over thema's en budgetten te kunnen spreken en passende verschuivingen van budgetten voor te stellen.

          Ik stel nu niet voor om op 1 November die Universiteitssingel te bezetten maar toch.
          Ik stel echter voor dat iedereen die; wel een bijdrage levert aan die Ideeënbus in het geschreven document een auteursrecht claimt voor zijn model en beschrijving

          met groet,
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #6
            Het is toch opvallend hoe mensen, die veelvuldig met elkaar willen discussiëren en hun mening publiek willen delen in een forum, a priori afwijzend en argwanend tegenover zo'n burgerforum staan.
            Mij lijkt een burgerforum nu net een een interessante ervaring: 1.je daadwerkelijk mensen ontmoet van verschillende achtergrond, 2. de verdieping in de problematiek, 3. het discussieproces en 4. uiteindelijk prioriteiten en conclusies bepalen.
            Dat men in Maastricht dit organiseert lijkt me meer dan positief, met een aantal urgente ontwikkelingen in de zorg, die nu net eens in een ander kader dan de bestaande besproken 'moet' worden.
            De burgerfora die tot nu hebben gefunctioneerd, oa. de G1000 in België, hebben een onuitwisbare ervaring opgeleverd en laten zien dat je democratie op een heel andere manier vorm kan geven met een inhoudelijk resultaat zowel positief (als met negatieve elementen met name in de uitvoering. Dat hou je altijd) Het paradijs krijgen we er niet mee terug - in wat voor forum dan ook. Het gaat wel om 'iets'.
            Last edited by ; 25 augustus 2014, 16:34.

            Opmerking


            • #7
              Burgertop

              Dank voor uw reacties. Niet iedereen is even positief over dit initiatief. Ervaringen in het verleden kleuren de blik, dat is begrijpelijk. Maar we willen toch graag een paar zaken verhelderen.

              1. De burgertop is een initiatief van de universiteit (iemand moet tenslotte beginnen). We werken echter samen met de gemeente, met de GGD, buurtplatforms, en met vele anderen die mee willen doen omdat ze dit een interessant initiatief vinden. Burgertoppen zijn een nieuw fenomeen en iedereen die mee wil denken en doen is welkom. Op onze website staat een oproep voor vrijwilligers!

              2. De reden van het initiatief is eenvoudig: gezondheid en zorg zijn belangrijk voor de toekomst van de stad en haar inwoners. Er gaat veel veranderen en er zijn veel onzekerheden - voor burgers, buurten, maar ook voor beleidsmakers. We denken dat het in zo'n situatie van groot belang om met veel mensen van gedachten te wisselen over wat belangrijk is en om zo veel mogelijk creativiteit, betrokkenheid, draagvlak te organiseren. Ook al zijn mensen teleurgesteld in politieke processen het verleden, het gesprek, een dialoog met anderen, is toch de belangrijkste manier om een democratische maatschappij vorm te geven.

              3. Het is niet de universiteit die een ballotage commissie instelt: mensen die een uitnodiging krijgen, worden blind geloot! Het idee is dat onze huidige democratie aan vernieuwing toe is, omdat 1x per 4 jaar stemmen te weinig en te passief is. En natuurlijk wordt er veel overlegd met allerlei partijen in die 4 jaar, maar dat zijn vaak bekende belangengroepen. Een burgertop kan die processen aanvullen. Het gaat om een top waarbij 200 mensen worden uitgenodigd, na loting uit de basis administratie van de gemeente. Dus mannen en vrouwen, jong en oud, hoog en laag opgeleid. Er wordt op gelet dat uitnodigingen zo verdeeld zijn over de wijken dat elke wijk in verhouding tot inwonertal een evenredig aantal uitnodigingen krijgt. Als mensen de uitnodiging niet aan willen of kunnen nemen, volgt een volgende ronde loting.

              4. Het hele proces wordt zo transparant mogelijk uitgevoerd: ideeen worden op de website vermeld, de hele procedure, de uitkomsten etc.

              5. We zijn vast van plan er in ieder geval een geslaagde dag van te maken, en dat 6 studenten daar ook veel werk voor verzetten, is toch mooi. .

              Het M200 team.

              Opmerking


              • #8
                En wat volgt na de uitkomsten?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  En wat volgt na de uitkomsten?
                  Ik weet precies wat je bedoeld Breur. Wat voor mij niet wegneemt om het gesprek aan te gaan. In dit forum worden herhaaldelijk vragen, zorgen en opmerkingen geplaatst rondom zorg. Mij lijkt zo'n onderwerp net heel geschikt met een groep mensen te behandelen. Gezondheid, zorg het gaat om ons inclusief alle beperkingen die daarbij horen. Je kan resultaten ook niet afdwingen, dat lukt 'de politiek' zelfs niet.

                  @Ton: http://www.maastricht200.nl/over-ons.html
                  Last edited by ; 25 augustus 2014, 17:59.

                  Opmerking


                  • #10
                    Neem mijn cynisme niet kwalijk Kermit. Heb pas een bijeenkomst meegemaakt die ongeveer over hetzelfde onderwerp ging. Georganiseerd buiten de reguliere kaders. Was heel gezellig en leuke mensen ontmoet. Eindigde ook in een soort ideelijstje en de intentie verder te praten. Denkers en doeners waren samen. Maar de uitvoering? Het stadsbestuur behoort natuurlijk een luisterend oor te leggen bij het volk en niet enkel naar zelf uitgekozen "partners". Anderzijds gaan niet veel mensen stemmen en dan blijft het mompelen achter de schemerlamp.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Neem mijn cynisme niet kwalijk Kermit. Heb pas een bijeenkomst meegemaakt die ongeveer over hetzelfde onderwerp ging. Georganiseerd buiten de reguliere kaders. Was heel gezellig en leuke mensen ontmoet. Eindigde ook in een soort ideelijstje en de intentie verder te praten. Denkers en doeners waren samen. Maar de uitvoering? Het stadsbestuur behoort natuurlijk een luisterend oor te leggen bij het volk en niet enkel naar zelf uitgekozen "partners". Anderzijds gaan niet veel mensen stemmen en dan blijft het mompelen achter de schemerlamp.
                      Het stadsbestuur, de gemeenteraad is ook maar een forum, dat wel op en hele rare manier en weinig democratisch wijze tot stand komt en waar velen niet warm voor lopen.
                      Ondertussen is onze samenleving compleet veranderd, een stuk mondiger en complexer. Daarom vind ik dit soort initiatieven ook niet zo vreemd, het lijkt me een logische ontwikkeling (weliswaar in de kinderschoenen).

                      Leestip: David van Reybrouck - Tegen Verkiezingen (oa. Initiatiefnemer G1000, Zomergast, archeoloog en schrijver)
                      Last edited by ; 25 augustus 2014, 19:07.

                      Opmerking


                      • #12
                        kermit, ( M200 )
                        het gaat niet om een argwanende houding
                        het is een werving naar een andere website die onbedoeld misschien veel te weinig inzicht geeft over wat we ervan kunnen verwachten...

                        dat is nu opgehelderd ook mede dankzij mijn rot opmerkingen

                        als de uitleg eerst gegeven zou zijn geworden en dan pas een url als link zou het wellicht allemaal veel soepeler verlopen.
                        het strekt dus tot aanbeveling die eigen website eens grondig onder handen te nemen betreffende de informatie.

                        daar laat ik het dan maar bij
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #13
                          Mee helpen?

                          Beste,

                          In een democratie zijn geen toverstafjes, maar met deze burgertop kunnen we uitproberen hoe we democratie kunnen vernieuwen. Er moet nog veel gebeuren de komende twee maanden. Meer vrijwilligers zijn welkom.
                          Zin om mee te helpen bij de organisatie van deze burgertop?maastricht200@gmail.com

                          Opmerking


                          • #14
                            Toverhoed.

                            Ergens moet ik denken aan de zgn. Occupy Beweging. Oplossingen werden niet uit de toverhoed gehaald. Maar als mensen praten over, kan dat nooit kwaad. De tijd zal uitwijzen of deze activiteit zinvol is/was.

                            Opmerking


                            • #15
                              Uit de inbreng van M200 spreekt hoop en idealisme. Het mooie is dat er een agenda is (Occupy had geen agenda) en dat er mensen bij betrokken worden (a select - loting), en een universiteit. Elke dag zijn er weer nieuwe berichten in de media. Gisteren zorgmijders vanwege financiele problemen, begin van de week - risico's omdat ouderen zich thuis maar moeten zien te redden.
                              De zorgkwestie is complex, urgent en het gaat ons allen aan. Er wordt ook heel veel gepraat over zorg, maar praten over heeft ook een kwalijke teneur zolang teveel gevestigde belangen een nieuw perspectief in de weg zitten.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X