Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Burgertop Gezondheid en Zorg - M200

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Verwijderde gebruiker
    replied
    M200 Burgertop Gezondheid & Zorg

Gepubliceerd op 24 nov. 2014 samenvatting van de Burgertop over Gezondheid & Zorg, 1 november 2014, Maastricht.

http://www.youtube.com/watch?v=4RaPx8l-x9U
    Last edited by Verwijderde gebruiker; 16 september 2020, 09:36.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Toen ik gisteravond las "In 6 wijken met de laagste opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen zijn relatief meer bewoners geloot, om te zorgen dat de deelnemers aan de burgertop een goede afspiegeling vormen van de Maastrichtse bevolking" moest ik met de wenkbrauwen fronsen. Dit lijkt op sturing van de loting c.q. de uitkomst.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Onlogisch?

Oorspronkelijk geplaatst door M200 Bekijk bericht
    (...) In 6 wijken met de laagste opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen zijn relatief meer bewoners geloot, om te zorgen dat de deelnemers aan de burgertop een goede afspiegeling vormen van de Maastrichtse bevolking. Of dat ook daadwerkelijk is bereikt met deze methode zal blijken na analyse van de gegevens. (..).
    Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen, maar de logica van bovenstaande quote ontgaat mij toch een beetje.....
    Je loot of je loot niet!

Leave a comment:

• M200
    replied
    Zaterdag is het zo ver

238 gelote burgers hebben zich aangemeld voor de Burgertop M200 en gaan zaterdag een hele aan de slag om plannen te maken voor een gezonde en zorgzame stad. In 6 wijken met de laagste opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen zijn relatief meer bewoners geloot, om te zorgen dat de deelnemers aan de burgertop een goede afspiegeling vormen van de Maastrichtse bevolking. Of dat ook daadwerkelijk is bereikt met deze methode zal blijken na analyse van de gegevens. Maar zaterdag wordt hoe dan ook een spannende dag! De resultaten zullen daarna te vinden zijn op de website, www.maastricht200.nl.

Leave a comment:

• M200
    replied
    Aanmeldingen voor burgertop komen binnen!

Via loting uit de gemeentelijke basisadministratie hebben veel inwoners van Maastricht de laatste twee weken een uitnodiging gekregen voor de burgertop over gezondheid en zorg op 1 november. Inmiddels hebben ruim 150 mensen, uit vele wijken van Maastricht, zich aangemeld. Op naar de 200!

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Loting in het democratisch proces van de Maastrichtse gemeenteraad?

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    rare gozer die David van Reybrouck
    maar dat is een heel ander topic waard daar het hier off topic zou zijn.

Middels loting een geselecteerd gezelschap in het nieuws te brengen en richting laten bepalen via een burgertop is even zo waardevol als een winnend lot uit de loterij.
    Mits men die geselecteerden onbeïnvloed laat.
    (...)
    Ik ben het helemaal eens met Antonius dat de discussie over de door Van Reybrouck voorgestelde loting niet in deze topic thuis hoort.

Deze topic is van, voor en over de Burgertop Gezondheid en Zorg.

Om de discussie over de democratische loting voort te zetten, heb ik HIER een voorzet gemaakt.

Leave a comment:

• M200
    replied
    Eerste uitnodigingen Burgertop bezorgd in Malberg

Vrijdag zijn de eerste uitnodigingen voor de onafhankelijke Burgertop Gezondheid en Zorg bezorgd in Malberg. Het M200 team, bestaand uit Maastrichtse burgers, studenten, medewerkers van de gemeente en de GGd bracht samen met wethouder Gerats de eerste brieven persoonlijk bij burgers die zijn geloot. Hiermee onderstrepen ze hoe belangrijk zij het vinden dat burgers de uitnodiging aannemen en op 1 november met anderen in gesprek gaan over wat zij belangrijk vinden als het gaat om gezondheid en zorg. De eerste aanmeldingen zijn inmiddels binnen.
    Hierbij een korte impressie van M200 in actie in Malberg.
    http://youtu.be/NDSsTL3FS8s

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    rare gozer die David van Reybrouck
    maar dat is een heel ander topic waard daar het hier off topic zou zijn.

Middels loting een geselecteerd gezelschap in het nieuws te brengen en richting laten bepalen via een burgertop is even zo waardevol als een winnend lot uit de loterij.
    Mits men die geselecteerden onbeïnvloed laat.

Dat is natuurlijk niet de oefening.
    Die oefening is in teams met een teamleider en notulist te discuteren MET INVLOED.
    Een studie project a la lettre en Scientology is er niks bij.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door M200 Bekijk bericht
    (....)
    Maar waarom loting? We zijn geïnspireerd door het gedachtegoed van David Van Reybrouck. Hij legt in een interview mooi uit waarom hij loting een interessant instrument vindt voor democratische vernieuwing.
    https://www.youtube.com/watch?v=JG1w-SiFN4s
    Om te beginnen veel succes toegewenst met de Burgertop over Gezondheid en de Zorg, maar vooral bedankt dat jullie mij attent hebben gemaakt op het gedachtengoed van David van Reybrouck

Leave a comment:

• M200
    replied
    Uitnodigingen voor de burgertop via loting.

Aan het einde van deze week, vanaf 19 september, worden de uitnodigingen voor de Burgertop over Gezondheid en Zorg verzonden. De burgers die een uitnodiging ontvangen, zijn geloot uit de gemeentelijke basisadministratie. Op die manier krijgt elke burger, een kans om mee te doen en zullen burgers uit alle wijken en buurten vertegenwoordigd zijn op de top. Ook bij U kan een uitnodiging op de mat vallen.

Maar waarom loting? We zijn geïnspireerd door het gedachtegoed van David Van Reybrouck. Hij legt in een interview mooi uit waarom hij loting een interessant instrument vindt voor democratische vernieuwing.
    https://www.youtube.com/watch?v=JG1w-SiFN4s

Leave a comment:

• Gast
    Gast antwoordde
    Uit de inbreng van M200 spreekt hoop en idealisme. Het mooie is dat er een agenda is (Occupy had geen agenda) en dat er mensen bij betrokken worden (a select - loting), en een universiteit. Elke dag zijn er weer nieuwe berichten in de media. Gisteren zorgmijders vanwege financiele problemen, begin van de week - risico's omdat ouderen zich thuis maar moeten zien te redden.
    De zorgkwestie is complex, urgent en het gaat ons allen aan. Er wordt ook heel veel gepraat over zorg, maar praten over heeft ook een kwalijke teneur zolang teveel gevestigde belangen een nieuw perspectief in de weg zitten.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Toverhoed.

Ergens moet ik denken aan de zgn. Occupy Beweging. Oplossingen werden niet uit de toverhoed gehaald. Maar als mensen praten over, kan dat nooit kwaad. De tijd zal uitwijzen of deze activiteit zinvol is/was.

Leave a comment:

• M200
    replied
    Mee helpen?

Beste,

In een democratie zijn geen toverstafjes, maar met deze burgertop kunnen we uitproberen hoe we democratie kunnen vernieuwen. Er moet nog veel gebeuren de komende twee maanden. Meer vrijwilligers zijn welkom.
    Zin om mee te helpen bij de organisatie van deze burgertop?maastricht200@gmail.com

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    kermit, ( M200 )
    het gaat niet om een argwanende houding
    het is een werving naar een andere website die onbedoeld misschien veel te weinig inzicht geeft over wat we ervan kunnen verwachten...

dat is nu opgehelderd ook mede dankzij mijn rot opmerkingen

als de uitleg eerst gegeven zou zijn geworden en dan pas een url als link zou het wellicht allemaal veel soepeler verlopen.
    het strekt dus tot aanbeveling die eigen website eens grondig onder handen te nemen betreffende de informatie.

daar laat ik het dan maar bij

Leave a comment:

• Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Neem mijn cynisme niet kwalijk Kermit. Heb pas een bijeenkomst meegemaakt die ongeveer over hetzelfde onderwerp ging. Georganiseerd buiten de reguliere kaders. Was heel gezellig en leuke mensen ontmoet. Eindigde ook in een soort ideelijstje en de intentie verder te praten. Denkers en doeners waren samen. Maar de uitvoering? Het stadsbestuur behoort natuurlijk een luisterend oor te leggen bij het volk en niet enkel naar zelf uitgekozen "partners". Anderzijds gaan niet veel mensen stemmen en dan blijft het mompelen achter de schemerlamp.
    Het stadsbestuur, de gemeenteraad is ook maar een forum, dat wel op en hele rare manier en weinig democratisch wijze tot stand komt en waar velen niet warm voor lopen.
    Ondertussen is onze samenleving compleet veranderd, een stuk mondiger en complexer. Daarom vind ik dit soort initiatieven ook niet zo vreemd, het lijkt me een logische ontwikkeling (weliswaar in de kinderschoenen).

Leestip: David van Reybrouck - Tegen Verkiezingen (oa. Initiatiefnemer G1000, Zomergast, archeoloog en schrijver)
    Last edited by ; 25 augustus 2014, 19:07.

Leave a comment:

Bezig...
X