Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Belgische buurgemeenten

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Equinox
    Gast antwoordde
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=8ugZYIjXnyY&feature=player_embedded[/ame]

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Grensgemeenten nemen voorzorgen voor invoering Maastrichtse wietpas

    De Belgische buurgemeenten van Maastricht zijn extra waakzaam voor overlast bij de invoering van de wietpas in Maastricht. Vanaf 1 mei kunnen alleen nog inwoners van Nederland drugs kopen in de coffeeshops.

    Maastricht zelf verwacht in de eerste maanden serieuze overlast van buitenlandse drugstoeristen die in de straten rond de coffeeshops bevoorraad zullen worden. Er worden meer dan 100 politieagenten ingezet om de overlast te bestrijden.

    Ook de burgemeesters van de grensgemeenten Riemst, Lanaken, Bilzen en Visé verwachten de eerste maanden meer overlast van drugsrunners en dealers. Op een gezamenlijk overleg met politie en gerecht hebben ze aangedrongen op extra manschappen om de drugsproblemen in de grensregio aan te pakken.

    Het gerecht in Tongeren zal ook speciale zittingen rond drugsdelicten organiseren en belooft ook snelrecht toe te passen.hbvl.be

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Vanavond gaat het knallen

    Brug Briegden ingepakt voor implosie

    12/04 Briegden

    Ingestuurd door arnold roberts

    De werkzaamheden ter voorbereiding van het dynamiteren van de Brug van Briegden zitten er na vandaag op. De gaten voor het dynamiet zijn geboord en de betonijzers die in de weg zitten werden weggebrand, wat heel wat gensters te zien gaf. Het laatste wat de voorbereiders gedaan hebben, is de brug aan de zuidzijde inpakken met doeken over het aangebracht netwerk van ijzer. Voorbereidingen die noodzakelijk zijn om te voorkomen dat er brokken beton door de omgeving vliegen.
    Toen de vorige keren ('40 en '44) deze brug het onderwerp was van vernietiging door explosie, hadden de mensen in de omgeving maar amper de tijd om uit de buurt te komen of zich te verschuilen in hun kelders. Nu moeten de mensen in een kring van 150 m rond de brug afstand houden om de brug te zien imploderen.
    De toeschouwers, die nu nog de werken gadeslaan, doen dat met gemengde gevoelens. Sommigen halen herinneringen op uit hun jeugdjaren en vertellen over de vlucht tijdens WOII. Ze herinneren zich nog de bombardementen op de kazerne en de huilende sirenes van de Stuka’s. De lucht zag toen zwart van de vliegtuigen. Ook de periode met "het vlot" kunnen zij zich nog heel goed herinneren. Maar ook de terugkeer naar hun huizen en het verder gaan met het leven onder een vreemd regime en nadien de bevrijding.
    In de nacht van vrijdag op zaterdag - rond middernacht - moet de overblijvende boog er aan geloven en daar hebben ze ook een mening over. Vaders komen met hun zoon nog een kijkje nemen aan de brug die opgeblazen zal worden. De jongelingen zullen dit later nog kunnen doorvertellen, zoals de ouderen onder ons, het doorvertellen op dit moment.
    “Dat is toch gein brok mie, wat ze goon opbloze, ’t is de meujte neet mie, um te kaome kieke”, is de reactie van een van de mannen die nog eens een kijkje komen nemen. Maar er is bewust gekozen om, anders als met de brug van Vroenhoven is gebeurd, zoveel mogelijk af te breken alvorens de brug te laten springen. Zo is er minder te ruimen en kan de scheepvaart sneller weer op gang komen.
    De omleiding ter land is een ander paar mouwen. Daar zal het verkeer nog een half jaar hinder ondervinden van de werken aan de nieuwe brug van Briegden. hbvl/be


    Meer info: http://www.grootlanaken.be

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    172 extra woningen voor Riemst
    10/04




    Zopas is de website www.wonen-in-riemst.be online gegaan. Op deze nieuwe site kan iedereen de belangrijkste woonprojecten die in Riemst in ontwikkeling zijn terug vinden. Mark Vos, burgemeester: "Het zijn er nogal wat... we hebben de afgelopen jaren 2,1 miljoen euro geïnvesteerd in de aankoop en ontwikkeling van gronden. O.a. voor woonprojecten. We willen dat de Riemstenaar in z'n eigen gemeente kan blijven wonen, en dat liefst tegen betaalbare prijzen. Via de website kan hij/zij makkelijk de nieuwste ontwikkelingen in de woonprojecten opvolgen...".

    De volgende jaren komen er in Riemst 172 nieuwe woongelegenheden bij. Het gaat dan zowel om huur- en koopwoningen, bouwkavels, appartementen... (zowel privé als sociaal).
    Het beleid breidt ook de ambachtelijke zone Op 't Reeck in Riemst-centrum uit met 5 ha. Dat betekent dat er plaats is voor 20 bedrijven. (enkel voor groeibedrijven of zonevreemde bedrijven uit Riemst). hbvl.be

    Meer info: http:// www.wonen-in-riemst.be

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde


    Bijna 72 jaar na het exploderen van de Brug van Briegden, op de tweede dag van WOII, zal de in 1946 nieuw gebouwde brug, (naast de oude) opnieuw het onderwerp uitmaken van een explosie. Ditmaal in vredestijd in de nacht van 13 op 14 april en ten goede komend aan de Scheepvaart.

    Destijds joeg de explosie in de onmiddellijke omgeving, deuren en vensters uit hun sponningen en deels de daken van de woningen. Ditmaal zal het gaan om een implosie. Enkel de middelste bogen zullen blijven staan die de kracht van het dynamiet te verduren krijgen.

    11 Mei 1940 lukte het de geniebataljon van de 7e Divisie om de brug te laten exploderen.

    Omdat de ploeg Grenswachters, die verantwoordelijk was om de brug te doen springen, grotendeels gesneuveld was in de Kazerne van Lanaken, samen met hun commandant Kapitein Gidelo, onder wiens bevel de bruggen van Briegden Veldwezelt en Vroenhoven vielen, zochten soldaten van het 2de Karabiniersregiment, waartoe de veel besproken schrijver, Louis Paul Boon behoorde, naarstig naar het lontensysteem dat de brug moesten exploderen. Boon beschrijft met een dichterlijke vrijheid deze eerst uren van de oorlog, in zijn boek Mijn kleine oorlog

    De brug werd uiteindelijk s anderendaags om 9 uur s morgens de lucht ingejaagd. En voor de soldaten was er maar een mogelijkheid om te overleven en dat was terugttrekken, samen met een deel van de bevolking die op de vlucht gingen voor het geweld.

    De Duitsers hadden de brug van Briegden niet in hun aanvalsplan opgenomen, waardoor er geen catastrofale gevechten hebben plaatsgevonden, zoals op de bruggen van Veldwezelt en Vroenhoven en de kazerne. De kazerne diende van uit de lucht, uitgeschakeld te worden om de verbinding met de bruggen in de eerste beslissende fase lam te leggen. De bruggen van Veldwezelt en Vroenhoven vielen onbeschadigd in handen van de Duitsers.

    Aan de brug staan heel wat mensen te kijken naar de werken en enkele van hen hebben gezien en hebben van horen zeggen dat........ Zoals Eduard Dexters die gehoord heeft dat toen tijdens de oorlog de mensen met een vlot over het kanaal moesten. "Ik heb dat niet bewust meegemaakt want ik was nog te jong ik ben van 38". " Mijn vader Michel heeft nog gewerkt aan de nieuwe brug".

    en na die eerste beroerde dagen van WO II gingen de mensen over tot de orde van de dag. Er moest brood op de plank komen. De was en plas moest gedaan worden en het witgoed kwam op de waslijn. Vergane glorie die nu vervangen is door een string..

    Er was dus geen omleiding destijds maar een verbinding tussen de twee zelfstandige gemeentes met een vlot. http://blog.seniorennet.be/grootlana...?startaantal=1

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Alkahof

    Heel wat mensen komen een kijkje nemen tijdens de afbraak van de brug in Briegden en dat zal nog wel een tijdje doorgaan. De historie van de huidige Taverne Alkahof vernam ik van Fernanda Boghoms. Zij woonde in het huis met haar ouders, die daar het cafe Du Pont uitbaatten, dat bij de explosie van 11 mei 1940 schade opliep en geheel uitbrandde.

    Het is al een hele poos geleden dat een inwoner van Briegden mij zei dat er op de zolder van de Taverne Alkahof een tekening stond uit de oorlog. Nu de brug eraan gaat, wilde ik wel eens van de uitbaters van de Taverne weten, of dat waar is? Joanna, de gastvrouw-eigenaar van het Grieks restaurant, was zo goed om mij toegang te verschaffen tot deze tekening. Ik heb er een foto van gemaakt en vroeg of ik vanuit het raam op de zolder enkele foto’s van de werken mocht maken? “Geen probleem”, zei ze. Vanuit het bovenste raam, heb je een mooi panoramisch zicht op het Albertkanaal en het restant van wat eens de brug van Briegden was.

    De tekening blijkt een beschrijving te zijn van de geschiedenis van het huis. Het werd gebouwd tijdens de aanleg van het Albertkanaal. De volgende tekst staat er met een omlijsting van bloemetjes Archit – Gebouw. Ontworpen –Voltrokken. 4 augustus 1937 tot 18 maart 1938. Archi- W. Klinghouts. Aann- P Houtvast. Eigen. Borghoms-Broux W.J. Oorlog 1940. gebomb. -10 mei. Afgebr-11 mei. Voltrokken 1941. 6 september 1944 Brug springen en beschieten. Bevrijd Am-leger 14 sept. 1944. Voltrokken 28 mei 1948.

    Toeval of niet, toen ik bij Alkahof vertrok en aan de overkant van het kanaal aankwam, na de omleiding gevolgd te hebben, stonden daar drie mensen te kijken. Na een begroeting en een gewoon gesprekje, bleek het te gaan om Fernanda Borghoms. Ze stond daar samen met haar echtgenoot en dochter naar de vier mannen te kijken op de brug, die op Paasdag aan het werk waren, om voorbereidingen te treffen voor de implosie, komend weekend van het restant van de brug. Al snel bleek dat Fernanda (geboren in 1936) in het Alkahof gewoond heeft (destijds café Du Pont), met haar ouders en twee broers Firmain en Sylvain. De huidige gebeurtenissen roepen herinneringen uit haar jeugdjaren op, bij Fernanda, . Uit haar verhaal wordt duidelijk, dat de tekening is gemaakt door haar vader, Winandes Borghoms, ook wel Nand genoemd. Uit wat zij vertelt, wordt alles, wat er op de tekening vermeld staat, duidelijk.

    Nanda vertelt: “Onze ouders baatten daar een café uit en geen crèmerie, zoals Boon in zijn boek schreef, dat is onzin. Toen de brug in de lucht werd geblazen (door een Belgisch geniebataljon van de de 7de divisie, op 11 mei om 9 uur ‘s morgens), zijn we gaan vluchten, maar niet zo ver. We zijn terechtgekomen bij Sampers op de Kiewit in Gellik. Die mensen hebben ons goed ontvangen en behandeld. Intussen was ons huis afgebrand (op de tekening staat 11 mei afgebr.), wie dat gedaan heeft kan ik niet zeggen want dat weet ik niet. Mijn moeder, Hubertina Broux, was van de brand niet op de hoogte, men wilde haar dat besparen. Totdat er iemand bij Sampers op bezoek kwam en de deur opendeed, waarachter mijn moeder zat. Deze man zei, erg hé dat ze Nand zijn huis afgebrand hebben. Dat was een hele shock voor mijn moeder. Naderhand zijn we in het huis, waar alleen de muren nog recht van stonden, in de kelder gaan wonen, daar was plaats zat”. (voltrokken 1941).

    De herstelde brug is een tweede keer tot ontploffing gebracht, ditmaal door de Duitsers, toen ze op de hielen gezeten werden door de geallieerden. Fernanda zei daarover: “Ik was 8 jaar oud en op een dag, aan het eind van de oorlog, kwamen ze ons vertellen dat ze de brug zouden laten springen om 6 uur ’s morgens. We moesten in de kelder blijven. We zaten toen bevend, met natte doeken voor ons gezicht, in de kelder te wachten op de ontploffing, die vond plaats om precies kwart over zes. Door al het stof konden wij geen hand voor de ogen zien, minutenlang vielen er stenen uit de lucht”. (6 sept 1944). In 1948 was het huis weer herbouwd en was het weer, café 'Du Pont'. (voltrokken 28 mei 194

    Dit huis en andere drie huizen langs het kanaal, die eveneens te lijden hadden van de beide explosies, waren bewoond door drie tantes en een nonkel van Fernanda, allemaal waren zij landbouwers. Deze huizen van de familie Borghoms werden gebouwd tijdens het graven van het Albertkanaal, nadat hun huizen onteigend waren voor het aanleggen van het kanaal. Nanda's ouders hadden al een café dat moest wijken voor de aanleg van het kanaal.

    “In het begin van de jaren negentig is ons café verhuurd en in 1997 verkocht aan de huidige uitbaters van de Griekse Taverne Alkahof, tot dan was het ons café ‘Du Pont’", besluit Fernanda.

    Een toepasselijke naam voor een café, vlakbij bij deze veelbesproken brug. hbvl.be

    Meer info: http://www.grootlanaken.be

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Door het kanaal te verbreden is het nu bevaarbaar voor duwkonvooien met een laadvermogen tot 10.000 ton. De nieuwe brug zal 165 meter lang zijn. De doorvaarthoogte onder de nieuwe brug beantwoordt aan de Europese norm van 9,10 meter, zodat binnenschepen er met vier lagen containers onderdoor kunnen varen.

    Een metalen brug van 1.500 ton gaat de betonnen boogbrug vervangen. De kostprijs van de nieuwe brug wordt geraamd op 9 miljoen euro. De onderdelen voor de metalen brug worden per schip aangevoerd en op de oever van het kanaal geassembleerd. Daarna wordt de brug opnieuw per schip naar haar definitieve locatie gevaren. Hiervoor zal het scheepvaartverkeer wellicht één weekend worden stilgelegd. Ook voor de uitvoering van de grondwerken bij de kanaalverbreding wordt maximaal gebruik gemaakt van het kanaal. Volgens de huidige planning vindt de oplevering van de nieuwe brug plaats in 2014.hbvl.be

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    De brug van Briegden moest het onderspit delven tegen de zware machines die ingezet worden door de firma Baldewijns uit Hasselt. Na 6 dagen blijft er niet meer veel over van deze betonnen brug uit het jaar 1930.

    Dit weekend start de firma van de explosieven met de voorbereiding om tegen volgende week vrijdag klaar te zijn voor de D-day. hbvl.be

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    De voorbereidingswerken van de firma Wolf die de implosie zal uitvoeren van de brug over het Albertkanaal in Briegden zijn al enkele dagen druk bezig. Deze mensen werkten zelfs het paasweekend door van 's morgens vroeg tot 's avonds laat om alles op tijd klaar te krijgen.

    Er werden betonnetten over de resterende boog van de brug geplaatst. Dit om het beton van de brug zo veel mogelijk bij elkaar te houden, want zonder die netten zou alles bij het opblazen van de boog van de brug te veel uit elkaar spatten. Als dit gebeurd is gaan de graafmachines zo snel mogelijk het beton uit het Albertkanaal graven, want op maandagmorgen moet deze klus geklaard zijn voor het scheepsvaartverkeer.hbvl.be

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    http://www.tvl.be/nl/2012-04-01/n78-...en-in-lanaken/

    Leave a comment:


  • Joker
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    De oude St. Servaasbrug, de Wilhelminabrug en de spoorbrug zullen nogmaals verhoogd moeten worden! Wanneer? Als het nodig is, maar zeker vóór 2040.
    Onbegrijpelijk dat de reservering voor het Cabergkanaal geschrapt wordt, zo zou je alle scheepvaartverkeer kunnen weghouden uit de binnenstad.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Brug Briegden

    Brug van Briegden over Albertkanaal op 13 april opgeblazen

    13/03 Briegden

    hbvl.be

    De brug van Briegden over het Albertkanaal wordt op vrijdag 13 april rond middernacht opgeblazen. Die nacht zullen wellicht heel wat mensen naar deze gebeurtenis komen kijken. De brug zal al op zondag 1 april afgesloten worden om voorbereiding te treffen voor de werken. Voor meer informatie kan je terecht op de website www.brugbriegden.be of in het infoblad van de gemeente Lanaken.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht

    De Belgen hadden geen keuze, want als ze zelf een kanaal wilden graven moesten ze dwars door de St Pietersberg en dat leek de ‘Hollanders’ een onmogelijk en onbetaalbare zaak. Het onmogelijke werd tóch mogelijk toen de Belgische regering besloot het 129,5 km lange kanaal te graven. In 9 jaar tijd werd de klus geklaard. Er was een uitsnijding van 60 meter diepte nodig, dwars door de St. Pietersberg.
    Er is door de Belgen een knap stukje werk verricht. Maar vergeet niet, dat een van de gevolgen een uitdroging van het Jekerdal was en er door de ENCI gespeculeerd werd middels aankoop van Caestert op een ander traject dan het gerealiseerde.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    L1 Niveau TV

    Nu op L1!

    Niveau TV Magazine, 13 en 20 maart 2012

    Albertkanaal; (bijna) klaar voor de toekomst De nieuwe brug in Vroenhoven is nu al een beschermd monument

    700 kilo dynamiet was er op 17 januari 2009 nodig om de brug over het Albertkanaal in het Belgische grensplaatsje Vroenhoven voor de tweede keer op te blazen. De eerste keer was dat het werk van de Duitsers toen een divisie van het Amerikaanse bevrijdingsleger voor de brug stond om de oversteek naar Maastricht te maken.

    De Duitsers hadden de brug in de vroege ochtenduren van 10 mei 1940 met een verrassingsaanval ingenomen. Ze waren bij het krieken van de dag met zweefvliegtuigen geland in de weilanden vlakbij. Het was hun taak een bruggenhoofd te vestigen om de aanstormende bezetters vrije doorgang te bieden in hun opmars naar Frankrijk. Het was tevens de eerste oorlogshandeling van de Duitsers en was een onderdeel van een aanvalsplan om het onneembaar geachte fort van Eben-Emael in te nemen; een aanval die vrijwel op hetzelfde tijdstip met succes werd uitgevoerd.

    De Belgische sergeant Crauwels had met een aantal militairen de opdracht gekregen de brug bij een aanval op te blazen en had dus de lont om de brug te laten springen al aangestoken. Hij was niet zeker van zijn zaak en kwam weer uit de bunker naast de brug om het lont te doven, maar helaas, hij kwam te laat. Een Duitse militair was hem al voor geweest. Toen hij net weer met zijn twee helpers terug de bunker in wilde om te schuilen, ontplofte een holle lading die de Duitsers op de bunker hadden aangebracht. Het werd hun dood evenals die van hun collega’s in de bunker. Het waren de eerste oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.

    Na de oorlog werden deze bunker én de naastgelegen brug tot beschermd monument verklaard hetgeen hen moest behoeden voor een dreigende afbraak. Die afbraak was noodzakelijk om het kanaal geschikt te maken voor de grote duwvaart en vier-laags-containervervoer. Om e.e.a. mogelijk te maken moest het kanaal worden verbreed van 27 naar 86 meter. Om de brug toch te mogen afbreken is er diep in de buidel getast want het wisselgeld was hoog. Ruim 27 miljoen euro is er geïnvesteerd door NV De Scheepvaart. Er verrees een compleet museum, openlucht amfitheater, een enorme klimwand, een horeca-uitspanning met vergaderzalen. Men liet een audiovisual over het verleden produceren en conserveerde de historische bunker.

    Het Albertkanaal werd in de dertiger jaren gegraven om een snelle verbinding te creëren tussen de haven van Antwerpen en het aan de Maas gelegen Luikse industriegebied. De steenkoolmijnen en de daarbij behorende staalindustrie hadden grote behoefte aan deze snelle aan-en afvoerroute. Tot op dat moment moesten de schepen nog via diezelfde Maas en de sluizen in Ternaaien naar Maastricht varen om daar, na passage van 4 douane in-en uitklaringskantoren, 7 draaibruggen, een tunnel en nog wat sluizen, na amper 8 km, maar wel ruim een week later, weer aan de andere kant van Maastricht de Belgische grens te passeren. De Nederlanders weigerden deze procedure te verbeteren en wilden daarmee bereiken dat de schepen via het inmiddels aangelegde Julianakanaal en de gekanaliseerde Maas naar de Rotterdamse haven zouden varen om daar hun lading af te leveren.

    De Belgen hadden geen keuze, want als ze zelf een kanaal wilden graven moesten ze dwars door de St Pietersberg en dat leek de ‘Hollanders’ een onmogelijk en onbetaalbare zaak. Het onmogelijke werd tóch mogelijk toen de Belgische regering besloot het 129,5 km lange kanaal te graven. In 9 jaar tijd werd de klus geklaard. Er was een uitsnijding van 60 meter diepte nodig, dwars door de St. Pietersberg.

    57 Bruggen en 6 sluizencomplexen werden gebouwd om het hoogteverschil van 56 meter te overbruggen. De reistijd werd in die tijd teruggebracht van 18 dagen naar 6 dagen. Door alle moderniseringen is de vaartijd vandaag de dag nog maar 18 uur.

    De Luikse haven is de op twee na grootste binnenhaven van de wereld, waardoor het scheepvaartverkeer ook op de Limburgse Maas sterk is toegenomen. Ook de hoge brandstofprijzen dragen ertoe bij dat er steeds meer vervoer over het water zal plaatsvinden. Daarom wordt momenteel een nieuwe sluis in Ternaaien gebouwd, de grootste van Europa, formaat 250 x 25 meter. Nodig vooral om een snellere doorvoer te krijgen voor de 25.000 schepen die hier jaarlijks passeren. Schepen die steeds groter zullen worden en dat zal ook gevolgen hebben voor de bruggen in Maastricht. De oude St. Servaasbrug, de Wilhelminabrug en de spoorbrug zullen nogmaals verhoogd moeten worden! Wanneer? Als het nodig is, maar zeker vóór 2040.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Uitslaande brand legt boerderij in as



    Rond de klok van 11 uur in de avond kreeg de Maastrichtse brandweer de melding dat er een binnenbrand was aan de Maastrichtersteenweg in Vroenhoven (Belgïe). Het ging om een uitslaande brand in de bovenverdieping van een boerderij. De Maastrichtse brandweer was als eerste ter plekke, gevolgd door brandweerkorpsen uit België.
    Naar de oorzaak van de brand is het nog gissen. Buurtbewoners spreken van mogelijk een hennepkwekerij op zolder of gewoon aangestoken in opdracht van de eigenaar. Er zouden volgens getuigen jongeren uit de woning zijn gekomen. Het pand staat al jaren te koop maar kan nu als verloren worden beschouwd. maastrichtdichtbij.nl

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=RPnnqBcSlDU&feature=player_embedded[/ame]

    Leave a comment:

Bezig...
X