Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Het Accordeon

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Het Accordeon

    Maastricht en het Accordeon

    Dat Maastricht een van de eerste Nederlandse steden is waar men mocht kennis maken met het accordeon is zeker.
    Tijdens gesprekken die ik heb gehad met Wim Nelissen (was meer dan 50 jaar directeur van de Maastrichtse accordeon vereniging Scala) vertelde hij graag over de schippers die van uit Frankrijk goederen meebrachten naar Maastricht en deze, in de tijd dat ze aan de wal lagen, probeerden te verkopen om wat bij te verdienen.
    Zo maakte ook Maastricht kennis met het accordeon. Al snel konden al enige muzikanten er een deuntje op spelen en werd het instrument razend populair en werd aan schippers gevraagd meer van deze instrumenten mee te brengen.
    Daar de vraag veel groter was dan het aanbod, waagden zich ook enkele Maastrichtse handwerklieden aan het avontuur om het accordeon te gaan nabouwen.
    Tot zover citeer ik de heer Nelissen.
    Nu vond ik in de Limburger- koerier van 24 april 1937 het volgende stukje:

    DE EENIGE ACCORDEONBOUWER VAN NEDERLAND
    In het atelier van A. van Gorkum, te Maastricht.
    Dit is nu eens een ambacht, waarvan men niet zeggen kan, dat het in nood verkeert, omdat voor wat de beoefenaren betreft „de markt overvoerd" is.
    Want dhr. A. J. van Gorkum die zijn atelier heeft in de St. Jacobstraat te Maastricht, is de enige accordeonbouwer in Nederland, en een bezoek aan de werkplaatsen van dit uitzonderlijk bedrijf is interessant genoeg, om er de aandacht op te vestigen.
    Zaag- en boormachines naar eigen ontwerp, en uitvoering, vreemdsoortig gereedschap, van een ander soort dan men dit vindt in werkplaatsen elders, waarin aan houtbewerking gedaan wordt, vormen belangrijke onderdelen van dit bescheiden bedrijf. Hoe men een accordeon maakt een trekharmonica, om het eens meer populair te zeggen, veronderstelt men in de verste verte niet, wanneer men hele corpsen van deze instrumenten ziet voorbijtrekken, als de optocht langs komt.
    Men heeft geen notie van het fijne, tere organisme, wanneer iemand als dhr. Van Gorkum, — en wie in het land kan dat beter dan hij, — het U niet uitlegt. Als hij daartoe komt, bij het 'bezoek van een vreemdeling aan zijn atelier, krijgt men het gevoel, aanwezig te zijn bij een anatomische les.
    Een geopend accordeon heeft iets van een duizendpoot, die op zijn rug ligt, een schier onnaspeurbare wirwar van stangetjes en hefboompjes, die allen bevestigd zitten aan een slagorde van kleppen
    En hiermee is de samenstelling van het accordeon nog lang niet uitgelegd. In technische bijzonderheden afdalen is meer bestemd voor een vakblad dan voor de kolommen van een blad als het onze.
    Een der mooiste instrumenten die dhr. Van Gorkum de laatste jaren maakte was dat. wat hy vervaardigde uit de onderdelen van een zeepkist een pronkstuk en een welluidend instrument, waarmee men den maker hierboven ziet afgebeeld.
    Bij ons bezoek aan zijn atelier maakten we kennis met een stemtafel voor trekharmonica's, een vernuftige vinding, ook al weer van dhr. van Gorkum zelf, waarbij blijkt, dat men als bouwer van deze instrumenten niet alleen een ingenieus vakman moet zijn, maar bovendien iemand met 'n begaafd muzikaal gehoor om van het werk succes te kunnen verwachten.
    Natuurlijk heeft het vak ook zijn geheimen Van Gorkum bezit er enige van. die het hem mogelijk maken, een instrument te bouwen dat uitblinkt door perfecten afbouw, en, wat nog meer zégt. door voornaamheid van klank.

    De foto waar de tekst in het stukje naar verwijst heb ik nergens in de krant kunnen vinden.

    Uit een advertentie in de krant van 3 april 1937 blijkt dat de zaak van de Heer van Gorkum gevestigd was in de St. Jacobstraat 6 te Maastricht en dat hij afkomstig was van Rotterdam.

    Wie weet er meer over deze accordeonbouwer en zouden er nog foto’s van bestaan?
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Lees ik nou St.Jacobstraat 6 of 8 ?
    In de advertentie staat 8. Typfoutje van Staal misschien? Welkom op MO in elk geval

    Dit is St-Jacobstraat 8 (voorgevel in 1962; achtergevel + gevelsteen 1917):



    Misschien is dit ook nog een interessante foto voor u?
    Last edited by Toller; 16 december 2014, 18:09.

    Opmerking


    • #3
      Beste Staal, ook namens mij van harte welkom!

      Ik heb het even nagekeken, maar in mijn telefoonboekje uit 1941 is er geen Van Gorcum, noch een harmonicazaak, noch een Scala aan te treffen in Maastricht. Wellicht is de goede man dus snel 'out of business' geweest. Het is voor hem te hopen dat hij niet in die roerige jaren naar Rotterdam is terugverhuisd...

      Overigens heb ik ook nog even gekeken in het telefoonboek van 1950, maar ook daar tref ik niets aan...

      Opmerking


      • #4
        Het accordeon en Pier-K

        Je mensen, ik bedenk het echt niet zelf!!!

        Maar kennelijk bestaat er een Pier-K die alles weet van accordeons.

        Volgens de site van deze naamgenoot van mij is de accordeon in 1822 uitgevonden door Christian Friedrich Ludwig Buschmann in de Duitse stad Berlijn.

        En voor de rest weet deze Pier helemaal niets van accordeons.
        Trouwens Staal,... van harte welkom op dit forum.
        Leuke thread
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Accordeon

          Een bekend accordeonist uit Maastricht is Antoon Mommers De prijzen die hij behaalde waren onder andere:
          Grand Prix de Belgique 1935-1936
          Grand Prix de Paris 1937 Hij was tevens directeur van de Accordeon vereniging.

          Opmerking


          • #6
            Klopt daar heb ik eens een jaarlang les van gehad, ik een meende dat hij ook dirigent was van de Scala een accordeonorkest.
            Zijn voornaam was Pauw zie hier
            Last edited by parel; 23 januari 2013, 22:01.
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • #7
              Eerste Maastrichtsche accordeonistenvereeniging Scala, opgericht 10 oktober 1928

              Wie wat bewaart die heeft wat...
              Last edited by Toller; 16 december 2014, 18:10.

              Opmerking


              • #8
                CRESCENDO Maastricht

                Click image for larger version

Name:	img149.jpg
Views:	1
Size:	99,6 KB
ID:	90366Op de voorgrond met kleine jongen op schoot is Paulus Mommers, deze opname werd omstreeks 1937 gemaakt.

                Opmerking


                • #9
                  Antoon Mommers

                  Antoon Mommers Acordeon virtuoos Maastricht.
                  Componist van de bekende Trichter-marsch Defilée-marsch.Click image for larger version

Name:	img150.jpg
Views:	1
Size:	96,3 KB
ID:	90367

                  Opmerking


                  • #10
                    Harry Holland artiest accordeonist Maastricht nl

                    Oorspronkelijk geplaatst door Piet van der Linde Bekijk bericht
                    Een bekend accordeonist uit Maastricht is Antoon Mommers De prijzen die hij behaalde waren onder andere:
                    Grand Prix de Belgique 1935-1936
                    Grand Prix de Paris 1937 Hij was tevens directeur van de Accordeon vereniging.
                    Harry Holland heeft jarenlang les gehad van Antoon mommers.Zie meer op Facebook van Harry holland

                    Opmerking


                    • #11
                      Op de eerste plaats, welkom Harry uit Holland op het forum MestreechOnline. Veel van onze forumgebruikers zijn niet lid van Facebook. Misschien kun je hier ook wat plaatsen over Antoon Mommers of jijzelf?

                      Opmerking


                      • #12
                        het accordeon

                        betreffende accordeon vereniging Scala, Toen DHR; W. nelissen aangaf te gaan stoppen is uit eigen leden een nieuwe Dirigent benoemd .
                        dit was Dhr' jean Anten ( 2-11-1944 15-10-1995)
                        bovengenoemde was volgens mij de enigste gediplomeerde dirigent
                        Dhr; Anten is als kleine jongen begonnen bij scala en heeft in zijn 40 lidmaatschap jaren vele leerlingen opgeleid.
                        In 1991 kwam het tot een breuk met dhr; Anten en het toenmalige bestuur
                        Anten heeft toen in 1991 een nieuwe vereniging opgericht nl. Het Maastrichts Accordeon orkest afgekort M.A.O. 91 met ongeveer een twintigtal leden ging dit orkest een mooie toekomst tegen moet, maar in 1994 werd dhr; Anten ernstig ziek en kwam in 1995 te overlijden het orkest heeft toen nog een andere Dirigent gehad maar dit was van korte tijd en zo kwam de vereniging ten einde.
                        zelf heb ik in alle twee orkesten deelgenomen. mvg. john

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X