Een artikel in Dagblad De Limburger, 27-8-2011. Belangrijkste punten:
- Mosa is met 620 werknemers momenteel de grootste industriële werkgever van Maastricht.
- Mosa heeft de afgelopen jaren goede bedrijfsresultaten laten zien met een omzet van ±120 miljoen euro en een winst van rond de 15 miljoen.
- Mosa wil in de nabije toekomst voor in totaal dertig miljoen euro een nieuwe tegelfabriek bouwen in Maastricht.
De 3d-wereld van Mosa
door Peter Kamps
Bedrijven hebben menselijke trekjes. Dat moet ook wel, want ze worden door mensen gemaakt. Niets menselijks is ze dan ook vreemd. Ze hebben hun ups, maar ook hun downs. Sommige is een lang leven beschoren, andere niet. Koninklijke Mosa in Maastricht mag zich wat dat betreft met recht een krasse knar noemen. Het bedrijf heeft nu al 128 levensjaren op de teller staan. De Maastrichtse onderneming heeft ook een bont bestaan achter de rug. Na 89 jaar in de veilige schoot van de familie Regout te hebben verkeerd, werd de tegelfabriek in 1972 verkocht aan de Thyssen Bornemisza- groep. Het bleek het begin van een lange reeks vluchtige relaties. Drie jaar later deed die Mosa weer over aan DSM. Maar ook dat huwelijk was geen lang en gelukkig leven geschoren. In 1984 verkocht DSM Mosa aan het 1984 verkocht DSM Mosa aan het Britse Redland, dat het bedrijf in 1991 weer doorverkocht aan France Alfa. Mosa raakte aan lagere wal en werd in 1997 door een Nederlandse investeringsmaatschappij uit de goot opgevist.
Sindsdien gaat het gelukkig weer bergopwaarts met de tegelmaker. De beloning daarvoor volgde in 2005 toen Mosa in de deftige stal werd opgenomen van Egeria, de maatschappij die een deel van het vermogen van de familie Brenninkmeyer beheert, de eigenaren van C&A. Arthur Thomaes is inmiddels 13 jaar directeur bij het bedrijf en als zodanig de inspirator en wegbereider van het nieuwe en herboren Mosa.
De baas kan trots de boeken over de afgelopen jaren opslaan, hoe hard de crisis ook in de bouw heeft toegeslagen. 2008 liet een recordwinst van 16,9 miljoen euro zien op een omzet van 120 miljoen. Het jaar daarop volgde met een winst van 16,4 miljoen op een omzet van eveneens 120 miljoen. In 2010 daalde het resultaat tot 15,1 miljoen op een omzet van circa 117 miljoen. Dit jaar neemt de omzet weer toe, maar loopt de winst naar verwachting wel nog wat verder terug. Maar geen nood, bezweert Thomas. Dat komt omdat Mosa alweer aan het voorsorteren is op groei en investeert. Die groei moet komen uit het buitenland nu in Nederland de rek eruit is. Mosa is hier al marktleider in een krimpende markt. Het bedrijf heeft daarom de afdeling export verdubbeld tot 50 man. De ambities zijn groot. In vijf tot tien jaar moet dankzij die export omzet en rendement van Mosa zijn verdubbeld.
De Maastrichtenaren hebben wat dat betreft sowieso een naam hoog te houden. Ook nu al is Mosa niet de grootste, maar wel de best renderende tegelfabrikant van Europa. Een gevolg van de door Thomaes in gang gezette strategie, waarbij Mosa alleen nog fraai vorm gegeven en technologisch hoogwaardige tegels maakt voor de top van de markt. Dat klinkt eenvoudig, maar vergt veel geduld, kennis en vakmanschap, maar ook de bereidheid om te investeren in innovatie. Mosa Systems illustreert dat. Deze afdeling is twee jaar geleden met tien werknemers van start gegaan en zoekt nieuwe toepassingen voor tegels.
Dat heeft inmiddels geresulteerd in tegels die ook gebruikt kunnen worden als gevelbekleding. Mosa kan er desgewenst diverse eigenschappen aan toevoegen: isolerend, grafittibebestendig of onderhoudvriendelijk. Zelfs tegels die stikstof uit de lucht halen, behoren al tot de mogelijkheden. Ook speuren de onderzoekers naar mogelijkheden om tegels voor buitenbestrating te maken en prefabtegels te ontwikkelen nu tegelzetters steeds schaarser worden. Echte kaskrakers heeft Mosa daarmee nog niet uitgevonden. Mosa Facades is nu nog maar goed voor een procent van de omzet, maar Thomaes voorspelt dat dit zal groeien tot zeker tien procent. Dat moet ook wel, wil Mosa die zelfopgelegde steile groeicurve volhouden.
Thomaes spreekt zoals elke manager graag in verheven bewoordingen over zijn bedrijf. Zo heeft hij het over de 3d-wereld van Mosa. Dat heeft uiteraard niets met driedimensionale tegels te maken, maar wel met de drie d’s van Dutch, Design en Duurzaamheid. De drie letters omvatten de moderne geloofsbelijdenis van de onderneming. Dutch staat voor Nederland en de ambitie van Mosa om uitsluitend in Maastricht tegels te produceren. Lageloonlanden, daar moet Thomaes niks van hebben. De kwaliteit en uitstraling die Mosa nastreeft, vereist verankering van de productie in een technologisch hoogwaardige omgeving. Dat is geen blabla. Mosa is vandaag de dag met 620 werknemers de grootste industriële werkgever van Maastricht. Vuil en zwaar werk zijn vrijwel verleden tijd. Procesoperators beheren complexe productielijnen. De d van design behoeft geen verder betoog.
De d van duurzaamheid wel. Mosa heeft zich bekend tot de cradle to cradle-filosofie. Tegels worden al gemaakt van zuivere grondstoffen, bij de productie wordt voor veertig procent hernieuwbare energie gebruikt. Ook de water- en afvalkringloop is gesloten. Die verbondenheid met natuur en omgeving zal ook terug te zien zijn in de plannen om vanaf 2012 of 2013 fasegewijs voor in totaal dertig miljoen euro een nieuwe tegelfabriek te bouwen in Maastricht. Die plannen verdwenen in 2008 in de ijskast toen de kredietcrisis even de tegels deed rammelen bij Mosa, maar nu zijn ze weer op tafel gelegd. Dat moet ook wel, wil hij in zijn opzet slagen om van Mosa het icoon van tegelminnend Europa te maken.
door Peter Kamps
Bedrijven hebben menselijke trekjes. Dat moet ook wel, want ze worden door mensen gemaakt. Niets menselijks is ze dan ook vreemd. Ze hebben hun ups, maar ook hun downs. Sommige is een lang leven beschoren, andere niet. Koninklijke Mosa in Maastricht mag zich wat dat betreft met recht een krasse knar noemen. Het bedrijf heeft nu al 128 levensjaren op de teller staan. De Maastrichtse onderneming heeft ook een bont bestaan achter de rug. Na 89 jaar in de veilige schoot van de familie Regout te hebben verkeerd, werd de tegelfabriek in 1972 verkocht aan de Thyssen Bornemisza- groep. Het bleek het begin van een lange reeks vluchtige relaties. Drie jaar later deed die Mosa weer over aan DSM. Maar ook dat huwelijk was geen lang en gelukkig leven geschoren. In 1984 verkocht DSM Mosa aan het 1984 verkocht DSM Mosa aan het Britse Redland, dat het bedrijf in 1991 weer doorverkocht aan France Alfa. Mosa raakte aan lagere wal en werd in 1997 door een Nederlandse investeringsmaatschappij uit de goot opgevist.
Sindsdien gaat het gelukkig weer bergopwaarts met de tegelmaker. De beloning daarvoor volgde in 2005 toen Mosa in de deftige stal werd opgenomen van Egeria, de maatschappij die een deel van het vermogen van de familie Brenninkmeyer beheert, de eigenaren van C&A. Arthur Thomaes is inmiddels 13 jaar directeur bij het bedrijf en als zodanig de inspirator en wegbereider van het nieuwe en herboren Mosa.
De baas kan trots de boeken over de afgelopen jaren opslaan, hoe hard de crisis ook in de bouw heeft toegeslagen. 2008 liet een recordwinst van 16,9 miljoen euro zien op een omzet van 120 miljoen. Het jaar daarop volgde met een winst van 16,4 miljoen op een omzet van eveneens 120 miljoen. In 2010 daalde het resultaat tot 15,1 miljoen op een omzet van circa 117 miljoen. Dit jaar neemt de omzet weer toe, maar loopt de winst naar verwachting wel nog wat verder terug. Maar geen nood, bezweert Thomas. Dat komt omdat Mosa alweer aan het voorsorteren is op groei en investeert. Die groei moet komen uit het buitenland nu in Nederland de rek eruit is. Mosa is hier al marktleider in een krimpende markt. Het bedrijf heeft daarom de afdeling export verdubbeld tot 50 man. De ambities zijn groot. In vijf tot tien jaar moet dankzij die export omzet en rendement van Mosa zijn verdubbeld.
De Maastrichtenaren hebben wat dat betreft sowieso een naam hoog te houden. Ook nu al is Mosa niet de grootste, maar wel de best renderende tegelfabrikant van Europa. Een gevolg van de door Thomaes in gang gezette strategie, waarbij Mosa alleen nog fraai vorm gegeven en technologisch hoogwaardige tegels maakt voor de top van de markt. Dat klinkt eenvoudig, maar vergt veel geduld, kennis en vakmanschap, maar ook de bereidheid om te investeren in innovatie. Mosa Systems illustreert dat. Deze afdeling is twee jaar geleden met tien werknemers van start gegaan en zoekt nieuwe toepassingen voor tegels.
Dat heeft inmiddels geresulteerd in tegels die ook gebruikt kunnen worden als gevelbekleding. Mosa kan er desgewenst diverse eigenschappen aan toevoegen: isolerend, grafittibebestendig of onderhoudvriendelijk. Zelfs tegels die stikstof uit de lucht halen, behoren al tot de mogelijkheden. Ook speuren de onderzoekers naar mogelijkheden om tegels voor buitenbestrating te maken en prefabtegels te ontwikkelen nu tegelzetters steeds schaarser worden. Echte kaskrakers heeft Mosa daarmee nog niet uitgevonden. Mosa Facades is nu nog maar goed voor een procent van de omzet, maar Thomaes voorspelt dat dit zal groeien tot zeker tien procent. Dat moet ook wel, wil Mosa die zelfopgelegde steile groeicurve volhouden.
Thomaes spreekt zoals elke manager graag in verheven bewoordingen over zijn bedrijf. Zo heeft hij het over de 3d-wereld van Mosa. Dat heeft uiteraard niets met driedimensionale tegels te maken, maar wel met de drie d’s van Dutch, Design en Duurzaamheid. De drie letters omvatten de moderne geloofsbelijdenis van de onderneming. Dutch staat voor Nederland en de ambitie van Mosa om uitsluitend in Maastricht tegels te produceren. Lageloonlanden, daar moet Thomaes niks van hebben. De kwaliteit en uitstraling die Mosa nastreeft, vereist verankering van de productie in een technologisch hoogwaardige omgeving. Dat is geen blabla. Mosa is vandaag de dag met 620 werknemers de grootste industriële werkgever van Maastricht. Vuil en zwaar werk zijn vrijwel verleden tijd. Procesoperators beheren complexe productielijnen. De d van design behoeft geen verder betoog.
De d van duurzaamheid wel. Mosa heeft zich bekend tot de cradle to cradle-filosofie. Tegels worden al gemaakt van zuivere grondstoffen, bij de productie wordt voor veertig procent hernieuwbare energie gebruikt. Ook de water- en afvalkringloop is gesloten. Die verbondenheid met natuur en omgeving zal ook terug te zien zijn in de plannen om vanaf 2012 of 2013 fasegewijs voor in totaal dertig miljoen euro een nieuwe tegelfabriek te bouwen in Maastricht. Die plannen verdwenen in 2008 in de ijskast toen de kredietcrisis even de tegels deed rammelen bij Mosa, maar nu zijn ze weer op tafel gelegd. Dat moet ook wel, wil hij in zijn opzet slagen om van Mosa het icoon van tegelminnend Europa te maken.
Opmerking