Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

'Plaatjes' als marketingstrategie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • 'Plaatjes' als marketingstrategie

    Schoonheidskoninginnen bij de sigaretten van de Gebroeders Philips aan de Tongerseweg"De eerste miss Holland kwam uit de Zaanstreek. Op 19 januari 1929 werd de toen 19-jarige Jopie Koopman uit Zaandam in Amsterdam gekozen tot de mooiste van Nederland. Als Nederlandse vertegenwoordigster nam zij in dat jaar ook deel aan de miss Europa verkiezing in Parijs. Daar eindigde zij als vierde. Kleurenplaatjes van de schoonheidskoninginnen werden uitgegeven door NV Tabaksindustrie voorheen Gebr. Philips uit Maastricht. Het betreft een serie van 75 plaatjes met de mooiste missen van diverse landen uit de jaren 1929, 1930, 1931 en 1932, met uiteraard miss Europa en miss Universe. Op de plaatjes bijgesloten bij pakjes sigaretten, staan drie Nederlandse vertegenwoordigsters afgebeeld: mejuffrouw Koopman in 1929, mejuffrouw Van de Rest in 1930 en mejuffrouw Lelyveld in 1931."

    Overigens ging de missverkiezing toentertijd wel wat anders dan tegenwoordig. Mark Traa schreef er het een en ander over op Wikipedia, te vinden onder deze link: http://resources.huygens.knaw.nl/vro...rnardinaJeanne. Ook staat daar dit portret van de 21-jarige Jopie. Tot mijn spijt heb ik het sigarettenplaatje niet kunnen vinden.


    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 augustus 2017, 13:11.

  • #2
    Helaas, of beter gezegd gelukkig, ben ik nooit zo thuis in de wereld van de sigaretten.
    Neemt niet weg dat ik op zevenjarige (!!) leeftijd stiekem mijn eerste sigaret rookte. Dat was immers stoer.
    Vanaf mijn 15de mocht ik van mijn ouders al roken, maar ja.... dat is dan niet meer stoer.
    Het gevolg was dat ik op mijn 16de stopte met roken. Dat was namelijk wel weer stoer. Ik mocht namelijk van mijn ouders roken (formeel briefje aan de directeur van de school!), maar ik deed het niet. Dat maakte pas indruk (bij de meisjes)!
    Kortom, ik rook al decennia niet meer.

    Maar mijn vraag is feitelijk of ook bekend is welk merk sigaretten de Gebroeders Philips aan de Tongerseweg te Maastricht produceerden en dus op welk merk die schoonheidskoninginnen stonden?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      mijn vraag is feitelijk of ook bekend is welk merk sigaretten de Gebroeders Philips aan de Tongerseweg te Maastricht produceerden en dus op welk merk die schoonheidskoninginnen stonden?
      Geen idee, Pier. Ik mocht pas roken op mijn 18e en ben er nooit aan begonnen, een verlegenheidssigaret op de dansles uitgezonderd.
      Maar Mestreech Online staat voor niets. Als ik het goed begrijp kun je in dit draadje http://forum.mestreechonline.nl/foru...ch-wis-t/page2 tenminste wat 'merken' van Philips vinden. Een bijdrage van Sjef zaliger. Waar die plaatjes bij zaten, is vooralsnog een mysterie.

      Zie ook hier: http://www.tabaksmuseum.nl/index.php...917665&page=19. Het gaat hier kennelijk om twee Philipsmerken sigaretten die in blikken doosjes werden verkocht: 1001 Night en Superb.



      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 augustus 2017, 02:12.

      Opmerking


      • #4
        En hier nog een. Een 'egyptische' sigaret van Philips Bros. Ltd uit Maestricht (!) - Amsterdam.


        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 augustus 2017, 15:12.

        Opmerking


        • #5
          Klaarblijkelijk hebben we hier dus te maken met een eigen merk "Philips".
          Nooit geweten, maar het was dan ook ik een tijd dat de grote multinationals nog niet alles opkochten.

          Voor de leesbaarheid van deze topic onderstaand de info die Sjef gaf op 12 mei 2008 in het door Ingrid Evers aangehaalde draadje http://forum.mestreechonline.nl/foru...ch-wis-t/page2

          "Tabaksfabriek gebroeders Philips.Koninklijke Harmonie op voor 150 gulden, tevens werd de leden een souper aangeboden op 8 september en consumpties op beide dagen.

          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Voetbalplaatjes bij tabaksprodukten Gebr. Philips

            In april van dit jaar heeft korte tijd op Marktplaats een album te koop gestaan met voetbalplaatjes.Het album van 'Philips Bros.' was niet zomaar een verzameling van voetbalgrootheden, maar bedoelde ook de regels van het spel algemeen bekend te maken. Heel nuttige informatie in de jaren 1920, toen er steeds meer amateurclubs kwamen. Niet onwaarschijnlijk dat de vraag omhoog schoot.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 augustus 2017, 12:16.

            Opmerking


            • #7
              Philips suikerzakjes en speelkaarten

              De mogelijkheden voor reclame waren in de jaren twintig en dertig kennelijk grenzenloos en er werd gretig gespaard. Het hier gepubliceerde suikerzakje met reclame voor Martinez sigaartjes en de speelkaarten met afbeelding van het fabriekscomplex aan de Tongerseweg komen uit de collectie van de Stichting In de Kiekkas.

              Opmerking


              • #8
                Toevalstreffer op de website Delpher: Philips adverteert in 1926 met voetbalplaatjes van het elftal van MVV, bij Temptation-sigaretten. Overigens een beetje een vreemde zaak: kennelijk wordt de mopshond in de advertentie in 'verleiding' gebracht door de geurende, brandende sigaret. Nooit geweten dat honden gevoelig zijn voor sigarettenrook.

                Opmerking


                • #9
                  Rond 1900 (?) zat er een sigarenhandel op de Markt/hoek Grote Gracht: Magasin Central, M. Willems en Co. Deze firma gaf een grote serie chromo (= kleuren-)plaatjes uit van regerende vorsten en staatshoofden over de gehele wereld. Momenteel worden er nog een tiental aangeboden op Delcampe. .


                  https://www.delcampe.net/nl/collecti...3.html#gallery

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X