Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Iech wis 't

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Iech wis 't



    Degene die een foto met bijbehorende informatie van het gebouw kan plaatsen dat bij bovenstaande afbeelding hoort, weet heel veel van Maastricht's verleden en mag als dank weer een nieuwe opdracht plaatsen .
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #17
      google zegt:

      Helmstraat 8
      http://www.4azen.nl/paginas/Maastric...chtpagina.html
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #18
        Olijfje die is aardig op weg naar de goede oplossing.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          Prima, olijfje.
          Kun jij of iemand anders een foto vinden c.q. plaatsen van het fabrieksgebouw aan de Tongerseweg?

          Ik weet wel dat er nog een bioscoop reclamefilm bestaat uit 1925 met daarin ook beelden van en in de fabriek.
          Meer info via Beeld en Geluid.

          Een beetje geschiedenis dan maar.

          Tabaksfabriek gebroeders Philips.
          Het ontstond uit een tabakswinkel annex werkplaats voor tabaksbewerking (1817).
          Naast rooktabak, was de snuiftabak het hoofdartikel.
          En sinds 1845 ook pruimtabak.
          Later werden er ook sigaren en sinds 1910 ook sigaretten gemaakt.
          Oorspronkelijk was de vestiging in de Wolfstraat, waar in 1879 een nieuwe fabriek werd gebouwd.
          In 1921 werd de fabricage verplaatst naar de Tongerseweg; tegenwoordig winkelcentrum CarrÊ.
          In 1876 werkten er negentig mensen, en in 1930 reeds 557.
          Het eeuwfeest op 8 en 9 september 1917 luisterde de Koninklijke Harmonie op voor 150 gulden, tevens werd de leden een souper aangeboden op 8 september en consumpties op beide dagen.


          Verpakkingsmateriaal van de Philips tabaksfabriek.
          Last edited by SJEF †; 12 mei 2008, 07:37.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #20
            De preekstoel van de Maastrichtse Servaaskerk, een vergeten Cuyperswerk.

            Bij de restauratie van 1980 tot 1993 is de Maastrichtse Servaaskerk vrijwel geheel onttakeld.
            Veel van het interieur van Cuypers is toen verdwenen, de schilderingen, het labyrint in de koorvloer en de kruiswegstaties van August Martin.
            Ook de marmeren preekstoel, een vroeg topwerk is ontmanteld en opgeslagen.
            Onderdelen schijnen bewaard te zijn gebleven.
            In het archief van de Kunstwerkplaats Cuypers en Co. is de originele ontwerpschets gevonden van dit vroege meesterwerk.
            Alle onderdelen zijn op deze schets herkenbaar.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #21


              Sigarenfabriek Philips.

              Het bouwwerk is in een opmerkelijke art deco-stijl ontworpen door de architect J. London.
              De fabriek is gebouwd op een rechthoekig grondplan rond een open binnenplaats.
              De vleugels hebben verschillende hoogtes en de muren zijn verticaal geaccentueerd door middel van lisenen, waartussen reeksen vensters met stalen roedenverdeling zijn geplaatst.
              De vlak gedekte vleugels hebben een geornamenteerde betonnen afdekrand met zinken beplating.
              De bijgebouwen zijn in een identieke stijl opgetrokken.
              Naast de fabrieksschoorsteen en het ketelhuis is ook de bebouwing op de hoek van de Tongerseweg en de Cannerweg van belang vanwege de architectonische samenhang met het fabriekscomplex.
              Deze bebouwing bestaat uit een wagenhuis met twee bovenwoningen die in dezelfde art deco-stijl als de fabriek zijn uitgevoerd.

              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #22
                als je dat zo van boven ziet, dan vraag ik me af wat er allemaal in huisvest
                of staat het half leeg ?
                Fallor ergo sum

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                  als je dat zo van boven ziet, dan vraag ik me af wat er allemaal in huisvest of staat het half leeg ?
                  Het juiste adres is: Tongerseweg 57.
                  Zoeken via Google levert een paar interessante antwoorden op.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #24


                    Tussen een bekende BNer, zit een bekende geboren Maastrichtenaar, zijn naam zoek ik.
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Ik zie 4 personen.. tussen ÊÊn BNer... Parel, wees 'ns duidelijk..
                      Als jij ze alle vier weet, prima.
                      Enkel zit er een bekende Maastrichtenaar tussen, en die wil ik weten, meer niet.
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                      Opmerking


                      • #26
                        Bekijkt die bekende BM-er (bekende Mestreechterneer) een schrijven dat voor hem ligt en dat hij naarstig bestudeert?
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                          Bekijkt die bekende BM-er (bekende Mestreechterneer) een schrijven dat voor hem ligt en dat hij naarstig bestudeert?
                          Nee helaas niet Sjef.
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • #28
                            Is de persoon (2de van links of 3de van rechts op de foto) wellicht Godfried Bomans?
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #29
                              Inderdaad dat is Godfried Bomans, maar die zoek ik niet
                              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                              Opmerking


                              • #30
                                Is de man 3de van links of 2de van rechts op de foto de Maastrichtenaar H.H. Knippenberg?
                                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                                Thomas More

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X