Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht in beeld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastricht in beeld

    Het is hier al eens terloops aan de orde geweest: Peter Scheele, een van onze leden, publiceert digitaal over Maastrichtse onderwerpen. Zijn vrij recente activiteit betreft een digitaal magazine: 'Maastricht in beeld': https://scheelpj.home.xs4all.nl/Site/MiB.html . Wat kan ik er van zeggen? Mogelijk is het op een van de social media bereikbaar, maar in elk geval op MO. Het is vrij zeker dat dit magazine te zijner tijd niet naar de bits-and-bites hemel zal vertrekken. Een gerenormeerde landelijke host heeft al belangstelling getoond om dit initiatief op te nemen in een permanente database.

    Waarom breng ik Maastricht in Beeld nog eens onder de aandacht? Omdat de onderwerpen soms zeer origineel zijn, de teksten kort, krachtig en verantwoord en de fotografie exceptioneel. Inmiddels zijn er 24 pagina's/onderwerpen, waarvan de herbegrafenis van Elisabeth Strouven een van de meest recente is. Maar loop die website eens door: onvermoede, zelfs ongelooflijke interieurs komen langs. De binnenstad herbergt tal van onbekende schatten.

  • #2
    De binnenstad herbergt tal van onbekende schatten.
    Dank je, Ingrid, voor de lovende woorden.

    Mijn insteek is om plaatsen op te zoeken waar men normaal niet direct komt. Om Maastricht van binnenuit te laten zien. De nog grotere rijkdom achter de rijkdom van de voorgevel. De aardigheid voor mij is tevens dat ik aan de wandel moet en dat is echt beter voor mn gestel. Ik heb nog zeker honderd plekken op mn lijstje staan.

    Veel plezier met grasduinen in mn boekenkast:​

    https://scheelpj.home.xs4all.nl/Site/
    Last edited by Pier; 31 januari 2024, 17:41. Reden: Herplaatsen van een deel (weggevallen) tekst.

    Opmerking


    • #3
      Het is inmiddels al meer dan twee jaar geleden dat deze topic aan de orde was: de Magazines Maastricht in Beeld, kortweg MiB. Toen was ongeveer nummer 24 aan de orde.

      Ik heb niet stilgezeten. Want sinds kort is een dubbele uitgave over de Stokstraat, de Bidweg der Sterre der Zee en sinds vandaag De cellen van politiebureau Wyck verschenen. De laatste is nummer 56. En natuurlijk zijn er tal van andere onderwerpen.

      Dat alles is te vinden op: https://scheelpj.home.xs4all.nl/Site/MiB.html

      Veel lees- en kijkplezier.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht

        (..) sinds kort is een dubbele uitgave over de Stokstraat, de Bidweg der Sterre der Zee en sinds vandaag De cellen van politiebureau Wyck verschenen. De laatste is nummer 56. En natuurlijk zijn er tal van andere onderwerpen.

        Dat alles is te vinden op: https://scheelpj.home.xs4all.nl/Site/MiB.html

        (...)
        Wat grappig!
        Toevallig heb ik gisteren, 30 januari 2024, in de antichambre van de raadszaal nog even gesproken met de kersverse wethouder Alain GARNIER (PVM) die het (gemeentelijk) vastgoed in zijn portefeuille heeft zitten. Het betreffende gebouw is dus eigendom van de gemeente Maastricht.
        Het oude postkantoor- en vroegere politiebureau in Wijck, zoals beschreven in het door Peter Scheele terecht aangeprezen MiB56 (zie HIER), kwam daarbij ter sprake.
        De oude cellen mogen namelijk niet verdwijnen en dienen - globaal - te blijven zoals ze zijn.
        Maar is het pand dan te verkopen en zo niet, welke bestemming zou er dan aan het and gegeven kunnen worden (met behoud van de historische cellen)??

        En laat nu toevallig D66 gisteren ook nog schriftelijke vragen gesteld hebben over de (nabije) toekomst van het betreffende gebouw!

        Hoe dan ook beschrijft Peter Scheele een mooi stukje historisch besef en weten we dat er (binnenkort?) wellicht iets nieuws te melden is over de toekomst van het pand en de cellen.
        Last edited by Pier; 31 januari 2024, 17:58.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Wat grappig!
          Toevallig​…
          Het is veel minder toevallig dan het lijkt. Ik was op donderdag in het pand en heb er foto’s gemaakt. Die heb ik meteen in afleveringen op Facebook gezet. Degene die me rondleidde heeft RTV Maastricht getipt en die plaatste hun reportage afgelopen maandag online. En die werd al snel opgepikt door de politiek zodat er vragen gesteld konden worden. Zo rollen balletjes…

          Opmerking


          • #6
            Nadat ik de boekenkast nr 56 gezien had, werd me bewust dat ik daar na de sluiting van de politiepost al eens binnen ben geweest als deugniet met een van m'n vriendjes uit de buurt.
            En we werden toen op onze ontdekkingsreis naar de kelder en die cellen gestoord door een akelige man die brulde "wat moeten jullie hier".
            Bijna had ik in de broek geplast en buiten adem van het vluchten richting Maartenslaan draaiden we ons nog een keer om om te zien of die achter ons aangekomen was. Neen maar we hebben hem wel herkend als de ijsmaker van La Venetia die in de lage Barakken schuin tegenover de politiepost een toegang had naar de bedrijfsruimten van La Venetia, dat als ijssalon zelf aan de Maastrichter Brugstraat lag.

            Geinig hoe je die flashbacks dan hebt na het zien van zo'n fotodocument. Thanks Peter Scheele

            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              Nadat ik de boekenkast nr 56 gezien had, werd me bewust dat ik daar na de sluiting van de politiepost al eens binnen ben geweest als deugniet met een van m'n vriendjes uit de buurt.
              Een kleinigheidje, Antonius, je vindt dat nummer 56 niet onder Peters boekenkast, maar onder zijn magazines.
              https://scheelpj.home.xs4all.nl/Site/index.html
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 februari 2024, 19:53.

              Opmerking


              • #8
                dank u
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #9
                  Geinig hoe je die flashbacks dan hebt na het zien van zo'n fotodocument. Thanks Peter Scheele
                  Antonius: beter deze herinnering dan die van degenen die hun naam in de muren hebben gekrast. Die konden niet zomaar weg . Maar inderdaad een bijzondere herinnering.

                  Opmerking


                  • #10
                    Omdat zoals velen, ik ook veel te vroeg uit Maastricht vertrokken ben en nadien terugkwam, is een herinnering middels een paar foto's heel fijn om te kunnen terug vinden.
                    Mooi dat die magazines beschikbaar zijn.
                    ik ben verguisd

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X