Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Oliebollen in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oliebollen in Maastricht

    Maastricht scoort slecht bij Oliebollentest

    Vandaag is te lezen in Dagblad De Limburger dat de Maastrichtse (oliebollen)bakkers relatief slecht scoren bij de Limburgse Oliebollentest van december 2015.

    Nu is de Oliebollentest een jaarlijks (nationaal - mn. de test van het Algemeen Dagblad (AD)) terugkerend fenomeen.
    Daarbij is het moeilijk om (persoonlijke) smaak te beoordelen.
    Hoe dan ook, zo'n Oliebollentest geeft wel een indicatie.

    In de Limburgse Oliebollentest van december 2015 van DDL werden 56 bakkers geselecteerd en beoordeeld.
    Winnaar werden de oliebollen van Ruud en Rik Mans uit Montfort, gevolgd door Bakker Clout uit Vlodrop en Dieteren uit Maasbracht.
    Opmerkelijk dat deze drie oliebollenbakkers allemaal uit Midden-Limburg komen.

    Maar waar vinden wij dan de eerste Maastrichtse oliebollenbakkers?
    Pas op plaats 37 vinden wij Bakkerij Paulissen uit Maastricht.
    Voor € 0,80 krijgt u daar een, aldus het juryrapport, uiterlijk gerimpelde oliebol waarvan de smaak kleurrijker kan.
    Op respectievelijk plaats 45 en 46 treffen wij de 2 andere Maastrichtse bakkers, te weten Souren en Hermans.
    Bij Souren blijkt de oliebol (€ 0,85) niet helemaal gaar, een tikkeltje vettig en is de smaak vlak.
    Bij Hermans is de oliebol (€ 1,00) niet knap, wel knapperig, maar mist de smaak karakter.

    Als je Maastricht niet wilt verlaten voor het kopen van een oliebol, kun je nog uitwijken naar de Jumbo.
    Op plaats 35, dus beter dan de gerenommeerde bakkers in Maastricht, krijg je bij de Jumbo, voor slechts € 0,50, een oliebol met een stekelig uiterlijk, maar wel dunnetjes van smaak.
    Andere opties zijn de Lidl, plaats 48, met een oliebol voor slechts € 0,38. De Lidl oliebol is wel klein met een vetrand.
    Op plaats 50 staat de Albert Heijn. Voor € 0,50 cent krijg je daar een oliebol met een aardige kleur, maar daar is dan ook alles mee gezegd.......
    Rest nog op plek 52 de Aldi (€ 0,38 voor een oliebol die iedere uitstraling mist en klef van smaak is), de Hema (€ 0,40 met een kleine donkere oliebol met een povere smaak) en op de voorlaatste plaats (55) Jan Linders met een oliebol van € 0,49 die matig gevuld is en waarvan de smaak erg dun is.

    Helaas kwam deze oliebollentest voor mij één dag te laat.
    Gisteren kocht ik de oliebollen bij.......... Jan Linders

    De dichts bijzijnde redelijke goede oliebol had ik voor € 1,00 kunnen halen bij bakker Prevoo in Berg en Terblijt.
    Bakker Prevoo eindigde op plek 7 met een gladde oliebol die mooi is om te zien, aantrekkelijk is gebronsd en gesuikerd. De binnenkant is helaas wat aan de kleffe kant. Dat is jammer voor de frisse smaak.

    Natuurlijk zijn vele olieballenbakkers in Maastricht niet geselecteerd voor deze test.
    Dus wellicht weten wij MO'ers, als kenners van (culinair) Maastricht, wel nog een goede tip voor de lezers!?!
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    1 W 50 is een goede keuze olie...
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #3
      De oliebollen van patisserie De Vries (o.a. genuttigd door de bewoners van Klevarie) en de oliebollen van de kraam op het pleintje te Wijck zijn best wel lekker. De patisserie is momenteel gesloten. De oliebollen van de kraam te Wijck zijn iets pittiger van smaak, wellicht te wijten aan het voorbijkomend verkeer en geuren afkomstig van diverse passanten.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        De oliebollen van patisserie De Vries (o.a. genuttigd door de bewoners van Klevarie) en de oliebollen van de kraam op het pleintje te Wijck zijn best wel lekker. De patisserie is momenteel gesloten. De oliebollen van de kraam te Wijck zijn iets pittiger van smaak, wellicht te wijten aan het voorbijkomend verkeer en geuren afkomstig van diverse passanten.
        Over de oliebollen van De Vries kan ik niet oordelen, maar ik moet zeggen dat de Berliner bollen van De Vries inderdaad héél goed zijn!!
        Voor zover ik weet was de patisserie gevestigd aan de Fort Willemweg en is die vestiging (mede met het oog op de herstructurering van de Noorderburg?) nu gesloten.
        De winkel in de Brusselsepoort is wel nog open (voor zover ik weet).



        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking

        Bezig...
        X