Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Drugsrunners

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Drugsrunners

    Het moet nu toch niet gekker worden: de omgekeerde wereld! :(

    Drugsrunners observeren politie
    MAASTRICHT (ANP) - De ruim vierhonderd drugsrunners in Maastricht hebben eigen ’observatieteams’ die het doen en laten van de politie in de gaten houden. Ze registreren kentekens en houden bij wanneer de politie uitrukt voor invallen in drugspanden. Een woordvoerster van de politie bevestigde donderdagmiddag dit bericht in de Limburgse kranten.
    In een taxi trof de politie onlangs een lijst aan met kentekens van onopvallende politiewagens. De politie ziet zich genoodzaakt de eigen auto’s steeds van andere kentekenplaten te voorzien. Op zoek naar drugstoeristen laten drugsrunners kompanen meerijden die achterstevoren in de auto zitten om te kijken of de politie hen volgt.
    Don't PRESS me....

  • #2
    Negen ton voor aanpak drugsrunners Maastricht (2)
    N i e u w bericht, meer informatie
    EIJSDEN (ANP) - Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) stelt bijna 900.000 euro beschikbaar voor de aanpak van drugsrunners in Zuid-Limburg. Dat zegde ze maandag toe tijdens een bezoek aan een grenscontrole door de Belgische en Nederlandse politie op de A2 bij Eijsden.
    Van het geld kunnen onder meer camera’s met automatische nummerplaatherkenning en helmcamera’s worden gekocht. Ook kunnen daarmee extra rechercheurs worden ingezet.
    Daarnaast komt er een meldpunt waar inwoners verdachte zaken kunnen melden, zei burgemeester Gerd Leers van Maastricht. „Jagen op drugsrunners is tot nog toe dweilen met de kraan open gebleken. We hopen dat we met dit geld even extra kunnen doorzetten”, aldus Leers.
    De minister erkende maandag dat het Nederlandse gedoogbeleid voor coffeeshops in grensregio’s overlast met zich meebrengt. „Het is nodig hard tegen deze overlast op te treden”, zei ze maandag.
    De politie is blij met het extra geld. „We pakken nu alleen wat kleine krabbelaars, we willen netwerken blootleggen en bij de grote jongens komen”, zei een woordvoerder maandag. „Dit geld is daarvoor een goede eerste aanzet.” Ter Horst zei in dit verband dat Den Haag in de toekomst meer structureel met geld over de brug wil komen.
    Leers zei nog dat de recente sluiting van een grote coffeeshop in Terneuzen (Zeeland) „gigantische effecten” voor Maastricht heeft. Drugstoeristen die eerst Terneuzen als bestemming kozen, komen nu massaal naar Maastricht. Jaarlijks rijden 1,8 miljoen buitenlandse drugstoeristen Maastricht binnen.
    Last edited by elvis; 2 juni 2008, 16:18.
    Don't PRESS me....

    Opmerking


    • #3
      Coffeeshops definitief verplaatst

      Maastricht verplaatst coffeeshops volgend jaar
      MAASTRICHT (ANP) - Volgend jaar begint Maastricht met het verplaatsen van zeven coffeeshops uit het centrum naar drie coffeecorners aan de randen van de stad. De verplaatsing is definitief, en niet zoals eerder voorgenomen tijdelijk, maakte burgemeester Gerd Leers van Maastricht donderdag bekend.
      Door invoering van de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) per 1 juli levert tijdelijke verplaatsing geen tijdwinst meer op. De WRO maakt ook definitieve verplaatsing versneld mogelijk. Bezwaarschriften tegen verplaatsing bij de Raad van State hebben dan geen opschortende werking meer, aldus de gemeente Maastricht in een persbericht. De definitieve verplaatsing is zo tevens een stok achter de deur om de buurgemeenten tot serieus overleg te dwingen, aldus Maastricht.
      Desgevraagd erkent de woordvoerder van Leers dat in beroep gaan bij de Raad van State toch wel een vertraging kan opleveren. Dat kan gebeuren als indieners tevens om een voorlopige voorziening vragen. „Maar wij hebben ons verweer al klaar, dus zo’n beroep kan snel verlopen”, aldus de zegsman.
      Don't PRESS me....

      Opmerking


      • #4
        MAASTRICHT - Er komt volgende maand een landelijke wiettop in Maastricht. Alle Nederlandse gemeenten zijn uitgenodigd voor de conferentie. De aanleiding voor de top is de beslissing van de gemeenten Roosendaal en Bergen op Zoom om alle coffeeshops te sluiten.
        Het initiatief voor de gemeentelijke top komt van de Maastrichtse burgemeester Gerd Leers. Hij vindt dat gemeenten te veel op eigen houtje opereren en dat er te weinig regie is vanuit Den Haag. Daarom wil hij een gezamenlijk standpunt over het gedoogbeleid en een effectievere aanpak van drugsoverlast in de grensstreek.

        De wiettop is in de derde week van november in Maastricht.
        ***
        Goed plan. Hoewel gemeenten natuurlijk allemaal weer ander soort problemen hebben. In Alkmaar zijn er gewoon al jaren rustigjes vijf gedoogde coffeeshops, in Amsterdam 500, het is ook nogal een verschil qua ligging, of een gemeente in zeeland, groningen, brabant of limburg ligt. Dus één standpunt lijkt mij wat moeilijk.
        Don't PRESS me....

        Opmerking


        • #5
          Of misschien naar Hirsch Ballin.. Donner doet Sociale Zaken tegenswoordigs.
          Don't PRESS me....

          Opmerking


          • #6
            Heb ik gehoord.
            Kijk, de belgen zijn het er ook nog steeds niet mee eens.
            ***
            Belgen vragen Maastricht coffeeshops te sluiten
            BILZEN (ANP/BELGA)
            Burgemeester Johan Sauwens (CD&V) van de Belgische grensplaats Bilzen vraagt de gemeente Maastricht om de coffeeshops te sluiten. Hij zei dat woensdag tijdens de presentatie van de eerste drugshond voor het lokale politiekorps.
            Sauwens verwondert zich erover dat Maastricht, op minder dan 15 kilometer van Bilzen, niet het voorbeeld van Roosendaal en Bergen op Zoom volgt. Deze gemeenten kondigden onlangs een ’nulbeleid’ aan en zullen op termijn alle coffeeshops laten sluiten.
            Uit de nota Cannabisbeleid van dit jaar blijkt duidelijk dat het Nederlandse gedoogbeleid veel meer nadelen dan voordelen heeft en dat dit ook voor de buurgemeenten voor heel wat overlast zorgt. „Maastricht zou zijn coffeeshops naar analogie van Roosendaal en Bergen op Zoom beter sluiten in plaats van ze te verplaatsen. Zo geeft de gemeente een duidelijk signaal aan het kabinet en kan het probleem in Den Haag op de politieke agenda geplaatst worden”, meent Sauwens.
            Burgemeester Leers van Maastricht laat via een woordvoerder weten dat hij niet wil reageren. Leers verwacht een gepast antwoord tijdens de zogeheten wiettop die de gemeente, in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, op 20 november houdt in Maastricht.
            Alle Nederlandse gemeenten zijn uitgenodigd om onder voorzitterschap van Annemarie Jorritsma, burgemeester van Almere, te praten over het gedoogbeleid. „Deze top moet een voorstel opleveren dat we aan het kabinet kunnen voorleggen”, aldus de woordvoerder van Leers.
            Don't PRESS me....

            Opmerking


            • #7
              Oh oh, wat erger ik mij aan de Belgen kritiek geven is zo gemakkelijk, in het verleden heeft Leers voorstellen genoeg gedaan, ze werden van tafel geveegd.
              Het is goed dat Leers op dit bericht niet ingaat, daar heeft hij vast zijn reden voor.
              Als België iedere auto, in het verleden wat uit richting Maastricht kwam door de douane had laten controleren, hadden ze vette vangst.
              Al was het maar steekproefgewijs een paar weken lang.

              Dan werden de koeriers in België berecht, en met de strenge controle van de douaniers, was de weg naar Maastricht niet meer aantrekkelijk.

              Wat hebben de Belgen tot nu toe gedaan, NIETS als nutteloos commentaar geven, of sluiten van de cafeshops de oplossing is, geloof ik niet.
              Het probleem verschuift zich of dreigt in de illegaliteit terecht te komen, waar je als burgemeester/politie geen zicht meer op hebt.

              Het beste zou men de bron moeten aanpakken, helaas is dat als stad niet te doen.
              Wel ben ik mij bewust dat Maastricht een negatief imago aan het krijgen is, en niet door de Maastrichtenaren, maar de drugstoeristen uit heel Europa.
              Het is geen probleem voor Maastricht alleen, het is een EU probleem.

              Een voorbeeld.
              Tijdens onze vakantie in Italie werd ons gevraagd op een terrasje waar wij vandaan kwamen.
              Heel trots vertelden wij tegen de Italiaan, van Maastricht.
              Die Italiaan vertelde om de paar maanden naar onze stad te komen, voor drugs, even een weekend op en neer.
              Kijk dat bedoel ik met een EU probleem, daar moet Brussel Leers in steunen.
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • #8
                Voor wie het nog niet wist.
                Almere lijkt me een prima plek voor een wiettop. Word je nergens afgeleid door leukere dingen.

                VNG en Maastricht organiseren wiettop in Almere
                Almere - De Vereniging van Nederlandse gemeente (VNG) en gemeente Maastricht organiseren op 21 november de Bestuurlijke Top Drugbeleid. Dit meldt de VNG op haar site.

                Op het congres zal onder andere worden gesproken over het wel of niet voortzetten van het Nederlandse gedoogbeleid.

                Grensgemeenten kampen in toenemende mate met drugstoerisme en de overlast die hiermee gepaard gaat. Voor sommigen gemeenten is de maat vol. Zo hebben Bergen op Zoom en Roosendaal besloten de coffeeshops in hun steden te sluiten. Tijd voor een gesprek tussen de grensgemeenten en alle andere gemeenten die zich hierover druk maken.

                Gedachtenwisseling
                De wiettop is de plek waar gemeenten met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen. Er zullen knelpunten worden geïnventariseerd en de uitkomsten zullen aan de ministers van VWS, Justitie en BZK worden aangeboden.

                Alle burgemeesters ontvangen een uitnodiging voor de bijeenkomst, die wordt gehouden in Almere. De bijeenkomst wordt afgesloten met een persconferentie.
                Don't PRESS me....

                Opmerking


                • #9
                  Sluiten coffeeshops leidt niet tot meer illegaliteit
                  (ANP) Sluiting van coffeeshops in de grote steden kan goed passen in beleid om buitenlands drugstoerisme terug te dringen en de overlast te beperken. De vrees dat daarmee veel mensen hun weg zoeken naar de illegale drugshandel, is niet gerechtvaardigd.
                  Dat stellen de hoogleraren strafrecht Cyrille Fijnaut en Brice de Ruyver in hun vrijdag gepresenteerde rapport over de aanpak van grensoverschrijdende drugscriminaliteit. Veel ’echte’ drugstoeristen kunnen in hun thuisland illegaal evengoed alles krijgen wat van hun gading is, aldus het rapport. „Nederland is bepaald niet het enige land waar drugs illegaal op grotere en kleinere schaal verkrijgbaar zijn.”
                  Fijnaut en De Ruyver vragen zich af of het maken van een onderscheid tussen soft en hard drugs nog wel zinvol is waar het gaat om groothandel en distributie ervan. Op dit niveau lopen drugsstromen steeds meer in elkaar over. Bovendien hebben steeds meer drugsgebruikers behoefte aan meerdere soorten drugs tegelijk en door elkaar. „Hiermee is meteen gezegd waarom drugspanden vaak erg floreren: gebruikers kunnen hier alles vinden wat ze zoeken.”
                  Beide hoogleraren schreven hun rapport in opdracht van de gouverneurs van Limburg en vier omringende regio’s in België en Duitsland. Zij doen daarin aanbevelingen voor een betere samenwerking over de grenzen heen bij de bestrijding van drugscriminelen en overlast. Verder pleiten ze voor het formeren van een narcoticadienst binnen de Zuid-Limburgse recherche, het inschakelen van de Nationale Recherche en het landelijke parket bij de aanpak van in Limburg actieve criminele groepen uit de Randstad, en een onderzoek naar personen die bij de aanvoer van softdrugs naar Limbugse coffeeshops aan de touwtjes trekken.
                  Ook adviseren zij de gemeente Maastricht niet te hard van stapel te lopen met het verplaatsen van coffeeshops naar de stadsrand. Zij pleiten voor de inrichting van één, hooguit twee plekken met elk twee of drie shops, waarbij later kan worden bekeken hoe dit gewerkt heeft.
                  Opvallend is het pleidooi ook Frankrijk te betrekken bij het samen aanpakken van drugscriminaliteit omdat nogal wat drugstoeristen daarvandaan komen.
                  Don't PRESS me....

                  Opmerking


                  • #10
                    En de niet geheel onverwachte en volgens mij terechte reactie van de burgemeester:

                    Leers: Geen sluiting shops zonder alternatief
                    (ANP) - Je kunt coffeeshops niet simpelweg sluiten zonder alternatieven aan te bieden. Met deze stelling reageerde burgemeester Gerd Leers (CDA) van Maastricht op het vrijdag gepresenteerde rapport van de hoogleraren Fijnaut en De Ruyver over de aanpak van grensoverschrijdende drugscriminaliteit.
                    Beide professoren stellen dat sluiting van coffeeshops niet leidt tot een grotere vlucht van drugstoeristen naar illegale handelaars. Volgens Leers „capituleren” Fijnaut en De Ruyver voor de illegale handel.
                    Wel is Leers blij met de constatering in het rapport dat overlast en criminaliteit rond drugs volgens de onderzoekers geen Maastrichts probleem betreft. Het is een probleem van de hele regio. De omliggende gemeenten, met name in België hebben tot nog toe altijd Maastricht de rug toegedraaid bij pogingen de drugsproblemen aan te pakken.
                    Don't PRESS me....

                    Opmerking


                    • #11
                      Hee, wat leuk, dus zijn email doet het nog wèl?
                      Ik ben benieuwd waar de conferentie in Almere vanmiddag op zal uitdraaien. Volgens mij liggen de standpunten nogal uiteen en zitten er nogal wat 'haantjes' tussen die zeer overtuigd zijn van hun gelijk. Komt het niet op tv?
                      Don't PRESS me....

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
                        Komt het niet op tv?
                        Burgemeester Gerd Leers is vanavond [vrijdag 21-11-2008] te gast bij Pauw & Witteman; Nederland 1 vanaf 23:00 uur.
                        Misschien ook nog bij DWDD op Nederland 3 vanaf 19:30 uur.
                        Raadpleeg teletekst pagina 203 (publieke omroepen).
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Hopelijk heeft hij een beetje gelobbyd bij medestanders. Van Gijzel enzo.
                          Maar ook tegenstanders zullen dit aangrijpen om hun mondje te roeren. Hij zal echt alles uit de kast moeten trekken, maar is natuurlijk ook wel heel goed in de materie ingevoerd.
                          Don't PRESS me....

                          Opmerking


                          • #14
                            Kunnen we om te beginnen de plaatsen waar deze runners zich verzamelen niet sluiten, ik weet er een, het theehuis op de Frankenstraat.
                            Dit is al vaak genoeg te zien geweest bij "blik op de weg" en "wegmisbruikers".
                            Kompleminte, Pieke

                            Opmerking


                            • #15
                              't Zou een begin zijn!
                              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X