Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Nieuwe paus gekozen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Nieuwe paus gekozen

    Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3367283/...s-gekozen.html

    De kardinalen die in conclaaf bijeen waren in de Sixtijnse Kapel in Rome hebben overeenstemming bereikt over wie de nieuwe paus wordt.

    Honderdvijftien kardinalen vergaderden sinds dinsdag 12 maart over de opvolger van paus Benedictus XVI.

    Tijdens het conclaaf werden traditioneel vier stemmingen per dag afgenomen. Pas als tweederde van alle kardinalen op één kandidaat stemt, mag diegene de nieuwe paus worden.

    Dit bericht wordt nog aangevuld.

    Dernière minute : une fumée blanche s'échappe de la chapelle Sixtine, les cardinaux ont désigné un successeur à Benoît XVI. Toutes les informations sur http://www.lemonde.fr/pape

    Staat binnen een uurtje op het balkon.
    Last edited by Breur; 13 maart 2013, 18:33. Reden: aanvulling

  • #2
    Hoe wist je dat zo vroeg ?


    Christianus Breurianus
    Fallor ergo sum

    Opmerking


    • #3
      Heer geef mij wat krullen Receptie in de Elfde Baog.

      Opmerking


      • #4
        Prachtig stuk cultuur-historie live op TV.
        Dat alles binnen 30 min na de witte rook!

        Blijft een wonderbaarlijk en fascinerend instituut die Rooms-katholieke kerk.

        Ik gok op de naam Innocentius XIV
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Huh, Innocentius? Ik ben onschuldig?
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Precies.......
            Juist in deze tijd zou dat apart zijn!
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Afwachten dus.........
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #8
                Franciscus I

                Dernière minute : Jorge Mario Bergoglio, cardinal argentin et archevêque de Buenos Aires, vient d'être annoncé comme étant le 266e pape. Il sera nommé "François 1er". Il s'agira du premier pape issu d'Amérique du Sud. Sa biographie : http://www.lemonde.fr/europe/article...59_3214_3.html

                Opmerking


                • #9
                  Lijkt erg veel op de persoon in posting# 2
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Verre familie. Zelfde genen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Paus Franciscus I

                      Als de nieuwe Paus uitvoert wat staat in de gebieden van Franciscus van Assisi, dan komt het wel goed.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        de gebieden van Franciscus van Assisi
                        Wat moet ik me daarbij voorstellen?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                          Wat moet ik me daarbij voorstellen?
                          Eenvoud. Liefde voor de natuur (de schepping).

                          Opmerking


                          • #14
                            Antonio Spadaro SJ

                            De nieuwe Paus heeft inmiddels zoveel vrienden via Facebook dat het maximum aantal bereikt is.

                            Antonio Spadaro SJ laat weten:

                            Scusate tutti, giornalisti e amici. Ho ricevuto centinaia di messaggi. Sto cercando di rispondere a interviste e saluti. Sono felice che un gesuita serva la Chiesa come Romano Pontefice. Mi farò vivo al più presto!

                            Sorry iedereen, vrienden en journalisten. Ik heb honderden berichten ontvangen. Ik probeer om te reageren op interviews en groeten. Ik ben blij dat een jezuïetenkerk als Roman Pontiff fungeert. Ik zal binnenkort live! (Vertaald door Bing)

                            Opmerking


                            • #15
                              Officiële mededeling jezuïeten nav verkiezing Franciscus 1

                              14/03/2013
                              Met grote vreugde verwelkomen we Franciscus I aan het hoofd van de universele Katholieke Kerk. Zijn uitverkiezing door het college der kiesgerechtigde kardinalen is een krachtig signaal aan de wereld en aan de christenen, want met deze keuze verschuift het zwaartepunt van de Kerk naar het Zuiden. De originele naamskeuze kan verwijzen naar Franciscus van Assisi, de grote Italiaanse heilige van de armen en de eenvoudigen. En de eenvoudige verschijning en eerste daden van Franciscus I tonen aan dat het hem daarom te doen is. De naam kan ook verwijzen naar Franciscus Xaverius, medestichter van de jezuieten, en beschermheilige van de evangelizatie van de volkeren buiten Europa. De eerste woorden van Franciscus I hadden het over evangelizatie.

                              Als jezuieten zijn we trots dat een medebroeder het vertrouwen krijgt om het hoogste kerkelijke ambt te bekleden, maar we blijven er eenvoudig bij. Bisschopsambten en nog minder het Petrusambt liggen omwille van onze religieuze roeping, het eigene van ons instituut en het dienende karakter ervan in ons perspectief. Als het dan toch gebeurt dat een jezuiet bisschop wordt, beschouwen we het als een uitzondering en blijven we het in de eerste plaats beschouwen als nederig dienstwerk, in de geest van wat Jezus ons leerde: Wie onder u de eerste wil zijn, moet dienaar worden van allen.

                              We kennen Franciscus I in de tijd dat hij nog geen bisschop was als een krachtig bestuurder van de jezuieten in moeilijke tijden in Argentinie. Hij is een spiritueel man met een groot hart voor de armen. En dat is hij gebleven ook als aartsbisschop van Buenos Aires en als kardinaal.

                              We hopen en bidden dat hij de geestkracht krijgt om de Kerk naar veilig vaarwater te loodsen, tot welzijn van de mensheid en tot meerdere eer van God.

                              P. Johan G.S. Verschueren S.J.

                              Provinciaal overste van de Nederlandse en Vlaamse jezuieten

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X