Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stiekeme prijsverhoging Veolia

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Stiekeme prijsverhoging Veolia

    Dat prijzen af en toe verhoogd worden, helaas.

    Voorheen was het echter zo, dat Stadsbus Maastricht hun jaarlijkse prijsverhoging keurig netjes in de media aankondigde, en ook in alle bussen via een raambiljet. Je kon toen precies zien welke oude strippenkaarten nog geldig waren.


    Sinds de OV-chipkaart is ingevoerd, heeft Veolia echter al 3 prijsverhogingen doorgevoerd, waarvan 2 zonder daar ook maar iets van ruchtbaarheid aan te geven.

    Toegegeven, een paar centen per rit, of in het meest recente geval slechts 1 cent, LIJKT niet veel, maar dit geldt wel voor alle gemaakte ritten.

    Er was al aangekondigd dat de gratis dalkorting ging vervallen, en vervangen zou gaan worden door een abonnement op die korting voor de prijs van 17,50 op jaarbasis. Omgerekend per rit is dat nog steeds niet zo heel veel. Ligt er maar net aan hoe vaak je met de bus gaat (de korting is ook van toepassing op de trein).

    Maar die wijziging zou pas ingaan per 1 januari. Ter introductie kost dat dal-abonnement tot en met 31 januari 15 euro, overigens.

    Is het muggenzifterij wat ik hier schrijf?

    Ik vind van niet, het zou wel zo netjes zijn geweest om die tussentijdse prijsverhoging aan te kondigen, en dat heeft Veolia nagelaten.

    Hoe ik erachter ben gekomen? Simpel: tussen Daalhof en het Koningsplein zijn het steeds dezelfde ritten die ik maak, en die horen dus ook iedere keer tegen hetzelfde tarief te worden afgerekend, en daar is sinds anderhalve week een lichte verhoging bij gekomen.

    Zoals gezegd stoor ik me niet zozeer aan de prijsverhoging zelf, maar wel aan de stiekeme manier waarop deze is ingevoerd.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

  • #2
    Dal Voordeel Limburg

    Voor mensen die gebruik maken van een persoonlijke OV-chipkaart, hier een huishoudelijke mededeling:

    Als jullie gebruik willen blijven maken van de dalkorting, laat het kortingsproduct met de naam DAL VOORDEEL LIMBURG dan op jullie kaart zetten.

    Dit KAN online, maar het is nogal omslachtig, heb ik gemerkt. Handiger is om hiervoor naar de Parallelweg 59 te gaan in Maastricht, daar is men de klant behulpzaam met het op de kaart zetten, en ook het activeren van het product.

    Let wel: doe dit in januari, het kost dan 15 euro voor een jaar, na deze maand kost het 17,50.


    Voor wie liever voortaan de volle prijs betaalt: die hoeft natuurlijk niets te doen, maar iemand die minimaal 1 keer per week een (retour-)rit maakt met de bus, die bespaart wel geld. Goed, het is dan wel 15 euro die je in 1 keer betaalt, maar wat kosten 100 ritten volle prijs?


    Overigens: voor wie weleens naar Aken gaat met de dagkaart van 7 euro: volgens de klantenservice verandert daar niets in, maar wie naar Heerlen gaat, kan voortaan alleen nog maar buiten de spits reizen, en moet daarvoor bovendien een toeslag van 2,50 euro voor betalen. Verdere wijzigingen zijn niet van toepassing.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #3
      Zeg Haas, is dat ook nuttig als je alleen in Maastricht reist?

      Opmerking


      • #4
        Jawel hoor. Ik zal een voorbeeld geven met de oude tarieven, de nieuwe ken ik nog niet, er is iets bij gekomen per 1 januari, maar hoeveel het verschil is, weet ik pas als ik een rit heb gemaakt.


        Ik betaalde vanaf de Herculeshof tot aan het station 1,42 per rit. Dat is met de volle prijs 1,78.

        Per rit is dat 36 cent, per retourrit is dat 72 cent.

        Ga je nou iedere week retour, voor het gemak vermenigvuldig ik dat dan met 50, omdat je er ook weleens tussenuit bent, dan ben je met de volle prijs 36 euro duurder uit per jaar. Trek daar die 15 euro vanaf, dan hou je 21 euro voordeel over.


        Dit geldt als je uitsluitend stadsritten met de kaart maakt in een deel van Maastricht. Reis je verder, dan bespaar je met die investering van 15 euro ook meer geld.

        Dus ik denk dat het al snel de moeite waard is om toch dat kortings-abonnement op je kaart te (laten) zetten.

        Losse stadsritten kosten vanaf nu 2,50 euro, dus 5 euro retour.


        Met een kortingsproduct op je kaart is dat tussen de 1,45 en de 1,50 per rit. Verdere bestemmingen naar bijvoorbeeld het AZM, die zullen met korting ongeveer 1,75 of 1,80 kosten. Dit zullen ongeveer de nieuwe tarieven zijn, vermoed ik.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Ik moest aan dit topic denken toen ik weer in de bus zat - komt een paar keer per maand voor - richting de bushalte die mijn MO-naam draagt. De lijn 1 rijdt sinds enige maanden boven het MECC langs, terwijl dit tot nu toe steeds onder het MECC was. De route is hierdoor ruim 600 meter langer geworden, ofwel ruim 10% van de totale lijnlengte. Dit heeft geen extra halte opgeleverd, maar wel een langere rit, en ik vroeg me even af, of ik hiervoor betaal.

          Opmerking


          • #6
            Voor zover ik weet, betaal je alleen meer als het een vaste routewijziging betreft. Als het een tijdelijke omleiding is, dan belooft Veolia dat je daar als passagier niet de dupe van hoeft te worden. Ik denk dat het her een tijdelijk iets betreft omdat de 1 nu niet langs de hoofdingang van het AZM gaat, die wordt namelijk verbouwd.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #7
              Aangezien men nu "boven" het Mecc gaat ipv er "onder" door betaal je natuurlijk wel meer sightseeing belasting

              Waar een mens zich tegenwoordig al druk over maakt, triest gewoon.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                Waar een mens zich tegenwoordig al druk over maakt, triest gewoon.
                Ik geloof dat het niet zozeer gaat om de prijsverhoging of een veranderde halte, dan wel om een gebrek aan open en eerlijke communicatie met de klant.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                  Ik geloof dat het niet zozeer gaat om de prijsverhoging of een veranderde halte, dan wel om een gebrek aan open en eerlijke communicatie met de klant.
                  Lijkt me duidelijk waar de insteek ligt; quote Roserije;

                  "ik vroeg me even af, of ik hiervoor betaal."

                  Ik ben uiteraard eens dat men open en eerlijk moet communiceren maar muggenziften kan ook wel eens genoemd worden en waarom moet je op elke slak zout leggen?

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                    Lijkt me duidelijk waar de insteek ligt; quote Roserije;

                    "ik vroeg me even af, of ik hiervoor betaal."

                    Ik ben uiteraard eens dat men open en eerlijk moet communiceren maar muggenziften kan ook wel eens genoemd worden en waarom moet je op elke slak zout leggen?
                    En daar zijn hier veel slakken op forum

                    Opmerking


                    • #11
                      Inderdaad, zeer veel.

                      Opmerking


                      • #12
                        Lijkt mij van niet. Als je op slakken zout legt, smelten ze weg als sneeuw voor de zon. Arme slakjes...

                        Opmerking


                        • #13
                          Kennelijk iemand die vrij slecht geslapen heeft?

                          Opmerking


                          • #14
                            Veolia did it again

                            Per 1 januari 2013 werd de kortingsprijs van een busrit Herculeshof-Brusselsepoort verhoogd van 96 cent naar 1 euro.


                            Afgelopen dinsdag betaald ik ook nog 1 euro voor die rit. In de omgekeerde richt betaalde je hetzelfde.

                            Vanavond kwam ik terug van Brusselsepoort, checkte uit bij de Herculeshof, en er werd ineens 1.07 afgerekend.


                            Nu gaat het me echt niet om die 7 cent. Maar het is wel per rit, en voor elke passagier. Vorig jaar heeft Veolia precies hetzelfde gedaan: een prijsverhoging per 1 januari, en eveneens rond Carnaval.


                            Dit is wat ik bedoel met stiekeme prijsverhogingen. Ik lees de media nauwgezet, dus een eventuele tussentijdse prijsverhoging zou ik hebben moeten opmerken, maar het werd nergens vermeld.

                            Het is gewoon diefstal. Muggenzifterij is het zeker niet, want het gaat omgerekend op jaarbasis om een paar ton........
                            I am not a complete idiot. Some parts are missing

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X