Dat prijzen af en toe verhoogd worden, helaas.
Voorheen was het echter zo, dat Stadsbus Maastricht hun jaarlijkse prijsverhoging keurig netjes in de media aankondigde, en ook in alle bussen via een raambiljet. Je kon toen precies zien welke oude strippenkaarten nog geldig waren.
Sinds de OV-chipkaart is ingevoerd, heeft Veolia echter al 3 prijsverhogingen doorgevoerd, waarvan 2 zonder daar ook maar iets van ruchtbaarheid aan te geven.
Toegegeven, een paar centen per rit, of in het meest recente geval slechts 1 cent, LIJKT niet veel, maar dit geldt wel voor alle gemaakte ritten.
Er was al aangekondigd dat de gratis dalkorting ging vervallen, en vervangen zou gaan worden door een abonnement op die korting voor de prijs van 17,50 op jaarbasis. Omgerekend per rit is dat nog steeds niet zo heel veel. Ligt er maar net aan hoe vaak je met de bus gaat (de korting is ook van toepassing op de trein).
Maar die wijziging zou pas ingaan per 1 januari. Ter introductie kost dat dal-abonnement tot en met 31 januari 15 euro, overigens.
Is het muggenzifterij wat ik hier schrijf?
Ik vind van niet, het zou wel zo netjes zijn geweest om die tussentijdse prijsverhoging aan te kondigen, en dat heeft Veolia nagelaten.
Hoe ik erachter ben gekomen? Simpel: tussen Daalhof en het Koningsplein zijn het steeds dezelfde ritten die ik maak, en die horen dus ook iedere keer tegen hetzelfde tarief te worden afgerekend, en daar is sinds anderhalve week een lichte verhoging bij gekomen.
Zoals gezegd stoor ik me niet zozeer aan de prijsverhoging zelf, maar wel aan de stiekeme manier waarop deze is ingevoerd.
Voorheen was het echter zo, dat Stadsbus Maastricht hun jaarlijkse prijsverhoging keurig netjes in de media aankondigde, en ook in alle bussen via een raambiljet. Je kon toen precies zien welke oude strippenkaarten nog geldig waren.
Sinds de OV-chipkaart is ingevoerd, heeft Veolia echter al 3 prijsverhogingen doorgevoerd, waarvan 2 zonder daar ook maar iets van ruchtbaarheid aan te geven.
Toegegeven, een paar centen per rit, of in het meest recente geval slechts 1 cent, LIJKT niet veel, maar dit geldt wel voor alle gemaakte ritten.
Er was al aangekondigd dat de gratis dalkorting ging vervallen, en vervangen zou gaan worden door een abonnement op die korting voor de prijs van 17,50 op jaarbasis. Omgerekend per rit is dat nog steeds niet zo heel veel. Ligt er maar net aan hoe vaak je met de bus gaat (de korting is ook van toepassing op de trein).
Maar die wijziging zou pas ingaan per 1 januari. Ter introductie kost dat dal-abonnement tot en met 31 januari 15 euro, overigens.
Is het muggenzifterij wat ik hier schrijf?
Ik vind van niet, het zou wel zo netjes zijn geweest om die tussentijdse prijsverhoging aan te kondigen, en dat heeft Veolia nagelaten.
Hoe ik erachter ben gekomen? Simpel: tussen Daalhof en het Koningsplein zijn het steeds dezelfde ritten die ik maak, en die horen dus ook iedere keer tegen hetzelfde tarief te worden afgerekend, en daar is sinds anderhalve week een lichte verhoging bij gekomen.
Zoals gezegd stoor ik me niet zozeer aan de prijsverhoging zelf, maar wel aan de stiekeme manier waarop deze is ingevoerd.
Opmerking