Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Station, trein, spoor, etc.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Station, trein, spoor, etc.

    hermanw

    Station, trein, spoor etc Ik zocht of ik iets zinnigs kon vinden bij de vragen van Riemke (niet gevonden) en daarbij ontdekte ik dat in het Utrechts Archief een aantal foto's te vinden zijn over het station, het emplacement, de treinen etc in Maastricht. Voor de liefhebber van zaken rondeom het spoor:
    http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...teriaal/zoeken
    geef als zoekwoord(en) in: Maastricht of specifiek voor treinen etc, de combinatie Maastricht station of Maastricht trein. En meer zulke combinaties.
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

  • #2
    Burgemeester

    Het is natuurlijk volslagen idioot om je bezig te houden met een mergellen muurtje, maar mijn Maastrichtmanie lijkt geen grenzen te kennen. Ik heb me namelijk al eens afgevraagd tijdens het wachten op een lift wat dat muurtje daar deed....



    Nu weten we het! Het is de tuinmuur van Villa Wyckerveld van Regout. Behoorlijke tuin had de man. Hij had dan natuurlijk ook een wandelpad met bankje aangelegd, zo zie ik op de eerdere foto`s. Kon die uitpuffen na een dag pottenbakken.

    Let trouwens ook even op het mysterieus verdwijnend verkeersbord.....
    Last edited by elletje; 17 oktober 2011, 07:42.
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      El Loco

      Citaat:
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
      Het is de tuinmuur van Villa Wyckerveld van Regout. Behoorlijke tuin had de man.

      Mooie vondst! Ik zat ook al naar dat 'hek' te turen maar dat was dus een forse mergelstenen muur. Gated communities avant la lettre. Was Eugène Regout ergens bang voor?

      Die Tiroler skihut lag dus op het terrein van Villa Wyckerveld. Was dat de portierswoning?
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        El Loco

        Citaat:
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
        Het is natuurlijk volslagen idioot om je bezig te houden met een mergellen muurtje, maar mijn Maastrichtmanie lijkt geen grenzen te kennen.

        Hoezo idioot? Dit is allemaal volslagen normaal

        Ietsje verderop is trouwens te zien dat de muur nog een knik naar het noorden maakt (zoals ook op de foto uit het Utrechtse archief te zien is) en daar nog een tijdje verder gaat onder het groen.




        Op Bing is-ie helaas te onduidelijk. Misschien dat Breur straks even over de heg kan kijken?
        Citaat:
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        moeten we voor dit alles niet een betere plek zoeken?

        Hoezo? Is toch ontspanning
        Last edited by elletje; 17 oktober 2011, 07:45.
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Die huizen zouden m.i. aan de Scharnerweg kunnen liggen, vóór de aanleg van de tunnel. Hoek Meerssenerweg! En vóór verbouwing, want de trapgevels zijn er niet meer. Breur zou meer moeten weten!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Burgemeester


            Citaat:
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Ja maar jullie doen toch niet aan ontspanning, jullie zijn toch altijd met serieuze kwesties bezig

            Inderdaad, een mergellen muurtje wat niet alleen een restant van een afrastering van een tuin blijkt te zijn, maar dat zelfs nog licht naar het noorden afbuigt! Dat haalt morgen de krant!

            @elletje; dan heeft het daar wel een 'complete make-over' ondergaan.
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #7
              Zou best eens kunnen, maar kijk maar eens via Streetview!
              In ieder geval niet de Frankenstraat!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #8
                El Loco

                Nou elletje, die grappige trapgeveltjes stonden wel degelijk aan de Frankenstraat. Er zijn daar in Wittevrouwenveld in de jaren '70 en '80 een aantal fraaie complexen tegen de vlakte gegaan, allemaal in het kader van de wijkontwikkeling, buurtsanering heette dat toen nog geloof ik...

                Helemaal aan het eind van de straat zijn nog wat van die trapgeveltjes te zien.
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Laten we het houden op de Professorenbuurt! Woningstichting Eigen Haard!
                  Die bestaat nog steeds en misschien is daar informatie op te vragen!
                  Leuk om de foto van de Frankenstraat te zien met de Bieb, daar woonde vroeger Jan Hoen!
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                  Opmerking


                  • #10
                    Haas

                    Die woningstichting heet nu Woningzorg.

                    Die trapgeveltjes hebben inderdaad plaatsgemaakt voor nieuwbouw ergens in de late jaren 80.


                    We liepen er in de jaren 70 eens te wandelen, en kwamen er merkwaardige, heel oude familienamen tegen. Wat te denken van de naam Moetewiel? Kwam ik nergens anders tegen.
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Breur

                      Citaat:
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                      Hoezo idioot? Dit is allemaal volslagen normaal

                      Ietsje verderop is trouwens te zien dat de muur nog een knik naar het noorden maakt (zoals ook op de foto uit het Utrechtse archief te zien is) en daar nog een tijdje verder gaat onder het groen.

                      Op Bing is-ie helaas te onduidelijk. Misschien dat Breur straks even over de heg kan kijken?

                      Als de zon schijnt, loop ik wel even het tuintje in. Denk er aan: het regent !

                      Last edited by Breur; 16 oktober 2011, 19:57.
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Pier

                        Citaat:
                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        moeten we voor dit alles niet een betere plek zoeken?

                        En gaat dit ook nog gebeuren?

                        Dit is een hele leuke thread (aan het worden).
                        Die opmerking van burgemeester over dat mergelmuurtje is heel interessant.
                        Maar als ik over tig maanden dat weer zoek vind ik het nooit meer terug.

                        Tip:
                        Misschien verplaatsen naar de buurt Wijckerpoort?
                        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                        Opmerking


                        • #13
                          El Loco

                          Citaat:
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier
                          Misschien verplaatsen naar de buurt Wijckerpoort?

                          Maar er zit ook een stuk Wittevrouwenveld in. En een stuk spoorweggeschiedenis. Dan moet het draadje dus helemaal ontrafeld worden en dat schijnt lastig te zijn. We hebben altijd de zoekfunctie nog...
                          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                          Opmerking


                          • #14
                            Breur

                            Citaat:
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur
                            Denk er aan: het regent !



                            Netjes aangebeld en de mergelmuur loopt verder in de tuin; nog 2 muren en segmenten. Opmerkelijk het dichtgemetselde poortje naar de Meerssenerweg.

                            Last edited by Breur; 29 juli 2011, 17:32.
                            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                            Opmerking


                            • #15
                              Breur

                              Op de foto (omtrent 1924) is de muur goed te zien in relatie tot de andere gebouwen en wegen. Als je dan de bomen telt vanaf de toegangspoort villa, kom je precies uit in de knik van de foto uit posting.

                              Last edited by Breur; 29 juli 2011, 17:53.
                              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X