Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

33.000 Limburgse foto's in beeldbank Cultureel Erfgoed

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Mestreechs is nu eenmaaal een internationale taal. Interessant zijn ook de namen op de voertuigen, verkeersborden en van de vergunninghouders. Ik mis nog de pissoirs.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Dacht ik ook instinctief toen ik die foto zag! Wanneer heb ik nou voor het laatst nog een non in vol ornaat gezien? Wel was ik gisteren in Aken en daar zag ik op een terras drie vrouwen van top tot teen in zwarte stof gehuld. Alleen oogspleetjes, heel spooky. Kan toeval zijn geweest, maar in Amsterdam zie je dat toch zelden. Misschien in West, maar daar kom ik nooit...
      Nee, geen toeval. Ik kom tegenwoordig twee keer per week in Aken en ik zie ze iedere keer.

      Een klein zijstapje, mag dat? Bij het Limburgs Museum is een film over de binnenstad van Maastricht van Edmond Hustinx: http://www.limburgsmuseum.nl/collect.../architectuur/ (klik op de derde foto). Ik geloof niet dat deze film hier al een keer aan de orde geweest is, ik kon hem in ieder geval niet op het forum vinden.

      Opmerking


      • #18
        Interessant: als ik de eerder gegeven link voor de beeldbank cultureel erfgoed van de Rijksdienst voor het cultureel erfgoed volg, vind ik 8.913 resultaten met de zoekopdracht Maastricht. Maar als ik in de digitale collectie Nederland van dezelfde Rijksdienst de zoekopdracht Maastricht gebruik krijg ik 21.466 resultaten. Als iemand tijd (en zin) heeft om snel even de verschillen te zoeken, dit is de link: http://collectiewijzer3.delving.org/...ery=maastricht

        Opmerking


        • #19
          Beeldbank RCE is niet hetzelfde als DiMCoN

          Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
          Interessant: als ik de eerder gegeven link voor de beeldbank cultureel erfgoed van de Rijksdienst voor het cultureel erfgoed volg, vind ik 8.913 resultaten met de zoekopdracht Maastricht. Maar als ik in de digitale collectie Nederland van dezelfde Rijksdienst de zoekopdracht Maastricht gebruik krijg ik 21.466 resultaten. Als iemand tijd (en zin) heeft om snel even de verschillen te zoeken, dit is de link: http://collectiewijzer3.delving.org/...ery=maastricht
          De Beeldbank van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed betreft alleen de eigen collecties van de RCE. Daarin bevinden zich dus 8.913 treffers voor Maastricht.

          Daarnaast fungeert de (server van de) Rijksdienst als een soort koepel voor de digitale collecties van andere instellingen met een vergelijkbaar verzamelbeleid, onder de noemer Digitale (museale) Collectie Nederland. Daarin bevinden zich dus 21.466 'Maastrichtse objecten, die grotendeels niet in Amersfoort bewaard worden. De site geeft hierover de volgende uitleg:

          Over de DiMCoN

          Sinds 1 april 2010 werkt de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed onder de noemer Digitale Museale Collectie Nederland aan de centrale ontsluiting van gedigitaliseerde museale collecties. De hiertoe ontwikkelde zoekomgeving is gebaseerd op de open source versie van het Europeana framework. Bovenop de door dit framework geleverde indexerings- en zoekfunctionaliteit ontwikkelt de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed eigen, geavanceerde zoektoepassingen voor de erfgoedprofessional.

          Vanaf januari 2011 is de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed gaan optreden als "nationale aggregator" binnen het Europeana netwerk. Dit betekent dat collecties die deelnemen aan de DiMCoN ook worden doorgegeven aan Europeana.
          In de huidige versie van de Digitale Collectie worden meer dan 900.000 objecten afkomstig van 7 verschillende bronnen ontsloten.

          Bent u geinteresseerd in de mogelijkheden van de Digitale Collectie Nederland of wilt u meer weten over de relatie met Europeana, neem dan contact op met Micon Schorsij of Hans Schraven bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 augustus 2011, 04:24.

          Opmerking


          • #20
            Duidelijk, Ingrid, dank je! Ik had de toelichting niet gelezen. Het is eigenlijk wel handig om ook zo'n 'koepellink' te hebben. Zo zou je best wel eens gemakkelijker zaken kunnen combineren.

            Opmerking

            Bezig...
            X