Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

33.000 Limburgse foto's in beeldbank Cultureel Erfgoed

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • 33.000 Limburgse foto's in beeldbank Cultureel Erfgoed

    De website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed telt ruim 33.000 foto's uit Limburg.
    De site met een half miljoen foto's uit heel het land is maandag vernieuwd. De beeldbank wordt dagelijks aangevuld en bevat niet alleen foto’s van monumentale gebouwen, maar ook afbeeldingen van archeologische zaken en landschappen. Op termijn komen er ook foto’s van roerend erfgoed bij, zoals schepen. Meer info >>
    bron: L1

    Foto's van maastricht
    Fallor ergo sum

  • #2
    bedankt

    Supersite dat wordt vrij pakken om deze te bekijken. Bedankt El Loco
    MestreechterSteerke gief um Mestreech.

    Opmerking


    • #3
      bestandsgrootte

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
      Fantastische foto's op die site, en veel foto's die ik nooit eerder had gezien. Hier een kleine selectie uit begin jaren '60, voor sommigen misschien a trip down memory lane, een rondwandeling door de City van de Kleine en Grote Staat via Vrijthof en Julianaplein naar de Grote Gracht en Marktl
      Als ik een foto download krijg ik iets van 420px breed maximaal en jij laat ons een hele reeks van 700px zien. Hoe heb jij die grotere bestanden gekregen, El Loco?

      Eindelijk een databank met foto's.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
        Als ik een foto download krijg ik iets van 420px breed maximaal en jij laat ons een hele reeks van 700px zien. Hoe heb jij die grotere bestanden gekregen, El Loco?
        Met een omweggetje. Je kunt de foto's op de site namelijk wel vergroten (klik op het vergrootglas, dat onder de meeste foto's - niet alle - zit). Nadeel: je kunt ze niet opslaan. Dus dan maar als screenprint opslaan en daarna de lelijke randjes eraf knippen... Beetje bewerkelijk, maar het levert wel extra pixels op.

        Opmerking


        • #5
          Wat zie ik nu op foto drie, een burka
          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

          Opmerking


          • #6
            Dacht ik ook instinctief toen ik die foto zag! Wanneer heb ik nou voor het laatst nog een non in vol ornaat gezien? Wel was ik gisteren in Aken en daar zag ik op een terras drie vrouwen van top tot teen in zwarte stof gehuld. Alleen oogspleetjes, heel spooky. Kan toeval zijn geweest, maar in Amsterdam zie je dat toch zelden. Misschien in West, maar daar kom ik nooit...

            Opmerking


            • #7
              Ze waren met een hele familie en het was een caféterras, maar ik heb helaas niet gezien of en hoe de dames (?) iets nuttigden. Mijn metgezellin wilde een foto maken, maar daar kon ik haar nog net van weerhouden. Denk niet dat dat op prijs gesteld zou zijn!

              Opmerking


              • #8
                Opvallend, die "burka" was ook het eerste wat mij opviel. Ik had echter even geen zin in dit soort onderscheidende kleding, vanwege die twee idioten in Parijs. Als ik tijd heb, ga ik eens op zoek naar mijzelf, waarschijnlijk ben ik ergens te vinden in korte broek als echte binnenstadszwerver.

                Opmerking


                • #9
                  Volgens mij zit mijn moeder in die kever!
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Met een omweggetje. Je kunt de foto's op de site namelijk wel vergroten (klik op het vergrootglas, dat onder de meeste foto's - niet alle - zit). Nadeel: je kunt ze niet opslaan. Dus dan maar als screenprint opslaan en daarna de lelijke randjes eraf knippen... Beetje bewerkelijk, maar het levert wel extra pixels op.
                    Ik ken de truc maar wilde even zeker weten dat jij niet een veel slimmere manier had gevonden. Nooit te oud om te leren, nietwaar?
                    Ik heb wel montages gemaakt van delen in de hoogste resolutie en dan in Photoshop weer aan elkaar geplakt.
                    In de Amsterdamse Beeldbank krijg je tenminste nog plaatjes van altijd 600px.

                    Opmerking


                    • #11
                      Een persoon herkent: de vader van de tijdelijke pleegvader van mijn vrouw: Frits Dresens (in het raam linksboven). Markt 1962. Het gezin Dresens woonde boven de fietsenstalling op de tweede verdieping. Zijn zoon Pierre Dresens (+) speelde vlak na de Tweede Wereldoorlog als middenvelder bij MVV in de Boschpoort.
                      Bestanden bijvoegen

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoe weet je dat zo zeker?
                        Was het een oranje kever?
                        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                        Opmerking


                        • #13
                          Je weet maar nooit!
                          Weet ik het nummerbord nog, maar is dat helaas niet te zien?
                          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                            Veel verdwenen namen van cafés en bedrijven, antiek straatmeubilair, gekke autootjes, ouderwetse etalages, sanseverias voor de ramen, mysterieuze draden langs de gevels, spionnetjes en veel, heel veel rare mensen. Waar zijn al die vieze ouwe mannetjes toch gebleven?
                            Nog veel Franse tekst op de winkelramen; enkele van die vieze manetjes liggen netjes onder mijn hoede te rusten en de sanseveria's zijn er nog. Onverwoestbaar: op Breurs vensterbank.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              Ik zie alleen "Charcuterie Royal" en hoewel die zaak er sinds eind vorig jaar niet meer is, staat volgens mij die tekst nog op de gevel.
                              Wat dacht je van carillon, friture, moderne, hotel, cafe, restaurant, la chine ? Is toch geen Russisch?

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X