Twee jaar uitgesteld door corona, in 2022 bijna uitgesteld i.v.m. de oorlog in Oekraïne, maar uiteindelijk gebeurde het dan toch: op 27 april 2022 bezochten koning Willem-Alexander, koningin Maxima, de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane, en een reeks andere prinsen en prinsessen onze stad. Was iemand van de 'vaste' MO-ers erbij, of hebben we het allemaal via de televisie tot ons laten komen?
Een paar persoonlijke indrukken:
Een paar persoonlijke indrukken:
- Burgemeester Penn-Te Strake: deed het - zoals altijd in de media - uitstekend. Een betere ambassadeur kan Maastricht zich nauwelijks wensen.
- Gouverneur Roemer: tja, hij deed zijn best, maar je zag, het is niet zijn ding. Vooral bij het 's avonds uitgezonden Koningsdagconcert viel me op dat hij er nogal ongemakkelijk bij zat. Dat kwam misschien ook door het protocol, waardoor hij naast Máxima zat en de burgemeester naast Willem-Alexander. Ik denk dat onze Emile het beter met Willem had kunnen vinden. "Tja, cultuur, 't mot maar, hè?" Gelukkig heeft de man andere talenten.
- Overnachting in het Van der Valk Hotel: de grote verrassing, die eigenlijk pas een dag later uitlekte. Als het inderdaad bedoeld was als publiciteitsstunt om het koningshuis een paar procentpunten omhoog te stuwen in de peilingen, dan is die opzet mislukt: het nieuws is nauwelijks door de landelijke media opgepikt. De familie Oostwegel zal wel niet blij geweest zijn met hun hotelkeuze.
- Ontvangst op de 'Aw Brögk': voor mij het meest geslaagde onderdeel van de dag, op een perfect gekozen locatie. Het leverde prachtige (lucht)beelden op van de Maas, de stad, de zon, de blauwe hemel, het juichende publiek. Wat wil je nog meer? Het koninklijk gezin poseerde voor de verzamelde pers bij persvak 1 aan het begin van de Maastrichter Brugstraat tegenover de brug. De foto's zijn de wereld over gegaan. Maar de mooiste foto's werden gemaakt door Laurens Bouvrie vanaf het dakterras van V&D/Bijenkorf.
- Presentatie van de 16 Zuid-Limburgse gemeenten: de een deed het beter dan de ander, maar het was gelukkig niet tenenkrommend. De man van de èlskes uit Beek zorgde (onbewust) voor een mooi mediamoment, toen de koning, hangend over de bar, zijn glas hief in de richting van de Republiek-demonstranten. De breakdancende zussen(?) van Let It Happen uit Meerssen waren top. Valkenburg presenteerde zich als wielerstad. Maar waar waren de andere buren, Eijsden-Margraten? Niet gezien, althans niet op de televisie.
- Lucas & Steve: ja, snoeiharde dance muziek, maar het werkte aanstekelijk en de feeststemming kwam er goed in. De Universiteit Maastricht kwam er daardoor bekaaid af. De twee leidende UM-vrouwen (rector Pamela Habibović en voorzitter Rianne Letschert), toch een uniek duo in Nederland, probeerden een gesprekje met het koningspaar aan te knopen, maar het lukte niet boven de herrie uit te komen. Ik denk niet dat Amalia in september naar Maastricht komt.
- Ceremonieel slaan van herdenkingsmunten 30 jaar Verdrag van Maastricht: werkte prima als serieus moment tussen het feesten door.
- Presentatie Brightlands campussen: goed idee om de kennismaking met het 'bourgondische' Limburg, wat toch al gauw oubollig wordt, in een innovatief jasje in te pakken (Mosa Meat, Venlose supertomaten en bio-wijn uit Vijlen).
- Jon van Eerd: als quizmaster vond ik hem geen succes. De quiz was slecht georganiseerd en onvoldoende gerepeteerd. De eerste ronde was nodeloos ingewikkeld (bedacht door de uitbater van een escape room...) en de tweede (de Mestreechter taol quiz) was veel te gemakkelijk. Van Eerd wist niet goed te improviseren. Ik had liever Hadewych Minis op die plek gezien.
- André Rieu: is gewoon zichzelf en dat is ook goed zo. Geluidsniveau was net iets te hard (voor de tv in elk geval). Vond de keuze van de drie nummers niet optimaal; Mestreech is neet breid sjoenkelde eigenlijk nog het best weg.
- Bredestraat: de diverse (carnavals)verenigingen deden hun best, maar het koninklijk gezelschap lag achter op het schema en Penn probeerde er de pas in te houden. Beppie Kraft was al heel gevat tegenover de journalisten en zong als altijd de sterren van de hemel. Fashionclash probeerde ook humoristisch te zijn, maar ik denk dat maar weinig tv-kijkers begrepen zullen hebben dat hier het onderwerp 'mode' gepresenteerd werd.
- Vrijthof: ja, het was natuurlijk geweldig om dat bomvolle, oranje gekleurde plein vanuit de lucht te zien. Met Rowwen Hèze heb ik helemaal niets. Maar ja, dat is Koningsdag: voor elk wat wils. De slotwoorden van de koning waren volgens mij zeker welgemeend.
Opmerking