Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Koningsdag 2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Koningsdag 2022

    • Burgemeester Penn-Te Strake: deed het - zoals altijd in de media - uitstekend. Een betere ambassadeur kan Maastricht zich nauwelijks wensen.
    • Gouverneur RoemerOvernachting in het Van der Valk Hotel: de grote verrassing, die eigenlijk pas een dag later uitlekte. Als het inderdaad bedoeld was als publiciteitsstunt om het koningshuis een paar procentpunten omhoog te stuwen in de peilingen, dan is die opzet mislukt: het nieuws is nauwelijks door de landelijke media opgepikt. De familie Oostwegel zal wel niet blij geweest zijn met hun hotelkeuze.
    • Ontvangstmooiste foto's werden gemaakt door Laurens Bouvrie vanaf het dakterras van V&D/Bijenkorf.
    • Presentatie van de 16 Zuid-Limburgse gemeentenRepubliek-demonstranten. De breakdancende zussen(?) van Let It Happen uit Meerssen waren top. Valkenburg presenteerde zich als wielerstad. Maar waar waren de andere buren, Eijsden-Margraten? Niet gezien, althans niet op de televisie.
    • Lucas & Steve: ja, snoeiharde dance muziek, maar het werkte aanstekelijk en de feeststemming kwam er goed in. De Universiteit Maastricht kwam er daardoor bekaaid af. De twee leidende UM-vrouwen (rector Pamela Habibovi? en voorzitter Rianne Letschert), toch een uniek duo in Nederland, probeerden een gesprekje met het koningspaar aan te knopen, maar het lukte niet boven de herrie uit te komen. Ik denk niet dat Amalia in september naar Maastricht komt.
    • Ceremonieel slaan van herdenkingsmunten 30 jaar Verdrag van Maastricht: werkte prima als serieus moment tussen het feesten door.
    • Presentatie Brightlands campussen: goed idee om de kennismaking met het 'bourgondische' Limburg, wat toch al gauw oubollig wordt, in een innovatief jasje in te pakken (Mosa Meat, Venlose supertomaten en bio-wijn uit Vijlen).
    • Jon van Eerd: als quizmaster vond ik hem geen succes. De quiz was slecht georganiseerd en onvoldoende gerepeteerd. De eerste ronde was nodeloos ingewikkeld (bedacht door de uitbater van een escape room...) en de tweede (de Mestreechter taol quiz) was veel te gemakkelijk. Van Eerd wist niet goed te improviseren. Ik had liever Hadewych Minis op die plek gezien.
    • : is gewoon zichzelf en dat is ook goed zo. Geluidsniveau was net iets te hard (voor de tv in elk geval). Vond de keuze van de drie nummers niet optimaal; Mestreech is neet breid sjoenkelde eigenlijk nog het best weg.
    • Bredestraat: de diverse (carnavals)verenigingen deden hun best, maar het koninklijk gezelschap lag achter op het schema en Penn probeerde er de pas in te houden. Beppie Kraft was al heel gevat tegenover de journalisten en zong als altijd de sterren van de hemel. Fashionclash probeerde ook humoristisch te zijn, maar ik denk dat maar weinig tv-kijkers begrepen zullen hebben dat hier het onderwerp 'mode' gepresenteerd werd.
    • Vrijthof: ja, het was natuurlijk geweldig om dat bomvolle, oranje gekleurde plein vanuit de lucht te zien. Met heb ik helemaal niets. Maar ja, dat is Koningsdag: voor elk wat wils. De slotwoorden van de koning waren volgens mij zeker welgemeend.
    Wat vonden anderen ervan?
    Last edited by El Loco; 1 mei 2022, 10:30. Reden: foutje

  • #2
    Koningsdag 2022
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Wat vonden anderen ervan?
    'Onsser stadt in sulken gedranghe',leek haast van toepassing.
    Zelf vond ik de aankomst op de Servaasbrug ook heel aantrekkelijk. Wel vreemd om daar ineens een bus te zien, en dan ook nog 'tegen het verkeer in'. En ja, mw. Penn-Te Strake deed het prima. Overigens vond ik het frappant dat zij in het lichtrose ging, terwijl de koningin een diepcerise japon droeg. Dat veronderstelt serieus overleg tussen de dames. Van de neven en nichten heb ik er geen enkele gezien, maar ja, ik keek dan ook slechts met een half oog.

    Wat vond ik ervan? Ik vind, dat het vooral een jaarlijks terugkerend festijn moet blijven, al zou enige educatie van de jeugd - in aanmerking van hetgeen ik op een nieuwsite zag langskomen - misschien niet overbodig zijn. Ik hoop dat Koningsdag verbindt. Wel vertelt men mij dat op 'sociale media' werd gekankerd over de kosten van het feest. Maar die zijn Willem-Alexander niet aan te rekenen. Hij heeft zichzelf niet uitgenodigd, wij hebben hem dit feestje aangeboden. Dan moet je niet zeuren over de kosten.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 april 2022, 00:10.

    Opmerking


    • #3
      "Wat vonden anderen ervan?"

      Goede vraag El Loco.
      En het eerlijke antwoord is dat ik het oprecht niet weet.

      Ik heb niets met het Koningshuis, maar ben ook zeker geen Republikein.
      Ik vind het prima zoals het is, al zou ikzelf, als ik Willem-Alexander was, zeggen "zoek je een andere gek!!".
      De Koninklijke familie kan niets goed doen.
      Een kwestie van tijd en ze worden gewoked.

      Maar ik dwaal af.
      De Koningsdag in Maastricht lijkt me wel geslaagd, al was het maar door het prachtige weer.

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
      (..) Jon van Eerd: als quizmaster vond ik hem geen succes. De quiz was slecht georganiseerd en onvoldoende gerepeteerd. De eerste ronde was nodeloos ingewikkeld (bedacht door de uitbater van een escape room...) en de tweede (de Mestreechter taol quiz) was veel te gemakkelijk. Van Eerd wist niet goed te improviseren. Ik had liever Hadewych Minis op die plek gezien.
      Neen, de quiz was geen succes.

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
      (..) De Universiteit Maastricht kwam er daardoor bekaaid af. De twee leidende UM-vrouwen (voorzitter Pamela Habibovi? en rector Rianne Letschert), toch een uniek duo in Nederland, probeerden een gesprekje met het koningspaar aan te knopen, maar het lukte niet boven de herrie uit te komen. Ik denk niet dat Amalia in september naar Maastricht komt. (..)
      Neen natuurlijk komt Amalia niet naar de jongste universiteit (de OU in Heerlen tel ik even niet mee) van Nederland.
      Men zal altijd kiezen voor een meer pretentieuzere universiteit (Leiden?) of wellicht gewoon voor Amsterdam, Rotterdam of Utrecht.
      Nog grotere acht ik de kans dat ze naar het buitenland gaat.

      Was ook een blunder om Rianne Letschert en Pamela Habibovic juist op die plek te zetten.

      Maar, los van het feit dat Rianne Letschert dus op de verkeerde plaats stond, moet ik wel een compliment geven aan Serve Hermans die alles had geregisseerd.
      Dat was een gouden greep

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
      (..) Presentatie Brightlands campussen: goed idee om de kennismaking met het 'bourgondische' Limburg, wat toch al gauw oubollig wordt, in een innovatief jasje in te pakken (Mosa Meat, Venlose supertomaten en bio-wijn uit Vijlen).
      Persoonlijk vond ik het gesprek met hoogleraar en oprichter van Mark Post van Mosa Meat een van de drie hoogtepunten.
      Maar dat komt wellicht door het feit dat ik gefascineerd ben door (deze) wetenschap.

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
      Vrijthof: ja, het was natuurlijk geweldig om dat bomvolle, oranje gekleurde plein vanuit de lucht te zien. Met heb ik helemaal niets. Maar ja, dat is Koningsdag: voor elk wat wils.
      Ik zou nooit naar een concert van Rowwen Heze gaan, maar ik krijg (wellicht super chauvinistisch!) wel altijd kippenvel als ze (Het is een kwestie van geduld) "Limburg" zingen en een hele mensenmassa zingt mee.
      Dat was mijn 2de hoogtepunt.

      Maar..... mijn allermooiste hoogtepunt is een heel korte moment dat wellicht de meesten over het hoofd hebben gezien.
      Het gebeurde bij de "Poort naar Europa" bij Het Bat cq de Graanmarkt.
      Daar was een Poort gebouwd en bekleed met tegels getekend door mensen met een verstandelijke beperking (Ik hoop dat ik het goed zeg).
      Deze mensen hadden een land of symbool getekend en dat was gebrand op een tegel die bevestigd was aan de Poort.
      Symbolisch zaten ze aan een tafel links van de poort nog wat te tekenen/verven.
      Maxima werd uitgenodigd om een vakje in te kleuren. Uiteraard deed ze dit en toonde zij empathie richting deze kunstenaars.
      Maar, ook Maxima moest door. Rustig legde ze haar penseel neer en draaide ze zich voorzichtig om, om door de Poort te lopen en haar route te vervolgen.
      Net op dat moment stak - heel timide - een van deze kunstenaars achter de tekentafel, een donkere jongen van naar schatting 20-25 jaar, nog even de hand uit naar Maxima.
      Maxima had het bijna niet meer gezien, maar in een ooghoek zag ze het gelukkig.
      Ze nam deze hand hartelijk in ontvangst en schudde ze heel liefdevol.
      De blik en voldoening van deze licht verstandelijke jongen, heel timide, en het enthousiasme van Maxima richting deze uitgestoken hand vond ik het absolute hoogtepunt van het bezoek.
      Het duurde wellicht maar 3-4 seconden en kreeg op de TV verder geen aandacht.










      Last edited by Pier; 30 april 2022, 00:21.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Een mooie samenvatting El Loco
        Iedereen ziet en beleeft het anders en dat is maar goed ook.

        Ingrid M.H.Evers tegen het verkeer in rijden deed Prinses Beatrix en Claus van Amsberg ook al in hun Mercedes cabrio 1966 ter gelegenheid van hun bezoek dus dat zal een gewoonte geworden zijn.
        Wij stonden toen netjes in een rij te zingen in opdracht van zuster Theadule van de kleuterschool. Anders hadden we nog wat rolletjes carnaval slingers kunnen gooien. Mocht niet

        Pier
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Neen natuurlijk komt Amalia niet naar de jongste universiteit (de OU in Heerlen tel ik even niet mee) van Nederland.
          Men zal altijd kiezen voor een meer pretentieuzere universiteit (Leiden?) of wellicht gewoon voor Amsterdam, Rotterdam of Utrecht.
          Nog grotere acht ik de kans dat ze naar het buitenland gaat.
          Ja, Leiden is traditioneel de universiteit waar de Oranjes studeren, alhoewel er ook wel eens eentje voor Groningen of Utrecht heeft gekozen, meen ik. Maastricht valt af omdat vrijwel alle studies in het Engels worden aangeboden (waar ik overigens een voorstander van ben; de rol van het Nederlands en andere kleine, Europese talen is in de wetenschap zo goed als uitgespeeld). Maar voor het toekomstig staatshoofd van het Koninkrijk der Nederlanden is dat waarschijnlijk een brug te ver. Alhoewel, ik las ergens (in een roddelrubriek?) dat Amalia een voorkeur zou hebben voor Duitse jongemannen, omdat die minder lomp zouden zijn dan Nederlandse. En ja, Duitse studenten zijn er volop in Maastricht, zowel aan de UM als aan de diverse kunstopleidingen. Dus wie weet...

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          De blik en voldoening van deze licht verstandelijke jongen, heel timide, en het enthousiasme van Maxima richting deze uitgestoken hand vond ik het absolute hoogtepunt van het bezoek.
          Was inderdaad een mooi moment. Al zou er niets anders zijn, dan maakt dit zo'n dag de moeite waard.

          Opmerking


          • #6
            Last edited by burgemeester; 1 mei 2022, 07:37.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Door onze toevallig strategische opstelling kon mijn kroost de voltallige koninkljke familie een box geven. Toen Beppie begon te zingen -loat us saame vaan ut leeve geneete-, ik mijn gezin genietend voor me zag, de zon scheen en prinses Laurentien ondertussen een geanimeerd praatje maakte met mijn dochter was deze heer in de zevende hemel. Wat een verrukkelijk moment. Wie de Limburger van donderdag bewaard heeft treft juist dit moment, met burgemeester op de achtergrond, op de voorpagina.
              Sjiek dat de familie 'Burgemeester' er live bij was! En dan ook nog op de voorpagina van De Limburger belanden (de bewuste foto heb ik in de digitale versie niet kunnen terugvinden). Ja, dat gelukzalige gevoel hebben wij televisiekijkers natuurlijk moeten missen.

              Opmerking


              • #8
                Ik heb niets met Koningsdag. Aan mij niet besteed. Was wel goed georganiseerd en ik had slechts even de rol van de koning willen overnemen: DE hap in de rijstevlaai van Hermans.

                Opmerking


                • #9
                  Geweldig leuke foto's op Koningsdag 2022 (Wikipedia): https://nl.wikipedia.org/wiki/Koningsdag_2022

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X