Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kletskousen.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • L1Nieuws + NOS journaal hebben weer eens naar één gemeenteraadslid geluisterd die niet wist waar de klepel hing, in 2019, toen de walmuur naast het rondeel "de Vief Köp" instortte en een ongefundeerd bedrag noemde voor de herstel werkzaamheden.
    Want uit onderzoek nadien bleek er veel meer aan de hand te zijn, dan alleen dat instorten van het stuk vestingwerk. De budgetten zijn pas in 2022 na veel hoogst noodzakelijk onderzoek vastgesteld.
    L1Nieuws en NOS vergelijkt 2019 appels met 2022 peren.
    Last edited by Antonius; 5 juni 2024, 10:43. Reden: typo
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • Valt ook op wie het tegen L1 Nieuws heeft verteld. Haet ende Nijt​
      https://nos.nl/artikel/2523195-herst...en-euro-kosten

      Ron Werné sinds september 2022 werkzaam bij de gemeente Maastricht en voorheen bij architectenbureau Satijn+
      Lees wat er in het artikel staat.

      gaat kosten, of zal kosten, of moest kosten, of mag kosten
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking


      • Ja hoor
        https://www.limburg.nl/actueel/nieuw...aalt-limburgs/

        google vertaald nu ook in limburgs

        we zijn er blij mee
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking


        • Ligt er maar aan in welk Limburgs…..

          Volgens mij zijn er wel honderd-én-een varianten te bedenken en dan laat ik de gebieden rond het tegenwoordige Parkstad en Vaals nog buiten beschouwing
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            Even de proef op de som genomen, maar bij mij staat het Limburgs (wat dat dan ook mag zijn) nog niet in de lijst van talen waaruit Google vertaalt.

            Opmerking


            • Beste Ingrid M.H. Evers,
              misschien gebruik je de verkeerde browser, het moet een Google webbrowser zijn. Google Chrome!
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking


              • Ja zijn de André Rieu concert dagen nu voorbij of wat?
                Aha laatste is 21 juli 2024, net gevonden op internet.

                Ik merk er niks van verder weg wonende, maar vind het wel leuk dat zo een man met orkest en zijn hele ensemble zoveel internationale bezoekers en gasten naar Maastricht brengen kan.
                Wat ik wel merk is dat prijskaartjes in de de horeca behoorlijk stevig zijn. En dat niet eens aan het Vrijthof zelve.
                10€ Hupstezenoch allemaol?
                Ze zullen zich echt nog eens moeten bezinnen. Weldra is Maastricht onbetaalbaar voor bezoekers.

                Iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afdanking
                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                  Ja zijn de André Rieu concert dagen nu voorbij of wat?
                  (…)
                  Wat ik wel merk is dat prijskaartjes in de de horeca behoorlijk stevig zijn. En dat niet eens aan het Vrijthof zelve.
                  10€ Hupstezenoch allemaol?
                  Ze zullen zich echt nog eens moeten bezinnen. Weldra is Maastricht onbetaalbaar voor bezoekers.
                  De horeca is zo ongeveer de enige bedrijfstak, zeker in Maastricht, waar je absoluut geen medelijden mee moet hebben als ze weer eens gaan klagen.
                  Deze bedrijfstak floreert dat het barst in Maastricht.

                  Het is echt niet meer leuk om in Maastricht een terrasje of restaurant te bezoeken.
                  Veel te duur en meestal langzame/slechte bediening die veelal ook nog Engels spreken.

                  Overigens heb ik weinig moeite met de Engelstalige bediening, want ik red me wel in ruime mate daarmee, maar het zou van een enorme gastvrijheid getuigen als dat Engels personeel op z’n minst moeite zou doen om de meest basale Nederlandse begroetingswoorden in het (gebroken) Nederlands te doen cq te leren.

                  Onlangs heb ik een wat uitvoeriger gesprek gehad met een Amerikaanse studente in de bediening van Dadawan tegenover het station.
                  Om te beginnen verontschuldigde ze zich dat ze geen Nederlands sprak, maar wel “ goedendag “ of “ hoe gaat het “.
                  Maar dan verbaast het mij dat ze al 2 1/2 jaar in Maastricht studeert aan de UM en niet verder is gekomen dat een paar basale woordjes……

                  Rare mensen die studenten……

                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • een les programma, in Nederlandse taal zou de UM
                    wel sieren.
                    in plaats dat Nederlandse studenten verplicht engels moeten volgen.
                    verder is het niet meer leuk voor ons een terrasje pikken met deze prijzen
                    en dan ook nog tafels gereserveerd, voor alleen als je een lunch of diner neemt.
                    welkom in onze eigen stad .

                    dus lekker de fiets naar Kan .of Lanaken..
                    lekker bier minemaal 25 cl waar je in Maastricht al 3,50/390 betaalt.

                    Opmerking


                    • Tja, is wel een opgave. Inburgeringscursus voor studenten! En wie gaat die lessen geven? Juist personeels tekort.
                      De helft van de studenten moet eerst nog een beetje opgevoed worden. En dan kunnen we met dat Nederlands of Mestreechs beginnen.

                      Ik zou er wel een uurtje per ochtend aan willen besteden, maar helaas heb ik geen aktes die gevraagd worden als voorwaarde om les te geven.
                      Zet euch met eur kloete neer en haow de bakkes es iech aon 't woord bin.

                      Ik zie de krantenartikelen al; Docent is grensoverschreidend vijandig
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking


                      • Ik heb er al een paar uit de straat waar ik woon zover gekregen dat ze 's ochtends goede morgen terug zeggen.

                        hé he, een succes verhaal. wow.
                        Iets te oud voor re-educatie
                        iets te jong voor afdanking
                        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                        Opmerking


                        • Over die HoReCa.
                          Ik ging als groot oom met het achterneefje door de stad wandelen zeer recent en zouden dan een hapje willen doen. Bij een Chique Café die ook eetcafé zijn.
                          één kroket en tien frietjes ernaast op het bord 7€ alstublieft dank je wel voor het kindermenu.
                          Heel apart was het niet, prefab frieten en de mora kroket.

                          Als ik ze zelf maak (en dat kan ik) voor een stuk of 8 kroketten met friet ben ik per portie 3,5€ kwijt en dan is het allemaal vers.

                          Volgende keer als ik het achterneefje meeneem om te wandelen gaan we eerder naar huis met de bus en maak ik het hapje thuis.
                          Iets te oud voor re-educatie
                          iets te jong voor afdanking
                          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                          Opmerking


                          • Een gewetensvraag.....

                            Deze zomer worden wij niet echt verwend met zomerse (zwem)dagen.
                            Als die er al zijn is het personeel van zwembad De Geusselt (terecht?) aan het staken en is het zwembad gesloten.

                            Maar, gelukkig is Pier lid van de (besloten) vereniging zwembad Jekerdal.
                            In begin van de vereniging Zwembad Jekerdal (1984/1985) was Mestreechs de voertaal.
                            Dat is de afgelopen pakweg 2 decennia totaal veranderd.

                            Nu is ABN de meest gebruikte voertaal in dit zwembad en zijn regels behoorlijk aangescherpt.
                            Het aanscherpen van enkele regels was en is over het algemeen een prima ontwikkeling.
                            Het zwembad voelt als een lokaal paradijsje. Geen storende rumoerige groepen, geen muziek en je hebt het idee dat je een GSM gewoon op je handdoek kunt laten liggen als je even naar het restaurant loopt.

                            Rookverbod
                            Tijdens de Algemene Leden Vergadering van 8 april 2024 werd ook bepaald dat er nu een algeheel rookverbod geldt binnen het terrein van het zwembad.
                            Nu heb ik nooit gerookt en vind ik het wel storend om naast een roker op het terras te zitten, maar ben ik ook voor een algemeen rookverbod (in een zwembad)?
                            Ik weet het niet. Schiet het niet door?

                            Afgelopen donderdag, de buitentemperatuur was 28 graden en het water in het zwembad neigde naar de 24 graden, ging ik rond 18.00 uur naar het zwembad voor wat baantjes te trekken.
                            Aangekomen op de ligweide gooide is mijn rugzak neer en begon met het uitpakken van mijn handdoek.

                            Naast mij lag een jonge vrouw van begin twintig.
                            Ik zag dat zij een sigaret aan het roken was.....

                            Zij lag pakweg 1-1,5 meter van mij verwijderd en ik rook de sigaret niet. Als ik niet toevallig haar kant uit had gekeken, had ik niets gemerkt en/of geroken.
                            Nu is een (on)geschreven regel dat leden van het zwembad elkaar aanspreken op hun gedrag.

                            Wat moest ik nu doen??
                            Deze jonge vrouw aanspreken met de opmerking dat het verboden is hier te roken of het gewoon negeren?? Een gewetensvraag.....

                            Ik besloot haar niet aan te spreken. Ik had er immers geen last van en verder reageerde ook niemand. De onderlige afstand tussen alle aanwezigen was dusdanig dat het ook niet aannemelijk was dat anderen eer last van hadden.
                            Net toen ik klaar was om in het water te gaan zag ik een vrouw, ik schatte haar dik in de zeventig, naar de rokende jonge vrouw lopen en hoorde ik dat ze deze jongedame keurig netjes wees op het feit dat er niet gerookt mag worden in het zwembad.
                            De jonge vrouw verontschuldigde zich en gaf aan dat ze dit niet wist

                            Nu miste ik net of ze terstond haar sigaret doofde of dat de sigaret al zover op was dat ze sowieso stopte met roken.
                            Zelf ging ik wat baantjes trekken, maar de gedachte bleef en blijft mij bezighouden of ik nu wel of niet iets had moeten zeggen over dit roken??

                            Schieten we niet door met alle ge- en verboden of getuigt het net van betrokkenheid als je mensen aanspreekt op hun gedrag in strijd met een afspraak?
                            Een gewetensvraag dus......
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Poe, lid van zwembad Jekerdal !
                              Mazzelaar.

                              Als je nu rechtop staand aan de rand van het zwembad met je piemel in het zwembad water pist, wat is dan het verdict ?
                              Ja eenvoudiger kon ik nu even niet bedenken.

                              Welke regels we volgen is toch heel basaal.

                              Ik ruik elke rokende persoon op 15 meter afstand (zonder wind) en dan ben/word ik al kortademig. Idem met parfum en oude tweetakt brommers of slecht verbrandende auto's.
                              Een gewetensvraag?
                              Ik denk dat je gewoon paal en perk eraan moet stellen, aan de luchtvervuiling.
                              Iets te oud voor re-educatie
                              iets te jong voor afdanking
                              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X