Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Villa met veranda - Bosscherveld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Villa met veranda - Bosscherveld

    Bij het onderwerp Flikken Maastricht, stelde onze Haas de volgende vraag.

    Oorspronkelijk geplaatst door Haas
    ... Wel grappig, waar Angela/Eva dat vals geld moest overhandigen, daar woonden ooit drie kunstenaars die ze de ''stads-indianen'' noemden.
    Achter dat het bij Industrieweg 2 stond een grote villa met een veranda.
    Heeft iemand daar toevallig fotomateriaal van?
    Vraag aan Haas: klopt het adres wel?
    Via Bing Maps heb ik de hele Industrieweg en omgeving bekeken.
    Het enige wat er een beetje op zou kunnen lijken, is het volgende.

    Macaroni- en vermicellifabriek J. Pagnier fils & Co;
    Industrieweg 12, Maastricht.

    Zie ook: http://www.mestreechonline.nl/forum/...read.php?t=804 .
    Met name bericht #12.

    Ook heb ik de opname van Flikken Maastricht van gisteravond 15-01-2010 nog eens bekeken, maar ik kan met de beste wil van de wereld geen villa ontdekken op dat stortterrein, en in de scene zoals jij die omschreven hebt.

    Ik ga nu beginnen met lezen in het boekwerk "Bosscherveld & Belvédère"; deelraport 6 van de Stichting Werkgroep Industriële Archeologie Maastricht.
    Zodra ik daar iets gevonden heb, wat aansluit op de vraag, dan vermeld ik het wel.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
    Bij het onderwerp Flikken Maastricht, stelde onze Haas de volgende vraag.



    Vraag aan Haas: klopt het adres wel?
    Via Bing Maps heb ik de hele Industrieweg en omgeving bekeken.
    Het enige wat er een beetje op zou kunnen lijken, is het volgende.

    Macaroni- en vermicellifabriek J. Pagnier fils & Co;
    Industrieweg 12, Maastricht.

    Zie ook: http://www.mestreechonline.nl/forum/...read.php?t=804 .
    Met name bericht #12.

    Ook heb ik de opname van Flikken Maastricht van gisteravond 15-01-2010 nog eens bekeken, maar ik kan met de beste wil van de wereld geen villa ontdekken op dat stortterrein, en in de scene zoals jij die omschreven hebt.

    Ik ga nu beginnen met lezen in het boekwerk "Bosscherveld & Belvédère"; deelraport 6 van de Stichting Werkgroep Industriële Archeologie Maastricht.
    Zodra ik daar iets gevonden heb, wat aansluit op de vraag, dan vermeld ik het wel.
    Sjef niet alle opnames worden in Maastricht opgenomen, de meeste in de studio in Amsterdam.
    Zo was voorheen het Knijpke het woonhuis van Eva en Wolfs, het Knijpke is helaas failliet en gesloten.
    Nu hebben ze dit nagebootst in een studio in Amsterdam
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Nee, die Villa die lag verderop, voorbij het hek waar Angela doorheen liep. Het leek wel een wild-west-gebouwtje, ik kan me herinneren dat er van die enge dingen aan de rand van de veranda hingen. Het zag echt uit als een country-achtig iets.




      Ik heb voor het laatst post bezorgd op de Industrieweg ergens in 1996. Daarna heb ik ruim 11 jaar Daalhof gehad.

      De villa zal zijn afgebroken in het kader van het Belvedere-project, en lag als je voor het hek stond, aan de linkerkant, ongeveer 50 meter van het hek vandaan. Overigens kwam je het terrein niet op, als je grote poststukken had, moest je maar zien hoe je ze kwijt raakte, dar in the middle of nowhere.
      Last edited by Haas; 21 januari 2010, 18:54.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Overigens, het eerstvolgende bewoonde object ligt voorbij het tunneltje, aan de rechterkant van de spoorlijn, en is een van de voormalige sluiswachtershuisjes, Sillebergweg 1.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Het gebouwtje waar ik het over heb, staat er niet meer. Daarom vroeg ik al of iemand er nog foto's van had.

          De rode pijl verwijst naar de plek waar het ongeveer gestaan heeft.


          Het hek werk moet er overigens nog steeds zijn, want anders kon Angela daar nooit doorheen gelopen zijn, het bevindt zich pal naast het tunneltje, maar is niet op deze afbeelding te zien, gek genoeg. Misschien lag het iets verder terug, maar je moest om bij de Sillebergweg 1 te komen, onder het spoortunneltje door, en daarbij passeerde je geen kek, Je ging parallel aan een hek dat het terrein van de vuilstortplaats afsloot, dat bevindt zich links langs de Industrieweg, het gebouw waar Sjef het over heeft, lijkt in de verste verte niet op een villa, het zijn meer fabrieksgebouwen, en heel ander van kleur.
          Bestanden bijvoegen
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Bedankt voor de informatie, Haas.
            Op een rustig moment van de dag (zal vanavond zijn) ga ik zoeken in het boek dat ik reeds vermeldde.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Wat mij dus niet helemaal zint, is dat het hekwerk niet te zien is via Bing. Naar mijn gevoel lag de villa overigens wel iets verder dan waar de pijl heen wijst, maar gek genoeg is er dichterbij het tunneltje een kale plek te vinden, waar een woning gestaan kan hebben.

              Zoek het dus in diezelfde omgeving.
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #8
                Je ziet voor het bruggetje dus duidelijk een kale plek in het landschap.
                Dat wijst meestal op een gebouw dat er ooit gestaan heeft.
                Tevens vond ik een foto van het bruggetje, maar net niet het gedeelte waar het om zou moeten gaan.



                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Dat is de kale plek die ik bedoelde, alleen ligt die naar mijn gevoel veel te discht bij het tunneltje. Er was toen een ijzeren hek, waarvan dat paaltje mogelijk een overblijfsel is, met daaraan een brievnbus bevestigd. Waar die gebleven is op de foto, geen idee.


                  Toch liep Angela overduidelijk door een hekwerk heen, wellicht op een andere plek aan de Industrieweg, hoewel dat raar is, want verderop zou ze zo door hebben kunnen lopen, als je Bing mag geloven. Ik raad niemand aan om daar in het donker alleen te lopen, overigens. de plek is niet voor niets uitgekozen als lokatie voor de overhandiging.........
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #10
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 december 2021, 15:03. Reden: herstel diakritische tekens

                    Opmerking


                    • #11
                      Dat zou het hekwerk in de lengterichting kunnen zijn. Die steenbrekerij zal ook best een kantoor hebben gehad, maar het lijkt me niet in de vorm van een villa, of landhuis, of wat dan ook te zijn neergezet.

                      Voor zover ik weet, lag het tegen de vuilnisberg op, die toen al bedekt was met aarde.

                      Ik benbenieuwd of er toch nog mensen zijn die zich dit kunnen herinneren. Die veranda leek nog het meeste op de uitbouw die je vaak ziet bij die houten woningen die je vaak ziet in het zuiden van de Verenigde Staten. Het had iets ''cowboy-achtigs''. Zo herinner ik het mij.
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #12
                        Na lang zoeken, heb ik een afbeelding gevonden die hopelijk voldoet aan de omschrijving zoals onze Haas die gaf.
                        Het zou dan moeten gaan om de villa Ceres, die behoorde bij de stoombierbrouwerij Ceres van Joseph Regout.
                        De bouwvergunning voor de villa werd in het jaar 1887 ingediend.
                        In 1935 werd het terrein - met daarop de brouwerij en de villa - aangekocht door aardewerkfabriek Sphinx.
                        Tevens zijn er archiefstukken (1934 en 1935) over de verkoop van het oude stort naast villa Ceres aan de gemeente Maastricht.
                        Bedenk ook, dat we praten over een periode dat het betreffende gebied nog deel uitmaakte van de gemeente Oud-Vroenhoven; nadien door de gemeente Maastricht geannexeerd in 1920.
                        Ook hebben zich gedurende een bepaalde periode naamswisselingen voorgedaan, wat straatnamen betreft.

                        Maar ja, bekijk eerst maar eens de onderstaande foto; komt het overeen met hetgeen onze Haas nog in zijn geheugen heeft bewaard?

                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Weliswaar is bovenstaande afbeelding de "Villa Ceres", behorend bij de stoombierbrouwerij "Ceres" van Joseph Regout, maar dat lag op een langgerekte kavel, dat nu wordt aangeduid met het adres Bosscherweg 247-249.

                          Resteert de vraag: waartoe behoorde dan wel die villa met veranda?

                          In 1897 startte aan het eind van de Industrieweg de bouw van een steenfabriek van Baeten en Lalieu uit Roggel.
                          De locatie was op een terrein tussen de Sillebergweg en de Industrieweg.
                          De steenfabriek lag zeer gunstig doordat het transport van grondstoffen en producten, via een tunnel onder de spoorlijn, per schip via de Zuid-Willemsvaart plaatsvond.
                          Later, in 1908, kreeg de fabriek de naam "Stoomsteenfabriek en Kiezelexploitatie Belvédère".



                          Bronmateriaal.
                          Deelrapport 6
                          Stichting Werkgroep Industriële Archeologie Maastricht
                          Bosscherveld & Belvédère
                          Industriterrein en uitbreidingsgebied van Maastricht
                          Dit boek is nog te koop via het SHCL.
                          http://www.shclimburg.nl/publicatiesbestellen.htm .

                          Webpagina Marres: http://www.marres.nl/steenfabriek.htm .

                          Lees ook Kroniek editie #3 via de webpagina van Belvédère Maastricht.

                          http://www.belvedere-maastricht.nl/kroniek.html .

                          Daar doet mevrouw Lida van Mulekom haar verhaal tijdens haar verblijf gedurende de periode 1954 tot en met 1962.
                          Last edited by SJEF †; 17 januari 2010, 07:50. Reden: toevoeging afbeelding
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            Als dit het oorspronkelijke uiterlijk is van hetgeen ik in gedachten heb, dan hebben ze het gebouw flink gekortwiekt.

                            Wat ik in gedachte heb, is veel lager, het had slechts 1 verdieping, plus een dak-constructie, dus mogelijk twee etages. En daar voldoet dit fraaie gebouw helaas niet aan.

                            Ware er in 1996 een mestreechonline geweest, ik had er een foto van gemaakt. Maar internet stond toen nog in de kinderschoenen.

                            Wellicht is het toch het gebouw, maar qua uiterlijk herinner ik me dit totaal niet.
                            I am not a complete idiot. Some parts are missing

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik zie op de afbeelding van Sjef een gebouw, dat aan mijn beschrijving voldoet. Hoogte klopt, vorm van de veranda klopt, alleen de ligging ten opzichte van het spoortunneltje kan ik niet plaatsen.
                              Bestanden bijvoegen
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X