Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Dibbets en nu wijlen excellentie?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Dibbets en nu wijlen excellentie?

    14 oktober 2011
    Dagblad De Limburger:

    Het hele artikel is te lezen op: http://www.breurhenket.com/MO/Ennu.pdf
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Mooi verhaal en mooie foto! Ik ben in elk geval vóór het terugplaatsen van het monument in de vestingwerken, die hopelijk na het omleggen van de Noorderbrugafrit fraai gerestaureerd gaan worden.

    Opmerking


    • #3
      Grappig detail:

      We hebben hier maandenlang met verschillende mensen de zoektocht naar de schat van Ambiorix gespeeld. In dat spel, lokatie Centre Ceramique, hangt in de tentoonstelling ''De dorst van Maastricht'' (of Limburg, dat weet ik even niet meer), een schilderij met deze persoon, exact deze afbeelding dus. In werkelijkheid hangt dit schilderij in Venlo.

      Ik ging er voetstoots vanuit dat dit Dibbets was.

      TOT ik dus in het Limburgs Museum in een van de zalen over Limburg ditzelfde schilderij zag hangen. Maar ik weet zeker dat daar een ANDERE naam bij werd vermeld.

      Ik zou weleens willen weten hoe dat precies zit. Is dit Dibbets, dan heeft het Limburgs Museum in Venlo het fout.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        Grappig detail:

        Ik zou weleens willen weten hoe dat precies zit. Is dit Dibbets, dan heeft het Limburgs Museum in Venlo het fout.
        Volgens mij ligt Dibbets onder de grond en is die man een bezoeker

        Dibbets zag er zo uit:

        Opmerking


        • #5
          Ik heb het niet over de staande man naast het monument, ik heb het over de foto van de persoon op het schilderij. Die kennen veel spelers van ''Ambiorix''.


          In de papieren versie van het artikel staat die foto naast de foto die jij in dit bericht hebt gebruikt.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
            Ik heb het niet over de staande man naast het monument, ik heb het over de foto van de persoon op het schilderij. Die kennen veel spelers van ''Ambiorix''.


            In de papieren versie van het artikel staat die foto naast de foto die jij in dit bericht hebt gebruikt.
            Duidelijk en helder.

            Opmerking


            • #7
              Onderin het artikel in DDL staat de foto (van het schilderij) die ik bedoel.

              Ik heb hem uit een scene uit het Ambiorx-spel geplukt, omdat die in DDL een stuk onscherper is, maar het gaat overduidelijk over dezelfde persoon.


              Heel simpel: wanneer dit toch Dibbets is, waar ik wel vanuit ga, is er een fout opschrift te zien in Venlo, zoals ik al zei.
              Bestanden bijvoegen
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #8
                Goed gezien Haas!

                Opmerking


                • #9
                  de kleuren-afbeelding laat hem wel zien in iets jongere jaren.


                  Wie binnenkort naar Venlo gaat, en per ongeluk in het Limburgs Museum belandt, mag de afbeelding eens gaan checken, en kijken welke naam eronder staat.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                    Wie binnenkort naar Venlo gaat, en per ongeluk in het Limburgs Museum belandt (...)
                    Ik even niet meer. Een prachtige collectie, maar dan tentoongesteld in een soort historisch pretpark. Kinderen moeten het immers ook leuk vinden.... Hopen we toch dat het nieuw in te richten Museum aan het Vrijthof een wat meer volwassen benadering kiest.

                    (Overigens vond ik de zaal met de middeleeuwse heilige beelden zeer indrukwekkend. Mooiste ruimte van het museum, wat mij betreft).

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb begrepen dat het high tech gedeelte van het museum sterk gaat lijken op dat van het Markiezenhof in Bergen op Zoom.

                      Daar sta je bij een bepaald object onder een soort ''audio-douche'' wanneer je een bepaald object passeert, dat bepalend was voor de geschiedenis. Als je er niet pal onder staat, hoor je niets, en zo kunnen anderen passeren zonder dat ze last hebben van de uitleg die jou wordt gegeven.
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #12
                        Zo'n zelfde systeem heb ik voor de eerste keer gezien/gehoord in 'The Churchill War Rooms' in Londen. Daar hoorde je de verschillende legendarische speeches van Churchill ('we shall fight on the beaches...') in van die audiodouches.

                        Van Dibbets naar Churchill....

                        Opmerking


                        • #13
                          "De gemeente vindt de hele discussie voorbarig" lees ik in betreffend artikel over Dibbets.

                          Hoezo voorbarig? vraag ik mij en anderen af. Net nu is het moment om eventueel onderzoek naar de stoffelijke resten van Dibbets in te plannen. Titus Panhuysen heeft ooit wel onderzoek gedaan naar de grafkelder van Dibbets, maar van dat onderzoek is blijkbaar geen verslag gemaakt.
                          Wordt er op een later tijdstip door dezelfde gemeente gezegd dat het nu te laat is om onderzoek in te plannen?

                          Opmerking


                          • #14
                            Laten we hopen dat Wil Lem, Stg. Maastricht Vestingstad en anderen in het komende Vestingoverleg met Gemeente Maastricht samen de gemeente kunnen overtuigen deze kwestie voorgoed te klaren.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              "De gemeente vindt de hele discussie voorbarig" lees ik in betreffend artikel over Dibbets.


                              Hoezo voorbarig? vraag ik mij en anderen af. Net nu is het moment om eventueel onderzoek naar de stoffelijke resten van Dibbets in te plannen. Titus Panhuysen heeft ooit wel onderzoek gedaan naar de grafkelder van Dibbets, maar van dat onderzoek is blijkbaar geen verslag gemaakt.
                              Wordt er op een later tijdstip door dezelfde gemeente gezegd dat het nu te laat is om onderzoek in te plannen?

                              Ter verdediging van de gemeente Maastricht wil ik jullie toch nog even wijzen op de het navolgende bericht in de thread Maaskruisend verkeer.
                              Als ik zie en lees welke (letterlijk en figuurlijk) grondverschuiving het nieuwe aanlanden van de Noorderbrug te weeg zal brengen en overigens in het verleden al te weeg heeft gebracht, dan lijkt het mij vrijwel uitgesloten dat nog iets van de stoffelijke resten van Dibbets gevonden zullen worden.

                              Mochten er desalniettemin toch nog resten worden aangetroffen, dan kan alsnog worden gekeken wat daarmee moet gaan gebeuren.

                              Om daar nu een commissie voor aan het werk te zetten vind ik echt een brug te ver....
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X