Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vetfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Zelfs met 'n loep kan ik niks zien op die plattegrond
    Wellicht weet Erik nog niet hoe hij foto's direct op MO kan plaatsen.
    Als ik hem nog eens zie dan zal ik het hem uitleggen cq voordoen.
    Je moet het gewoon even weten.

    Opmerking


    • #17
      Tedje, ben altijd bereid te leren, ik doe het via de paperclip.
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        (..)
        Ik heb m'n rijbewijs pas sinds 1960 - die 2CV heb ik 'n paar jaar later alsnog te pletter gereden tegen 'n boom op het stuk Prins Bisschopsingel dat nu ook niet meer bestaat
        Ach ja, de goede oude tijd dat er nog geen blaaspijpjes bestonden, toch?

        Ik vrees dat we off topic geraken... sorry!
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Afbeelding goede huis?

          Oorspronkelijk geplaatst door erikvanrijsselt Bekijk bericht
          Op de hoek van de Franquinetstraat en de St. Annalaan heeft tot de 70-er jaren Van Beek gewoond.
          Het huis van de foto (rechts op de hoek) ligt toevallig wel aan de overkant van de vm vetfabriek waar het gedeeltelijk afgebeelde huis links voor ligt.
          Welk huis was nou van Van Beek?
          Kiek ins nao bove !
          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

          Opmerking


          • #20
            'de Vetkoning' en 'de Rimboe'

            Grappig hoe je soms uit onverwachte hoek informatie krijgt. In gesprek liet ik ergens het woord 'vetfabriek' vallen. En toen hoorde ik:

            'Ooooooh; ja natuurlijk! Dat was Van Beek! Die noemden wij "de vetkeuning". Hij had een soort zomerhuis aan de Brusselseweg dat bij ons bekend stond als "de Rimboe". We gingen daar als koejong vaak spelen, al mocht het natuurlijk niet. Maar hij woonde bij het bedrijf, meer naar de stad, dus zag het niet.'

            'Dat "zomerhuis/buitenhuis" lag aan de oostelijke kant van de Brusselseweg, op een perceel net voorbij het Henri Jonasplein. Op de hoek zat Pans en dan kwam de Rimboe. Op een bepaald moment was het huis zo bouwvallig dat ze het hebben afgebroken en er nieuwbouw is gekomen. Op nr. 288 staat nu nog een huis met een moderne gevelsteen met dansende meisjes. Dat heet "In de Vroenhof". "De Rimboe" lag er naast aan de rechterkant, dat moet nu dus nr. 286 zijn.'
            Last edited by Clio; 13 november 2012, 23:53.

            Opmerking


            • #21
              Van Beek en Kluts

              Over de locatie van het bedrijf kreeg ik nog inlichtingen die aansluiten wat hierboven ook al aarzelend naar voren is gebracht, namelijk dat de locatie van de vetfabriek niet zonder meer identiek is met de constructiewerkplaats.

              Zoals olijfje al verduidelijkte stond het huis van 'vetkeuning' Van Beek op de zuidwestelijke hoek met de huidige Annalaan. Op de foto van Eric dus niet het volledig zichtbare pand aan de rechterzijde, maar het tegenoverliggende pand met het gemetselde balkon, waarvan olijfje hierboven zo'n prachtige ingangspartij heeft geplaatst. Oorspronkelijk was het adres Brusselseweg nr. 36, nu Sint Annalaan 36.



              Op bovenstaande foto zie je links de ingang naar het terrein van Van Beek aan de Franquinetstraat (de grijsgroene ijzeren dubbele poort). Rechts volgt het pand van de gebroeders Kluts, in het adresboek van 1958: Franquinetstraat 38. Als bewoner wordt ene G.J.H. Kluts genoems, 'constructeur'. Eén van beide broers was een buitengewoon bekwaam smid. De constructiewerkplaats was toegankelijk via de huidige dubbele deuren die je op Eriks foto ziet.

              Of de gebroeders Kluts ooit het terrein van Van Beek hebben verworven, blijft nog even een vraag. Dat zou met een kadasterkaart uitgezocht kunnen worden (maar laat die kelk a.u.b. aan mij voorbijgaan ). Duidelijk is dat de schoorsteen van de vetfabriek in ieders herinnering veel hoger was dan het exemplaar op Eriks laatste foto en dus is afgebroken.




              Wat betreft deze laatste foto: is het mogelijk te verduidelijken wat we eigenlijk zien? Van waaruit is zij genomen?
              Last edited by Clio; 13 november 2012, 17:54. Reden: correctie

              Opmerking


              • #22
                De laatste foto, met de kleine schoorsteen is genomen vanuit de achterzijde van een pand aan de Joseph Hollmanstraat. De schoorsteen is ingekort na de overname door de gebroeders Kluts. Volgens mijn kennis hadden de gebroeders Kluts de Vetfabriek in zijn geheel als constructiewerkplaats in gebruik.
                Kompleminte

                Toller

                Opmerking


                • #23
                  Van Beek en Kluts (2)

                  En nu heb ik beide heren in één bestand gevonden!
                  Het telefoonboek van 1950 vermeldt voor 'H.J. van Beek, eetbare vetten' het adres Brusselseweg 36 (tel. 5414).
                  Fr. Kluts, 'constructiewerkplaats, autoreparatie en stalling' heeft het adres Franquinetstraat 38 (tel. 3405).

                  Het was mij eerder niet duidelijk dat het oorspronkelijke adres van Van Beek (Brusselseweg 36) was overgegaan in Sint Annalaan 36 en dus niet tot de Franquinetstraat hoorde. Alleen het fabrieksterrein was in die straat gelegen.

                  Klein detail: het huis op de tegenoverliggende hoek (Sint Annalaan 34) werd in 1958 bewoond door de weduwe Gruyters.
                  Last edited by Clio; 13 november 2012, 23:40.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door erikvanrijsselt Bekijk bericht
                    De laatste foto, met de kleine schoorsteen is genomen vanuit de achterzijde van een pand aan de Joseph Hollmanstraat.
                    Voor wie ter plaatse niet zo goed bekend is betekent dat dus dat de foto naar het oosten is.

                    Op de hierboven gepubliceerde stadsplattegrond uit ca. 1935 is wel de Brusselsche weg vermeldt, maar niet deze straten. De Joseph Hollmanstraat eindigt boven de 'sc' van Brusselsche, de Franquinetstraat boven de 'w' van weg.

                    Ik neem aan dat op de foto het terrein achter de eerste muur correspondeert met de open plaats achter 'de poorten van Van Beek' en het pand met schoorsteen achter de tweede muur dan de achterbouw is van Franquinetstraat 38.

                    Het enige dat we nu nog nodig hebben is een luchtfoto.
                    Last edited by Clio; 13 november 2012, 23:35. Reden: correctie datering plattegrond

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      Voor wie ter plaatse niet zo goed bekend is betekent dat dus dat de foto naar het oosten is.
                      (...)
                      Het enige dat we nu nog nodig hebben is een luchtfoto.
                      Ik vind de luchtfoto op Google Earth niet echt duidelijk.

                      Misschien dat onderstaande foto van de Franquinetstraat richting St. Annalaan en rechts het betreffende pand van de oude Vetfabriek, enig inzicht verschaft.

                      Opmerking


                      • #26
                        Nog even ter informatie. Ik schreef dat de plattegrond uit 1920 stamde. Dat is niet juist. Op de plattegrond is namelijk de Wilhelminabrug al gesitueerd, dus een kleine onmissie mijnerzijds. De plattegrond is in elk geval vooroorlogs (WOII). Het juiste jaartal weet ik niet.
                        Kompleminte

                        Toller

                        Opmerking


                        • #27
                          herinneringen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                          Over de locatie van het bedrijf kreeg ik nog inlichtingen die aansluiten wat hierboven ook al aarzelend naar voren is gebracht, namelijk dat de locatie van de vetfabriek niet zonder meer identiek is met de constructiewerkplaats.
                          Clio heeft groot gelijk.
                          Mijn herinneringen aan Van Beek en gebroeders Kluts zijn qua locatie een beetje door elkaar gaan lopen. (dat heb je met ruim 50 jaar terug in de tijd).
                          Het moge nu dus wel duidelijk zijn dat Van Beek op de Brusselseweg 36 woonde (nu dus St. Annalaan 36) en dat zijn vetsmelterij gelegen was in de tuin achter zijn huis met een poort aan de Franquinetstraat.
                          Met daarnaast de loods van de Klutsen.

                          Aan de overkant van de Annalaan was de vm brouwerij van de Zwarte Ruiter. Toentertijd zag ik achter de muur grote bergen appels liggen. Een appeltje pikken was er niet bij want het waren voornamelijk gekwetste appelen met daarom heen grote zwermen wespen. Boeren uit de omtrek kwamen daar met paard en wagen verwerkte en dampende appeleprut halen.
                          Of moet ik ook aan die herinnering gaan twijfelen ?
                          Kiek ins nao bove !
                          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                            Aan de overkant van de Annalaan was de vm brouwerij van de Zwarte Ruiter. Toentertijd zag ik achter de muur grote bergen appels liggen. Een appeltje pikken was er niet bij want het waren voornamelijk gekwetste appelen met daarom heen grote zwermen wespen. Boeren uit de omtrek kwamen daar met paard en wagen verwerkte en dampende appeleprut halen.
                            Of moet ik ook aan die herinnering gaan twijfelen ?
                            Maak er een nieuw draadje van, Jef, anders raken we hier wel erg off topic. Al denk ik dat we DIT draadje wel ongeveer als 'rond' kunnen beschouwen.

                            Opmerking


                            • #29
                              Samenvattend het Vetfabriek:

                              De Vetkeuning Van Beek bouwde zijn woonhuis aan de toenmalige Brusselseweg 36 in 1926. In het portiek is namelijk de eerste steen geplaatst.



                              Achter het woonhuis bouwde hij de Vetfabriek. De ijzeren poort in de Franquinetstraat was de toegang voor de voertuigen naar de Vetfabriek.



                              Het naast de ijzeren poort gelegen woonhuis met de houten poort, Franquinetstraat 38, was ook van de Vetkeuning, hier werden de machines en andere zaken van de fabriek gerepareerd.



                              Nadat Van Beek zijn woning verliet, werd het gekraakt en na de ontruiming is er een bank in gevestigd geweest. Na ontmanteling van de Vetfabriek kwam pas de constructiewerkplaats in beeld.

                              In elk geval hartstikke bedank voor jullie mee speuren. Ik ben weer een stukje verder gekomen.
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #30
                                Ieck zou niet durven
                                Kompleminte

                                Toller

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X