Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Roode Haan of Roode Hen?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Als ik dat kaartje van Wigo bekijk, zit ik dan goed als ik zoek ongeveer waar nu de Enci is? Sint Pieter sectie B, blad 04. De namen Claessen en Hamelers komen daar meermaals voor.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
      Als ik dat kaartje van Wigo bekijk, zit ik dan goed als ik zoek ongeveer waar nu de Enci is? Sint Pieter sectie B, blad 04. De namen Claessen en Hamelers komen daar meermaals voor.
      Inderdaad Herman, de ENCI ligt meteen ten zuiden van Hoeve Lichtenberg, gesitueerd bovenaan het kaartje en geschreven als Ligtenberg (de oude spelling).
      Mestreechter Geis mage beleve
      en dat door te kinne geve.
      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

      Opmerking


      • #18
        De Roode Haan, Sint Pieter sectie B, blad 04, nummer 758. Eigenaar Martin Nicolaas en Maria Catharina Claessens, herbergiers:



        De Roode Hoen, Sint Pieter sectie B, blad 04, nummer 771, 773. Eigenaar Jan Claessens, landbouwer:



        Beide lokaliteiten hadden als straatadres: Maasberg

        Bron: Watwaswaar.nl
        Last edited by hermanw; 12 mei 2012, 06:31.

        Opmerking


        • #19
          Roode Hoen

          Op deze foto (afkomstig van een lezing over de Maasberg van Kevin Amendt) is duidelijk te zien dat de Roode Hoen een dubbel pand was:

          Opmerking


          • #20
            Sint Pieter oostelijk van de Maas

            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            De Groote Weert lag tegenover Maesenburg.
            De goed gedocumenteerde tekst van Leon Olislagers over het kasteeltje Hoogenweerth (zie de door Breur geplaatste link) vermeldt:
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            "Op deze kaart en de kadastertekeningen van omstreeks 1840 is tevens te zien dat het gebied direct ten noorden van het complex, de Groote Weert werd genoemd en tot de op de linker Maasoever gelegen gemeente Sint Pieter behoorde. De stroom van de Maas zal dus vroeger vermoedelijk veel oostelijker hebben gelopen".
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 september 2018, 16:00. Reden: diakritische tekens

            Opmerking


            • #21
              recapitulatie

              Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
              Is dit 'm? Willem Schrijnemakers, herbergier, had als adres Groote Weert 86. Kadaster Sint Pieter sectie C, blad 02
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 januari 2017, 12:26. Reden: wegwerken ingeslopen diakritische tekens

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                De Roode Haan, Sint Pieter sectie B, blad 04, nummer 758. Eigenaar Martin Nicolaas en Maria Catharina Claessens, herbergiers:
                Martinus Claessens (1738-1820) was hovenier, landbouwer en exploitant van de brouwerij en uitspanning "De Rode Haen" te St. Pieter. "Bij akte verleden voor notaris L.H.Wouters te Maastricht op 18 maart 1795, geregistreerd door het gerecht te St. Pieter op 20 maart 1795, verkoopt Maria Catharina Roosen, douariere (adelijke weduwe) van Joannes Jacobus de Mée, in leven schepenen-president van Luikse zijde te Maastricht, aan Martinus Claessens te St. Pieter, gehuwd met Catharina Jaspars, een goed, genaamd "Spreeuwarts Thoorenthien" (De Torentjes) - voorheen het huis 'Bovorts, Bevorts of Beauvors', te St. Pieter, voor 7000 gulden." De koper verobligeert voor een gedeelte van de koopsom o.a. zijn woonhuis met aanhorig hof en stallingen te St. Pieter langs de berg aan de Maas, genaamd "Den Rooden Haen". In plaats van een deftig buitenverblijf van Maastrichtse Magistraatpersonen, werd het gebouw gebruikt als boerenhuis, herberg enz. Le long de la Meuse 73.

                Zoon Martinus Claessens (1775-1834) en dochter Maria Catharina Claessens (1781-1855) beiden ongehuwd nemen de exploitatie van de Rode Haan over.
                Last edited by Breur; 12 mei 2012, 11:01.

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  Het huidige Gouvernement staat nét niet op de Varkensweert, wat Sint-Pieters gebied was. De situatie is goed te zien op de Kuypersplattegrond van de gemeente Sint Pieter (zie HEM, plaat 25).
                  Het huidige Gouvernement ligt volgens mij op de Kleine Weerd (ook wel het Sint Pieterseiland genoemd) ten oosten van de Maas aan de kant van Wijck.
                  De Varkens Waard lag iets ten zuidwesten hiervan, ten westen van de Maas aan de kant van Sint Pieter - Maastricht.
                  Beiden behoorden tot de Gemeente Sint Pieter.



                  Kaart 1846-1947

                  Bron: Gelderland Bibliotheek
                  Last edited by Wigo; 12 mei 2012, 17:27. Reden: Jaartal kaart
                  Mestreechter Geis mage beleve
                  en dat door te kinne geve.
                  God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                  Opmerking


                  • #24
                    Rooden Haan en Roode Hoen

                    Een algemene- en absoluut geen persoonlijke opmerking:

                    Zoals Ingrid schrijft, is historisch onderzoek inderdaad geen fluitje van een cent !

                    Echter wanneer wij ons moeite doen om historische zaken te vinden, laten wij dan ook op bijv. de juiste spelling c.q. de juiste naamsvermeldingen letten.

                    Het is niet Roode Haan, Rode Haan, Roode Hen, Rode Hen of wat dan ook, maar:

                    Rooden Haan en Roode Hoen !





                    Kaart 1846-1947

                    Bron: Gelderland Bibliotheek
                    Last edited by Wigo; 12 mei 2012, 17:29. Reden: Jaartal Kaart
                    Mestreechter Geis mage beleve
                    en dat door te kinne geve.
                    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                    Opmerking


                    • #25
                      Rooden Haan / Willem Schrijnemakers

                      Ik moet hier wel een opmerking maken. Kaartenmakers zijn niet consequent en hebben vaker moeite met locale benamingen.

                      Nog wat toevoegingen:



                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Wie beweert dat historisch onderzoek een fluitje van een cent is?
                        Het te maken huiswerk is o.a. hier te vinden:

                        http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mi...1616&milang=nl

                        Het makkelijkst lijkt mij Bevolking St. Pieter 1844.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          Ik zie op dit moment nog maar een oplossing en dat is: naar het archief en er twee sporen te volgen:
                          1. het bevolkingsregister van Sint Pieter, om deze Schreinemakers, zijn beroep en zijn adressen na te lopen.
                          2. ter extra informatie de ledenlijsten van de sociëteit Momus naslaan op de naam Schreinemakers. Of die zover terug gaan herinner ik me momenteel niet, maar het valt te proberen.
                          Misschien nog een derde spoor. Ik denk dat ook in die tijd voor een horecagelegenheid net als nu een vergunning nodig was of heb ik het dan mis? Zo'n vergunning zou dan wellicht in het archief van de gemeente Sint Pieter te vinden zijn.

                          Opmerking


                          • #28
                            Archief Sint Pieter

                            Er is relatief weinig archief van de voormalige gemeente Sint Pieter. Nummer 34 is het enige dat met drank te maken heeft, maar beslaat de periode 1905-1912 ('drank, anders dan sterke drank'). Stukken die ik persoonlijk zou raadplegen als laatste redmiddel zijn de nrs. 8 (correspondentie), 17 (verordeningen), 25 (staten bevolking) en 33 (bouwvergunningen). Maar het bevolkingsregister is het vertrekpunt in dit geval.

                            Opmerking


                            • #29
                              Varkensweerd /Varkensweert

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                              De Varkens Waard lag iets ten zuidwesten hiervan, ten westen van de Maas aan de kant van Sint Pieter - Maastricht.
                              Je hebt helemaal gelijk, Wigo: het was de bekende slip of the pen. Ik ga het hierboven aanpassen.

                              Opmerking


                              • #30
                                spelling

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                                Wanneer wij ons moeite doen om historische zaken te vinden, laten wij dan ook op bijv. de juiste spelling c.q. de juiste naamsvermeldingen letten. Het is niet Roode Haan, Rode Haan, Roode Hen, Rode Hen of wat dan ook, maar: Rooden Haan en Roode Hoen !
                                n Roode Haen) namelijk niet meer kennen en er niet aan denken. Je zult het 'Roode Hohier. Als je in een draadje 'De Torentjes' vermeldt, is de rest altijd terug te vinden. Dat is minder waarschijnlijk met 'Sprewartshuijsie', (dus niet Breurs "Spreeuwarts Thoorenthien" uit 1795), zoals ik De Torentjes recent vermeld zag op een achttiende-eeuws kamerscherm.
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 september 2018, 16:04. Reden: diakritische tekens

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X