Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De oorlogsjaren: 1940 - 1944

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    V-1, V-2 en V-3

    Tussen 28 september 1944 en 1 januari 1945 is Maastricht 19 keer het doel geweest van de V1 en V2. Op 28 september 1944 viel in Wolder de eerste V1 en de volgende dag een V2 in het Cannerbos. Er zijn ongeveer 40 V1's op Maastrichts gebied en omgeving gevallen.
    Op 17 december 1944 kwam een V-3 neer in de Wilhelminasingel en korte tijd later in de Gronsvelderstraat.

    Bron: US Army in Zuid-Limburg - J. Gouverne

    Opmerking


    • #47
      Er zijn ongeveer 40 V1's op Maastrichts gebied en omgeving gevallen.

      Yannick,
      met redelijk gepast enthousiasme lees ik dergelijke berichten
      met eveneens gepast enthousiasme lees en kijk ik ook naar andere bronnen
      je wilt immers meer informatie
      het toeval wil dat mijn vader toen bij de burgerbescherming was (zijn verhalen betroffen nooit een V-x bom)

      v1 v2 en v3 (als titel en versie voor de vergeltungswaffe) was nu niet een makkelijk onderwerp om over naar huis te schrijven...

      Penemünde was al heel snel geen lanceerbasis meer na die ontdekkingen en goed voor bereide aanval van de geallieerden.
      Er werden andere geheime basis alsook productie locaties voor die V's (vergeltungswaffe) gebruikt.

      De algemene aanname is dat het V-x.x.x project een bronnen en middelen verslindend project is geweest.
      (dat is ook door duitse WOII historici gepubliceerd)

      Uiteindelijk waren er zo weinig middelen en grondstoffen in Duitsland om die productie van de V1, V2 en V3 op niveau te houden dat het meer vragen opwerpt als antwoorden kan onderbouwen.

      De getuigen verslaglegging uit de bron US Army in Zuid-Limburg - J. Gouverne
      kan men inderdaad lezen.

      Of dat die getuige wist en per incident gezien, gehoord en geanalyseerd heeft of het een V1 bom betreft is bedenkelijk.

      Grote boem of heel grote BOEM
      De Getuige is niet meer te raadplegen

      het is qua bronnen, grondstoffen en middelen die de Duitsers ter beschikking hadden, dus eerder denkbaar dat er eens 1 keer een Vx van zijn route afweek en de rest zijn zware bommen van de amerikanen en britten.
      iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afschrijving
      m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

      Opmerking


      • #48
        Bombardement 18 augustus 1944 Maastricht

        Hier het rapport over deze vlucht.

        Mission No. Seven – August 18, 1944

        Rate This

        http://b17navigator.com/dads-log-boo...ugust-18-1944/



        Target: Maastricht – Railroad Bridge
        Bomb Load: 6-1000# G.P.
        Gas Load: 2400 gallons
        Briefing: 1230
        Plane: O7462 – Julie II
        Position: #3, #4 Element, High Sqdn., 41st “B” Gp.
        T.O.: 1506 Land: 1953 Time: 4 hours, 47 minutes
        Left Base: 1625 @ 18000′
        Bombs Away: 1803; 26000′; -22 degrees C.
        Distance: 657 SM

        Remarks: Easiest mission so far. No flak near us. No enemy fighters. Lets have more.:(:(

        [Note: This was the 379th Bomb Group's 191st mission.]

        Opmerking


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door Jan Hensels Bekijk bericht
          Remarks: Easiest mission so far. No flak near us. No enemy fighters. Lets have more.
          Lets have more?
          Oh, you thought it was an easy job?, But you missed your target, the railway bridge.
          The 26 bombers of your group bombed the surrounding residential neighbourhoods with 156 1000ponders which killed 101 Dutch fellow residents, injured 250 and destroyed about 60 homes !!!!!!!!!
          Kiek ins nao bove !
          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

          Opmerking


          • #50
            nog een stukje communicatie over dit bombardement
            bron: http://www.379thbga.org/Looking4%201320-1311%20p32.htm

            Search No. 1316 - Bomb Load Mission 191

            From: Antoon Meijers
            To: looking4@379thbga.org
            Sent: Sat 1/21/2006
            Subject: Bomb Load Mission 191

            Dear sir,

            I am Antoon Meijers, living in the Netherlands and using this e-mail address because I can not find another way to ask for information about a mission of the 379th Bomb Group. I have found the following information at different sources.

            On 18 August 1944 the 379th Bomb Group had to attack the railroad bridge at Maastricht with 24 x B-17. (379 Bomb Group Mission # 191), (8 Airforce Mission # 652).

            13 Aircraft could not find the target and bombed a railroad at Tongeren. So I think that the other 11 aircraft had bombed the bridge at Maastricht.

            I know that normally RR bridges where bombed with 1000 lb. GP bombs.

            I know that the B-17 named Julie II (07462) in position #3, #4 Element, High Sqdn, 41st B Gp was loaded wit 6 x 1000 lb. GP and dropped his load from 26,000 feet.

            So I think that the other airplanes where loaded also with 1000 lb. GP bombs.

            Can you tell if it is correct that 11 B-17's bombed the Maastricht RR bridge with a total of 66 general Purpose Bombs of 1000 lb.

            Many thanks in advance.
            Antoon Meijers
            Antoon,
            Mission # 191 was flown by 40 aircraft with 1 abort from the 379th BG. The low group (13) mistakenly bombed the marshalling yards at Tongers, due to poor visibility. The lead group (13) bombed the bridge at Maastricht at 25,000 feet. The High Group with aircraft 42-97462 (FO-O) JudyII, (13) bombed Maastricht at 26,000 feet.

            Each aircraft was loaded with 6 ea 1000 GP bombs 78 per group, 3 groups for a total of 234 bombs . One aircraft was forced to return early and jettison its bomb load. Twenty-six aircraft attacked the primary target at Maastricht. Thirteen aircraft attacked the secondary target at Tongers.

            Lead -Bombed the primary, photo’s showed a direct hit on the bridge.
            Low -Bomber last resort – Tongers, photo’s show several hits on double track railway running out of town north.
            High -Bombed the primary, photo’s show good results with a direct hit on the bridge.

            Responding4 01/21/06
            Mike
            Fallor ergo sum

            Opmerking


            • #51
              Bovenstaand antwoord bevestigt dus dat er 26 vliegtuigen hier boven Maastricht waren met in totaal 26x6=156 duizendponders.
              156 bommen (die 78 die per ongeluk op Tongeren werden gegooid niet meegeteld) bedoeld voor één miezerige brug, waarvoor 1 goed geplaatste bom meer dan voldoende zou zijn geweest.
              Een cynicus zou zeggen dat ze blijkbaar hun quotum van uitgegooide bomen moesten halen. Hup jongens, snel weg met die handel en weer fijn naar huis.

              GEEN luchtafweergeschut, GEEN vijandelijke jagers en verder stralend weer met prima zicht.
              Dus tijd en goede omstandigheden genoeg om op het gemak te mikken, zou je zo zeggen. Nou nee, de brug wordt nauwelijks geraakt en bleef verder gewoon bruikbaar. Maar de bijkomende schade in het Rood Dorp en het Kraaiendorp was catastrofaal.

              Mag je spreken van slordig werk? Dacht het wel.
              Kiek ins nao bove !
              http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

              Opmerking


              • #52
                Dat noemt men precisie-bombarderen, haha. Met alle leed als gevolg.
                De discussie over de V1's en V2's neem ik echter met een korrel zout. Er zijn genoeg kenners die juist zeggen dat er niet een gevallen is. De Gildenweg was het slachtoffer van een Engelse Blockbuster. Een test.
                Trust me, I know what I am doing

                Opmerking


                • #53
                  blockbuster?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Chauf Bekijk bericht
                  De Gildenweg was het slachtoffer van een Engelse Blockbuster. Een test.
                  Blockbuster op het Blauwdorp? De eeuwige discussie. Bewijs, Chauf?
                  In het rapportboek van de Maastrichtse gemeentepolitie (28-11-1941) wordt melding gemaakt 'dat de schroef van de luchttorpedo is gevonden'.
                  Had de blockbuster een eigen voortstuwing? Zeg het maar.
                  Kiek ins nao bove !
                  http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                  Opmerking


                  • #54
                    Deze eeuwige discussie is alleen eeuwig in mythe-vorming. Zijn wel meerdere discussies die gevoerd zijn over de oorlog waarin men haaks staat op mensen die tientallen jaren onderzoek gedaan hebben. Een politie-rapport is ook maar van een goofie, niet echt een specialist. Dus kun je je ook avragen o hij het artefact wel juist benoemd heeft.
                    Een schroef kan ook dienst doen ter activatie van een bom, zodat die niet in het vliegtuig op scherp staat. Dit is een zeer gewone manier van een bom op scherp zetten.
                    Zie boek Maastricht, 70 jaar bevrijd, pagina 86.
                    Trust me, I know what I am doing

                    Opmerking


                    • #55
                      Inderdaad, zo lijkt me dat nooit tot een echt duidelijke weergave van feiten te kunnen komen Chauf,

                      Er was niemand die dat destijds objectief met bewijzen heeft gerapporteerd (behalve die paar "Bomber commandeurs" die in het vliegtuig zaten en een logboek bijhielden)

                      En de verhalen omtrend de bombardementen zijn van verschillende bronnen en dus met emoties vermengd.
                      Logboeken bijhouden over oorlogsvoering en specifieke opdrachten c.q. doelen is zoals enkele weten niet zomaar een hobby. Dat mag niet eens voor zover ik weet als ex-militair.

                      Het is extreem bedroevend dat er mensen moesten sterven en de traumaÅ› daarover beheerste mensen die het meemaakten hun hele leven lang.

                      met groet,
                      iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afschrijving
                      m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

                      Opmerking


                      • #56
                        2014: herdenking Zwarte Vrijdag 1944

                        PERSBERICHT Maastricht 6 augustus 2014

                        herdenking Zwarte Vrijdag 1944

                        Buurtplatform Sint Maartenspoort organiseert de jaarlijkse herdenking van Zwarte Vrijdag 1944
                        op maandag 18 augustus 2014 om 20:00 uur
                        bij het monument van Jean Sondeijker op het Schildersplein in Maastricht.

                        Burgemeester Onno Hoes zal namens de Maastrichtse bevolking voorgaan in de herdenking.

                        Met muziek, toespraken en medewerking van
                        - mannenkoor Wieker Eindrach
                        - historicus dr. Paul Bronzwaer
                        - de heer Harrie Honée
                        - buurtplatform BBOOST

                        Achtergrond
                        Met als doel de terugtocht van de Duitse bezetter te bemoeilijken, hebben de
                        geallieerden op 18 augustus 1944 de spoorbrug in Maastricht willen
                        verwoesten. 26 Amerikaanse B17 bommenwerpers hebben vanaf een hoogte
                        van ongeveer 8 kilometer een tapijt van 156 bommen afgeworpen. Slechts
                        één bom trof doel.
                        De rest kwam met verschrikkelijke gevolgen terecht de woonwijken Quartier
                        Amelie (Boschstraatkwartier) en Sint Maartenspoort, op drie passerende
                        rivierboten, op het fabriekscomplex van vloertegelproducent Rema (nu
                        winkelcentrum Noorderbrug), de Zinkwitfabriek (nu het terrein aan de Francois
                        de Veyestraat), de Griend, het spoorwegcomplex en zelfs de Meerssenerweg.
                        129 mensen vonden bij het bombardement de dood.
                        Meer dan 100 burgers raakten (veelal zwaar) gewond.
                        Honderden woonhuizen en enkele industriecomplexen raakten beschadigd of
                        verwoest.
                        Meer dan 1500 mensen waren in één keer dakloos.
                        Deze dag is de geschiedenis ingegaan als zwarte vrijdag.

                        In Sint Maartenspoort staat er ter nagedachtenis van de slachtoffers van dit
                        bombardement op het Schildersplein het monument van Jean Sondeyker (“de
                        duif”).

                        Buurtbewoners herdenken deze trieste gebeurtenis elk jaar opnieuw.
                        Iedereen is daarbij van harte welkom.
                        Contact en vragen: Stichting buurtplatform Sint Maartenspoort
                        contactpersoon: Ferry Bak
                        info@sint-maartenspoort.nl

                        In de bijlagen:

                        Franciscus Romanusweg, augustus 1944.

                        Antonius Bieleveltstraat, augustus 1944.
                        Bestanden bijvoegen
                        De leefs mer eine kier .

                        Opmerking


                        • #57
                          Toespraak Burgemeester Hoes bij Herdenking Sint Maartenspoort

                          Toespraak Burgemeester Hoes bij herdenking Sint Maartenspoort "Zwarte Vrijdag" 2014.
                          Opname: Arnold Roberts.

                          Last edited by Breur; 21 december 2014, 14:05.
                          De leefs mer eine kier .

                          Opmerking


                          • #58
                            Ik weet niet wat ik moet denken over de aanwezigheid van de stadsengel in deze outfit bij de herdenking. Zal wel goed bedoeld zijn, maar ik vind het minder gepast.
                            De leefs mer eine kier .

                            Opmerking


                            • #59
                              Ik vond het carnavalesk. Die uitdossing is inderdaad vast goed bedoeld, maar geheel ongepast.
                              Trust me, I know what I am doing

                              Opmerking


                              • #60
                                Backstages is vaak beter dan op het podium. Slachtoffers worden herdacht.
                                De leefs mer eine kier .

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X