Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Maastrichtse Carnavalsgovies

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De Maastrichtse Carnavalsgovies

    Is er iemand die iets kan vertellen over het ontstaan van de twee govie's die elk jaar de grote optocht openen met carnaval?
    In welk jaar waren ze voor het eerst te zien?
    Wie waren de initiatiefnemers?
    Zijn er vroegere foto's van deze govie's?
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    De Maastrichtse Carnavalsgovies van Herman van Elteren (ca. 1958?)



    Deze optocht-govies zijn gemaakt door de Monnickendamse kunstenaar Herman van Elteren, die in de jaren 1950 hier op de Kunstnijverheidsschool zat en daarna op de Jan van Eyck. Studeerde vervolgens in 1960 ook nog af aan de Toneelacademie in Arnhem. Was niet alleen toneelspeler, maar vooral ook ontwerper van kostuums en decors.

    Het is de vraag wanneer euse govies zijn verschenen. Ze worden genoemd in een krantenartikel van 1976 , maar of dat het eerste jaar is dat ze meetrekken? De foto is gemaakt voor het oude politiebureau op het Vrijthof. Het nieuwe politiebureau dateert van 1978.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 december 2013, 13:20. Reden: aanvulling

    Opmerking


    • #3
      Govies

      In de jaren '50 ging ik aan de hand van mijn vader moeder naar de optocht kijken. Ik herinner me nog de angstaanjagende overweldigend grote Govies die steeds dichterbij kwamen.
      Ze dateren dus al uit die tijd, maar de precieze datum ?

      Opmerking


      • #4
        Twie Govies in d'n optoch vaan Mestreech

        Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
        In de jaren '50 ging ik aan de hand van mijn vader moeder naar de optocht kijken. Ik herinner me nog de angstaanjagende overweldigend grote Govies die steeds dichterbij kwamen.
        Ze dateren dus al uit die tijd, maar de precieze datum ?
        Precies dezelfde herinneringen heb ik ook Annefine.

        Mijn eerste waarnemingen zijn van ca. 1958.

        Misschien zijn er 'oudere MO'ers' die weten wanneer de 'twie Govies'
        voor het eerst te zien waren in 'de optoch vaan Mestreech'.
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
          Zijn er vroegere foto's van deze govie's?





          Bron:
          Maastricht in oude ansichten
          door
          J.G.J.Koreman

          Opmerking


          • #6
            Deze poppen rond dragen was volgens mij nog een hele toer. Loop maar eens zo kort bij elkaar en uit de maat, dan is het echt lachen. Daaanke voor de posting
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #7
              Carnavalsgovies , jaren 1920

              Mooie vondst, Annefine!

              Duidelijk is te zien dat dit twee andere poppen zijn dan die in deze posting. Het zijn hun voorgangers, volgens het bijschrift gebruikt in de jaren 1920. Op Tollers vraag wanneer zij voor het eerst opdoken, blijven we echter nog steeds het antwoord schuldig.

              Men kan zich ook afvragen waarom er na de oorlog nieuwe poppen (groter, breder, simpeler te dragen?) nodig waren. Ik vermoed dat de oorspronkelijke het oorlogsgeweld domweg niet hebben overleefd, maar vermoedens zijn geen bewijzen.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 december 2013, 12:19.

              Opmerking


              • #8
                carnavalsgeschiedenis

                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Mooie vondst, Annefine!

                In mijn noeste en woeste speurtocht m.b.t. vraag 1.5 van de Eindejaarsquiz 2013 kwam ik bovenstaande afbeelding tegen, wat niet wil zeggen dat ik vraag 1 in zijn geheel heb opgelost.
                Ik zoek naar een passende smiley hierbij die mijn gemoedstoestand kan weergeven: eentje met holle ogen...deze dan maar.. ?

                Opmerking


                • #9
                  Goviepoppen: voor het eerst in 1928 ?

                  Elders op deze site wordt vermeld dat er in de eerste decennia van de twintigste eeuw lang niet altijd met Vastenavond een optocht werd georganiseerd. Vanaf 1900 in de KB-krantenbank zoekend naar gegevens over de Maastrichtse govies bleek mij, dat in de jaren 1920 er vaker geen dan wel een optocht was. Vandaar dat het georganiseerde carnaval van 1928 zo geweldig veel aandacht kreeg. Ik vond daar de eerste vermelding van onze govies: 'twee reusachtige verkeersagenten' die de stemming er al meteen inbrachten.

                  Wat opvalt is, dat de twee 'agenten' niet de enige reuzen in de stoet waren. Er was ook nog een vijftal andere 'groote poppen, voorstellende Maastrichtsche typen' en 'in verschillende kleuren'.

                  Ook tijdens de bitterkoude carnavalsdagen van 1929 waren de govies aanwezig. Opnieuw openden zij de stoet, bij het inhalen van de prins.
                  Bestanden bijvoegen
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 december 2013, 13:21.

                  Opmerking


                  • #10
                    Govies in de optocht (1933 en 1935)

                    In de jaren na 1928-1929 worden de govies in de gebruikte kranten niet meer genoemd. Wel verschijnt in 1933 in de Sumatra Post, een krant in Nederlands-Indië, een foto van de heren op de Wilhelminabrug. De Limburger Koerier laat dat jaar een andere belangrijke figuur zien: een reusachtig Mooswief. Op de achtergrond is nog een tweede, mannelijke reus zichtbaar, maar het is niet helemaal duidelijk wat deze voorstelt.

                    Grappig is dat de Sumatra Post de foto van het Mooswief uit de Limburger Koerier in stock houdt en deze pas in 1935 plaatst als illustratie bij een nieuw verhaal over het Maastrichtse carnaval.

                    De Limburger Koerier heeft in 1935 geen foto, maar vermeldt wel, dat de govies dat jaar in het nieuw gestoken zijn. De verkeerspolitie heeft immers een ander uniform gekregen, waaronder een witte helm. Dus zo ook de carnavalsgovies!
                    Bestanden bijvoegen
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 december 2013, 21:55.

                    Opmerking


                    • #11
                      'Echte govies' in de optocht ? (1937)

                      Na deze jaren heb ik in de KB-krantenbank niets meer kunnen vinden dan wat hierboven al is vermeld. Gericht onderzoek in de krantendocumentatie van de Documentatie Limburg (Centre Céramique) zou nog wel wat kunnen opleveren, maar dat laat ik graag aan een ander over.

                      Een leuk detail is dat de sportvereniging van de gemeentepolitie op de hak werd genomen in de optocht van 1937, zoals blijkt uit bijgaande foto. Was het een 'gewone' groep, of speelden de heren zichzelf?
                      Bestanden bijvoegen
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 december 2013, 13:23.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Een leuk detail is dat de sportvereniging van de gemeentepolitie op de hak werd genomen in de optocht van 1937, zoals blijkt uit bijgaande foto. Was het een 'gewone' groep, of speelden de heren zichzelf?
                        Het kan zijn dat dit een persiflage is op het deelnemen aan de vierdaagse van Nijmegen. In 1935 (en ik denk ook andere toekomende jaren tot en met 2013) liep er namelijk een detachement van 7 'govie's' mee.

                        Kompleminte

                        Toller

                        Opmerking


                        • #13
                          Govies naar de kleermaker.

                          En het is gelukt! De govies worden in het nieuw gestoken dankzij "De Flikken". De carnavaleske openingsreuzen van de Carnavalsoptocht Maastricht worden uitgedost met het nieuwe uniform van de Nationale Politie, zo laat Erik van Rijsselt - coördinator Flikken Maastricht - weten in een interview met Stefan Gybels van Dagblad De Limburger. Officieel worden de echte govies per 1 maart in het nieuwe uniform gehesen. De Tros en Eyeworks zorgen via de sponsoring zo voor een primeur indien men stevig doornaait !

                          Opmerking


                          • #14
                            Mestreechse Govies 28-02-1954

                            In de bijlage een opname van de Mestreechse Govies op 28-02-1954.

                            Bron: Ga het na
                            Bestanden bijvoegen
                            Mestreechter Geis mage beleve
                            en dat door te kinne geve.
                            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                            Opmerking


                            • #15
                              Mestreechse Govies 22-02-1955

                              In de bijlage een opname van de Mestreechse Govies op 22-02-1955.

                              Bron: Ga het na
                              Bestanden bijvoegen
                              Mestreechter Geis mage beleve
                              en dat door te kinne geve.
                              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X