Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vastelaovend leedsjes

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Vastelaovend leedjes

    Deze site is van iedereen

    Op de website 'Limburgzingt-punt-nl' stonden tot voor kort meer dan 13.000 Limburgse liedjesteksten.
    Stichting Musicopy eist zesduizend euro van oprichtster Hilde Widdershoven.
    Omdat ze het bedrag niet kan betalen, is de site nu uit de lucht.
    Hilde Widdershoven uit Maastricht richtte de liedjessite ongeveer twaalf jaar geleden op.
    Ze volgde een cursus ICT en zocht een onderwerp voor de website die ze moest bouwen.
    „Ik hield zelf erg van carnaval en van de Limburgse muziek.
    Ik merkte dat er vraag was naar songteksten van deze liedjes.
    Zo is het idee ontstaan”, vertelt Widdershoven.
    Inmiddels heeft ze een archief opgebouwd met 13.700 liedteksten.
    „De site is nu ook al lang niet meer van mij, maar van heel Limburg.
    Iedereen heeft aan de collectie bijgedragen.
    Liedschrijvers uit de hele provincie sturen hun teksten naar me op.”
    Tot voor kort was Widdershoven dagelijks bezig met de website.
    „Nu heb ik echt een ongekende rust.”
    Stichting MusiCopy heeft de website namelijk ook ontdekt.
    Deze stichting komt op voor de belangen van auteurs en uitgeverijen.
    Widdershoven heeft nog geen licentie voor het publiceren van de songteksten.
    MusiCopy kan haar die licentie geven, maar vraagt daar zesduizend euro voor.
    Dat kan Widdershoven niet zelf betalen.
    De website is daarom van internet gehaald, maar als het aan de Maastrichtse en haar fans ligt, duurt dat niet lang.
    Widdershoven hoopt dat de Provincie Limburg wil subsidiëren.
    „Ze hebben overal potjes voor, dus dan kan dit er ook wel bij.”



    Hilde Widdershoven.

    Martin Huppertz, een fan van de website, maakt al jaren gebruik van de internetpagina en laat het er ook niet bij zitten.
    Gisteren heeft hij brieven verstuurd naar onder anderen MusiCopy, de Limburgse Raad voor Cultuur, gedeputeerde Odile Wolfs en verschillende carnavalsverenigingen.
    Hij hoopt op die manier genoeg steun en aandacht te vinden om de site weer in de lucht te krijgen.
    „Het is een stuk Limburgse cultuur die niet verloren mag gaan.
    Niemand wordt erdoor benadeeld, dus er is geen reden om zo moeilijk te doen”, vindt hij.

    Yvonne Looye van Stichting MusiCopy wil graag uitleggen waarom ze Widdershoven hebben gevraagd te betalen voor de auteursrechten.
    „Er zijn verschillende uitgeverijen en liedschrijvers die bij onze stichting zijn aangesloten.
    Ook van hen staan er teksten op Limburgzingt-punt-nl.
    Het is onze taak om websites op te sporen die ongevraagd teksten publiceren”, vertelt ze.
    Maar wat dan als deze tekstschrijvers zelf de teksten insturen, dan is dat toch hun eigen keus?
    „Ja, dat klopt, maar volgens de regels moeten ze dan schriftelijk toestemming hebben gegeven tot publicatie.
    Het is niet zo dat wij geld willen vangen.
    We willen gewoon dat het geregeld wordt.
    Als mevrouw Widdershoven van iedere uitgeverij en auteur gratis toestemming krijgt, is er niks meer aan de hand.
    Wij willen niet met boze brieven dreigen, maar wij zijn ook aan regels gebonden.”
    Het geld dat de stichting ontvangt voor de licenties die ze verstrekken gaat vervolgens naar de uitgeverijen en de auteurs.
    „Dat is waar ze recht op hebben”, zegt Looye.

    De website heeft in totaal 13.700 songteksten van Limburgse liedjes in het archief staan.
    Er staan ongeveer drieduizend mailadressen in het ledenbestand.
    De internetpagina is twaalf jaar geleden opgericht.
    De liedteksten zijn hoofdzakelijk carnavalsnummers.
    Oprichtster Hilde Widdershoven was dagelijks bezig met de website.
    Vanaf oktober werd het extra druk vanwege de liedjesfestivals voor carnaval.

    Stichting MusiCopy bewaakt auteursrechten.
    Stichting MusiCopy komt sinds 1995 op voor de belangen van muziekauteurs en uitgeverijen.
    MusiCopy verstrekt licenties aan gebruikers van songteksten en bladmuziek.
    Bedrijven en particuliere songwriters die zijn aangesloten bij de stichting hoeven zelf geen afspraken te maken over copyright en niet in de gaten te houden wie er illegaal gebruik maakt van hun muziek.

    © Ester Mickers
    gazet De Limburger
    26 mei 2009
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #17
      Vastenlaovend leedjes

      Provincie steunt website www.LimburgZingt.nl

      Het Provinciebestuur gaat de Minister van Justitie vragen scherper toe te zien op het handelen van private auteursrechtenorganisaties zoals de stichting MusiCopy.
      Eerder dit jaar werd de website LimburgZingt.nl, met daarop 14.000 Limburgse liedteksten, van internet gehaald nadat MusiCopy een afkoopsom van 5.000 euro voor de auteursrechten had geëist.

      De maakster, Hilde Widdershoven, wilde die niet betalen.
      Volgens het Provinciebestuur gaat daarmee een kenmerkende uiting van het Limburgs cultureel erfgoed verloren.
      Ze vindt de handelswijze van MusiCopy 'onvoldoende transparant'.
      Zo is het niet duidelijk welke tekstschrijvers MusiCopy precies vertegenwoordigt.
      Ook wil de Provincie dat de minister de 'te hoge vergoedingen' die worden geëist, aan banden legt.
      De Raod veur 't Limburgs, Veldeke Limburg, Dagblad de Limburger en L1 onderzoeken inmiddels manieren om de site www.limburgszingt.nl voorlopig legaal in de lucht te houden.

      Bron: L1
      10-07-2009
      21:55 uur.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #18
        Tekst "De zaate hermenie"

        Wie kan mij helpen aan de juiste tekst van "De zaate hermenie" ?

        Alvast bedankt

        Opmerking


        • #19
          Vastelaovend leedjes

          DE ZAATE HERREMENIE


          KoeplĂšt:
          Hijj in us aajt Mestreech,
          Is weer e nuij orkes.
          Ze speule wel hiel hel,
          Meh valser es de res.
          Ze zien altied biejein,
          En howwe op de kis.
          Me huurt ze euveral,
          Ouch es ’t aofgeloupe is.

          Refrein:
          De zaate her’menie, de zaate her’menie,
          Die trĂšk altied mer wijer, ouch al kinne ze neet mie.
          De zaate her’menie, de zaate her’menie
          Die spÀölt neet sjoen, meh hel,
          En dus veur twie, en wie!


          Tekst & muziek: John Hoenen
          1972
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #20
            http://www.smv.nl/media/muziekbestan...dsje-info.html

            Opmerking


            • #21
              Rech oet de Ziel

              Maastrichtse carnaval in beelden gevat.

              Brabanders Paul Smits en Paul Evers omarmen ‘Mestreechter Vastelaovend’ en presenteren ‘Rech oet de Ziel’.

              De Brabanders Paul Smits en Paul Evers presenteren morgen (12-12-2009) het fotoboek ‘Rech oet de Ziel’.
              Het Maastrichtse carnaval in beeld.
              „Woorden zijn namelijk armoede.”
              De atmosfeer is wonderschoon.
              Het is zĂł overweldigend en komt vanuit het binnenste, recht uit de ziel.
              Het is een zaadje in de woestijn dat het hele jaar onder de oppervlakte zit en dan plots ontkiemt en tot prachtige bloei komt.
              Aan het woord is Brabander Paul Smits (47) die verwoede pogingen doet om het Maastrichtse carnaval te omschrijven.
              Maar, zo beseft hij, dat zal nooit echt lukken.
              „In dit geval zijn woorden namelijk altijd armoede.
              Je kunt het eigenlijk niet beschrijven.”
              En dus kozen Smits en zijn kompaan Paul Evers (46) er voor om het dan maar te laten zien.


              © foto RedFrock Publishing

              Het resultaat is het fotoboek Rech oet de Ziel, een werk bomvol portretten van bont uitgedoste carnavalsvierders in Maastricht.
              Zoals je ze ook alleen maar dĂĄĂĄr ziet, weet Smits.
              „We hebben carnaval op veel verschillende plekken gevierd, maar Maastricht grijpt je direct.
              Die sfeer proef je verder nergens.
              Echt niet.”
              Smits en Evers, al een eeuwigheid vrienden van elkaar, delen de ware passie voor fotografie en besloten in eigen beheer fotoboeken te gaan uitgeven over onderwerpen die hun hart sneller doen kloppen.
              Het Maastrichter carnaval is met een oplage van vijfduizend de allereerste uitgave.
              Honden en straatmuzikanten in Europa zullen aanstonds volgen.
              Om van Rech oet de Ziel ook ‘een document van een rijke muzikale historie’ te maken, besloten Smits en Evers er ook de teksten van alle winnende Maastrichtse carnavalsliedjes sinds 1946 in op te nemen.
              Van Carnaval in Mestreech van Math NiĂ«l (1946) tot Hei höb iech alles veur euver van Bert en Ursula Garnier (gekozen voor 2010); de ware carnavalsliefhebber kan z’n lol op.
              „Als het goed is, brengt het boek licht in deze donkere dagen”, besluit Smits.
              Het fotoboek ‘Rech oet de Ziel’ van Paul Smits en Paul Evers wordt 12-12-2009 om 14:00 uur door Patrick van de Weijer gepresenteerd in cafĂ© De Belsj in de Pieterstraat.
              Het boek kost 29,95 euro.
              Het is ook te verkrijgen via: www.rechoetdeziel.nl .

              © Ivo Kok
              gazet De Limburger
              11-12-2009
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #22
                Ik zoek een liedje dat nu met carnaval ontzettend veel gedraaid wordt, maar ik vind niet terug van welke artiest. :(

                de enigste zin die me bij is gebleven is:
                'hei kom ich zeker weer teruk'

                Dus als iemand het weet?

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Discotraxx Bekijk bericht
                  Ik zoek een liedje dat nu met carnaval ontzettend veel gedraaid wordt, maar ik vind niet terug van welke artiest. :(

                  de enigste zin die me bij is gebleven is:
                  'hei kom ich zeker weer teruk'

                  Dus als iemand het weet?
                  Ik zou zeggen "blief teruk koamen" de meeste zijn nu carnaval aan het vieren, ik ga nu ook.
                  Hoor ik het liedje zal, ik het je zeker laten weten, trouwens welkom op het forum
                  Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                    Ik zou zeggen "blief teruk koamen" de meeste zijn nu carnaval aan het vieren, ik ga nu ook.
                    Hoor ik het liedje zal, ik het je zeker laten weten, trouwens welkom op het forum
                    inderdaad.. ik zal ook eens goed luisteren
                    Fallor ergo sum

                    Opmerking


                    • #25
                      Vastelaovend leedsjes

                      Al surfend op de webpagina van Het geheugen van Nederland kwam ik vier pagina's gescande tekst tegen als een afbeelding.
                      De afbeeldingen bevatten de tekst van een Maastrichts carnavalslied uit 1950.
                      Ik heb de afbeeldingen omgezet naar een PDF bestand.

                      Welt geer neet nao de pieringe.

                      KoeplĂšt:

                      Mestreech viert weerum Karnaval.
                      Me zink en sprink noe euveral.
                      De veuls tiech weer gans mins.
                      Este mĂšr 'ns lache kins.
                      en waor de Maos noe 'ns vol beer
                      de Knaar vol klaore wien,
                      daan zouwe veer heij in Mestreech
                      de beste zwummers zien
                      .

                      Refrein (2 kier)

                      Welt geer neet nao de pieringe.
                      Et friet, drink beer, slik hieringe.
                      De bĂšste raod veur uuch:
                      Hajt de leever neet te druug!


                      liedteksten: Habets, Pierre
                      muziek: Slangen, Nico
                      muziek: Mandigers, Chr.
                      uitgever: Leiter-Nypels

                      Het PDF bestand kan via onderstaande URL worden gedownload en worden opgeslagen.

                      http://docs.google.com/fileview?id=0...OGE1ZTVj&hl=nl .
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #26
                        In mijn zoektocht naar het verzoeknummer van Discotraxx vond ik dit:

                        http://www.studio9plus.nl/pps/Eus%20eige%20leedsjes%20deil%207.pps

                        Ook geinig
                        Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
                          In mijn zoektocht naar het verzoeknummer van Discotraxx vond ik dit:

                          http://www.studio9plus.nl/pps/Eus%20eige%20leedsjes%20deil%207.pps

                          Ook geinig
                          Geweldige gevonden, Lucy.
                          Deze PowerPoints worden gemaakt door Tiny Feij oet Mestreech.
                          Meer van haar PPS bestanden vind je door het openen van onderstaande webpagina.

                          http://www.xs4all.nl/~hfeij/Site_2/Welkom.html .
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #28
                            Fabrizio: Heij kom iech zeker trök.



                            YES!


                            En het originele nummer van:
                            Ricchi e Poveri - Sarà perché ti amo (1981)

                            Last edited by SJEF †; 17 februari 2010, 04:57. Reden: toevoeging informatie

                            Opmerking


                            • #29
                              ook een verzoekje met betrekking van een plaat ...

                              Ook met Carnaval gehoord ... ik heb me rot gezocht op google
                              maar vond het niet

                              Het betreft een Maastricht dialect gezongen liedje
                              in tiroler Style .. (klonk naar een mix met de woorden St.Pauli en Reeperbaan er in ..?)

                              Ik zoek het voor mijn moeder
                              iemand een idee

                              Opmerking


                              • #30
                                DĂ© nieuwe carnavalshit van 2011/2012?

                                Dagblad De limburger:

                                Hakke takke Allebonneur door Stefan Gybels Allebonneur Deze column kan schade toebrengen aan uw geestelijke gezondheid.
                                Hakke takke balle balle, jao Hakke takke balle balle, jao veer goon weer karnevalle.
                                Gezopen, Gybels? Nee hoor, anders had ik bovenstaande tekst wel in hoofdletters geschreven. Hoe meer je gedronken hebt, hoe leuker het nummer immers is. Ik heb het over dé nieuwe carnavalshit van 2011/2012.
                                En waarschijnlijk nog veel langer.
                                Leuk liedje hoor, dat officiĂ«le vastelaovendsleedsje van Maastricht van NoĂ«l Fabry en Raymond de Pauw, maar ik durf er een vat bier om te verwedden dat ’ie het moet afleggen tegen Hakke takke.
                                In de Mata is ‘t fees, veer zien nog noets zoe zaat gewees.
                                Het nummer is van de hand van Fabrizio en Jacky Baggen. De twee nieuwe culthelden van deze stad, zeg maar. Italo-Sjeng Fabrizio (Kevin Cramer) is al iets langer bekend, en scoorde al flink met Sjiek is miech dat. Jacky Baggen (Mark Voorst) is nieuw aan het carnavalshitfront.
                                De zwaar behaarde en immer Malpertoni, ook wel bekend als The King of Rouk and Roll, besloot zijn carriĂšre als radiomaker even achter zich te laten. Hij kroop samen met Fabrizio achter de tekstverwerker en componeerde Hakke takke. Sindsdien hoor je het nummer overal.
                                De 11evande11de? Hakke takke! Heren- of dameszitting? Hakke takke!
                                Een gewone stapavond? Hakke takke!
                                mùt z’n alle.
                                Wie het nummer goed analyseert -ja dat kan- ontdekt misschien wel de parodie aller parodieën. De melodie is simpeler dan simpel, de tekst verhaalt over alles dat carnaval volgens de échte vierder vooral niet is: ordinair zuipen.Wie liever feest dan analyseert, herkent vooral een knallende kraker. Na één keer horen is de melodie bekend, bij de tweede keer het gros van de tekst.
                                Extra knap van de makers: het liedje blijft hangen. Écht hangen. Zoek het op op YouTube of koop de cd, en oordeel zelf. Maar zeg niet dat ik u niet gewaarschuwd heb.
                                Meer columns op www.limburger.nl Reageren? redactiemaastricht@mgl.nl


                                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=26AEihr7Pys[/ame]

                                P.s.: ik vind er geen bal aan.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X