Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wielerzesdaagse Maastricht Eurohal

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wielerzesdaagse Maastricht Eurohal

    Ik kan beschikken over verhalen, foto's van wierenners, V.I.P.s, rondemissen etc. van de Wielerzesdaagse in de oude Eurohal op de Griend te Maastricht. Wil iemand hier soms een verhaal over maken ? Mij ontbreekt de tijd.

  • #2
    Ik ben wel geinteresseerd in de rondemissen.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Ik ben wel geinteresseerd in de rondemissen.
      Arme burgemeester......

      Niet alleen presenteert de gemeenteraad a.s. donderdag (16 september 2010) zijn opvolger, maar ook zal hij dit jaar niet de gelegenheid krijgen om naar de rondemissen te loensen....

      "De Zesdaagse van Maastricht zal ook deze winter geen doorgang vinden. Volgens voorzitter Fred Rompelberg van het organisatiecomité is men er niet in geslaagd de benodigde 500.000 euro bij elkaar te krijgen om de zesdaagse nieuw leven in te blazen. De Limburgse zesdaagse vond tussen 1976 en 1987 jaarlijks plaats en keerde eenmalig terug in 2006. Rompelberg hoopt in 2011 terug te kunnen keren met de Zesdaagse, die deze winter van 7 tot en met 12 december plaats had moeten vinden."
      Bron: www.wielerland.nl
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Geschiedenis Zesdaags in Maastricht (Eurohal)

        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Ik kan beschikken over verhalen, foto's van wielrenners, V.I.P.s, rondemissen etc. van de Wielerzesdaagse in de oude Eurohal op de Griend te Maastricht. Wil iemand hier soms een verhaal over maken ? Mij ontbreekt de tijd.
        Als Breur dit vraagt, dan zoeken wij dit toch uit, niet?
        Maar, waarom veel zoeken als de geschiedenis al hier is opgetekend?

        De wortels van de Maastrichtse zesdaagse liggen in het jaar 1976. Het wielerfenomeen kwam in Limburg pas laat van de grond, vergeleken met Amsterdam (1932), Rotterdam en Groningen.
        boek: Zesdaagse Maastricht 1976-1985). Zo’n 3000 bezoekers konden plaats nemen in de hal, die in 1987 werd afgebroken.
        Het huidige MECC (congrescentrum) kwam er voor in de plaats, maar de zesdaagse kreeg er (vooralsnog) nooit een fatsoenlijk plekje.


        Inmiddels werkt de Stichting Euro Zesdaagse achter de schermen aan de rentree van het wielerevenement in de Limburgse hoofdstad. De inspirerende kracht is oud-wethouder van Maastricht Jan Hoen. In Dagblad De Limburger liet hij op 28 februari 2005 het volgend optekenen:
        "Met een Zesdaagse is een bedrag van meerdere tonnen gemoeid. We moeten zeventig sponsorboxen verkopen en inkomsten werven. En we stappen ook naar de gemeente."
        Bij het aantrekken van voldoende kapitaalkrachtige sponsors, moeten Maastricht overigens concurreren met Hasselt. Deze stad in Belgisch-Limburg, gelegen op een half uur rijden van Maastricht, heeft afgelopen baanseizoen ook voor het eerst weer een zesdaagse georganiseerd.

        (Bron: WielrennenMaastricht.nl)

        Onderstaand nog een overzicht van de winnaars:

        1976 Patrick Sercu (Bel) - Graeme Gilmore (Aus) 615 punten
        1977 Patrick Sercu (Bel) - Eddy Merckx (Bel) 697 punten
        1978 Rene Pijnen (Ned) - Gerrie Knetemann (Ned) 696 punten
        1979 Danny Clark (Aus) - Don Allan (Aus) 234 punten
        1980 Rene Pijnen (Ned) - Gerrie Knetemann (Ned) 379 punten
        1981 Rene Pijnen (Ned) - Ad Wijnands (Ned) 517 punten
        1982 Rene Pijnen (Ned) - Ad Wijnands (Ned) 566 punten
        1983 Albert Fritz (Dui) - Dietrich Thurau (Dui) 409 punten
        1984 RenePijnen (Ned) - Danny Clark (Aus) 381 punten
        1985 Danny Clark (Aus) - Anthony Doyle (GBr) 421 punten
        1986 Rene Pijnen (Ned) - Dietrich Thurau (Dui) 226 punten
        1987 Danny Clark (Aus) - Anthony Doyle (GBr) 302 punten
        2006 Bruno Risi (Zwi) - Franco Marvulli (Zwi) 364 punten
        Last edited by Pier; 24 juli 2020, 13:57.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Breur ik ben een wielerfanaat en Zesdaagsefan ik wil de foto's wel op een Facebookgroep zetten.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jeff Bekijk bericht
            Breur ik ben een wielerfanaat en Zesdaagsefan ik wil de foto's wel op een Facebookgroep zetten.
            Jeff salut. Niks te faceboken. Op MO of niet; daar horen ook de rondemissen.

            Opmerking


            • #7
              Goedendag
              Ik ging vroeger met mijn vader vaak naar de wielerzesdaagse in eurohal.
              Ik weet nog dat ze een foto van mij hebben gemaakt van als 6 jarig meisje en heeft in de limburger gestaan als voorpagina.
              Volgens mij was het of in 1976 of 1977.
              Wie o wie kan mij helpen of aan het krantenartiikel of de foto. MIdden op de foto zit ik met brilletje en kort haar en de handjes samengevouwen.
              Alvast bedankt

              Groetjes Beinda Eijkenboom

              Opmerking


              • #8
                Welkom Beinda/Belinda,

                De eerste wielerzesdaagse in de Eurohal was in 1976.
                Er zijn veel kranten gedigitaliseerd en te vinden op www.delpher.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                  Welkom Beinda/Belinda,

                  De eerste wielerzesdaagse in de Eurohal was in 1976.
                  Er zijn veel kranten gedigitaliseerd en te vinden op www.delpher.nl, ook De Limburger. Zoeken met "wielerzesdaagse prox Maastricht" en een paar jaartallen, levert ongetwijfeld iets op. Bedenk wel, dat er kranten kunnen ontbreken.
                  (..)

                  Succes met de zoektocht!
                  Ik betwijfel of De Limburger in de jaren zeventig van de vorige eeuw inmiddels is gedigitaliseerd.
                  Als je op onderstaande link drukt
                  https://www.delpher.nl/nl/kranten/re...7%22)&coll=ddd
                  vind je 39 pagina's over de zesdaagse van Maastricht, maar niets van De Limburger.
                  Regionaal was toen wel de concurrent, het Limburgsche Dagblad.
                  Het Limburgsch Dagblad - ik persoonlijk vond het LD beter dan DDL, maar dat terzijde - is wel gedigitaliseerd en terug te vinden bij Delpher.

                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Ik betwijfel of De Limburger in de jaren zeventig van de vorige eeuw inmiddels is gedigitaliseerd.
                    Dat klopt, Pier, dank voor de correctie. 'De Limburger' staat wel degelijk op Delpher, maar dat betreft de periode begin jaren 1920 tot begin jaren 1940. Wat Belinda zoekt is niet 'De Limburger', maar 'Dagblad De Limburger'. En die ontbreekt inderdaad.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X