Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse sportheld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Een Maastrichtse sportheld die zeker niet mag ontbreken, is Peter Geelen (raadslid CDA fractie Maastricht).
    In zijn tijd was het een goede atleet.

    http://www.atletiekmaastricht.nl/clubhistorie.htm .


    Atletiek Maastricht is ontstaan uit een fusie van AVโ€™34 en AV Kimbira op 1 januari 2002.

    Atletiek leeft in Maastricht. Reeds in de jaren twintig had MVV een afdeling atletiek die hoofdzakelijk bestond uit voetballers die in de zomer actief waren als atleten. Iets dat gemakkelijk kon omdat in die tijd voetbal een winter- en atletiek een zomersport was.


    Niettemin ging men al snel als atletiekvereniging op eigen benen staan onder de naam A.V.M. Een situatie die tot 1934 heeft bestaan. In dat jaar kwam er een scheiding tot stand tussen enerzijds een deel dat aansluiting zocht bij de R.K. Sportbond en een deel dat daar tegen was. Het gevolg was dat er in Maastricht twee atletiek- verenigingen ontstonden t.w. RKAVM. dat zich op RK grondslag aansloot bij de N.K.S. en de A.V.'34 die als neutrale vereniging bij de K.N.A.U. bleef.


    Al vanaf de begin jaren heeft A.V.'34 zich veel moeite getroost om in het Zuiden de dames atletiek van de grond te krijgen. Prestaties van de eigen dames afdeling met namen als E.Urlings, M.Foppen, M.Kempeneers, Boersma, Hochstenbach en de toen nog junior-gezusters Hardy zijn hierbij van doorslaggevende betekenis geweest. Ook stond A.V.'34 indertijd aan de wieg van het opgerichte Bureau voor Medische Sportkeuring. Vele jaren nadien kreeg de vereniging echter vooral bekendheid door de Bevrijdingsestafettes vanuit Normandie naar Maastricht, een tweetal estafettes in de U.S.A. en een aantal binnenlandse estafettes naar o.a. Amsterdam, Rotterdam, Wageningen, den Haag en Soestdijk.


    RKAVM, inmiddels omgedoopt tot Kimbria Atletiek, kreeg in die latere periode nationale bekendheid met atleten als Herman Timme, Joep Delnoy, No op den Oordt, Eric van Amstel, Huub Pappers, Peter Geelen, Jan Reynders, Henk van de Veerdonk en de fam. Van Wissem, die jarenlang Nederlandse titels opeisten.


    Beide verenigingen hebben dus hun waarde voor zowel de atletiek als voor de stad Maastricht bewezen en kunnen derhalve bogen op een zeer rijke historie.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #17
      Peter Geelen

      Ik ken hem uit het drukkersvak. Van die sportachtergrond wist ik niet!
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 februari 2021, 15:21.

      Opmerking


      • #18
        Peter Geelen is zeven keer Nederlands kampioen hoogspringen geweest.
        Een prestatie om 'U' tegen te zeggen.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          Dan hebben we nog vader (Guillaume Hendrik "Chick") en zoon (Marcus Hendrikus Guillaume Elisabeth "Marc") Weijzen; olympische deelnemers aan het kanovaren in 1960 en 1964; respectievelijk 1992.

          http://www.sports-reference.com/olym...weijzen-1.html .

          http://www.sports-reference.com/olym...weijzen-1.html .

          ===================================
          Olympische Spelen 1936 - Berlijn - Duitsland

          Naam: Flip Regout
          Sport: Roeien
          Geboortedatum: 29 juli 1915
          Geboorteplaats: Maastricht
          Sterfdatum: 25 mei 1993
          Sterfplaats: 's-Gravenhage
          Onderdeel: vier zonder stuurman
          Prestatie: in de eliminatie ronde uitgeschakeld
          Onderdeel: vier met stuurman
          Prestatie: 4e plaats

          ===================================
          Olympische Spelen 1948 - Londen - Verenigd Koninkrijk

          Naam: Jeu van Bun
          Sport: Voetbal
          Geboortedatum: 10 december 1918
          Geboorteplaats: Maastricht
          Sterfdatum: 21 december 2002
          Sterfplaats: Maastricht
          Onderdeel: herenteam
          Prestatie: in de eerste ronde uitgeschakeld


          Naam: Marie Louise Vaessen
          Sport: Zwemmen
          Geboortedatum: 19 maart 1928
          Geboorteplaats: Maastricht
          Sterfdatum: 15 februari 1993
          Sterfplaats: Horst
          POnderdeel: 100 meter vrije slag
          Prestatie: brons
          Onderdeel: 4x 100 meter vrije slag estafette
          Prestatie : brons

          ===================================

          Olympische Spelen 1952 - Helsinki - Finland

          Naam: Marie Louise Vaessen
          Sport: Zwemmen
          Geboortedatum: 19 maart 1928
          Geboorteplaats: Maastricht
          Sterfdatum: 15 februari 1993
          Sterfplaats: Horst
          Onderdeel : 4 x 100 meter estafette
          Prestatie: zilver

          ===================================
          Olympische Spelen 1960 - Rome - Italiรซ

          Naam: Chick Weijzen
          Sport: Kanovaren
          Geboortedatum: 21 januari 1935
          Geboorteplaats: Maastricht
          Onderdeel: K-1 1000 meter
          Prestatie: in de 2e halve finale de 4e plaats
          Onderdeel: K-1 4x500 meter estafette
          Prestatie: in de 1e halve finale uitgeschakeld

          ===================================
          Olympische Spelen 1964 - Tokio - Japan

          Naam: Chick Weijzen
          Sport: Kanovaren
          Geboortedatum: 21 januari 1935
          Geboorteplaats: Maastricht
          Onderdeel: K-4 1000 meter
          Prestatie: 7e plaats

          ===================================
          Olympische Spelen 1992 - Barcelona - Spanje

          Naam: Marc Weijzen
          Sport: Kanovaren
          Geboortedatum: 05 november 1964
          Geboorteplaats: Maastricht
          Onderdeel: K-2 500 meter
          Prestatie: 22e plaats
          Onderdeel: K-2 1000 meter
          Prestatie: 18e plaats

          Dan nog een TopSportVereniging:

          http://www.judoteammaastricht.nl .

          Alle informatie via:

          http://www.topsportlimburg.nl .
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #20
            Een sportheld, een wielrenner (geboren in Maastricht) met de naam Ad Wijnands, mag zeker niet ontbreken.

            http://nl.wikipedia.org/wiki/Ad_Wijnands .

            http://www.dewielersite.net/db2/wiel...coureurid=9774 .
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              3. hij/zij moet zijn overleden; het is dramatisch, maar levende helden of heldinnen kan ik in dit geval niet gebruiken!
              Sjef,

              Heb ik dan de doden-advertentie van Adje gemist?
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Leeft Sjaak Sijen nog?
                Ik geloof dat hij familie was van mijn oma.

                Opmerking


                • #23
                  Stel een vraag? Dan krijg je geheid antwoord!
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                  Opmerking


                  • #24
                    Chick en Marc Weijzen: Olympische kanovaarders

                    Opmerking


                    • #25
                      Bericht van Pier

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Voor een publicatie ben ik op zoek naar een historische Maastrichtse sportheld(in). Hij/zij mag afkomstig zijn uit elke sportdiscipline: wielrennen, tennissen, schaken, zwemmen, schermen, of wat men zich maar kan bedenken. Het mag ook iemand zijn die zich geweldig heeft ingespannen voor de sport in (Groot-)Maastricht.
                      Het is evenmin van belang of het gaat om een 'grote' of 'kleine' held(in), een mondiale of locale corifee. Als het maar iemand is waarover iets valt te vertellen en waarvan een (portret)foto of -schilderij beschikbaar is. Daarnaast zijn er nog drie voorwaarden:
                      1. hij/zij moet geboortig zijn van Maastricht, of van de in 1920 en 1970 geannexeerde gemeenten;
                      2. of hij/zij was 'import', maar heeft zich een plaats als 'Maastrichtenaar' weten te verwerven; ik denk dan ook aan sporters uit onze allochtone gemeenschap, te beginnen bij de Molukse Maastrichtenaren;
                      3. hij/zij moet zijn overleden; het is dramatisch, maar levende helden of heldinnen kan ik in dit geval niet gebruiken!
                      Wie kan en wil mij helpen?
                      Misschien heb ik weer een Maastrichtse sportheld voor je. Ik citeer het Maastrichts Jaarboek (1975) blz. 40:


                      "Een merkwaardig record vestigde op de wielerbaan in Mexico de in sportkringen alom bekende oud-Maastrichtenaar Pie Vaesen.
                      Wat de wereldkampioen achtervolging Roy Schuiten een paar dagen eerder niet lukte - het behalen van het werelduurrecord - lukte Pie wel.
                      Hij werd wereldkampioen veteranen, enkele weken vรณรณr zijn zeventigste verjaardag! Hij reed een afstand van 37,323 km. Schuiten moest het opnemen tegen de tijd van Merckx, Pie had minder problemen, er was in deze klasse nog geen wereldkampioen. Niettemin een prima prestatie"

                      Ik weet niet of Pie Vaesen helemaal voldoet aan hetgeen je in gedachte hebt, maar ik wilde jou en MO dit opmerkelijke feit niet onthouden.
                      Overigens staat in het Jaarboek 1975 ook een foto van Pie in het tenue van de legendarische wielerformatie Ti-Raleigh.

                      Ook hier vind je een foto van Pie Vaesen.

                      Aangezien Pie in 1975 zeventig jaar werd, denk ik dat hij inmiddels wel voldoet aan eis no. 3.

                      Opmerking


                      • #26
                        Pie Vaesen met Fred Rompelberg

                        Grappig......
                        In het kader van de data-crash bij Mestreech Online was ik op zoek naar bovenstaand stukje over Pie Vaesen.
                        Maar wat blijkt, Het is al netjes teruggeplaatst door Ingrid

                        Maar, in mijn zoektocht kwam ik nog wat aanvullende informatie over Pie Vaesen tegen. Zo heeft de zoektocht toch nog iets positiefs opgeleverd.

                        "
                        De 5-voudige wereldkampioen wielrennen bij de veteranen is zondag 9. juli 2000 in zijn woonplaats Maastricht overleden. Pierre [Vaesen] werd 93 jaar.
                        Hij was ook werelduurrecordhouder boven de 65 jaar. In 1 uur fietste Pierre in 1975 in Mexico City 38 kilometer en 325 meter. Pierre was de oudste wielrenner van de wereld en tevens de oudste wereldkampioen ooit.
                        Op 91-jarige leeftijd, in 1998 werd hij voor de laatste maal wereldkampioen in St. Johann (Oostenrijk).
                        Pierre fietste naar de paus in Rome, legde de weg naar Rome onafgebroken af en werd ook ontvangen door de paus, dit gebeurde nadat hij een weddenschap had afgesloten.
                        Ondanks zijn hoge leeftijd fietste hij nog elke dag tot ongeveer 1 jaar geleden toen hij bijna blind werd en hierdoor zijn gezondheid enorm terugliep. Mentaal kon hij het niet verwerken dat hij 92 jaar kerngezond was geweest en nu bijna niets meer kon zien.
                        Pierre had 2 dochters Mariette en Willy en 1 zoon Armand. "

                        Deze tekst is afkomstig van de website van Fred Rompelberg, toch ook een grote Maastrichtse sportheld.
                        Fred Rompelberg komt, gelukkig voor hem, nog niet in aanmerking voor deze thread, want...... hij nog leeft.

                        Onderstaand een foto van Pie Vaesen met Fred Rompelberg, eveneens afkomstig van de website van Fred Rompelberg.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          Deelnemers Olympische Spelen

                          Voor de Maastrichtse deelnemers aan de Olympische Spelen is een apart draadje gemaakt, zie hier.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X