Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse sportheld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastrichtse sportheld

    Voor een publicatie ben ik op zoek naar een historische Maastrichtse sportheld(in). Hij/zij mag afkomstig zijn uit elke sportdiscipline: wielrennen, tennissen, schaken, zwemmen, schermen, of wat men zich maar kan bedenken. Het mag ook iemand zijn die zich geweldig heeft ingespannen voor de sport in (Groot-)Maastricht.
    Het is evenmin van belang of het gaat om een 'grote' of 'kleine' held(in), een mondiale of locale corifee. Als het maar iemand is waarover iets valt te vertellen en waarvan een (portret)foto of -schilderij beschikbaar is. Daarnaast zijn er nog drie voorwaarden:
    1. hij/zij moet geboortig zijn van Maastricht, of van de in 1920 en 1970 geannexeerde gemeenten;
    2. of hij/zij was 'import', maar heeft zich een plaats als 'Maastrichtenaar' weten te verwerven; ik denk dan ook aan sporters uit onze allochtone gemeenschap, te beginnen bij de Molukse Maastrichtenaren;
    3. hij/zij moet zijn overleden; het is dramatisch, maar levende helden of heldinnen kan ik in dit geval niet gebruiken!
    Wie kan en wil mij helpen?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 oktober 2009, 16:06.

  • #2
    Normaal zou ik nu beginnen te neuzen in de HEM, maar dat lijkt me in dit geval overbodig.

    Opmerking


    • #3
      Quite! (en dank voor uw p-mail)

      Opmerking


      • #4
        Een korte zoekactie in de wielerhistorie geeft al snel een hit. De wielrenners Harrie Meyers en Joseph Bruyère.
        http://www.wielerarchieven.be/forum/...hp/t-4448.html
        Mathieu Cordang wordt wel genoemd als geboren in Maastricht, andere bronnen geven zijn geboorteplaats aan als Blerick.
        http://www.sportgeschiedenis.nl/2007...u-cordang.aspx
        De in het stukje van Jurryt genoemde Harrie Meyrers is een goede kandidaat. Zeker omdat je dan kunt refereren aan de wielerbaan van Maastricht die nog altijd in het landschap zichtbaar is. http://www.dewielersite.net/db2/wiel...coureurid=5862
        Joseph Bruyère heeft een schitterende palmares maar voor hem zul je nog even moeten wachten, hij is nog springlevend.

        Opmerking


        • #5
          De familie Sijen is al sinds generaties aktief in de wielersport in deze regio. Ik heb nog bij een van hen in de klas gezeten.

          Opmerking


          • #6
            Terzijde. Ik kwam dit nog tegen op de site van het RHCL. Volgens onderschrift de eerste wielerwedstrijd op het Vrijthof. Daar moet je dan wel wat fantasie bij hebben...

            Collectie [444] Prenten, tekeningen- en fotocollectie Keywords Maastricht / fietswedstrijd Datum01.01.1970

            Omschrijving: Eerste fietswedstrijd gehouden te Maastricht op ' t Vrijthof.
            Bestanden bijvoegen

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Haha,..en dat vond plaats in 1970..? Is dat Hazeu, op dat bergje ?
              Dat 1970 vind ik ook altijd een beetje verwarrend. Volgens mij is dat de datum waarop de prent in de collectie is gekomen.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                Weinig mensen herinneren zich Harie Meyers, 100 jaar geleden fietste Meyers in de absolute pionierstijd, behoorde in zijn tijd tot de beste sprinters van de wereld, vele malen Nederlands kampioen op de sprint, 5 en 10 kilometer. In Engeland won hij de titel op de 5 mijl. Hij zegevierde in 1900 in Parijs in de GP Exposition. In 1899 won hij in de Verenigde Staten de Grote Prijs van New York. In 1900 was hij de beste in de Grote Prijs van Kopenhagen. Drie keer stond Harie Meyers op het podium van het wereldkampioenschap sprint. Een Maastrichtenaar om geweldig fier op te zijn.

                FRED ROMPELBERG
                En een foto van de goede man...

                http://www.dewielersite.net/db2/wiel...coureurid=5862#

                Opmerking


                • #9
                  Karel van Wijnendale schrijft over Meyers het volgende:

                  Harry Meyers (Maastircht (NL) 1879-192 was de zoon van een grote brouwerij en kon zich permitteren te koersen 'voor de eer'. Meyers was een klasrijk sprinter en won naast vjif Nederlandse titels (1897, 1898, 1899, 1900, 1902) ook het kampioenschap van... Engeland in 1898, waarin ale nationaliteiten waren toegelaten. Als tandemrijder maakte hij furore met TOmaselli. In 1900 won het duo het officieuze wereldkampioenschapin Parijs, voor JacquelinLouvet. In 1905 trok Meyers zich uit het wielrennen terug om zijn vader op te volgen in de brouwerij. Hij overleed op zijn 51ste aan de gevolgen van tyfus.

                  Opmerking


                  • #10
                    Over de wielerbaan De Geusselt in Amby, vond ik het volgende.

                    http://wielerhistorie.wielrennenmaas...ij_de_geusselt .

                    http://www.wielersportboeken.be/H/he...o/hendriks.htm .

                    Albert Stevens of Albèr Stevens moet dus het nodige historisch materiaal in zijn bezit hebben over de wielerbaan De Geusselt in het voormalige Amby.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Mathieu Cordang valt vrees ik af, want hij schijnt werkelijk geen Maastrichtenaar geweest te zijn. Op www.sportgeschiedenis.nl is onder 'vergeten sporthelden' onder meer het volgende verhaal over hem te vinden, dat mogelijk verklaart waarom hij wel als 'vaan hei' wordt gezien:

                      [Cordang reed een wedstrijd tegen] 'de sneltrein tussen Maastricht en Roermond. De trein moest 47 kilometer afleggen - twee minder dan Cordang – maar kwam toch als laatste aan. Helaas zijn de tijden hiervan niet bekend - in ieder geval niet bij mij', [aldus de auteur van het stuk].


                      Harie Meyers is echter een veelbelovende kandidaat die ik nodig wat nader moet bestuderen. Geweldig bedankt allemaal voor alle suggesties en als u nog iets mocht invallen dan houd ik mij aanbevolen.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 januari 2013, 13:30.

                      Opmerking


                      • #12
                        Maastrichtse sporthelden zijn dun gezaaid, maar ik denk dat ik er weer eentje aangetroffen heb: Albert Smeets.

                        Hij is een liefhebber van sport in het algemeen,
                        maar heeft vooral als scherpschutter vele mooie
                        prestaties verricht. Zoo vestigde hij in 1910 een wereldrecord
                        door met rijksgeweer Model '95 (reglementair) op
                        de baan van 150 M. — militaire ringschijf telling l tot 12
                        — met 15 schoten — zonder den schietstand te mogen
                        verlaten — en staande vrije hand — 179 van de 180 punten
                        te behalen. Dit record werd tot op heden nog niet gebroken.
                        - Tenslotte is hij een bekend postzegelverzamelaar.

                        Zie verder: http://www.iisg.nl/ondernemers/onder...nemer_2672.php

                        Een foto is op het bijgevoegd pdf-je ook aan te treffen. Ik heb al vluchtig in de HEM gekeken, maar Albertke heeft hem () niet gehaald.


                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          Ik heb al vluchtig in de HEM gekeken, maar Albertke heeft hem () niet gehaald.
                          Dat klopt, er staat maar bar weinig sport in de HEM. Reden: er is heel weinig over geschreven. Ook de door onze Burgemeester op deze site geplaatste gegevens over Albert Smeets zijn veel te weinig voor een lemma, maar de link levert misschien net genoeg op voor een toekomstige vermelding. Daarvoor dan alvast onze dank en zoek vooral verder naar andere sporthelden!
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 januari 2013, 13:31. Reden: inkorting

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                            Dat klopt, er staat maar bar weinig sport in de HEM. Reden: er is heel weinig over geschreven. Ook de door onze Burgemeester op deze site geplaatste gegevens over Albert Smeets zijn veel te weinig voor een lemma, maar de link levert misschien net genoeg op voor een toekomstige vermelding. (Geen tijd er nu met hersens naar te kijken). Daarvoor dan alvast onze dank en zoek vooral verder naar andere sporthelden!
                            Op de gegeven link is inderdaad nog heel wat meer biografische informatie te vinden. Nog een plaatje van zijn bedrijf.
                            Bestanden bijvoegen

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              Op de gegeven link is inderdaad nog heel wat meer biografische informatie te vinden. Nog een plaatje van zijn bedrijf.
                              Leuke drommedaris, zal ins kieke of iech dee kin gebruuke veur de C.V.
                              Kompleminte, Pieke

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X