Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De lijsttrekkers gemeenteraadsverkiezingen 2014

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    BeStemming 19 maart. De Lijsttrekkers (12) Mieke Damsma van D66

    RTV Maastricht

    Opmerking


    • #17
      BeStemming 19 maart. De Lijsttrekkers (11) John Aarts van de VVD

      RTV Maatricht

      Opmerking


      • #18
        BeStemming 19 maart. De Lijsttrekkers (10) Albert Nuss van de PvdA.

        RTV Maastricht

        Opmerking


        • #19
          Excuus voor de niet correcte numerieke volgorde. Zegt natuurlijk niets over de eindscore

          Opmerking


          • #20
            geeft niet >>> eerst moet gestemd worden, dan zien we de eindscore

            mag ik nog kwijt dat ik de heren interviewers, George Vogelaar en Ron van der Bolt een beetje fout vind inzake dat seksisme welk in de opmerkingen en vragen aan Vivianne Heijnen naar voren kwam. Ook de laatste vraag of Oma Heijnen wil weten hoe het uit ziet qua afstammelingen
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Excuus voor de niet correcte numerieke volgorde. Zegt natuurlijk niets over de eindscore
              Pfff..... dat is niets, maar ik moet me er nog doorheen worstelen vóór 19 maart
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Van ons MO-lid Painterartist, de nummer 7 van de OPA-kieslijst in Maastricht, wisten we het al.
                OPA heeft geen lijsttrekker, maar een (toevallige) nummer 1.
                Aangezien andere partijen de nummer 1 zien als lijsttrekker en RTV Maastricht de lijsttrekker(s) wil interviewen, kon het zo maar gebeuren dat de nummer 1, Leon Hakke, van OPA (Ouderen Politiek Actief) grotendeels zijn eigen mening mocht verkondigen in het RTV Maastricht programma.

                Eigenlijk had Leon Hakke, zo liet hij zich in de laatste minuten van het programma ontvallen, liever op de lijst van Geert Wilders PVV hebben gestaan!
                Ieder zijn mening bij OPA, mijn mening strookt niet met die van OPA-Maastricht nummer 1. In grote lijnen kan hem volgen maar op het punt Wilders komen we duidelijk op een breekpunt. Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van een aantal ideeën van Dhr. Geert Wilders. Anderzijds kan ik me ook in een aantal van zijn ideeën vinden maar dan ik stoor me weer aan zijn stijl die ik stijlloos vind. Hij is in een positie waarin hij heel gemakkelijk commentaar kan geven en waarin hij kan zeggen een grote groep mensen wil horen. Hij heeft echter in de praktijk van zijn uitspraken nog nooit iets bewezen. Kijk en dan val ik in herhaling (Antonius zijn tenen krullen nu) met de spreekwijze "praatjes vullen geen gaatjes". Ik vind dat men ook ideeën ten uitvoering moet brengen en daarvoor verantwoording moet durven nemen. "Zeggen" wat de meerderheid van de mensen wil horen dat is geen kunst, dat is goedkoop succes! Doen wat goed is en wat als zodanige ervaren wordt, voor en door de meerderheid van de mensen dat is pas een kunst!

                Opmerking


                • #23
                  Beetje achterstand......

                  Ik ben helaas genoodzaakt om enkele lijsttrekkers (nog) niet te becommentariëren.
                  Ik zal wel hun filmpjes bekijken, maar het schrijven van een posting (1,5 - 2 uur!!) vergt te veel tijd om dit "even" te doen.

                  Eerst zal ik bij de coalitiepartijen alvast commentaar geven.
                  Daarna komt de rest (hopelijk) nog, waarbij Antonius mij al geholpen heeft door alvast iets te schrijven over de Maastrichtse Volkspartij, ic. Jan Hoen

                  In de tussentijd adviseer ik wel iedereen eens op te letten hoe weinig tegenspraak Jan Hoen kreeg van de interviewers!
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #24
                    GroenLinks meer groen dat links

                    Zoals ik al bij het eerste commentaar op het verkiezingsprogramma van RTV Maastricht rond Kitty Nuyts aangaf, moet z’n programma(concept) zich eerst “zetten”, waarna uiteindelijk een beter geheel wordt gecreëerd. Je weet dan al een beetje waar de sterkte en de zwakte van het programma ligt, welk item een succes is en waar de zwaktes liggen.

                    Vandaag was GroenLinks fractievoorzitter Gerdo van Grootheest te gast en trad Laurens Bouvrie van Maastricht.gezien weer op als gastinterviewer. De beide vaste presentatoren, George Vogelaar en Ron van der Bolt, zaten vandaag elkaar echter vaker in het vaarwater en liepen een beetje buiten hun respectievelijke scripts. Zo vergaten ze Gerdo van Grootheest bijvoorbeeld te vragen hoeveel zetels GroenLinks uiteindelijk gaat krijgen

                    Gerdo van Grootheest zit in het college sinds het CDA (v/h KVP), voor het eerst in de Maastrichtse (na-oorlogse) politieke historie, in het najaar van 2010, naar huis werd gestuurd door een meerderheid van de Maastrichtse raad.

                    Vriend of vijand van Jacques Costongs (PvdA)
                    Dat Gerdo van Grootheest niet vanaf het begin in het college zat had hij te danken aan niemand minder dan Jacques Costongs van de PvdA, die zijn belofte aan GroenLinks, om samen op te trekken na de verkiezingen van 2010, van het een op het andere moment brak.
                    Toen George Vogelaar dat feit bij Gerdo van Grootheest in herinnering bracht met de redelijk onparlementaire bewoording “Je bent al eens genaaid”, gaf Gerdo geheel passend in deze bewoordingen aan dat hij toen inderdaad “pislink” was op Jacques Costongs.
                    Toen hij later wel met Jacques Costongs in hetzelfde college kwam te zitten werd dit goed uitgesproken en sindsdien hebben ze constructief samengewerkt.
                    Toegegeven, dat laatste werd overtuigend gebracht, maar ik weet zeker dat GroenLinks (lees: Gerdo van Grootheest) dit niet vergeten is en hij met plezier die rekening nog eens met de PvdA zal vereffenen.

                    Links....?
                    Weet dat dé wijken waar GroenLinks haar potentiële kiezers denkt te halen o.a. St. Pieter, Jekerdal/Biesland en de binnenstad zijn. Ook de studenten zijn een speerpunt van de GL-campagne.
                    In Blauwdorp, Wittevrouweveld, Malberg, Pottenberg, Nazareth of Daalhof zie je GroenLinks waarschijnlijk niet. Het proletariaat heeft dus duidelijk niets te zoeken bij GroenLinks. Hoe die partij zich dan toch nog “links” durft te noemen is mij een beetje een raadsel.

                    Groen zijn ze natuurlijk wel. Zo vindt Gerdo van Grootheest het bijzonder jammer dat (delen van) de duurzame energiecentrale en mn. het windmolenpark in Lanakerveld er niet zijn gekomen

                    Huidige GroenLinks-fractie afgedankt (?)
                    Uiteraard kwam ook ter sprake dat GroenLinks de hele huidige fractie in de raad heeft afgedankt en buiten Gerdo zelf het, min of meer, allemaal nieuwe gezichten zijn.
                    Een beetje laf is het dat Gerdo in deze kwestie geen stelling durft te nemen en alles afschuift op de kandidatencommissie en de aansluitende ledenraadpleging!
                    Dat is niet sjiek, want reken erop dat hij als lokale partijleider wel degelijk een grote invloed op deze beslissing heeft gehad

                    JA/NEEN
                    Ook Gerdo van Grootheest kreeg 10 stellingen voorgelegd waarop hij allen met ja of neen mocht antwoorden.
                    Zo vindt hij bijvoorbeeld dat raadsleden onderbetaald worden, er jaarlijks een Gay Pride in Maastricht moet komen, Onno Hoes een 2de termijn als burgemeester mag krijgen en GroenLinks, ook met 2 zetels, uiteraard in het college moet zitten. Verder is hij tegen een kiesdrempel, maar moeten partijen naar ratio van hun grootte wel meer/minder spreektijd krijgen. MVV hoeft natuurlijk niet te rekenen op steun van de gemeente, maar indien nodig mogen de gemeentelijke belastingen wel verhoogd worden.
                    Gerdo van Grootheest heeft op het laatst wel nog een goede quote. Hij ziet dat de afrekencultuur tegenwoordig, mede dankzij de sociale media, keihard is. Dit heeft tot resultaat dat politici doen alsof ze geen fouten meer maken!
                    Zou dat een eerste trap richting zijn gewaardeerde college wethouder Jacques Costongs zijn?

                    Bij Gerdo van Grootheest heb ik altijd een beetje de indruk dat ik naar Kuifje kijk!
                    Zeker niet onsympathiek, altijd een beetje glimlachend, maar op z’n qui-vive, en zonder meer gedreven.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #25
                      Zet hem op Pier, maar kom niet in een burnout terecht van al die politieke filmpjes :-)

                      Opmerking


                      • #26
                        André Willems is een aimabele senior

                        Gisterenavond heb ik het RTV Maastricht programma van George Vogelaar en Ron van der Bolt met de lijsttrekker van de Seniorenpartij Maastricht (SPM), André Willems, bekeken.

                        Na lang wikken en wegen en herhaaldelijk terugkijken van de passage van globaal de 23ste minuut tot 25.40, let vooral op het non-verbale gedrag van Willems, zoals een droge mond!, en nn. na zijn ontkenning vanaf de 25.25 tot 25.40 minuut heb ik besloten er verder geen woorden meer aan vuil te maken.
                        Laat ieder maar zelf een oordeel vormen!

                        Oprecht denk ik dat André Willems een aimabel mens is en als zodanig een goed Zwitserleven verdient.
                        Voor de rest denk ik dat het goed is om het hierbij te laten.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          De eeuwige lach van Mieke Damsma (D66)

                          Wat bij Mieke Damsma, de lijsttrekker van D66 bij de komende raadsverkiezingen van 19 maart 2014, altijd opvalt is haar brede lach.
                          De huidige wethouder van o.a. sociale zaken blijft, ogenschijnlijk, altijd lachen.

                          Niets is overigens minder jaar, zo horen wij tijden het RTV Maastricht programma over de lijsttrekkers, met deze keer Maarten van Laarhoven als gastinterviewer.
                          Over Maarten van Laarhoven in deze uitzending niets dan goeds!
                          Hij stelde goede, gepaste vragen en ging zelfs de diepte in.
                          Storend was daarentegen het optreden van Ron van der Bolt, die vrijwel iedere keer de diepgang onderbrak en op een bepaald moment zelfs de andere interviewers ging vertellen hoe goed Mieke Damsma wel niet is!

                          Kritiek
                          Mieke Damsma gaf aan dat ze soms wel héél hard (persoonlijk) werd aangevallen in de raad en de sociale media en daarom zelfs wel eens tranen met tuiten gehuild heeft.
                          "Niemand is ongevoelig voor kritiek", aldus Mieke Damsma
                          Het siert haar dat ze zich kwetsbaar opstelt en maakt haar weer een beetje "mens", want ook ik heb haar wel vaker verweten dat ze geen empathie toonde.
                          Toegegeven, Mieke Damsma had als wethouder ook een van de moeilijkste portefeuilles.
                          Toch vrees ik dat veel kritiek op Mieke Damsma de afgelopen vier jaar terecht was.
                          Als je zoveel kritiek krijgt, is het misschien ook wel eens zinvol om in de spiegel te bekijken.
                          Ik denk echter dat zelfreflectie niet het sterkste punt is Mieke Damsma.
                          Sterker nog, bijna letterlijk zei ze dat ze niet zou weten wie deze portefeuille in de komende coalitie, buiten haar, zou kunnen voortzetten.

                          Wethoudersambities
                          Op de vraag van George Vogelaar hoe het zit met de wethoudersambities van haar partijgenoot Bert Jongen, zegt ze nadrukkelijk dat Bert pas in beeld komt als D66 in het nieuwe college 2 wethouders mag leveren.
                          Dat D66 weer in het college komt is zeker geen uitgemaakte zaak, maar Mieke Damsma gaat uit van 6 zetels en met 6 zetels maak je wel een goede kans om weer in de coalitie te mogen plaatsnemen.
                          Toch vrees ik voor Mieke Damsma, mocht D66 moet gaan besturen met andere coalitiepartner, dat het geen uitgemaakte zaak is dat zij terugkeert als wethouder.
                          De oppositiepartijen hebben al eens een Motie van Treurnis tegen haar beleid ingediend, hetgeen Maarten van Laarhoven heel terecht ter sprake bracht.

                          Een toekomstige carrière in de Tweede Kamer ziet Mieke Damsma voor zichzelf niet in het verschiet liggen.

                          JA/NEEN.
                          Ook Mieke Damsma kreeg 10 stellingen voorgelegd waarop ze alleen met ja of neen mocht antwoorden. Hieruit bleek dat ze de lokale politiek een onderbetaalde hobby vindt, er volgens haar minstens 2 vrouwen in het college plaats moeten nemen, MVV niet hoeft te rekenen op gemeentelijke steun, ze liever de PvdA in de coalitie ziet dan het CDA en burgemeester Hoes, na later bleek met enig voorbehoud, wel een 2de ambtstermijn gunt.
                          De spreektijd in de raad moet afhankelijk worden van de grote van de partij in de raad, er volgens haar te weinig inhoudelijk in de raad wordt gediscussieerd, ze goed tegen haar verlies kan, de gemeentelijke belastingen niet mogen worden verhoogd en er geen kiesdrempel mag komen.

                          Laten we hopen dat Mieke met bovenstaande kritiek iets kan en dat haar brede lach niet verandert na deze posting, want "een dag niet gelachen is een dag niet geleefd".
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #28
                            Het siert haar dat ze zich kwetsbaar opstelt en maakt haar weer een beetje "mens",
                            Hieruit bleek dat ze de lokale politiek een onderbetaalde hobby vindt
                            { even voor de duidelijkheid Wethouder gemeente 100.001 - 150.000 inwoners € 7553 }

                            Nou dat is dan "wel een gevoelig en sympathiek mens dus maar geen bestuurder / wethouder" als ik zo vrijelijk dat mag typeren.
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #29
                              Ik ben niet Coen van Dam.

                              Heb beide rondes gezien. Vond het geheel mat, kleurloos en de hoofdpersonen leken uitgestreden. Verbaal werd er nog al gestunteld o.a. door Dhr. Hakke. Wellicht veroorzaakt door nervositeit of slecht voorbereid. Vivianne Heijnen had geen probleem haar standpunt te verwoorden, evenals Mieke Damsma. Kitty Nuyts was strijdbaar als vanouds; Jan Hoen hield alle opties open en bleek ook de realiteit niet uit het oog te verliezen. Opvallend was het geregeld oogcontact tussen Kitty en John Aarts. De SP, PVDA en Groen Links bleven wat op de vlakte, maar brachten een duidelijk verhaal. De Seniorenpartijvoorman André Willems liet zich niet van de apropos brengen. Degene die ik niet genoemd heb, vielen mij niet op door de inhoud van hun verwoording. Wellicht te vaak gehoord om nog op te veren.
                              Het opveren was prominent fysiek aanwezig. Sommigen waren moeilijk op hun stoel te houden. En ja.... Die lakei! Weg ermee...



                              Last edited by Pier; 15 december 2014, 16:57. Reden: Foto "Ik ben niet Coen van Dam" verwijderd. Auteursrechten onbekend

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X