Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Visie centrummanagement binnenstad:

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Visie centrummanagement binnenstad:

    Maastricht heeft door zijn unieke ligging, culturele achtergrond en vestiging van Europese instituten, maar ook door de sterk groeiende universiteit en de Maastricht Health Campus op Randwyck alles in zich om de komende jaren verder uit te groeien tot een internationale stad. Die mogelijkheid moet op alle mogelijke terreinen....

    >>>

  • #2
    Droom en denk mee over de binnenstad van Maastricht

    Droom en denk mee over de binnenstad van Maastricht

    Op 21 oktober vindt in de Timmerfabriek (Boschstraat 7) vanaf 19.00 uur een stadsavond plaats over de visie op de binnenstad. Op verzoek van de gemeenteraad wordt deze visie vanuit de stad zelf ontwikkeld. De binnenstad is immers van iedereen.

    Wat kunt u verwachten?
    Een levendige avond waarin alle deelnemers volop zelf aan de slag gaan om met elkaar te dromen over de toekomst van de binnenstad. Waar bent u trots op? En hoe zou Maastricht er over 20 jaar uitzien als u het voor het zeggen had?

    Het is géén standaard informatie- of inspraakavond van de gemeente. Er ligt nog geen visie waarop kan worden gereageerd. Er staat nog geen letter op papier. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de visie ontstaat in dialoog tussen alle belanghebbenden.

    Wat krijgt u ervoor terug?
    Een mooie avond met betrokken mensen. Nog belangrijker: directe invloed vanaf het begin van deze visie.

    Hoe verder?
    Na 21 oktober volgen er nog drie stadsavonden waarin we de dromen verder uitwerken. Ook daar bent u van harte welkom. Uiteindelijk leggen we de Visie op de Binnenstad voor aan de gemeenteraad, die er een besluit over zal nemen.

    Anders meepraten?
    Dat kan ook! 21 oktober lanceren we de website www.visiebinnenstadmaastricht.nl.


    Bron:
    Peter Debets | Bestuurs- en communicatieadviseur
    Team Bestuurszaken en Externe Betrekkingen | Gemeente Maastricht

    Opmerking


    • #3
      Inwoners maken visie binnenstad, droom en denk mee:

      Van de gemeentepagina:

      Droom en denk mee over de binnenstad van Maastricht

      Stadsavond over de visie op de binnenstad.
      4 oktober 2013

      Op 21 oktober vindt in de Timmerfabriek (Boschstraat 7) vanaf 19.00 uur een stadsavond plaats over de visie op de binnenstad. Op verzoek van de gemeenteraad wordt deze visie vanuit de stad zelf ontwikkeld. De binnenstad is immers van iedereen.

      Wat kunt u verwachten?
      Een levendige avond waarin alle deelnemers volop zelf aan de slag gaan om met elkaar te dromen over de toekomst van de binnenstad. Waar bent u trots op? En hoe zou Maastricht er over 20 jaar uitzien als u het voor het zeggen had?
      Het is géén standaard informatie- of inspraakavond van de gemeente. Er ligt nog geen visie waarop kan worden gereageerd. Er staat nog geen letter op papier. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de visie ontstaat in dialoog tussen alle belanghebbenden.

      Wat krijgt u ervoor terug?
      Een mooie avond met betrokken mensen. Nog belangrijker: directe invloed vanaf het begin van deze visie.

      Hoe verder?
      Na 21 oktober volgen er nog twee stadsavonden waarin we de dromen verder uitwerken. Ook daar bent u van harte welkom. Uiteindelijk leggen we de Visie op de Binnenstad voor aan de gemeenteraad, die er een besluit over neemt.

      Anders meepraten?
      Dat kan ook! 21 oktober lanceren we de website www.visiebinnenstadmaastricht.nl.

      Opmerking


      • #4
        Dromen of/is volksverlakkerij?

        Is dit een lokkertje?
        Laat die burgers fijn meedenken en dromen. Daarna doen we als bestuurders toch wat we zelf willen!

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
          Van de gemeentepagina:

          Droom en denk mee over de binnenstad van Maastricht

          Stadsavond over de visie op de binnenstad.
          4 oktober 2013

          Op 21 oktober vindt in de Timmerfabriek (Boschstraat 7) vanaf 19.00 uur een stadsavond plaats over de visie op de binnenstad. Op verzoek van de gemeenteraad wordt deze visie vanuit de stad zelf ontwikkeld. De binnenstad is immers van iedereen.

          Wat kunt u verwachten?
          Een levendige avond waarin alle deelnemers volop zelf aan de slag gaan om met elkaar te dromen over de toekomst van de binnenstad. Waar bent u trots op? En hoe zou Maastricht er over 20 jaar uitzien als u het voor het zeggen had?
          Het is géén standaard informatie- of inspraakavond van de gemeente. Er ligt nog geen visie waarop kan worden gereageerd. Er staat nog geen letter op papier. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de visie ontstaat in dialoog tussen alle belanghebbenden.

          Wat krijgt u ervoor terug?
          Een mooie avond met betrokken mensen. Nog belangrijker: directe invloed vanaf het begin van deze visie.

          Hoe verder?
          Na 21 oktober volgen er nog twee stadsavonden waarin we de dromen verder uitwerken. Ook daar bent u van harte welkom. Uiteindelijk leggen we de Visie op de Binnenstad voor aan de gemeenteraad, die er een besluit over neemt.

          Anders meepraten?
          Dat kan ook! 21 oktober lanceren we de website www.visiebinnenstadmaastricht.nl.
          Die hadden we al Kermit.

          Opmerking


          • #6
            Ik zie nu ook pas dat je het bericht al eerder geplaatst hebt. Ik zelf zou het daar nooit gaan zoeken of gevonden hebben (onder 'centrummanegement binnenstad' = ondernemers). Dit was een breed publieksgerichte actie.

            Opmerking


            • #7
              Als je doelt op het contract tussen de gemeente en Q-park heb je helemaal gelijk. Ik zou nog wel eens die deksel van die beerput gelicht zien van het handjeklap tussen die partijen. Vooral in de jaren 90 toen de bomen nog tot in de hemel schenen te groeien kreeg Q-park alles klaar bij de gemeente. Mij maak je niet wijs dat dat allemaal schoon zuiver en open is gegaan. Maar ja. De vrije markt, hè waar Nederland weer zo nodig voorop moest lopen.

              Opmerking


              • #8
                Autoluwe binnenstad.

                Een autoluwe binnenstad? Met ruim parkeeraanbod (betaalbaar) en alles op wandelafstand. Je kan rustig kuieren in de winkelstraten maar evengoed snel je boodschappen doen. Zo is het in Mechelen o.a.

                Maar Maastricht heeft een andere lokale situatie. De parkeergarage onder het Vrijthof verziekt veel. Deze garage zou eigenlijk alleen door ondernemers, personeel en bewoners gebruikt dienen te worden. Maar waar duw je de rest, zonder iedereen voor zijn boodschappen de stad uit te sturen? Ook de parkeergarage onder het stadhuis is ingewikkeld bereikbaar in mijn ogen en de route er naar toe zorgt ook voor veel onnodig binnenstadsverkeer. Wij moeten op meer plaatsen onder de grond: dus als de A2 klaar is meer parkeertunnels in oost en west parallel met de Maas buiten de binnenstadrand met diverse in en uitgangen. Waarschijnlijk niet te betalen, maar wie weet . Ook blijven we fietsen en lopen (die dat kunnen) en niet afhankelijk zijn van ander vervoer. Het vervoer meer standaardiseren en flexibeler maken kan ook bijdragen tot een betere doorstroom en uitnodigen. Dus geen grote bussen die op bepaalde momenten bijna leeg zitten en op andere momenten overvol. Ik droom verder.
                Last edited by Breur; 7 oktober 2013, 09:38.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Een autoluwe binnenstad? en bijna leeg zitten en op andere momenten overvol. Ik droom verder.
                  Hoe zeer ik ook tegen parkeergarages voor winkelend publiek midden in de binnenstad ben, ik denk dat het winkelvolk, dat komt, parkeert en een aantal uren uren later weer wegrijdt, niet hetgene is dat voor overlast zorgt, dat zijn niet eens zo heel veel parkeerbewegingen. De echte plaag in Maastricht zijn degenen die even ergens moeten zijn:
                  * de vele auto's, busjes, kleine en zelfs grote vrachtauto's die 24/7 en vooral tijdens winkeluren hun voertuig overal neerzetten waar het uitkomt om hun bestelling uit te voeren of datgene te doen dat lijkt op het bezorgen van iets. Meestal staan die auto's gewoon geparkeerd en wordt er helemaal niet met dozen gesjouwd. In andere steden gebeurt dit vaak veel minder.
                  * de vaak dure auto's met gehandicaptenparkeerkaarten op de gehandicapepnplaatsen waar mensen in uitstekende pas uitkomen. (Bredestraat)
                  * de berijders ders van vaak dure auto's die lak aan alles hebben, hun auto neerzetten waar ze zin in hebben (en het niet mag) en goed weten dat de handhavers zich in de zijstraten bezighouden met het bekeuren van degenen die gewoon even geen eurootjes in de automaat hebben gestopt.
                  * de ophalers in de Brusselsestraat die ondanks het explciete stopverbod half op de stoep geparkeerd wachten tot hun kind uit de school komt.
                  * andere automobilisten die vinden dat ze voor het eten van een ijsje of in geval van een trouwerij wél bij het theater aan het Vrijthof mogen staan.
                  * 'belangrijke' mensen die hun auto gewoon even in de Wycker Brugstraat op de rijbaan parkeren terwijl er nog geen tien meter verder gewoon een parkeerplaats vrij is.
                  Het gaat er niet om dat deze dingen "wel eens" gebeuren, niemand zal daar op tegen zijn. In Maastricht lopen de aantallen van deze gebeurtenissen echter inmiddels gierend uit de hand. Om van de situatie op de Markt op vrjidagmiddag om 15.00 uur maar te zwijgen. Sinds kooplui hun kramen met de voorkant op de stoeprand neerzetten waar de bus op dezelfde plek langs moet is het daar wachten op de volgende dode.

                  Opmerking


                  • #10
                    Lenfite,
                    Boos worden over vreemd en asociaal gedrag kan ik me voorstellen

                    Maar veel van wat je als punt * van aandacht noemt: is wel gewoon wettelijk geregeld.

                    Die zich er niet aan houden volgens jouw punt van aandacht (stoppen op de rijbaan en even laden en lossen) weten wat ze mogen en wat ze veroorzaken, ja oponthoud.

                    Men mag aanwezig zijn in Maastricht.

                    Tja dat probleem is congestie in een centrum met weinig ruimte.
                    Dat was het altijd al zelfs sinds paard en wagen de straten van Maastricht gebruikten.
                    Overgroot Oom Sjo en zijn zoons hadden er alle dag mee te maken.

                    Bestemmingsplannen waar klein en middelgrote functies toegestaan worden kennen natuurlijk ook een oplossing voor verkeerstechnische logistiek!

                    Evident dat een aanvoer van goederen en dus busjes en vrachtauto's er moeten kunnen komen.
                    Maar ook die minder mobiele oudere moet mogen kunnen parkeren/stoppen om z'n bestelling af te halen bij z'n winkel van voorkeur in de Persee.
                    Of je nu een Porsche Cayenne SUV of Nissan Micra ziet die even oponthoud oplevert... dat is allemaal heel normaal.

                    *** hadden ze maar niet de Buslijn uit de Persee via de binnenstad komende moeten wegstrepen ***

                    Vergelijk het eens met Venetië die enkel waterwegen kent.
                    Vergelijk het eens met andere steden in de omstreken en of verder van je bed.

                    Abnormaal is enkel te trutten en te klagen over jij zelf t.o.v. anderen.
                    U deelt de stad met anderen. nu en in de toekomst.

                    Een Autoluwe binnenstad en weren van mobiel verkeer/vervoer is in de binnenstad is ondenkbaar.
                    Enkel eisen stellen aan die "automobiel" en andere v" oertuigen, lijkt me wel zinvol.
                    MAAR
                    Ook als je te voet door het winkel centrum loopt ga je jezelf ook storen aan die enorme Mensen massa's Zaterdagmiddag waar je niet vlug genoeg omheen, doorheen of langs kunt.
                    Congestie.

                    Dat is dus JOUW eigen acceptatie niveau dat JOUW eventueel zelf die stress oplevert.
                    Of Auto, of mensen massa. Het ligt aan jezelf hoeveel stress je hebt.

                    voorstel ter vermijding:
                    Zaterdags ga je nooit naar de binnenstad met een uitgebreide inkooplijst
                    van 8:00 tot 11:00 ga je nooit naar de binnenstad
                    van 15:30 tot 17:00 ga je nooit langs een eenrichtingsverkeer route waar scholen liggen met afhaal trutten die ook niet anders kunnen
                    Vrijdags loop je niet op de verkeerde plek op de markt of je gaat gewoon vroeg en op tijd zoals dat altijd al was.

                    Parkeren voor veel teveel geld staat daar helemaal los van... dat is politiek maffia.
                    Dat plan Maastricht centrum autoluw maken is de eerst volgende PVDA gotspe.

                    compleet ridicuul dat men een eis legt op alles en nog wat, zonder andere alternatieven te bekijken.
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking


                    • #11
                      Antonius, geweldig want dit is de realiteit zoals je het beschrijft
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                      Opmerking


                      • #12
                        Elke stad heeft zijn problemen vanwege de toenemende mobiliteit. Het lijkt me bijna onmogelijk om alles in goede banen te leiden. Bovendien heeft de stad een centrumomvang die kleiner is dan gelijkwaardige steden, dit betkent een kleinere omtrek en minder absorbtie-vermogen. Hier en daar zal je dus consessie moeten doen. En elke keuze heeft zijn nadelen en beperkingen.

                        Hoever moet je als stad gaan aan om elke behoefte aan parkeerplaatsen tegemoed te komen. Dit blijft een zeer kostbare opgave. Eigen verantwoording nemen wordt te weinig aan gedaan, daar houden we niet van, de schuld leggen we graag bij de overheid.

                        Het is idd zo dat mensen doodleuk hun auto op plekken parkeren, waar het niet mag. Ik zie vaak auto's die tijdens de vrijdagmarkt een plekje bij de Markt innemen en vrouw of manlief doodleuk even de Markt opgaan voor boodschappen te doen. Idd de korte ritjes is ook zo'n fenomeen, dubbelparkeren e.d.

                        De ergernis rond parkeren is de ergernis die we zelf veroorzaken. Als ieder wat meer zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en het niet laat afhangen van de laatste parkeerplaats op het drukste uur van de dag, komen we al een eind verder. Als ik steden bezoek hou ik rekening met tijden en neem ik een stuk het openbaar vervoer.

                        En op=op zou ik zeggen. Je zal ergens een grens moet stellen, genoeg is genoeg, meer kan een stad niet aan. Helaas.

                        Tip:
                        Ga eens in Luik kijken, zo door de week, je weet niet wat je ziet, dan mogen we ons hier gelukkig prijzen.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                          Antonius, geweldig want dit is de realiteit zoals je het beschrijft
                          dank je voor je steun en misschien ben ik dus toch realist in uw ogen die niets met politiek van doen heeft, enkel weet samenleven doe je samen en niet ten koste of ten gunste van je couleur

                          4 jaren plannen en sop ut me`r op
                          Iets te oud voor re-educatie
                          iets te jong voor afdanking
                          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                          Opmerking


                          • #14
                            QUOTE=Antonius;190724
                            >Maar veel van wat je als punt * van aandacht noemt: is
                            >wel gewoon wettelijk geregeld.
                            Ik vind dat de gemeente de regelingen soms best goed heeft ingevoerd.
                            Maar de handhavers staan erbij en kijken ernaar.

                            > Vergelijk het eens met andere steden in de
                            > omstreken en of verder van je bed.
                            Dat is precies wat ik graag doe. Nergens is het zo'n chaos als hier.

                            >Abnormaal is enkel te trutten en te klagen over jij zelf
                            > t.o.v. anderen. U deelt de stad met anderen. nu en in de toekomst.
                            Ik heb duidelijk aangegeven dat de afzonderlijke dingen die ik in de stad zie best kunnen gebeuren, maar dat de mate waarin het hier gebeurt uit de hand loopt. Graag goed lezen.

                            > Een Autoluwe binnenstad en weren van mobiel verkeer/vervoer
                            > is in de binnenstad is ondenkbaar.
                            Dat is jouw mening.

                            >Men mag aanwezig zijn in Maastricht.
                            Zo is het!
                            Last edited by Lenfite; 8 oktober 2013, 09:45.

                            Opmerking


                            • #15
                              Alleen vraag ik mij of hoe sommige mensen zich in de binnenstad gedragen dat ook van mij zouden accepteren als ik zo deed voor hun deur in de vinexwijk.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X