Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rampenplan Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Rampenplan Maastricht

    Zo af en toe komen op deze site de potentiële risico's die de bevolking van Maastricht loopt in verband met de chemische industrie, de kerncentrales in Tihange en het vervoer via het spoor van gevaarlijke stoffen dwars door de stad terloops aan de orde. Een recente notitie over een oefening in februari 2014 in verband met een nucleaire dreiging riep slechts één reactie op, die meer badinerend dan inhoudelijk was.

    Het is vreemd dat het onderwerp kennelijk niet erg leeft bij de bevolking. In de huidige tijd kun je niet van alles op de hoogte zijn, maar wie in de omgeving van de spoorbaan woont, zou er goed aan doen zich bewust te zijn van de risico's van de dagelijks langsrijdende tank- en goederenwagons. Ook de rest van de stad is kwetsbaar, al naar gelang hetgeen wordt vervoerd, de reactie ervan bij ontsnapping met zuurstof, de vluchtigheid en de windrichting.

    Gisteren is midden in de nacht in West-Vlaanderen op 500-1000 meter afstand van een woonkern een goederentrein met chemische lading ontploft. Bijna de gehele trein staat in lichterlaaie. Heel toepasselijk vertoonde RTL8 die avond een film over een op hol geslagen trein die tussen de chemische lading (al erg genoeg) ook nog een gesmokkelde atoombom vervoerde. Fictie en non-fictie: het had zich ook in Maastricht kunnen afspelen.

    Van een heel andere orde is de dreiging die uitgaat van de verouderde atoomcentrales in Tihange. Daarover is in een ander draadje reeds gesproken en de eerder genoemde rampenoefening in februari volgend jaar houd is hieraan gerelateerd. Wel hopen dat er tot die tijd niets mis gaat en dat wat er dán misgaat, snel wordt opgelost.

    Van vorige oefeningen meen ik mij te herinneren dat een aanmerkelijk deel van de gesignaleerde problemen zich voordeden in de onderlinge communicatie van hulpdiensten, enerzijds puur technisch (informatiesystemen die niet naar behoren functioneerden of niet met elkaar kónden communiceren), anderzijds door een onduidelijke keten van bevoegdheden c.q. verantwoordelijkheden.

    Het is eigenlijk vreemd dat we in Nederland zo weinig 'ramp'-bewust zijn. Ook wij krijgen te maken met natuurrampen als aardbevingen, zij het tot nu toe in minder hevige mate als in Griekenland, Klein-Azië, het Verre Oosten en de VS. Ook wij krijgen soms te maken met ongekende (en dus niet verwachte) aardverschuivingen en overstromingen, zoals recent in het Heuvelland. Ook wij kunnen slachtoffer worden van een Tsjernobil of Fukushima-meltdown, met vervuiling van het drinkwater en stralingsgevaar.
    Last edited by Clio; 4 mei 2013, 15:00.

  • #2
    Rampenplan Maastricht (2)

    Toch ben ik bang dat op de honderd Maastrichtenaren er slechts een enkele op een (klein) probleem is voorbereid. Zo'n klein probleem kan zijn het volledig uitvallen van de electriciteit. Wie tegenwoordig in Westerse landen een aanvalsoffensief wil inzetten, doet er goed aan de electriciteitscentrales aan te vallen en plat te leggen. Radio en TV vallen uit, evenals een groot deel van het computer- en telefoonverkeer. Alleen een voor buitenstaanders onbereikbaar overheidsnet is dan - misschien - nog in de lucht.

    Wat zou een dergelijke aanval betekenen voor de burger? In de eerste plaats een groot gebrek aan betrouwbare informatie. Alleen diegenen die nog beschikken over een vaste telefoonlijn zouden mogelijk nog kunnen communiceren met 'buiten'. Alleen diegenen die beschikken over een op batterijen werkende radio zouden mogelijk nog informatie kunnen krijgen. Vooropgesteld dat zowel de telefoondienst als de radiozenders beschikken over een werkend noodaggregaat.

    Wat betreft de eerste levensbehoeften zou ieder huisgezin moeten beschikken over voldoende kaarsen en lucifers op voorraad, tenminste 10-20 liter drinkwater voor de eerste paar dagen, een basisvoorraad aan niet bederfelijk voedsel bij uitvallen van de koelkast en diepvries, als zaklantaarn knijpkatten omdat ze geen batterijen nodig hebben, voldoende batterijen voor andere noodzakelijke apparatuur, een vaste telefoonlijn in plaats van GSM, jodiumtabletten in geval van een nucliaire ramp. En dit is nog maar het begin. Met de vermeende problemen vanwege de eeuwwisseling was men in 2000 redelijk actief, maar wie is dat nu nog?

    Toch ligt 'Tihange' dagelijks op de loer en ratelen de chemische stoffen elke 24 uur genoeglijk door het centrum van de stad. Ik zou de Maastrichtenaren niet de kost willen geven die maandelijks de klok bijzetten op het afgaan van de sirenes, maar verder niet weten wat die eigenlijk betekenen.

    Opmerking


    • #3
      Rampenplan (3)


      In februari volgend jaar wordt er in Maastricht een grote nucleaire internationale rampenoefening gehouden. Er zal van 18 tot 20 februari dan een nucleaire experts- en beleidsmakersoefening worden gehouden onder de naam @tomic2014. De oefening wordt gecoördineerd door de Nationaal Coördinator Terrorisme en door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De rampenoefening is een onderdeel van een internationale nucleaire veiligheidstop die gehouden wordt in maart 2014 in Den Haag. Op deze top overleggen wereldleiders, waaronder de Amerikaanse president Obama, over de beveiliging van nucleaire stoffen.

      Read more: http://www.hetnieuwsuit.nl/nederland/2013/05/03/februari-2014-nucleaire-oefening-in-maastricht/#ixzz2SKhUsGAD

      Het bovenstaande is de eerder bij het 'nieuws' vermelde rampenoefening. Uit de tekst blijkt dat het niet specifiek gaat om de locale risico's en belangen. Bij preventie is natuurlijk alles meegenomen en het is goed dat Maastricht gedwongen wordt er zich mee bezig te houden, maar ik verwacht dat het vooral een ambtelijke aangelegenheid zal zijn. Bewustwording bij het publiek heeft waarschijnlijk een andere aanpak nodig.

      Opmerking


      • #4
        Rampenoefeningen.... een ramp?

        Eigenlijk had ik niet willen reageren op deze thread, maar ik zal, t.b.v. de door Clio gewenste bewustwording cq discussie, toch maar reageren.

        Ik waarschuw de lezer echter dat ik bewust, omwille van de discussie, een wat zwart-witte visie zal verwoorden!!

        In het verleden heb ik enkele (rampen)oefeningen mogen/moeten meemaken.
        Ik kan alleen maar spreken over mijn eigen ervaringen, maar het was een ramp!
        Nu zou dat natuurlijk best de uitkomst mogen zijn, het is immers een oefening om de fouten eruit te filteren, maar de reacties van "verantwoordelijken" was altijd dat die fouten niet door hen kwam.
        Vervolgens werden scenario's aangepast die niemand meer begrijpt en wordt er ingezoomd op onbenulligheden.

        Mijn stelling is dat mocht zich een ramp voordoen, je het best kunt vertrouwen op het boerenverstand van de hulpdiensten ter plaatse.
        Ter plaaste helpt iedereen elkaar en vindt er goed onderling overleg plaats.
        Het wordt pas een ramp als alle hotemetoten arriveren bij het crisiscentrum, een scenario hebben gevonden en dan denken te moeten gaan leidinggeven.
        Want stel je voor het functioneert al, maar het is niet conform een vooraf vastgesteld scenario, dan sta je als verantwoordelijke goed in je hemd.
        Dus men denkt dan dat men leiding zal en moet gaan geven, ook al werkt dit averechts.

        Nadat de slachtoffers zijn geevacueerd en de "rook" in het rampgebied is opgetrokkene, dan pas heb je mensen nodig die op een crisiscentrum de lijnen moeten gaan uitzetten, want dat kan de individuele hulpverlener niet meer overzien.
        Maar goed, dat is mijn mening.......
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          zelfwerkzaamheid en voorbereiding op rampen

          Prima mening, Pier en ik ben het in grote lijnen met je eens. Waar ik naar toe wil is dat er een grotere bewustwording ontstaat bij de burger. Die heeft nu de neiging om terug te vallen op 'de overheid', maar die overheid is geen superman. De 'overheid' bestaat uit mensen (m/v) die naast hun calamiteitenmanagement ook allemaal zijn aangeslagen door de ramp en hun eigen problemen hebben. Je kunt niet alles op hun schouders afwentelen.

          Waar ik naar toe zou willen is een actieve benadering van de burger om hem voor te bereiden op moeilijke situaties. Dat zou kunnen door op de scholen voorlichting te geven en daarmee al te beginnen op de basisschool. Waarom geen verplicht EHBO-onderwijs? Waarom wel voorlichting over wat te doen als er iemand met een pistool loopt te zwaaien (op de grond gaan liggen, is een optie) en niet bij een aardbeving (naar buiten of onder de tafel of het bed). Wat betekent de sirene? Waaróm die deuren en ramen dicht?
          Last edited by Clio; 5 mei 2013, 10:45.

          Opmerking

          Bezig...
          X