Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Christelijke VolksPartij wordt Maastrichtse VolksPartij

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Jan Hoen wijzigt naam opnieuw!

    Had de Christelijke Volkspartij net de afkorting 'CVP' vervangen door 'MVP', moet ze haar naam weer veranderen. Partij Veilig Maastricht (PVM) heeft immers bezwaar gemaakt tegen de afkorting van de Maastrichtse Volkpartij (MVP). De afkorting zou te veel op die van de PVM lijken, en moet daarom worden aangepast. Jan Hoen heeft daarop de krabber ter hand genomen, en de 'P' uit de afkorting gehaald. De Maastrichtse Volkspartij gaat voortaan als 'MV' door het leven.

    Meer informatie hierover is te vinden op Maastricht Dichtbij: http://www.dichtbij.nl/maastricht/po...-met-pvm-.aspx

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
      Had de Christelijke Volkspartij net de afkorting 'CVP' vervangen door 'MVP', moet ze haar naam weer veranderen. Partij Veilig Maastricht (PVM) heeft immers bezwaar gemaakt tegen de afkorting van de Maastrichtse Volkpartij (MVP). De afkorting zou te veel op die van de PVM lijken, en moet daarom worden aangepast. Jan Hoen heeft daarop de krabber ter hand genomen, en de 'P' uit de afkorting gehaald. De Maastrichtse Volkspartij gaat voortaan als 'MV' door het leven.
      Ha, ha. De partij wordt steeds kleiner. Nu gaat MVV in beklag.

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Ha, ha. De partij wordt steeds kleiner. Nu gaat MVV in beklag.
        In de tijd dat we moeten bezuinigen is het efficiënt als partijen een letter laten vallen.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
          In de tijd dat we moeten bezuinigen is het efficiënt als partijen een letter laten vallen.
          Allez, het laten vallen van één van de drie letters bespaart inderdaad wel weer 33% van de inkt. Efficiency-resultaten, hossa!

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
            Allez, het laten vallen van één van de drie letters bespaart inderdaad wel weer 33% van de inkt. Efficiency-resultaten, hossa!
            Ik las ook ergens dat Limburgers ook van de C afwillen van CDA. Hoen krijgt navolging. Hoppa!

            Opmerking


            • #21
              De PvdA draagt de A ook al jaren niet meer uit, kan dus ook weg. Tsjakka!

              Opmerking


              • #22
                Maastrichtse Volkspartij [MV]

                Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
                Partij Veilig Maastricht (PVM) heeft (...) bezwaar gemaakt tegen de afkorting van de Maastrichtse Volkpartij (MVP). De afkorting zou te veel op die van de PVM lijken (...). De Maastrichtse Volkspartij gaat voortaan als 'MV' door het leven.
                Helemaal ongelijk heeft Partij Veilig Maastricht niet. Het is lastig met die letterwoorden, je gebruikt al snel de verkeerde afkorting. Denk in Maastricht bijvoorbeeld aan KNP (Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken) en KPN.

                Wat mij betreft, ik ben met MV zeer tevreden. Eindelijk een taalkundig verantwoorde schrijfwijze: 'Volkspartij' (aan elkaar gekoppeld) in plaats van 'Volks Partij' (zoals gesuggereerd door de eerdere schrijfwijze 'VolksPartij').
                Last edited by Clio; 23 februari 2013, 09:22.

                Opmerking


                • #23
                  PVM-MVP: PVM-PVV; SBM-SPM; PvdA-PvdD

                  Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                  Helemaal ongelijk heeft Partij Veilig Maastricht niet. Het is lastig met die letterwoorden, je gebruikt al snel de verkeerde afkorting. Denk in Maastricht bijvoorbeeld aan KNP (Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken) en KPN.

                  Wat mij betreft, ik ben met MV zeer tevreden. Eindelijk een taalkundig verantwoorde schrijfwijze: 'Volkspartij' (aan elkaar gekoppeld) in plaats van 'Volks Partij' (zoals gesuggereerd door de eerdere schrijfwijze 'VolksPartij').
                  Ik deel Clio's mening wel, al is er ook wel een "maar" bij.

                  Ten eerste komt de PVM redelijk laat met haar opmerking.
                  Op 1 februari 2013 heb ik de PVM om commentaar gevraagd en krijg ik vrijwel gelijk onderstaande reactie:

                  Esmiralda Thieme, de partijleidster/fractievoorzitster van de Partij Veilig Maastricht (PVM) geeft aan niet erg verrast te zijn door de naamswijziging van de MVP.
                  Zij vindt het een goede keuze.
                  "Het christelijke is gewoonweg niet meer van deze tijd", aldus Esmiralda Thieme.
                  De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen dat het niet (alleen) Esmiralda Thieme is die heeft aangegeven niet gelukkig te zijn met de afkorting "MVP", maar dat het een bestuurs- cq fractiestandpunt van de PVM is.

                  Maar nogmaals, de PVM heeft wel een puntje.

                  Ik vraag mij wel af wat de PVM doet als de PVV eventueel volgend jaar mee wil doen met de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht?
                  Komt de PVM dan ook in het geweer?
                  Overigens weet ik zelfs niet of dat überhaupt mogelijk is, maar ik vind PVV, qua afkorting, misschien nog wel meer op PVM lijken, dat MVP.

                  Andere voorbeelden die erg op elkaar lijken en waarover kennelijk geen discussie was/is zijn:
                  SPM (Seniorenpartij) vs. SBM (Stadsbelangen)
                  PvdA vs. PvdD

                  Wat velen waarschijnlijk niet (meer) weten is dat sommige partijen ook bewust kiezen voor een naam die verwarring kan veroorzaken.
                  Het bekendste recente voorbeeld is wellicht de keuze van Geert Wilders voor de afkorting PVV.
                  Geert wilders, een oud VVD'er, ontkent niet dat hij deze naam heeft gekozen met een knipoog naar de historie van de VVD.
                  De VVD heette vroeger PVDV, Partij voor de Vrijheid.

                  Formeel staat de afkorting PVV ook voor de Partij voor de Vrijheid, maar is de gangbare afkorting dus PVV.

                  Zo zie je maar, de ene naamswijziging is de andere niet.

                  Tot slot is het achteraf wellicht heel goed dat de Maastrichtse Volkspartij nu MV is.
                  Grammaticaal klopt het nu, zoals Clio al aangaf, en bovendien is het in het kader van de emancipatie ook nog eens een link naar Man/Vrouw....
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #24
                    Het christelijke is gewoonweg niet meer van deze tijd

                    Ik vraag mij af of dat in de praktijk zo is. Jammer dat partijen een christelijke instelling niet meer belangrijk vinden en het woord christelijk gelijk stellen met sociaal/volk. Naamgeving zegt mij niets. De uitvoering van de letters waar een partij voor staat wel.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X