Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten anno 2012/2014: hoe nu verder?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Wellicht is buurtgericht werken compleet een mislukking. Een onderdeel van schijndemocratie.
    Idd dat kag je best zo stellen.Hetis zeker een mislukking te noemen, als je naar resultaten kijkt. W.b. de schijndemocratie zeker ook, teveel bemoeienis en theedrinken in allerlei overleggen. Vage regelingen en afspraken. En kreten als 'de buurt is aan zet' zonder de daad bij het woord te voegen.

    Opmerking


    • Moeilijk in te schatten, vaak zet men zich vast in behoudzucht als het een en ander niet lekker draait of men voelt zich onder druk staat of gebrek aan moed.

      Oorspronkelijk geplaatst door Ton
      Zo te zien bent u goed op de hoogte hoe het op andere plaatsen
      geregeld is.

      wat. ik me afvraag waarom kijk het college en buurtgericht werken
      dan niet verder dan onze stadsgrens.??

      Het gaat toch om het belang van de burger ? (of niet?):035:

      Opmerking


      • uit de DL van gisteren:

        Opmerking


        • Boekhouder.

          Gelukkig zie ik iets terug, wat ik graag zou willen zien.

          Opmerking


          • Het is toch een kwestie van vertrouwen?

            Opmerking


            • Buurtbudgetten

              Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
              Het is toch een kwestie van vertrouwen?
              'Beste gemeenteraad
              Zou u eens willen verantwoorden wat al dat geleuter over controle op de besteding van buurtgelden wel niet kost? De inschakeling van de Rekenkamer,39 x een maandvergoeding- want zolang bent u al bezig, een heel staf ambtenaren die de beraadsslagingen moeten volgen en de energiekosten van de vergaderzalen, hebben ondertussen misschien wel 50.000 euro gekost en dat omdat U op zoek bent naar iets wat er niet isan toestanden.
              Immers de conclusie van de Rekenkamer is duidelijk: geen aanwijzigingen dat niet doelmatig en rechtmatig wordt uitgegeven.
              Met hetzelfde ondoelmatig besteden van geld voor Belvedere, maar 53.000.000 euro belastinggeld was U vlugger klaar, daar viel niets te onderzoeken.
              Mag ik een suggestie doen? Elk gemeenteraadslid volgt van dichtbij 1 buurtplatform, kom je weer eens onder de mensen en zie je van dichtbij wat er gebeurd.
              Kom je er ook achter dat vrijwilligerswerk iets anders is dan boekhoudertje spelen.
              Frans van Ekert, voorzitter buurtplatform Binnenstad
              Bron: De Ster van 22 februari

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Barbara Bekijk bericht
                ...Kom je er ook achter dat vrijwilligerswerk iets anders is dan boekhoudertje spelen.
                Frans van Ekert, voorzitter buurtplatform Binnenstad
                Bron: De Ster van 22 februari
                Beste Barbara: vrijwilligerswerk en boekhoudertje spelen, bijt elkaar niet. Ik ben vrijwilliger bij vele organisaties en bij die organisaties wordt een goede boekhouding bijgehouden ook al is dat niet altijd verplicht. Vertrouwen is iets anders. Dat zou een basis moeten zijn, maar dat blijkt niet zo te zijn.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Beste Barbara: vrijwilligerswerk en boekhoudertje spelen, bijt elkaar niet. Ik ben vrijwilliger bij vele organisaties en bij die organisaties wordt een goede boekhouding bijgehouden ook al is dat niet altijd verplicht. Vertrouwen is iets anders. Dat zou een basis moeten zijn, maar dat blijkt niet zo te zijn.
                  Breur

                  Je leest niet goed en haalt de texst uit zijn verband net zoals een aantal andere politieke partijen. Men heeft wel degelijk boekhoudertje gespeeld maar de uitkomst is voor een aantal lieden niet welgevallig gebleken. De strekking van bewuste voorzitter is: waren jullie maar altijd zo kritisch op gemeenschapsgeld!
                  En daar ben ik het helemaal mee eens!

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Barbara Bekijk bericht
                    Breur

                    Je leest niet goed en haalt de texst uit zijn verband net zoals een aantal andere politieke partijen. Men heeft wel degelijk boekhoudertje gespeeld maar de uitkomst is voor een aantal lieden niet welgevallig gebleken. De strekking van bewuste voorzitter is: waren jullie maar altijd zo kritisch op gemeenschapsgeld!
                    En daar ben ik het helemaal mee eens!
                    Prima Barbara. Maar als de betreffende zegt "dat geleuter over controle op de besteding van buurtgelden" geeft dat een vooringenomen benadering aan. En ergens anders hebben we al gepraat over kosten democratie.

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit
                      Dit noem ik nog eens lekker arrogant bezig zijn, de politiek te kakken zetten, en het kosten apect erbij halen doet het altijd goed in de discussie. Jammer van die laatste zin. En die voorlaatste ook wel.
                      Mag ik ook een suggestie doen, als al die voorzittertjes van de BPF's uit de binnenstad nu ook eens uit hun ivoren toren tevoorschijn komen en eens klip en klaar willen uitleggen waar men mee bezig is.

                      Dag Kermit
                      Heb respect voor ieder zijn mening maar klaarblijkelijk is de voorzitter het zat dat er al een jaar over de buurtbudgetten gesproken wordt in tegenstelling tot andere belangrijke dossiers. Dat noem ik pas arrogantie.
                      Inzake ivoren toren; regelmatig lezen we over de activiteiten en zorgen van de buurtplatforms van de binnenstad dus waar heb je het over?!Ons binnenstadbuurtplatform maakt zich druk over oa.dure parkeertarieven verloedering, jongerenoverlast en ouderen problematiek,mobiliteit, veiligheid en nog niet zo lang geleden een ode aan Leny menten inzake buurtvlaggen en Via 2018 en nog veel meer. Allemaal vrijwilligerswerk!
                      Ik zou zeggen meld je bij hen aan en zeker weten wordt je door hen met open armen ontvangen.
                      Succes ermee en we horen vast wel wat over de activiteiten voor de buurt van Ton en Kermit en co
                      Goed weekend

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Barbara Bekijk bericht
                        Dag Kermit
                        Heb respect voor ieder zijn mening maar klaarblijkelijk is de voorzitter het zat dat er al een jaar over de buurtbudgetten gesproken wordt in tegenstelling tot andere belangrijke dossiers. Dat noem ik pas arrogantie.
                        Inzake ivoren toren; regelmatig lezen we over de activiteiten en zorgen van de buurtplatforms van de binnenstad dus waar heb je het over?!Ons binnenstadbuurtplatform maakt zich druk over oa.dure parkeertarieven verloedering, jongerenoverlast en ouderen problematiek,mobiliteit, veiligheid en nog niet zo lang geleden een ode aan Leny menten inzake buurtvlaggen en Via 2018 en nog veel meer. Allemaal vrijwilligerswerk!
                        Ik zou zeggen meld je bij hen aan en zeker weten wordt je door hen met open armen ontvangen.
                        Succes ermee en we horen vast wel wat over de activiteiten voor de buurt van Ton en Kermit en co
                        Goed weekend
                        Iets geleuter noemen het mag, dat andere zaken belangrijker zijn, het mag zijn, maar is geen argument te noemen. Het gaat hier om een wezenlijke kwestie en een voorzitter van een buurtplatform zou dit moeten kunnen begrijpen. Als men in Maastricht nu wat handiger had geopereerd, was het ook helemaal geen issue geweest. Helaas is het zo gelopen.

                        Verder de activiteiten en zorgen van buurtplatforms, tuurlijk zijn die er, 'en chapeau voor het vrijwilligerswerk' maar hoe komen ze tot stand welke keuzes worden daarin gemaakt en is er een terugkoppeling naar de buurt, is er discussie mogelijk, is er contact en communicatie, ik zie het weinig tot niet.
                        (Een mooi voorbeeld is het buurtvlaggen via 2018, het is een van bovenaf gedropt idee, om de buurten warm te maken voor de 'culturele hoofdstad'. Op zich mag dit best, maar is dit voorstel ooit op een agenda gezet, waar ook bewoners zich over konden uitspreken?)

                        W.b het aanmelden en met open armen ontvangen, hoe kan ik dat uitleggen aan mensen die dat gedaan hebben en niet welkom waren.

                        Tenslotte de laatste opmerking, ik heb het al vaker gehoord, ik weet wel beter.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit
                          Dit noem ik nog eens lekker arrogant bezig zijn, de politiek te kakken zetten, en het kosten apect erbij halen doet het altijd goed in de discussie. Jammer van die laatste zin. En die voorlaatste ook wel.
                          Mag ik ook een suggestie doen, als al die voorzittertjes van de BPF's uit de binnenstad nu ook eens uit hun ivoren toren tevoorschijn komen en eens klip en klaar willen uitleggen waar men mee bezig is.

                          Als vervolg op quote het laatste nieuws exclusief voor MO…. Van één bron die ik betrouwbaar acht, heb ik vernomen dat de 8 buurtkaders binnen de singels intensief met elkaar willen gaan gaan samenwerken, het zou mogelijk om een 'fusie' gaan. Het zijn de buurtplatforms in de wijken: Ceramique, Wyck, Maartenspoort, Binnenstad, Kommelkwartier, Boschstraatkwartier, Jekerkwartier en het Statenkwartier. Er heeft al overleg plaats gevonden onder leiding van ambtenaren van Buurtgericht Werken. De besprekingen zouden al in een verregaand stadium zijn. Het motief is dat de bpf's, toch met dezelfde problematiek, net zo goed hun krachten kunnen bundelen.

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                            Als vervolg op quote het laatste nieuws exclusief voor MO…. Van één bron die ik betrouwbaar acht, heb ik vernomen dat de 8 buurtkaders binnen de singels intensief met elkaar willen gaan gaan samenwerken, het zou mogelijk om een 'fusie' gaan. Het zijn de buurtplatforms in de wijken: Ceramique, Wyck, Maartenspoort, Binnenstad, Kommelkwartier, Boschstraatkwartier, Jekerkwartier en het Statenkwartier. Er heeft al overleg plaats gevonden onder leiding van ambtenaren van Buurtgericht Werken. De besprekingen zouden al in een verregaand stadium zijn. Het motief is dat de bpf's, toch met dezelfde problematiek, net zo goed hun krachten kunnen bundelen.
                            Dat klinkt inderdaad erg interessant! Dan zou er één bpf zijn voor ongeveer 15.000 mensen, wat natuurlijk wel vrij veel is voor een organisatie die dicht bij de mensen hoort te staan. Aan de andere kant kunnen zo wel uniforme besluiten worden gemaakt en zijn er misschien minder vergadertijgers nodig, wat de kwaliteit van de bpf's in die postzegel binnen de singels misschien ten goede komt. We zullen zien!

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
                              Dat klinkt inderdaad erg interessant! Dan zou er één bpf zijn voor ongeveer 15.000 mensen, wat natuurlijk wel vrij veel is voor een organisatie die dicht bij de mensen hoort te staan. Aan de andere kant kunnen zo wel uniforme besluiten worden gemaakt en zijn er misschien minder vergadertijgers nodig, wat de kwaliteit van de bpf's in die postzegel binnen de singels misschien ten goede komt. We zullen zien!
                              Zoals je al zegt Greune.. die dicht bij de mensen hoort te staan... Dit was al voor een aantal 'besturen' niet goed te behappen. Men zag zich vóor het volk en niet namens het volk. Nu krijgen we een schaalvergroting. Ben benieuwd naar de spelregels als die hetzelfde zijn als in het convenant, dan hou ik mijn hart vast. En ik vraag me af of de politiek dit op prijs zal stellen, die ook meer gebonden is aan spelregels.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
                                Dat klinkt inderdaad erg interessant! Dan zou er één bpf zijn voor ongeveer 15.000 mensen, wat natuurlijk wel vrij veel is voor een organisatie die dicht bij de mensen hoort te staan.
                                Een oplossing zou zijn de huidige BPF in stand te houden voor de voeling met de buurt. Voor het uitvoeren en implementeren van besluiten kunnen zij naar hun eigen buurt een goede bijdrage leveren. De echte besluiten vallen in de ovekoepelende BPF (OBPF), waar de andere BPF's gelijkzaam vertegenwoordigd zijn. Je zult je wel moeten afvragen welke onderwerpen op buurtniveau moeten worden opgelost en welke de buurt overstijgen. In elk geval geen slecht idee, maar alles staat of valt met de juiste onafhankelijke mensen in de OBPF.
                                Kompleminte

                                Toller

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X